9-5 facelift 2002 ???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja JKK »

Pitäisi hankkia jokin tilava (ja tehokas) perheauto, ja jotenkin tuo 9-5 Aero voisi olla aika lähelle sitä mitä tähän saumaan tarvitsen. Kohtuuhintainen ja ilmeisesti asiallinen kyyti.

Luin jostain, että ko. mallille olisi tehty vuonna 2002 jonkinlainen facelift? Mitä tämä uudistus pitää sisällään? Koneen tehot nousivat parikymmentä kaakkia, sen tiesinkin. Mutta mitä muuta? Muutettiinko ulkoasua jotenkin, tai onko laatua muuten kohennettu? Eli kannattaako suosiolla metsästää sellainen facelift. Auto on tarkoitus myydä tulevana kesänä pois uuden auton tieltä.

Vai kannattaako suosiolla unohtaa koko Aero ja ostaa esim. 2,0t / 2,3t ? Onko nuo Aerot yleisesti vaikeita myydä myöhemmin pois?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

jos jatkossa kirjottaisit tuolle oikealle alueelle eli OG-9-5
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, oikea alue (kuten Rane jo kertoi) ois tuo OG9-5, ehkä (toivottavasti) joku mode tän ketjun sinne siirtää. Mutta asiaan, siitä faceliftistä - uudemman erottaa helpoiten siitä, että maski on (tai ainakin näyttää olevan) integroitu puskuriin, kun edellinen on irtoversio. Tässä siis uudempi:
http://www.byterapers.com/~tobbana/saab ... a/airo.jpg
Ja tässä tuo vanhempi:
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/2 ... 460x0w.jpg

Seuraava Aeron puskuripäivitys onkin sitten jo 2004, jolloin tulikin rouhea etupuskin ja käsittääkseni mahdolliset huohotusongelmatkin väheni/katosi jo tehtaalta lähtiessä (joku femmisti saa tämän varmistaa):
http://rightcar.govt.nz/gfx/vehicles/rb ... AB0066.jpg

Laatu- ja myyntivaikeuskysymyksiin en vastaa muuta kuin sen, että jos itse bensafemmaa katselisin, niin todellakin Aeroa (joko tuota ekaa versiota tai 04-05).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

JKK kirjoitti:Auto on tarkoitus myydä tulevana kesänä pois uuden auton tieltä.

Vai kannattaako suosiolla unohtaa koko Aero ja ostaa esim. 2,0t / 2,3t ? Onko nuo Aerot yleisesti vaikeita myydä myöhemmin pois?
Hae ruotsista, niin voit saada jopa omasi pois ensi kesänä. :)

-Sami

ps. voin jopa harkita ostoa, jos malli on '04-05 Aero sopivin maustein.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja Petter »

Noista myyntiasioista. Luulisi aeron kiinnostavan ostajia enemmän, kuin perusmallin, eli olisi helpompi myydä. Tosin kovin paljon parempaa hintaa siitä ei näytä saavan kuin perusmallistakaan.
Tuo teho aerossa ei mallisuudistuksen yhteydessä (2002) ei noussut kuin paperilla.
Merkittävä parannus sitten tapahtui 2004 mallivuoteen, jolloin huohotus vika korjattiin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja JKK »

Petter kirjoitti: Tuo teho aerossa ei mallisuudistuksen yhteydessä (2002) ei noussut kuin paperilla.
Onko todella näin? Luulisi ettei millään valmistajalla ole varaa bluffata tuollaisessa asiassa :roll: Millaisia tehoja noista Aeroista on mitettu dynossa?

Tuo ym. ruotsi-kortti täytyy vielä tarkistaa... Mitenkäs nämä automaatit? Tarvitseeko niitä karsastaa? Ovatko yleensä hyvin toimivia? Millaisia ovat käytännön ajossa, onko kyseessä laiskasti vaihtava old-school-loota, vai millaisesta tapauksesta on kysymys. Hukkuuko Aeron voimat ja fiilikset tuohon automaattiin?

Entinen autoni on vm.2006 E91 BMW, ja sen steptronic oli mielestäni täydellinen automaatti. Auto vain meni juuri odotettua nopeammin kaupaksi, ja nyt ajattelin himmailla ensi kesään saakka, kunnes facelift X3:sien hinnat putoavat siedettävälle tasolle. Siihen saakka ajattelin ajella jollain itselleni aivan uudenlaisella autolla. Budjetti on kuitenkin n.10.000 euroa. Tähän saumaan olisi nyt hyvä kokeilla välillä jotain muutakin merkkiä. Koskaan en ole Saabia omistanut, mutta jotenkin tämä 9-5 on aina aiheuttanut jonkinlaista uteliaisuutta. Ja kun noissa baijerilaisissa olen tottunut pitämään riuskemman pään versioita, tuntuisi tämä Aero aika loogiselta vaihtoehdolta. Tuo 2004--> malli saattaa tähän tarpeeseen olla turhan arvokas. Melkein tärkein ominaisuus tässä kaupassa olisi se, että autosta saisi edes lähelle omansa takaisin ensi kesänä. Edellyttäen tietysti ettei tulisi odottamattomia remontteja. Olisiko tuollainen alkupään 2002-facelift sitten paras vaihtoehto?

Pahoittelut väärälle osiolle kirjoittelusta. Omaan nimittäin varmuudella toistaiseksi foorumin heikoimman Saab-tietouden.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Automaateissa on tiettyä laiskuutta havaittavissa ja lisäksi alkupään 5-portaisissa on venttiilipesäongelmaa, tyyppivika. Jumiva ohjauspaineventtiili aiheuttaa huonoja ja kolahtavia vaihtoja. Korjautui 2005 vuoden tienoilla uudemmalla venttiilipesällä, joihinkin vanhempiin vaihdettu takuuseen, mutta esim. omassa alkoi ongelmat vasta takuuajan jälkeen. :(
En kuitenkaan karsastaisi tuota automaattiakaan, mukavan leppoisa ajella ja kuitenkin tarvittaessa etenee suhteellisen ripeästi. ~20Nm vähemmän vääntöä kuin manuaaliversiossa. Kestoa tuossa automaatissa on 420Nm hujakoille asti, vakiona aerossa 330Nm.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja Eski »

JKK kirjoitti:
Petter kirjoitti: Tuo teho aerossa ei mallisuudistuksen yhteydessä (2002) ei noussut kuin paperilla.
Onko todella näin? Luulisi ettei millään valmistajalla ole varaa bluffata tuollaisessa asiassa :roll: Millaisia tehoja noista Aeroista on mitettu dynossa?
Tässä tapauksessa se meni niin päin, että vanhemmissakin oli jo tuo 250hv, vaikka papereissa luki 230hv.

Eski
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja NoNI »

2002 Faceliftissä ainakin Aeroon tuli taakse isommat tuuletetut jarrulevyt (280/10 >300/20mm) . Samoin ESP tuli lisävarusteeksi, kuten myös kaksoisksenonit. Jotka taisivat olla silloin, ehkä vieläkin parhaimpia valoja etenkin pitkien kantomatkaltaan.

Ohjausta kuulemma parennettiin, samoin etuapurungon ja pyöräntuennan osia jäykemmäksi ja kevyemmäksi.

Kulutus pieneni ainakin paperilla, tosin männät (renkaat) samasta syystä päästävät helpommin pakokaasut lävitseen. Öljynvaihto riittävän usein ja toimiva huohotus(päivityspaketti) tietysti auttavat asiaan.

Manuaali kuluttaa litrasta kolmeen vähemmän kuin automaatti ja on hieman ripeämpi. Samoin Aero ainakin manuaalina kuluttaa jopa vähemmän kuin vajaatehoiset.

Siinä nyt jotain mitä mieleen juolahti..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
satyyri
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 21:44

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Päivää,

Itse MY02 Aero Wagon automaatin omistavana voin sanoa, ettei tuo paljon puhuttu laatikon väärinkäyttäytyminen ihan kaikkia yksilöitä riivaa. Ainakin omassani loota toimii hyvin mukavasti ja 'S' -asennossa pontevuutta liikkumiseenkin on tarjolla tarpeeksi. Toki omassani on vakiosta poikkeava softa, mutta vakiosoftaakin kokeilleena epäilen vahvasti annettujen suorituskykylupausten olevan paikkansapitämättömiä - kulkua tuntuu olevan enemmän kuin Saab myöntää. Laatikon toiminta ei ainakaan E39 530DAT:n ZF:n lootaan verrattuna ole aivan yhtä miellyttävää, mutta toisaalta kulkuneuvotkin ovat luonteeltaan (diesel vs bensa) hitusen erilaisia.
Itsellä vuosimallivalintaan vaikutti ESP:n sekä bi-xenonien mukaantulo - jos olisi halunnut vielä rattivaihteet, niin olisi pitänyt katsella -03 ja tuoreempia. Mutta rehellisesti: moniko niitä vaihteita oikeasti käyttää rattinappien kautta? Ainakin oma näkemys on, että automaatti valitaan juuri siksi, että laatikko hoitaa ihan itse sen vaihtopuolen;)
Ruotsin valikoimaa kannattaa ilman muuta katsella, jos on aikaa lähteä hakemaan. Itse hain sieltä ja sain paremmin varustellun sekä pienemmillä kilometreillä kuin mitä sillä hetkellä oli suomen markkinoilla tyrkyllä. Tosin tuontiautojen määrän kasvaessa tuo realiteetti ei välttämättä enää pidä paikkaansa.
E91:stä Saabiin siirtyminen vaatii pari huomiota: kyse on ihan eri kokoluokan autosta ja äänimaailma on Saabissa (ainakin siihen E39:iin verraten) hitusen roisimpi. Kestää toki vertailun helposti useimpiin merkkeihin ja malleihin, mutta oma täysin subjektiivinen kokemukseni on, että BMW oli hemmetin hiljainen kärry; niin nokileka kuin olikin. Aero vain on selkeästi jämäkämpi sekä tietenkin ripeämpi. Eniten nautin kuitenkin vääntöalueen laajuudesta - ei tarvitse olla koko ajan nilkka oikosena, vaan kaasun ajatteleminenkin aiheuttaa miellyttävän vedon.

Tässäpä tuota lyhyesti, toivottavasti auttaa asiaan.

-satyyri-
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja nix0n »

En unohtaisi myöskään Viron tarjontaa, jos haluat saada edullisesti Aeron. Viro kun on tuossa kiven heiton päässä Helsingistä.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
artosill
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2010 17:43
Paikkakunta: vantaa

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja artosill »

Hain Upsalasta helmikuussa lähes virheettömän -02 Aeron 250hv. ja muita herkkuja. 84th km ja 8000e. Uusien talvi/kesärenkaiden/ vanteiden/ massauksen ja kaikkien haku kulujen jälkeen 12500e suomalisissa kilvissä. Hyvin jäi aikaa upsallassa katsella autoa ennen laivaan menoa. Olisi vielä voinut katsastaa ruotsissa (noin 30e), niin ei olisi enää suomessa tarvinnut ja samalla olisi saanut katsastusmiesten arvioinnin autosta.
Automaattia olen jälkikäteen miettinyt moneen kertaan, mutta toisaalta vääntöä on sen verran ettei tartte vaihteiden kanssa leikkiä jatkuvasti. Kesärenkailla ei tahdo alle 8:n päästä jos on motaria matkalla, mutta kitkoilla matka-ajossa siististi ajettuna alle 7 ja boksi katolla lomamatkalla 7.5. Keskikulutus jää minulla useimiten alle 11l. Käsittääkseni Aero ei kuluta enepää kuin tuo180hv...
Viikko sitten oli RintaJoupilla vastaava auto jotain 16th e. ja 160km. -04n aero ruotsista jossa on huohotin ongelma päivitetty sekä etupuskuri... Olisi ollut pelkät verot 2th enemmän ja hankinta hinta siihen päälle. :wink:
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Joo tuo 10 k€ budjetti kuulostaa pieneltä ainakin Aeroon nähden. Ellei sitten ole kyseessä yli 200tkm ajetuista. Täytyi siis saada 6000€ ruottista..

Veroahan tulee Mahdin mukaan esim. 130tkm ajetusta -02 vuosimallista n. 3600€ + tietysti hakukulut, rekisteröintikatsastukset yms.

Aerotahan tietysti puoltaa tuo kestävämpi Mitsun turbokin, ellet ole vielä muista ketjuista lukenut.

Ja tuo kattoverhoilu asiahan on todella ikävä kuulla..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja nix0n »

NoNI kirjoitti:Joo tuo 10 k€ budjetti kuulostaa pieneltä ainakin Aeroon nähden. Ellei sitten ole kyseessä yli 200tkm ajetuista. Täytyi siis saada 6000€ ruottista..
Riippuu tietysti vuosimallista, mutta vm-02 Aeroa saa kyllä ihan hyvin alle 200tkm ajettuna 10 k€ budjetilla. Itse sain ainakin, kun yli vuosi sitten hommasin : )
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja JKK »

Tämä asia nyt lähti etenemään vauhdikkaammin kuin pitikään. Kartoittelin noita vaihtoehtoja Ruotsista ja Virosta. Eikä niiden hintatasossa ollut juurikaan eroa. Tarjonnan määrässä oli sitten senkin edestä. Eli Ruotsista noudettuna pystyy melkeinpä väriinkin vaikuttamaan. Suuresti valintaan vaikuttava seikka oli se, että jälleenmyynti vuoden kuluttua täytyy olla mahd. helppoa. Henk.koht. uskon että Ruotsista tuotuun Saabiin suhtaudutaan myönteisemmin kuin Viron tuontiin. Ainakin itse suhtaudun. Ja toinen, samaiseen jälleenmyyntiin vaikuttava tärkeä kriteeri oli pienet kilometrit.

Joten soittelin potentiaaliset kohteet ruotsista läpi, ja varaukseen meni vm.2002 Aero Wagon automaatti. Tässä muutama kuva. 19. päivä tätä kuukautta lähden noutamaan. Toivottavasti siellä odottaa luvatunlainen auto. Kilometrejä 122tkm, täydellisellä ruåttalaisella huoltokirjalla ja juuri huollettuna. Korin pitäisi olla virheetön. Samoin tekniikan. Ainoastaan se huohotinmodaus siihen täytyy tehdä. Lupasivat tosin senkin teetättää paikallisella Saabilla n.1000kruunun lisähinnasta. Ja siitä pitikin kysyä, että onko ko. operaation suorittaminen helppoa tehdä itse? Kaikkia haluttuja varusteita ei tähän budjettiin saa, joten Xenonit jäi nyt haaveeksi. Sen sijaan tuolle kuskin muistipenkille tulee annettua perhekäytössä paljon arvoa. Ja vetokoukulle. Ja kyllä, hieman yli 10.000 euron tässä nyt mennään. Ei kuitenkaan paljoa. Kertokaa jos noiden kuvien perusteella näkyy jotain epäilyttävää. Minä kun en vielä tunne nyansseja. Tosin kevyen varausrahan jo maksoin. Mutta jotta osaisin kysyä sitten etukäteen jos jostain asiasta tarvitsee...

Onkos noissa Aeroissa aina ne samat, mielestäni hyvin soivat poppilaitteet? Näkeekö sitä mitenkään tuosta kojelaudan kuvasta? Tänään kävin kokeilemassa erästä 03-mallista Aeroa kehän varrella, ja kyllähän se yllätti positiivisesti. Ei se juurikaan häpeä E91:lle varsinkaan maantiellä. Tuntuu jopa vakaammalta, ja etenkin vähemmän hermostuneelta. Mutkissa tosin M-Sportti kyllä tarraa tiehen ihan omilla leveleillään. Mutta etenkin istuin ja ajoasento oli Saabissa luxusta. Onkohan tätä maailmaa tullut katseltua vähän turhan tummien baijerilaislasien lävitse viimeiset kymmenen vuotta.
Vastaa Viestiin