Moi
Nyt aamuisin kun alkaa ilmat olemaan kylmemmät ja ikkunatkin jäässä, niin oon huomannut seuraavan mielenkiintoisen pointin. Käynnistäessäni autoa (95 vm 03) ilmastointi starttaa econ-asetuksella eli kompuran ei pitäisi pyöriä = OK. No koska lasit kuitenkin ovat jäässä ja huurussa, painan nappia josta kaikki ilma ohjataan tuulilasiin, ja kas vain - silloin katoaa toi Econ valo ilmastoinnista ja kompressori hörähtää käyntiin. Tuohan on oiva tapa rikkoa kompressori kylmällä pakkasilmalla.. kysymys kuuluukin:
-lähteekö kompura käyntiin vielä kovemmillakin pakkasilla (nyt on ollut nollan pinnassa)
- saako tuon ohjelmoitua pois päältä?
- tällä hetkellä olen ohjelmoinut että ilmastointi starttaa Econ asetuksella jos ulkona on kylmä (ohjekirjan mukaan), mutta tuo on sitten huono jos kompura rupee puhkumaan vaikka on pakkasta vaikkapa -20'c.
Ilmastoinnin käyttäytyminen kylmällä ilmalla
Re: Ilmastoinnin käyttäytyminen kylmällä ilmalla
Kompura ei käynnisty pakkasella.Jartza kirjoitti:Moi
Nyt aamuisin kun alkaa ilmat olemaan kylmemmät ja ikkunatkin jäässä, niin oon huomannut seuraavan mielenkiintoisen pointin. Käynnistäessäni autoa (95 vm 03) ilmastointi starttaa econ-asetuksella eli kompuran ei pitäisi pyöriä = OK. No koska lasit kuitenkin ovat jäässä ja huurussa, painan nappia josta kaikki ilma ohjataan tuulilasiin, ja kas vain - silloin katoaa toi Econ valo ilmastoinnista ja kompressori hörähtää käyntiin. Tuohan on oiva tapa rikkoa kompressori kylmällä pakkasilmalla.. kysymys kuuluukin:
-lähteekö kompura käyntiin vielä kovemmillakin pakkasilla (nyt on ollut nollan pinnassa)
- saako tuon ohjelmoitua pois päältä?
- tällä hetkellä olen ohjelmoinut että ilmastointi starttaa Econ asetuksella jos ulkona on kylmä (ohjekirjan mukaan), mutta tuo on sitten huono jos kompura rupee puhkumaan vaikka on pakkasta vaikkapa -20'c.
Mielestäni taas pitäisi olla niin että econ on päällä vain jos se itse valitaan päälle. Automatiikanhan kuuluu huolehtia milloin kompura lyö päälle. Siis vaikka econ -valo ei palakaan, ei kompura ole välttämättä päällä.
Huurteenpoisto on huomattavasti hitaampaa jos econ on päällä.
Kävin eilen boksin vaihdon takia "tekissä" ja nyt kuten edellisenkin ohjelmoinnin jälkeen oletuksena käynnistyksen jälkeen on econ-asento. Huoltomiehen mukaan näissä uudemmissa on ollut sitä vikaa että systeemi muuttaa itsekseen econin oletusasetukseksi.
Ei liity tähän, mutta kun laitoin siis viriboksin paikoilleen ja läksin kotiin, niin yllätys oli hirmuinen kun tehoa tuntui olevan kuin pienessä pitäjässä ja ahtoviisari jysähti melkein nurin. Kokeilin pari kertaa että onko tosi - ja olihan se. Ensin ajattelin että Maptunin pojilla oli tullut joku järeämpi softa (on siis steg1). Pysäytin kuitenkin tarkistaakseni että konehuoneen puolella on kaikki kunnossa.
Ei ollut. Huoltomiehellä oli jäänyt hukkaportin letku irti peruspaineen tarkistuksen jälkeen. Hupsista. Mitenhän homma menisi jos olisin ajellut tyhmänä ja nautiskellut paineista. Kukakohan olisi seisonut maksajan paikalla ennenpitkää?
Samalla tsekattiin turvavyöt. Kuskin vyö on tullut vaihtokuntoon 17 tkm:n matkalla. Oikean puolen vyö osoittaa jo samoja oireita. Onkohan vöitä muutettu kun -00-mallissa ei vyöt olleet moksiskaan 90 tkm:n jälkeen?
Huurteenpoisto on huomattavasti hitaampaa jos econ on päällä.
Kävin eilen boksin vaihdon takia "tekissä" ja nyt kuten edellisenkin ohjelmoinnin jälkeen oletuksena käynnistyksen jälkeen on econ-asento. Huoltomiehen mukaan näissä uudemmissa on ollut sitä vikaa että systeemi muuttaa itsekseen econin oletusasetukseksi.
Ei liity tähän, mutta kun laitoin siis viriboksin paikoilleen ja läksin kotiin, niin yllätys oli hirmuinen kun tehoa tuntui olevan kuin pienessä pitäjässä ja ahtoviisari jysähti melkein nurin. Kokeilin pari kertaa että onko tosi - ja olihan se. Ensin ajattelin että Maptunin pojilla oli tullut joku järeämpi softa (on siis steg1). Pysäytin kuitenkin tarkistaakseni että konehuoneen puolella on kaikki kunnossa.
Ei ollut. Huoltomiehellä oli jäänyt hukkaportin letku irti peruspaineen tarkistuksen jälkeen. Hupsista. Mitenhän homma menisi jos olisin ajellut tyhmänä ja nautiskellut paineista. Kukakohan olisi seisonut maksajan paikalla ennenpitkää?
Samalla tsekattiin turvavyöt. Kuskin vyö on tullut vaihtokuntoon 17 tkm:n matkalla. Oikean puolen vyö osoittaa jo samoja oireita. Onkohan vöitä muutettu kun -00-mallissa ei vyöt olleet moksiskaan 90 tkm:n jälkeen?
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Auttakeehan nyt tyhmää poijjaat. Toissa aamuna oli pakkasta täällä Tukholmassa about -3 ja meikä hyppäs ilosena autoon. No auto käyntiin, ja Saab kavereiden rohkaisemana huolettomasti puhallus/huurteenpoisto tuulilasille, jolloin tuo Econ valo sammuu. Onko siis niin että vaikka econ valo ei palaisikaan, niin ei kompura välttämättä ole päällä, eli se huolehtii itsestään? Sori tää jankkaaminen.. kohta mulla varmaan menee yöunetkin... ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)