9-5 Nykimisongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mrleko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 16, 2009 11:17

9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja mrleko »

Eli kyseessä taas tuo vm. 2000 2.0 t jolla ajettu 172 tkm. Viime kesänä savutus ja öljynsyönti lakkasi uuden turbon avulla. Silloin jo vaivannut lievä nykiminen on muuttunut voimakkaammaksi ja varsinkin löydessäni kaasun aivan pohjaan meinaa hampaista tippua paikat. Ja esimerkiksi vakkari päällä ajaessa ylämäet on täyttä tuskaa. Kierroksilla 2000-3000 Saabbi mietti ja miettii kunnes tämän jälkeen alkaa taas menemään ihan iloisesti. Muuten kyllä on pelittänyt hienosti mutta tätä vikaa en saa aisoihin. DI-Kasetti vaihdettu viimeksi 120 tkm:n kohdalla ja testeri ei anna mitään vikadiagnoosia. Tulpat on uudet ja muutenkin kaikki mahdolliset huollot tehtyjä. Mikä neuvoksi?
mrleko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 16, 2009 11:17

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja mrleko »

Olen kyllä kaikkia letkuja näprännyt ja liittimet putsaillut sekä ton kaasuläpän putsannut. Enää ei tuu mieleen muu kuin tuo DI-Kassu. Kyllähän se jo 50 tkm kestikin ja juuri tarkistin että 3 kk yli tuon kaksi vuotta. Mistähän tuollaisen DI-kasetin sais halvimmalla tähän hätään?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

onko ilmamassamittarille tehty vielä mitään ? huono säkä tai rasittavat tulpat jos noin nopeesti DI kasetti hajoaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ääni täältäkin ilmamassamittarille. Tuota vaan on hieman vaikea testata/mitata. Varmasti ehjällä kokeilemalla ehkä helpoin, tech2:kaan ei suoraan kerro onko ilmamassamittari hajonnut.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Pola »

ilmamassamittarista johto irti ja koittamaan loppuuko nykiminen.
#3272
mrleko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 16, 2009 11:17

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja mrleko »

Ilmamassamittarille en ole vielä mitään tehnyt, jos nyppään johdon irti niin miten se muuten vaikuttaa käyttäytymiseen? Ja jos joku osaisi tarkentaa mikä johto sieltä napataan irti? Ja tuosta Techistä sen verran että mitähän sellainen kustantaa ja mistä sellaisen saisi?
mrleko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 16, 2009 11:17

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja mrleko »

Irroitin tuon ilmamassamittarin sekä putsasin sen. Jotain roskia se oli kerännyt siihen verkkoon. Huomasin että toinen letkuista oli ehkä hiukan huonosti paikoillaan. Samalla putsasin sen liittimen. Irroitin akun kengät ja odotellessani putsasin vielä kaasuläppäkotelon. Kaikki takaisin kiinni ja ainakin tuolla testiajolla nykimistä ei tapahtunu. Ei tuo vika varmaan ainakaan nyt sitten DI-Kassussa ole koska siihen en koskenut millään lailla. Katsotaan kun tulee tuota normaaliajoa, että miten tuo saabbi käyttäytyy. Kiitoksia vinkeistä..
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Kirjoitellaanpa tähän topicciin, vaikka nykäykset on vain osa ongelmaa... Eli: tulpat uudet (bcpr7es-11), immu putsattu (jäljellä kolme lankaa, en tiedä montako pitäisi olla), alipaineletkut uusittu, ehjällä sytkäkassulla testattu, r-letku tulpattu
-> nykii säännöllisen epäsäännöllisesti ja ilmamassat jää pyydetystä reilusti, hyviä vinkkejä/ehdotuksia seuraaviksi toimenpiteiksi?
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Ei varsinaisesti liity tähän, mutta jos saan esittää kysymykseni tässä ketjussa. Etsillä en sopivaa aihetta löytänyt (mielikuvituksen puute hakusanoissa?)

Tuosta nykimisestä tuli mieleeni, että toisinaan rasittaa kaupunkiajossa auton (turhan) herkkä vastaaminen kaasupolkimen liikkeisiin. Olen sen ajatellut olevan ominaisuus, mutta onko se? Moottorijarrutuksesta vetoon siirtyminen pienillä vaihteilla vaatii hyvin tarkkaa kaasujalkaa, ellei halua "loikata". Ilmaisen tämän aavistuksen ehkä liioiteltuna, mutta on noita pehmeäkäytöksisempiäkin ollut.

Tomaattitonnari oli ihku kaupungissa, johtuen tietty tomaatista. Femmani on luonnollisesti manuaali.

Välillä panee jo luistattamaan/painelemaankytkintä, ettei meno olisi kovin epätasaista. Eihän tämä vielä vedä vertoja mitenkään 80-luvun alun Datsuneille (ne jotka inisi ja vikisi :D )

Mitenkähän moottorin/laatikon tukikumia osaisi itse arvioida? Saako paketti liikkua nimeksikään jos vaihde päällä pukkii autoa?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Eski »

Valitettavan usein pieni nykiminen johtuu läppäkotelosta. Varsinkin jos hajonnut turbo on työntänyt röörit täyteen öljyä, voi kokeilla läppäkotelon putsaamista.

Eski
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Nykimisongelma

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Eski kirjoitti:Valitettavan usein pieni nykiminen johtuu läppäkotelosta. Varsinkin jos hajonnut turbo on työntänyt röörit täyteen öljyä, voi kokeilla läppäkotelon putsaamista.

Eski
Jep. Tätyy kurkata sinne koteloonkin. Tasakaasulla se ei onneksi nyi (millään kierrosalueella), mutta tuo kaasun muutos ei tapahdu tosiaan aina kovin jouheasti.

Turbo ei vielä ole hajonnut (koputtaa kovasti puuta), mutta satunnaisia sinipilviä on näkynyt. Öljyä on nyt alkanut kulumaan hieman.. Tai sitten se vuotaa. Isompia lätäköitä ei ole kyllä näkynyt.
Vastaa Viestiin