9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mimmi kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Miksi xenon-polttimon lisäksi kaukovaloilla on ja palaa myös halogeenipolttimo?
Lähivaloilla palaa vain xenon!

Aero -03
Saab (Valeo) on suunnitellut valaisimen siten. US- ja JP malleissa kaukovalollakaan ei pala kuin xenon.
Olisi ollut ja on kiva tietää miksi se halogeenipolttimo on sinne suunniteltu?
Kaipa se valaistusta parantaa, mutta mitä: pituutta, leveyttä, lähi/kaukovalon vaihtumisrajaa, ym...? Ja vielä kun jossain päin mualimaa ei samaan valaisimeen halogeenia tarvita?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Immu
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 20:22
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja Immu »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Miksi xenon-polttimon lisäksi kaukovaloilla on ja palaa myös halogeenipolttimo?
Lähivaloilla palaa vain xenon!
Aero -03
Palaakos ne lähivalot kaukovalojen kanssa yhtä aikaa?
Xenon syttyy hitaammin, jospa sen vuoksi on apuna halogeenipolttimo kaukovaloilla...
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja Petter »

Käsittääkseni juuri yllämainitun takia.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Immu kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Miksi xenon-polttimon lisäksi kaukovaloilla on ja palaa myös halogeenipolttimo?
Lähivaloilla palaa vain xenon!
Aero -03
Palaakos ne lähivalot kaukovalojen kanssa yhtä aikaa?
Xenon syttyy hitaammin, jospa sen vuoksi on apuna halogeenipolttimo kaukovaloilla...
Omassani xenonit palavat aina, kun valot ovat päällä. Halogeenit syttyvät rinnalle, kun laittaa pitkät päälle. Samalla xenonien valokeila muuttuu eli myös ne alkavat näyttää pidemmälle. Linssin edestä häviää joku verho, jolloin kantama kasvaa. Näyttää siis siltä, että lyhyet jäävät palamaan ja jatkoksi tulee pitkien keila, jota halogeeni parantaa.

En tiedä miksi valot toimivat näin, mutta ainakin pitkät valaisevat hyvin. Mielestäni ero lyhyiden ja pitkien välillä on kuitenkin liian iso. Pitkiltä lyhyille vaihtaessa tuntuu välillä siltä, että lyhyet eivät näytä mihinkään. Lisäksi joskus tuntuu siltä, että etualalle tulee liikaa valoa. Tällöin ei tahdo nähdä kauas. Säädin keilaa hieman ylemmäs, mutta sitten alkoivat vastaantulijat välkyttää valojaan.

Xenonit on toteutettu linssillä, jolloin hajavaloa ei ole juuri lainkaan. Ilmeisesti tästä tulee ainakin itselleni semmoinen olo, että lyhyillä valo loppuu kesken. Esimerkiksi kohti ylämäkeä ajaessa keila lyhenee tien noustessa ja ulkopuolella on vain mustaa. Tonnarin valoilla oli ympärillä enemmän hajavaloa, jolloin keila tuntui jatkuvan pidempään. Todellisuus saattaa olla, että 9-5:n lyhyet ovat paremmat kuin tonnarissa. Hyvät valot silti.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Immu
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 20:22
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja Immu »

Juspu kirjoitti:
Omassani xenonit palavat aina, kun valot ovat päällä. Halogeenit syttyvät rinnalle, kun laittaa pitkät päälle. Samalla xenonien valokeila muuttuu eli myös ne alkavat näyttää pidemmälle. Linssin edestä häviää joku verho, jolloin kantama kasvaa. Näyttää siis siltä, että lyhyet jäävät palamaan ja jatkoksi tulee pitkien keila, jota halogeeni parantaa.

En tiedä miksi valot toimivat näin, mutta ainakin pitkät valaisevat hyvin. Mielestäni ero lyhyiden ja pitkien välillä on kuitenkin liian iso. Pitkiltä lyhyille vaihtaessa tuntuu välillä siltä, että lyhyet eivät näytä mihinkään. Lisäksi joskus tuntuu siltä, että etualalle tulee liikaa valoa. Tällöin ei tahdo nähdä kauas. Säädin keilaa hieman ylemmäs, mutta sitten alkoivat vastaantulijat välkyttää valojaan.

Xenonit on toteutettu linssillä, jolloin hajavaloa ei ole juuri lainkaan. Ilmeisesti tästä tulee ainakin itselleni semmoinen olo, että lyhyillä valo loppuu kesken. Esimerkiksi kohti ylämäkeä ajaessa keila lyhenee tien noustessa ja ulkopuolella on vain mustaa. Tonnarin valoilla oli ympärillä enemmän hajavaloa, jolloin keila tuntui jatkuvan pidempään. Todellisuus saattaa olla, että 9-5:n lyhyet ovat paremmat kuin tonnarissa. Hyvät valot silti.
Tuntuupa toimivan melekoosen eritavalla nuo valot kun itse kuvittelin, siispä asiantuntijat jatkakoot aiheesta...
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Linssimallisissa bi-xenoneissa "verholla" rajataan lähivalokuvio ja kun pitkät laittaa päälle niin verho siirtyy edestä pois jolloin valoa tulee tulee koko linssin alalta.

Halogeenipitkä bi-xenonin kaverina ei ole ollenkaan huono juttu koska se lisää kantamaa. Suurimmassa osassa autoja joissa pitkät/lyhyet on toteutettu yhdellä linssillä pitkien kantama on aika naurettavaa luokkaa 120-140m. Omakohtaista kokemusta on -08 A6:sta xenoneilla jossa kieltämättä on hyvät lyhyet mutta pitkille vaihtaessa ei tunnu oikein tapahtuvan mitään. Valokuvion rajaus häipyy mutta kantamaa ei juurikaan tule tien oikeaan reunaan lisää.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja oju »

Mimmi kirjoitti:
oju kirjoitti:Pitänee muotoilla kysymys uudelleen; jos vaihdan -00 9-5:n xenoneilla varustettuun uuteen riisikuppiin, paraneeko valot?
Jos kysymys oli tarkoitettu minulle, niin: ei kiinnosta pätkääkään, riisikuppi ei ole vaihtoehto.
Ei, ajattelin lähinnä että ne joilla on asiasta tietoa voisivat halutessaan vastata. :twisted:

Tätä tietoa on tarkoitus käyttää kahvipöytäkeskustelussa :saab: ia kehuttaessa eikä suinkaan autonvaihdon perusteena. Ilmeisesti en alleviivannut asiaa tarpeeksi. :oops:
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja arska »

Petter kirjoitti:Jos nyt katsoo TM 7/2006 ajetun 95 aeron valojen mittaustuloksia, niin viiden luksin maksimikantama xenoneilla pitkät/lyhyet 190 m/ 75 m ja TM 1/2001 95 2,3t niin siinä vastaavat lukemat olivat halogeeneilla 235 m/ 90 m.
Jotta silleen...
Ja TM 3/2006 9-5 Vector H7/H7 pitkät n.150m ja lyhyet n.80m. Oma kokemus nyt kun kotona on -01 H7/H7/ ja -08 kaksoisxenoneilla niin varsinkin lähivalot tuntuu tässä uudemmassa surkeilta. Voiko olla että se automaattinen säätö jättäisi lähivalot liian alas.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

itsellä on -02 mallin xenon-umpiot ja parempaa saa hakea. polttimothan on D1S/H7 ja pitkät on aivan mahtavat eikä lyhyissäkään ole moitittavaa. muistan varmasti väärin mutta jossain testissä femman joku näistä lampuista rikkoi maagisen 300m rajan? olenko väärässä?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Muistaakseni Tuulilasi mittaa valot 3 luxilla ja TM 5 luxilla eli paljon mahdollista tuo 300m, kun 5 luxillakin ylittyy 200m
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja Petter »

scorpio_88 kirjoitti:itsellä on -02 mallin xenon-umpiot ja parempaa saa hakea.
Mutta onneksi ei kovin kaukaa historiasta...
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

Onkos mulla autossa sitten -02 malliset umpiot, kun ei ole "rihloja" lasissa/muovissa? Auto on kylläkin -98. Saako siihen xenoneita? Tai kaikkeenhan saa, mutta onko noita suunniteltu siihen?
JussiE
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 14:33
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja JussiE »

Kuvat kertoo enemmän kuin...

Liimailin nyt löytämistäni TMistä valomittaukset aikojen saatosta:
Kuva

Ovat myös about samassa skaalassa. :)
Saab 9-5 3,0TiD Vector 2002
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja Petter »

No, tuo kuva oli kyllä tosi informatiivinen!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: 9-5:sen valomittaukset (TM tjms.)

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

Mimmi kirjoitti:
KaikkiNimetVarattu kirjoitti:Onkos mulla autossa sitten -02 malliset umpiot, kun ei ole "rihloja" lasissa/muovissa? Auto on kylläkin -98. Saako siihen xenoneita? Tai kaikkeenhan saa, mutta onko noita suunniteltu siihen?
Sinulla on sitten tehty facelift autoosi. Onko maski irtonainen vai integroitu?
Jos facelift, niin umpiot vaihtamalla saa, pesurit pitää olla xenonien kanssa, mutta 1998 ensirekisteröidyssä ei tarvitse olla automaattista korkeudensäätöä.
Irtonainen on säleikkö on. Pesureita ei ollenkaan. Valojen alla vaan pieni kolo mistä ilmeisesti on joskus tullu pyyhkijän akseli.
Vastaa Viestiin