Automaatti nykii rullatessa?
Automaatti nykii rullatessa?
Kehonsiirto välineen käytöksessä on jotain outoa. Kyseessä on 9-5 -01 automaatti ja ongelma on seuraava: moottorijarrutuksella 4 vaihteella tuntuu pientä nykimistä, mutta ei kolmosella. Samaa ilmiötä ei tule kruise päällä. Eli onko ominaisuus, säätö vai uusi loota?
Riisseli Saabbikin voi olla sportti
Re: Automaatti nykii rullatessa?
Ja mistä pitää säätää? Lootan sisältä vai softaa vai jotain muuta?
Riisseli Saabbikin voi olla sportti
Re: Automaatti nykii rullatessa?
Kytkeytyykö turbiinin lukkokytkin päälle ja pois? Tämän voi huomata kierroslukumittarin
neulan liikkeistä, kun lukkokytkin lukittuu niin mittarin neula nousee hieman eli moottorijarrutus on kyseessä. Solenoidin säädöstä en oiken usko, ne ovat kytkeytyneet päälle tai pois... virrallisia virrattomia. Solenoidit aukaisee tai sulkee venttiilien karoja ja
pakat kytkeytyy tämänmukaan. Onko sähköongelmia ohjausessa tai viallisia solenoidia?
neulan liikkeistä, kun lukkokytkin lukittuu niin mittarin neula nousee hieman eli moottorijarrutus on kyseessä. Solenoidin säädöstä en oiken usko, ne ovat kytkeytyneet päälle tai pois... virrallisia virrattomia. Solenoidit aukaisee tai sulkee venttiilien karoja ja
pakat kytkeytyy tämänmukaan. Onko sähköongelmia ohjausessa tai viallisia solenoidia?
Re: Automaatti nykii rullatessa?
Itselläkin on selvityksen alla voiko automaatilaatikon toimintaa säätää "jäykemmäksi" jollain tavalla. Omassa 320t ajetussa 00' mallin farkussa nelipykäläinen loota vaihtaa todella helposti kolmoselle loivemmissakin ylämäissä. Tilanne muuttui ehkä jopa huonompaan suuntaan nyt kun on kuukauden verran ollut uusi tehokkaampi ja vääntävämpi moottorisofta sisällä. Samaa se teki kyllä vakionakin, eli autolla oli rasittavaa ajaa vakionopeussäätimellä kahdeksaakymppiä, kun jokaisessa ylämäessä laatikko heitti kolmosen päälle ja nosti kierrokset korkealle kymmenen kymmenen sekunnin ajaksi.
Vääntöähän koneessa riittää kuin pienen kylän tarpeisiin, joten siinä mielessä laatikon olisi turha vaihtaa neloselta kolmoselle. Vaihteiston toiminta muuttuu heti paremmaksi jos kierrokset on yli 2000 (ja nopeus lähemmäs satasta). Tällöin vaihtamistarvetta ei ilmennyt niin selvästi. Nykysoftalla sanoisin että satasen nopeudessakin vaihtaa herkemmin alaspäin. Toisaalta päivityksen jälkeen ei ole ehtinyt tulla kokemusta kesäkeleistä ja kesänopeuksista, joten tarkkaa toiminta-analyysiä ei ole pystynyt vielä tekemään. Enkä ole muutenkaan oikein päässyt testaamaan autoa yli neljän tuhannen kierroksen kun kitkarenkaat ei oikein pidä sileällä jäällä.
Summa summarum: Jos siis laatikon toimintaa voi säätää esimerkiksi automaattispesialistin toimesta, niin tekisi mieli käyttää autoa säädettävänä. Muutenhan oma Saappi on jo muokattu alustaltaan ja koneeltaan sellaiseksi ettei siihen oikein osaa mitään enempää tehdä. Sisustan osalta vosi ehkä joskus tulevaisuudessa harkita uutta audio/video/navi-systeemiä...
Vääntöähän koneessa riittää kuin pienen kylän tarpeisiin, joten siinä mielessä laatikon olisi turha vaihtaa neloselta kolmoselle. Vaihteiston toiminta muuttuu heti paremmaksi jos kierrokset on yli 2000 (ja nopeus lähemmäs satasta). Tällöin vaihtamistarvetta ei ilmennyt niin selvästi. Nykysoftalla sanoisin että satasen nopeudessakin vaihtaa herkemmin alaspäin. Toisaalta päivityksen jälkeen ei ole ehtinyt tulla kokemusta kesäkeleistä ja kesänopeuksista, joten tarkkaa toiminta-analyysiä ei ole pystynyt vielä tekemään. Enkä ole muutenkaan oikein päässyt testaamaan autoa yli neljän tuhannen kierroksen kun kitkarenkaat ei oikein pidä sileällä jäällä.

Summa summarum: Jos siis laatikon toimintaa voi säätää esimerkiksi automaattispesialistin toimesta, niin tekisi mieli käyttää autoa säädettävänä. Muutenhan oma Saappi on jo muokattu alustaltaan ja koneeltaan sellaiseksi ettei siihen oikein osaa mitään enempää tehdä. Sisustan osalta vosi ehkä joskus tulevaisuudessa harkita uutta audio/video/navi-systeemiä...
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Automaatti nykii rullatessa?
Vaihtamiskohdat säilyy softattunakin sinänsä samana koska TCM:ään ei kosketa (vääntö ja kaasun asento), erona virisoftalla on se että pienemmällä kaasupolkimen liikkeellä saadaan jo suurempi vääntö jolloin vääntökohdan ylittyessä laatikko vaihtaa pienempää tai pudottaa turbiinilukon pois päältä. Tuo lukon pois putoaminen itseä häiritsi eniten maantieajossa 4-vaihteisen automaatin kanssa. Lukko lähtee pois jo reilu 200Nm kohdalla (aika lailla ahtopaineen alkaessa nousta 2,3-litraisessa) ja vaihde vaihtuu pienemmälle likempänä 300Nm (suunnilleen 0,5 bar 2,3-litraisessa). SID Infon kautta on helppo seurata mikä on ilmamassa/laskennallinen vääntö kun lukko kytketyy pois tai loota vaihtaa pienempää.
Tuon korjaamiseen pitäisi rankasti huijata Trionicin TCM:lle ilmoittamaa vääntöä ja kaasun asentoa, aika iso projekti ja saattaa ehkä olla ongelmallinen esim. vaihtokohdan vääntörajoituksen osalta. Parempi olisi, jos TCM:ää voisi muokata järkevämmäksi. Valitetavasti ilmeisesti Aeron TCM on yhtä typerä ja vääntöä hyödyntämätön, ja käsittääkseni 4-vaihteisessa ei ole mahdollisuutta flashata TCM:ää saati että kukaan olisi sen binäärin sisältöä selvittänyt.
Tästä syystä itse hankkiuduin koko automaattivaihteisesta autosta eroon enkä aio enää tomaattiin sotkeutua jossa ei pääse itse ohjelmoimaan vaihtokohtia uudestaan tarpeen vaatiessa, toisaalta pitäisi olla myös varmuus siitä että turbiinilukko ei ole ko. laatikossa mikään heppoinen lelu joka ei kestä täyttä vääntöä. Muutenhan lukon solenoidille olisi voinut tehdä vaikka pakkokytkennän tms.
Tuon korjaamiseen pitäisi rankasti huijata Trionicin TCM:lle ilmoittamaa vääntöä ja kaasun asentoa, aika iso projekti ja saattaa ehkä olla ongelmallinen esim. vaihtokohdan vääntörajoituksen osalta. Parempi olisi, jos TCM:ää voisi muokata järkevämmäksi. Valitetavasti ilmeisesti Aeron TCM on yhtä typerä ja vääntöä hyödyntämätön, ja käsittääkseni 4-vaihteisessa ei ole mahdollisuutta flashata TCM:ää saati että kukaan olisi sen binäärin sisältöä selvittänyt.
Tästä syystä itse hankkiuduin koko automaattivaihteisesta autosta eroon enkä aio enää tomaattiin sotkeutua jossa ei pääse itse ohjelmoimaan vaihtokohtia uudestaan tarpeen vaatiessa, toisaalta pitäisi olla myös varmuus siitä että turbiinilukko ei ole ko. laatikossa mikään heppoinen lelu joka ei kestä täyttä vääntöä. Muutenhan lukon solenoidille olisi voinut tehdä vaikka pakkokytkennän tms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com