T7 ECU

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

T7 ECU

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Onko T7 ECU:issa tapahtunut aikojen kuluessa rautamuutoksia?
Eli voiko minkä tahansa vuosimallin 9-5 T7:n laittaa mihin tahansa 9-5:een,
raudan puolesta?
Voiko 9-3 T7:n laittaa 9-5:een?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

kyllä kaikki T7 ecut on raudaltaan yhteensopivia, siitä vaan ohjelmoimaan
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja Pola »

9-3 -> 9-5 menee vissiin suoraan mutta toisinpäin vaihdettaessa piti vissiin porata reikä koteloon tai vaihtaa kopat ristiin
#3272
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Lainataanpa ketjua hieman, kun on sopivan oloinen otsikkokin.

Alussa kyselty raudan puolesta sopivuuksia, mutta mitenkäs softa?
Mitä eroja on eri vuosimallien välillä softassa? Itselle ainakin kerrottiin tänään että esimerkiksi '05 vuosimallin ECU ei olisi käypänen ainakaan 2003 ikäluokan autoon. Olisi tarjolla ollut se Saabin 185 heppainen ECU, mutta jäi sitten tuon selityksen myötä hommaamatta.

Joku varmaan osaa tietämätöntä valaista :)

Haulla katselinkin hetken, mutta ei ainakaan suoraa vastausta tähän tuntunut löytyvän.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Itsellä allekirjoituksen vehkeessä -08:n tehdasviri, hyvin toimii. Kaasupolkimen toiminta paljon jouheempaa ja TCS pelaa paljon paremmin(ei vie tehoja sutimisen alkaessa kokonaan pois, vaan osaa "kiihdyttää" paljon tehokkaammin). Ensiksi oli -01 tehdasviri ja toiminta oli paljon karkeampaa. Kehittävät näemmä softaakin vuosien saatossa.
Käsittääkseni vanhemmissa malleissa, joissa ei ole kuin yksi lambda, joutuu puukottaa softaa että pelaisi.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä 2005 vuosimallin ECU käy aivan hyvin 2003 autoon.. Myös softan puolesta.

Merkittävät eroavaisuudet softassa liittyy lähinnä seuraaviin seikkoihin:
'98-99 mahdollinen jarrupoljinsignaalin puute, yksi lisäjohto tarvitaan
98-01 ei-TCS mahdollinen CAN nopeussignaalin puute joka haittaa joitain uudempia ohjelmia (mutta ei kaikkia)
pre-00/01 mallista riippuen kakkoslambdan/katin puute ja suutinten vaihtuminen
ESP kalibraatio 16" jarruille vs. 15" jarruille

Autoissa tapahtuu muitakin muutoksia mutta käytännön vaikutusta softaan niillä ei ole, ainakaan niinpäin etteikö uudempi softa kävisi vanhempaan autoon. Esim. automaattilaatikon vaihtuminen, imuputkien muuttuminen, antureiden ja läppäkotelon vaihtuminen hieman erilaisiksi.

Monessa tapauksessa 2008 softa (käyt. sama kuin 2009, voisi melkein sanoa "final T7 version") on paras auton iästä riippumatta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Eli eivät ilmeisesti tuossa liikkeessä ole osanneet sitä ecua vaan "naittaa" auton kanssa. Tietysti vaihtoehtonahan olisi vaan suitella ajaa vastaavaa softaa tuohon, mutta muutoskatsastuspaperit olisi kiva saada (vaikka nyt oman mielenrauhan takia). Ja tietysti vielä vanha ecu talteen mahdollista suite-opiskelua varten.

Pitänee vielä soitella tuonne ja kysyä että mikä siinä oli ongelmana siinä tehdasviriecun asennuksessa (ei ollut omaan autooni siis kokeiltu, joku muu tapaus ollut). Viime puheilla vain sanottiin että "ei vain saatu toimimaan vanhemmassa autossa".

Mitenkä muuten noiden ecujen vaihto "lennosta" onnistuu? Eli siis jos noita pari kappaletta olisi, tarvisiko joka kerta käyttää techiä, kun vaihtaa boksista toiseen, vai riittääkö että nappaa boksin A pois ja heittää boksin B tilalle (olettaen tietty että molemmat ovat olleet autossa kiinni ja käytössä jossain vaiheessa)?

Aivan uutta asiaa itselleni, joten siksi liuta kysymyksiä. Joku sopeutusajo tms pitää kai suorittaa?
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TECH:llä jos ohjelmoi niin silloin pitää joka ecun vaihdon jälkeen ohjelmoida uudestaan koska se vaihtaa auton koodia, ei ecun. T7Suitella (tms.) muuttamalla ajonestokoodia joka ecussa samaksi niitä voi vaihdeilla ilman mitään ongelmia keskenään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja 900S »

Onko T7-ECUissa kahta erikokoista liitintä ja missä tuo boxi autossa sijaitsee? Jonkun löysin apukuskin oikean jalan vierestä verhoilun alta, mutta siinä näytti olevan erilainen kiinnitys kuin mitä ylimääräisessä ecussani ja myös tuo liitin oli eri kokoinen..
Ja mistä se ajonestokoodi tarkalleenottaen löytyy?

Paikallaan oleva oli kaiketi tällainen (vm.2002)
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0412323988

ja autoon pitäisi sovittaa tällainen (vm.1998)
http://cgi.ebay.co.uk/SAAB-9-5-T7-ECU-B ... dZViewItem

edit. tuo ylempi kuva ei taida näkyä, mutta siinä on siis kiinnitys suoraan ylhäältä, kuten tässä kuvassa
http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/t ... bottom.jpg
Ja onko tuossa se ajonestokoodi sutattuna (viivakoodin alla)?
9-5 2,3t Wagon `06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja 900S »

^eli olin löytänyt siis jonkun väärän boxin.. Mikä se mahtaa olla? Ihan apukuskin oikean jalan vieressä verhoilun alla..
Mitkä nuo kuranlevittimet on? Kai boxi sisäkautta irroitetaan (ettei moottoritilan puolelta)?
edit. onko se estokoodi tuossa alemmassa kuvassa?
9-5 2,3t Wagon `06
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

900S kirjoitti:^eli olin löytänyt siis jonkun väärän boxin.. Mikä se mahtaa olla? Ihan apukuskin oikean jalan vieressä verhoilun alla..
Mitkä nuo kuranlevittimet on? Kai boxi sisäkautta irroitetaan (ettei moottoritilan puolelta)?
edit. onko se estokoodi tuossa alemmassa kuvassa?
Kuranlevittimet on pyyhkijät ja se ECU on sielä akvaariokotelossa..Itte ku vaihoin poksin niin en käyttänny pyyhkiöitä pois. Joo moottoritilan puolelta
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ECU irrotetaan helpoiten niin, että vänkärin puolelta sen "akvaariokotelon" eli pyyhkijöiden alla olevan muovikotelon reunasta irrotetaan muoviruuvi ja sen alla oleva levitinnasta. Tämän jälkeen muovia voi (varoen tuulilasin alle meneviä klipsuja) kammeta ensin auton keulaa kohti ja sitten ylös niin että ne tuulilasin alla olevat klipsut vapautuu noin auton puoliväliin asti. Sitten vain taivutetaan tuo muovi konepeltiä vasten (ei katkea, taipuu kyllä) pois tieltä niin että tulee työskentelytilaa. Alla näkyy kumisuojus joka on 4 kpl 10mm kannalla olevalla mutterilla kiinni. Mutterit auki, kumisuoja pois ja edessä on T7 ECU ylhäältä päin katsottuna. Liitin lähtee ensin sanka ylös nostamalla ja sieltä liittimen alta paljastuu valkoinen tarra jossa on ajonestokoodi. Itse ECU irtoaa sen molemmilla puolilla olevat toiset 10mm kantaiset mutterit irrottamalla. Mutterit tippuu helposti hukkaan jos ei ole tarkkana tai käytä jotain apuvälineitä jos ei kädet mahdu. Taskulamppu auttaa ensimmäisellä kerralla ennenkuin on sormituntuma hommaan.

Auton sisältä ei pääse käsiksi, hanskalokeron takaa ECU:n kuoren näkee mutta siitä ei ole mitään iloa koska irrottaa sitä ei sieltä käsin pysty eikä ajonestokoodiakaan näe.

Tosiaan ajonestokoodin kurkkaus on tarpeen silloin jos ohjelmoidaan ylimääräinen ECU, alkuperäistä ohjelmoidessa sen voi lukea softastakin ja kannattaakin koska pienellä todennäköisyydellä tarrassa oleva koodi ei ole enää pätevä. Esim. jos auton avaimet joskus hukkuu ja siihen koodataan uudet, muuttuu myös ajonestokoodi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja sero »

jcarlson kirjoitti:Itse ECU irtoaa sen molemmilla puolilla olevat toiset 10mm kantaiset mutterit irrottamalla. Mutterit tippuu helposti hukkaan jos ei ole tarkkana tai käytä jotain apuvälineitä jos ei kädet mahdu. Taskulamppu auttaa ensimmäisellä kerralla ennenkuin on sormituntuma hommaan.
Oman orkkis-ECUn muttereihin oli reunoille sivelty jotain tahnaa, jotta muttereita avattaessa esim 10mm räikällä tahna pitää mutterin kiinni hylsyssä estäen mutterin katoamisen. Helpottaa irroittamista sekä kiinnilaittamista paljon.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

OT: Kylläpä taas naurattaa edellinen vastaus
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja masas »

Riittää jos hylsyn reunaan sipasee vaseliiniä tms. ja sitten mutteri hylsyyn ja kiertämään :wink:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Vastaa Viestiin