Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Auto on 9-5 -00 2,3T Autom. Ajettu 248tkm.
Elikkäs auto käynnistyy mutta ei lähde käymään jos kone on lämmin ja pössäyttää pahasti valkosta savua putkesta ja syö paljon öljyä mutta ei jäähdytinnestettä. Kun saa auton käyntiin ja koneen lämpimäks niin ei savuta ja tehot on tallella.
Autoon on juuri vaihdettu uusi Aeron Turbo Garrettin tilalle. Tehty huohotinpäivitys ja vaihdoin myös kampiakselinasentotunnistimen sekä uusittu bensapumppu ja tulpat.
Mistä kannattaa seuraavaks lähteä vaivaa etsimään? Ilmamassamittari? joku anturi? Vai ostaa uus auto?
Elikkäs auto käynnistyy mutta ei lähde käymään jos kone on lämmin ja pössäyttää pahasti valkosta savua putkesta ja syö paljon öljyä mutta ei jäähdytinnestettä. Kun saa auton käyntiin ja koneen lämpimäks niin ei savuta ja tehot on tallella.
Autoon on juuri vaihdettu uusi Aeron Turbo Garrettin tilalle. Tehty huohotinpäivitys ja vaihdoin myös kampiakselinasentotunnistimen sekä uusittu bensapumppu ja tulpat.
Mistä kannattaa seuraavaks lähteä vaivaa etsimään? Ilmamassamittari? joku anturi? Vai ostaa uus auto?
Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Jos tarkoitat että auto starttaa, mutta ei lähde käyntiin lämpimänä niin vahva veikkaus on kampiakselin asentoanturi(tyypillistä sille). Etsi:llä löydät tietoa myös anturin mittaamisesta. Tuo öljyn kulutus on voinut johtua rikkinäisestä turbosta. Onko cooleri putsattu turbon vaihdon jälkeen? Siellä voi olla vielä runsaasti öljyä joka aiheuttaa savutusta. Muussa tapauksessa kulutusta aiheuttaa esim. jumiutuneet öljyrenkaat.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Oon vaihtanu juuri tuon asentoanturin
Turbo vaihdettu about kuukausi sitten ja nyt viime viikolla alko savuttaan ja syömään öljyä. Jos nämä öljyrenkaat jumittuu niin se työntää öljyn putkeen? Öljyä menee about 1L/500km. En oo putsannu cooleria, onko se minkälainen homma?

Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Tolla öljynkulutuksella taitaa olla mäntä/männät halki.. Onnistuu helposti 2,3t:n kanssa varsinkin Aeron turbolla jos autossa on virisofta ja ilmamassamittari hajalla. Voi onnistua vakiosoftallakin tuon isomman ahtimen kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Ei oo autossa virisoftaa ja ilmamassamittarista en tiiä onko hajalla, kuinka sen tarkistaa?
Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Ihan ensimmäisenä mittaisin puristukset.. Ilmamassamittarin toimintaa voi arvailla jos saa testerillä luettua pidempiaikaisen polttoainekorjauksen (long term trim) ja jos mittaa ahtopaineet kaasu pohjassa. Paljoa yli 0,5 bar ei pitäisi vakiosoftalla mennä jos massamittari ehjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Puristukset:
1: 13,5
2: 13,5
3: 13,5
4: 15
Eli 3 ensimmäistä vuotaa?
1: 13,5
2: 13,5
3: 13,5
4: 15
Eli 3 ensimmäistä vuotaa?
Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Kyllä pytyissä on puristuksia sen verran että niiden puolesta pitäs lähteä käyntiin.
Siis ymmärsinkö oikein että moottori käynnistyy kylmänä mutta kuumana ei lähde käyntiin ?
Ihan mielenkiinnosta mistä syystä olet vaihtanut ahtimen ?
Siis ymmärsinkö oikein että moottori käynnistyy kylmänä mutta kuumana ei lähde käyntiin ?
Ihan mielenkiinnosta mistä syystä olet vaihtanut ahtimen ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Jep niin pitäis
Moottori ei käynnisty ollenkaan. Ennen tuota kampiakselinasentotunnistimen vaihtoa se käynnisty vaan kylmänä. Turbon vaihoin ku se oli loppu. finito. Tän hetkinen epäilys on että sytytyskasetti on hajonnu heti tuon asentotunnistimen jälkeen. Perjantain saan kaverilta kasetin lainaan niin saa sit testattua sen.

Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
Kuinka kauan ajoit viallisella ahtimella ja kuinka paljon silloin meni öljyä ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Savuttaa ja ei käynnisty, help me.
viallinen ahdin oli varmaan parikuukautta mut ei sillon vielä pahasti syöny öljyä, pössäytteli sillon tällön kylmällä koneella ja jos teki kovan kiihdytyksen nii pätkäs pahasti..