Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 3J »

Hmm...

"förvlåda" -> ei löydy käännöstä...
"dolt rör" -> suomeksi "piilotettu koskee", vai niin :)
"grundutf" -> ei käänny sekään...
"snöpack" -> ei käänny...

Juu tuollahan se selviää heti mitä mikin tarkoittaa, varsinkin noi lyhenteet. 8O
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja core2 »

3J kirjoitti:
Hmm...

"förvlåda" -> ei löydy käännöstä...
"dolt rör" -> suomeksi "piilotettu koskee", vai niin :)
"grundutf" -> ei käänny sekään...
"snöpack" -> ei käänny...

Juu tuollahan se selviää heti mitä mikin tarkoittaa, varsinkin noi lyhenteet. 8O
"förvlåda"- säilytys lokero/laatikko/boksi.
"dolt rör"-piiloitettu putki, esim jarruputki.
"grundutf"-perusversio.
"snöpack" tästä ei saanut selvää missä yhteydessä tää teksti on hirveen suttuinen teksti, jotain (Broms/jarru) juttua siinä on, siinä valmistuspaperissasi.
EDIT:Löysin hieman paremman tekstin:
Bromssyst.snöpackn. skydd. eli jarrusysteemi on lumenpakkaukselta suojattu.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tulipa mieleeni kysymys tuosta 5-vaihteisesta automaatista:

Onko ominaisuus, että ykkos ja kakkosvaihteen paikkeilla kuuluu kiihdytettäessä ulinaa ? Ääni on kuten turbon ulina, mutta turbo se ei ole, koska ääni lakkaa kun siirrytään isommille vaihteille.
Lisäksi olen huomannut, että isommilla vaihteilla kun vetoa höllää ja taas laittaa vedon päälle, kuuluu ja tuntuu pieni kloksahdus, aivan kuten hammaspyörät ottaisivat "kiinni".

Huoltokirjassa en löytänyt merkintää vaihteistoöljyjen vaihdosta, joten lokakuussa vuosihuollossa saavat kyllä vaihtaa nuo vaihteistoöljytkin (127tkm).

--
On kyllä harvinaisen hankalasti toteutettu ajovalopolttimoiden vaihto tuossa viirusilmässä, ei meinaa kädet mahtua hantin puolelta vaihtamaan ajovalopolttimoa, tosin ei se paljon helpompaa ole kuskin puolellakaan.
Hommaa vielä haittasi se, että polttimon kanta ja liittimen muovisokkeli olivat vähän sulaneet ja jumittuneet kiinni. Meinasin jo jättää koko homman vuosihuollon tehtäväksi, mutta lopulta liittimet heltisivät ja sain lampun vaihdettua. Tilaa olisi varmaan ollut enemmän jos sen putkihässäkän olisi purkanut siitä edestä, mutta minä en ruuvaa mitään irti mitä en tiedä sen olevan ja tekevän :D

--
Keskikulutus tuossa allekirjoituksen kiesissä on ollut sen 11l/100km, tankkausvälillä (noin 500km) yli puolet on aina maantieajoa.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

9-5T kirjoitti:olisko syytä vaihtaa laatikon öljyt ajallaan varsinkin kun ääniä kuuluu, 120tkm on vaihtoväli maksimissaan.
Varmaan oliskin jos itselläni tuo auto olisi ollut alusta saakka. Mutta kun alta kahden kuukauden ajan mitä se mulla on ollut, olen ajanut vasta alle 2000km.

Luulisi kyllä, että öljy olisi vaihdettu ohjelman mukaisesti, kun on ollut Magneetin omana leasingautona. No kuukauden päästä on huolto tilattu ja siellä saavat vaihtaa jos ei löydy merkintää vaihdosta heidän koneeltaan.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja core2 »

saabistinet kirjoitti:
9-5T kirjoitti:olisko syytä vaihtaa laatikon öljyt ajallaan varsinkin kun ääniä kuuluu, 120tkm on vaihtoväli maksimissaan.
Varmaan oliskin jos itselläni tuo auto olisi ollut alusta saakka. Mutta kun alta kahden kuukauden ajan mitä se mulla on ollut, olen ajanut vasta alle 2000km.

Luulisi kyllä, että öljy olisi vaihdettu ohjelman mukaisesti, kun on ollut Magneetin omana leasingautona. No kuukauden päästä on huolto tilattu ja siellä saavat vaihtaa jos ei löydy merkintää vaihdosta heidän koneeltaan.

TERO
Tuo vaihtoväli ja raja on paljon riippuvainen miten sillä autolla ajetaan, esim. täällä on poliisiautojen öljynvaihtoväli 60tkm. Mutta jokaisessa poliisiautossa vaihtuu kuski vähänväliä, josko se sitten vaikutti poliisien ottamaan ja valitsemaan vaihtoväliin? Vai oliko saabin suosittelema väli? Siitä ei löydy kuitenkaan huolto tiedotetta, muuta kuin tuo "9-5T":n mainitsema 120tkm.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja core2 »

9-5T kirjoitti: poliisi, taksi ja yms. on suositus 60000km joten siksi tuo maksimissaan teksti.
Tarkoitin nyt lähinnä juuri sitä, että sen vaihdon voi tehdä huomattavasti aiemminkin kuin 120tkm.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

9-5T kirjoitti:Jos viirun polttimot on hankala vaihtaa käytä serviceä sillä oikeasti nuo on helppo ja nopea vaihtaa.
Pitääkö polttimon kantaa painaa jostain sivusta, että se lähtisi helpommin irti?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Mimmi kirjoitti:Mitä polttimoa olet vaihtamasa?
Lähivalopolttimo, halogeeni. Ja tarkennan kysymystä: pitääkö sähköliitäntää painaa jostain sivusta, että polttimo irtoaa helpommin? Tuntuu olevan aika tiukassa...
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

9-5T kirjoitti:
2.0t Wagon kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Mitä polttimoa olet vaihtamasa?
Lähivalopolttimo, halogeeni. Ja tarkennan kysymystä: pitääkö sähköliitäntää painaa jostain sivusta, että polttimo irtoaa helpommin? Tuntuu olevan aika tiukassa...
Siellä on rautalanka joka pitää polttimon paikoillaan se auki ja polttimo pois.
Jos tarkoitit rautalangalla lukkojousta, niin sen kyllä tiedän. Tarkoitin polttimon irroittamista sähköliitännästä. Onko jotain kikkaa/sivusta painamista tms. jolla irtoaa helpommin vai onko voiman käyttö ainoa tapa?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tänään sitten huomasin, että kuskin puoleisen takimmaisen sivuikkunan tiiviste on venynyt ja irronnut. Tämä on tapahtunut ihan yhden päivän aikana, pisti heti silmään kun auton ohi käveli. Onko siis joku repinyt sitä vai onko vaan liima pettänyt ja tiiviste pullahtanut ulos ?
Jollain liimallako tuo pitäisi saada takaisin ?

Tässä pari kuvaa:

KUVA1

KUVA2

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ei kyllä luulisi että olisi noin paljon auennut ihan itsestään... toisaalta tiedä sitte..

JA MIMMI, ei tarvitse erikeseen ilmoittaa miten turhia minun viestini ovat !
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jostain syystä tuota takalasien tiivisteiden irtoamista esiintyy ainakin vuosimalleissa 06-07. Minullakin irtosi tuo takasivulasin tiiviste, mutta takuuaikana korjasivat sen vaihtamalla koko lasin tiivisteineen. Eiköhän tuon jollain tiivsteliimalla saa korjattua, jos itse joutuu maksamaan...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=51560

Eski
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Kylmyys teki näemmä tehtävänsä. Ostin auton heinäkuun 2010 lopussa ja autossa oli liikkeessä akku täysin tyhjä, se ladattiin seuraavan yön aikana täyteen ja kaikki toimi hienosti marraskuun puoleenväliin saakka.
Parina viimeisenä kuukautena olen nyt käyttänyt autoa noin joka toinen tai kolmas päivä ja noin 100 kilsaa viikossa. Viikko sitten latasin akkua lämmitystolpasta noin 6 tuntia (aina 2 tuntia kerrallaan ja taas tolpan kellosta 2 tuntia lisää).
Nyt sunnuntaina latasin taas noin 5 tuntia ja sen jälkeen ajoin tunnin reissun taajamassa. Muutama päivä oli noin -15c pakkasta.
Tänään keskiviikkona, eli kolme vuorokautta tuon jälkeen auto oli lohkolämppärissä noin 3 tuntia ja oli tarkoitus lähteä ajamaan. Pakkasta -7 c. Valot syttyivät ja virta tuli päälle, mutta starttaus kuulosti vaan yööööök, eli ei jaksanut niin paljoa pyöräyttää että olisi käynnistynyt.
No apuakulla virtaa ja heti käynnistyi.
Akku on ehkä alkuperäinen reilu 3 vuotta vanha GM 60Ah.

Harmittavaa kun tolpasta ei saa kuin 2h kerrallaan laturille ja kotona ei ole sähköä kuin sisätiloissa ja akkua en aio sisällä ladata.
Täytyy varmaan laittaa varastossa oleva käyttämätön SAAB 70Ah akku keulille kun kelit sallivat :)

On siis ne nykyautot todellisia sähkönsyöppöjä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Niin se vaan menee kun akku tyhjäksi pääsee niin ei välttämättä ota kunnolla virtaa enää vastaan.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Julkinen anteeksipyyntö :D / 9-5 2007 hankittu -> kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Rene-Rane kirjoitti:Niin se vaan menee kun akku tyhjäksi pääsee niin ei välttämättä ota kunnolla virtaa enää vastaan.
Juu sillä verukkeella sen uuden akun puhuinkin kaupantekijäisiks, on vaan jäänyt vaihtamatta.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Vastaa Viestiin