Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
perttukoo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 10, 2009 19:03

Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja perttukoo »

Terve!

Olisi tarkoitus mennä viikonloppuna katsomaan tällaista Saabia:

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3587480

Kysymys kuuluukin, että uskaltaako noilla kilometreillä olevaa isuzu-koneellista Saabia ostaa?? Olinkin jo autoa ostamaisillani, mutta sitten luin täältä kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja nyt on pupu pöksyssä. Huoleni siis liittyy niihin surillisen kuuluisiin konerikkoihin (sylinterin putket heikko kohta). Jossain keskustelussa kuitenkin mainittiin, että mikäli autolla on ajettu yli 100tkm, niin tuskin pelkoa että moottori hajoaa. Eli olisi hajonnut jo siihen mennessä, jos olisi hajotakseen.

Osaako joku kertoa suorilta käsiltä, että kannattaako edes vaivautua paikan päälle autoa katsomaan? Ja mistä asiasta tietämätön voi käytännössä koeajolla päätellä, että onko motissa "tyyppivikaa"?

Kertokaa vapaasti kokemuksistanne ja mutu-tuntumistanne! :)

Niin ja tällä hetkellä siis alla ng900 SE 1994. :saab: pelittää hyvin, mutta tilaa ja tehoa kaipailisin lisää, joten siksi vaihtamassa...
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllähän tuo varmaan voi olla ihan hyvä auto. Kannattaa niitä päivityksiä katsoa siitä kilvestä, mitä on tehty. Jostain täältä löytyy jopa selityksiä niille muutos kilville. Mulla on niitä kilpiä 3 kpl tuossa dieselissä :mrgreen: Mutta yksi kilpi muistaakseni koskematon.
Kannattaa sitä paisuntasäililötä katsoa, ettei työnnä vettä pois sieltä kautta. jos hukkaa vettä, niin heti myyjään yhteyttä. Mulla kävi säkä kun vesi katosi koneen päällä olevasta pienestä noin 8mm olevasta letkusta. Pelästyin nimittäin että oli tuosta kone mennyt. Meillä on nyt mittarissa 210tkm.

Linearihan tuo on, eli penkit on ne ns köyhemmät. Mutta näytti sentäs olevan nahat. Sekä tuossa ei ole helmoja kuten vectorissa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eipäs kun Arc kun on nahkapenkit, sumarit ja puupaneeli kojelaudassa :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Keulan perusteella näyttäisi olevan -02-malli, eli ns. facelift.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
perttukoo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 10, 2009 19:03

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja perttukoo »

Kiitoksia kommenteista ja vinkeistä! Ja tuo myyjän 6kk ostoturva kyllä mukavasti keventää oloa. Pitää vaan erityisen tarkkaan kyylätä auto läpi, kun on vielä tuontiauto. Jos olisi suomiauto niin historia olisi luultavasti paremmin selvillä. Vaikka kyllähän esim. ruotsissa pidetään hyvin autoista huolta. Saksasta en sitten tiedä... Siellä autot ainakin joutuvat kovemman rääkin alle; kylmä kone --> autobahn.
Jamppa kirjoitti:Kannattaa niitä päivityksiä katsoa siitä kilvestä, mitä on tehty.
Missä kilvet sijaitsee...?
perttukoo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 10, 2009 19:03

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja perttukoo »

Tuosta ostoturvasta vielä:
1 § Ostoturvan soveltamisala

Tämä ostoturvasopimus koskee autoa, Rek.__________ jonka valmistusnumero ja tärkeimmät erittelyt on ilmoitettu tilaussopimuksessa . Ostoturva on voimassa 6 kk auton myyntipäivästä lukien, kuitenkin enintään 10.000 km:n ajon aikana laskettuna kauppasopimuksessa mainitusta mittarilukemasta. Ostoturva ei koske alle 2000eur autoja. Asiakkaan omavastuu kultakin korjauskerralta on 50%, vaikka vika ilmenisi välittömästi ostopäivän jälkeen. Minimi omavastuu kultakin korjauskerralta on 100 €.
Eli jos motti hajoaa, niin puolet siitä saa sitten itse maksaa. Olen elänyt siinä illuusiossa, että kun auton ostaa mistä tahansa liikkeestä, niin liikkeellä on velvollisuus antaa autolle 6kk "takuu" eli jos autoon tulee joku isompi vika, niin myyjäliike laittaa sen omalla kustannuksellaan kuntoon. Olin ilmeisesti väärässä.

Niin ja auto on saksasta kotoisin ja siinä on "jonkinlainen" huoltokirja. Hivenen epäilyttää. Noh, pitää laittaa jäitä hattuun ja rauhassa katsella sekä tunnustella auto läpi. Menen huomenna tai maanantaina sitä katsomaan, kun lauantaina liike on suljettu.
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Jos tehoa haluat lisää,miksi diisseli?Saahan tuos hintaluokas jo halvimpia huohotus vapaita femmoja ja ss 93 sia.
perttukoo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 10, 2009 19:03

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja perttukoo »

cab95 kirjoitti:Jos tehoa haluat lisää,miksi diisseli?Saahan tuos hintaluokas jo halvimpia huohotus vapaita femmoja ja ss 93 sia.
Offtopiciksi menee, mutta menköön. Seuraavan auton tulee olla:
-farmari
-musta
-musta sisusta, mieluiten nahkaa
-hyvällä varustelulla
-tehokas

Aero farkkuja olen ensisijaisesti miettinyt, mutta tuo 3.0 TiD herätti myös mielenkiintoa. Ja kilsoja tulee vuodessa reilu 20tkm niin tuo diisseli ei ainakaan haittaisi. Ja jos autoon "sijoittaa" 6000-10 000 euroa, niin haluan sille rahalle jotain vastinetta ja tällä vastineella tarkoitan tehokkuutta ja/tai erikoisuutta. Toki perus 9-5 farmarikin kävisi, jos sellaisen löytäisi pienillä kilometreillä ja edukkaasti.
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja cab95 »

perttukoo kirjoitti:
cab95 kirjoitti:Jos tehoa haluat lisää,miksi diisseli?Saahan tuos hintaluokas jo halvimpia huohotus vapaita femmoja ja ss 93 sia.
Offtopiciksi menee, mutta menköön. Seuraavan auton tulee olla:
-farmari
-musta
-musta sisusta, mieluiten nahkaa
-hyvällä varustelulla
-tehokas

Aero farkkuja olen ensisijaisesti miettinyt, mutta tuo 3.0 TiD herätti myös mielenkiintoa. Ja kilsoja tulee vuodessa reilu 20tkm niin tuo diisseli ei ainakaan haittaisi. Ja jos autoon "sijoittaa" 6000-10 000 euroa, niin haluan sille rahalle jotain vastinetta ja tällä vastineella tarkoitan tehokkuutta ja/tai erikoisuutta. Toki perus 9-5 farmarikin kävisi, jos sellaisen löytäisi pienillä kilometreillä ja edukkaasti.
ot varoitus.No enpäs osannut tuolta rivien välistä lukea tuota listaa,toki tuo dukon farkku on kriteeries mukainen.Ja itseas ainoa ehdokas alle 10tonnin ja kriteerilistan täyttävä :Dainakin nettiauto+autotalli.Käytetty on aina yllätys,mut se bensakoneen korjaus maksaa sit vähemmän ja paljon.Ja sitten muistettava että auton pitäisi kelvata myös vaihdossa,onkos kukaan koittanu tuonti v6 diisseliä tarjoo??Omakohtainen kokemus on 00vm 2.3t se mallin vaihdos tarjoamisesta,ei kelvannu moneen paikkaan(belgiasta tuotu 3.5v iässä ja jo 11otkm silloin)07 kesäl siinä oli n 195tkm
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Maikki kirjoitti:Eipäs kun Arc kun on nahkapenkit, sumarit ja puupaneeli kojelaudassa :wink:

ok :) uskotaan. Anteeksi virheeni

Mulla niitä kilpiä on yksi konehuoneessa, vasen etulokasuoja ja kaksi takakontissa, vararenkaan luona. siinä on numero/kirjain koordinaatisto. Siine on meistetty semmosia kahdeksikkoja niihin ruutuihin. Sitten niistä katsoo mitä päivityksiä on tehty esim A1 joku, B2..jne jne....

tosiaan 02 tuo on, samanlailla kun mullakin että rekattu ensi kerran 01 loppuvuodesta. mutta my02
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
perttukoo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 10, 2009 19:03

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja perttukoo »

cab95 kirjoitti:Käytetty on aina yllätys,mut se bensakoneen korjaus maksaa sit vähemmän ja paljon.Ja sitten muistettava että auton pitäisi kelvata myös vaihdossa,onkos kukaan koittanu tuonti v6 diisseliä tarjoo??Omakohtainen kokemus on 00vm 2.3t se mallin vaihdos tarjoamisesta,ei kelvannu moneen paikkaan(belgiasta tuotu 3.5v iässä ja jo 11otkm silloin)07 kesäl siinä oli n 195tkm
Tuo on kyllä totta. Ja nyt tuntuu, että suurin osa noista 3.0 TiD moteista on kärsinyt sylinteriputkien vajoamisesta. Tarkoitus olisi hankkia auto, jonka kanssa ei tarvitsisi pelätä pahinta koko ajan. Pitää siis vääntää itsensä kanssa vielä kättä, että uskaltaako tuollaista mennä ostamaan.

Onko kellään muuten havaintoa, että paljonko maksaisi dieselmoottorihuoltamossa uusien sylinteriputkien asennus tai homman hoidattaminen ruotsin puolella? Ruotsissa tuohon ongelmaan on ilmeisesti kehitetty jokin patenttiratkaisu...
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mä painin myös tuon kysymyksen kanssa. ja ei ole tarvinut katua. 45tkm ajettu, auto ollut vuoden kohta. öljyt vaihdettu 4 kertaa, jakohihna hiluineen vaihdettu, sekä vesiletku. Siinä on vuoden remontit.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

Re: Saab 9-5 3.0 TiD 2001- uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja jvk »

Moi,

Olen itse aikonut luopua 3.0tid farmaristani vielä suurempaa autoa pohtiessani. Auto on musta, siinä on mustat nahkapenkit ym ym. Autossa on vaihtomoottori joka on nyt noin neljä vuotta vanha ajettu noin 90k. Lähetä yksityisviesti jos kiinnostaa. En ole mainostanut missään kun myyminen on niin raskasta, mutta jos joku haluasi ostaa niin saan kokonaisprojektiani eteenpäin...

jvk
Vastaa Viestiin