Ahdot alhaalla.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo. Näin se menee, ahdot asettuu tasolle jolla ilmamassapyynti täyttyy. Jos toteutuma on se mitä pyydetään, homma toimii oikein. Trionic pyrkii aina tiettyyn pyydettyyn vääntöön (ilmamassaan), ei ahtopaineeseen.

Pedaalilla annetaan ilmamassapyyntö ja tämä filtteröidään lukuisten eri karttojen ja rajoittimien läpi mutta loppujen lopuksi ensin läppää avataan tarpeellinen määrä ja tämän jälkeen ohjataan magneettiventtiilillä lisää ahtoja kunnes pyyntö täyttyy. Tämän hoitaa ilmamassakontrollerin säätö. Näin erittäin yksinkertaistettuna.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja JKK »

Ainiin, paitti tietysti tapaus, jossa viallinen MAF tarjoilee valheellista informaatiota Trionicille. Tällöinhän koko paletti menee täysin sekaisin. Näinkös?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Luonnollisesti, mutta en ole nähnyt vielä ilmamassamittaria joka näyttäisi liikaa vaan aina niinpäin että mittari näyttää liian vähän tai muutenvaan pätkii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hieman offtopic, mutta oli "hauskaa" katsella ahtomittarin toimintaa kun merkkiliikkeessä oli MY2000 aeroon ilmamassamittari laitettu väärinpäin. Neula siirtyi piitkän matkaa punaiselle ja kaasun painaminen puolenkaasun jälkeen ei tuottanut enää mitään eroa. Vetoja ei kuitenkaan ollut, siinä vaiheessa asia valkeni lopullisesti kun Skoda octavia RS pakeni ylämäkeen ohituksessa, vaikka normaalisti kyseinen auto on "peräedellä vastaantulija" Aikani ihmeteltyä huomasin ilmamassamittarin nuolen osoittavan väärään suuntaan, ja massamittarin kääntö ja avot, johan alkoi vetoja löytymään.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Ahtojen kanssa täälläkin ongelmia, "läpät seljälleen" polkaistaessa mReg 1085 ja mAir jossain 900 tienoilla. Pakopuolella ei vuotoja, r-letku tulpattu, bypass testattu jne..
Softana 230hp/350Nm 2.0 ja td04 yhdistelmälle. Mistähän sitä vikaa lähtisi etsimään?
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

bazooka kirjoitti:Ahtojen kanssa täälläkin ongelmia, "läpät seljälleen" polkaistaessa mReg 1085 ja mAir jossain 900 tienoilla. Pakopuolella ei vuotoja, r-letku tulpattu, bypass testattu jne..
Softana 230hp/350Nm 2.0 ja td04 yhdistelmälle. Mistähän sitä vikaa lähtisi etsimään?
tarkista ekana että läppkotelolta lähtevien letkuje takaiskuvenat on ehjät. Jos ne on kaput niin paineet karkaa ahtimen etupuolelle ja maz paineet jää silloin just johonkin 0.7 bar ja 900mg/C
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Paljonko on ahtopaine 900mg/C toteutumalla? Massamittarin rikkinäisyys aiheuttaa matalan ilmamassan. Samoin liian matala peruspaine, tai softassa liian löysä boostcal.regmap. R-letku tulpattaessa niin, että magneettiventtiilin letku on ulkoilmaan vapaasti ja imuputken pää tulpattuna eliminoi vuotavat takaiskuventtiilit kokeiltaessa. Tai sitten tulppaa ja irrottaa sen T-haaraan tulevan evap-systeemin letkun niin että magneettiventtiilin poisto menee suoraan imuputkeen ilman muita liitoksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Sama ongelma ollut aikaisemmillakin softilla, joten tuskin siitä on kysymys. Täytyypä mennä tutkailemaan pellin alta miten se letku taas olikaan tulpattu. Muotoilin tuon viestini ehkä hieman tyhmästi, siis todellisista ahtopaineista mulla ei ole mitään tietoa, kun ei ole mitään mittausvälinettä, tarkoitin siis sitä, että toteutuneet ilmamassat jää kuvatunlaisesti pyydetystä.. Ensimmäinen turbo-autoni, hieman on tekniikka ja termit hakusessa :oops: Olin jotenkin ymmärtänyt, että rikkinäisen immun kanssa ahdot pääsee nousemaan liian korkeiksi, vai menikös sekin pieleen?
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja bazooka »

bazooka kirjoitti: Pakopuolella ei vuotoja,
Itse itseäni lainaten ja korjaten, tarkoitin siis että ahtoputkistossa ei vuotoja..
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ahtopaineenhan näkee sieltä open sid valikoista, Pinl parametrista.

Tuossa viimoisessa softassa on td04 aeron boostcal.regmap ja mankun R sojottaa ilmakehään ja siihen normaalisti kuuluva letku asianmukaisesti tulpattu 6 mm pultilla.

Mitäs tapahtuikaan jos immun irrottaa johdoista ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, Pinl luultavasti luokkaa 1700-1800 eli 0,7-0,8 bar tuolla 900mg/C:llä jos IMM on ehjä. Jos selvästi enemmän niin epäilisin massamittarin olevan rikki.

Virisoftan kanssa MAF irti kannattaa olla myös hieman varovainen, koska yleensä niitä limp moden VE karttoja ei ole kovin kummoisesti kalibroitu korkeammilla imusarjan paineilla. Onneksi sentään menee normaalisti pikemminkin aivan ylirikkaalle.

Jos tarkoitit 9-3 Aeron boostcal.regmappia, niin se on muistaakseni hieman löysähkö, mutta uskoisin että voisi riittää tuohon 1085 pyyntiin ainakin jonkinlaisen adaptaation jälkeen jos autossa on HW täysin kunnossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Äsken töistä tullessa kävin päästelemässä höyryjä, viimesimmällä vedolla SID kertoili, että mReg 1085, mAir 945 ja Pinl 1886.
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikuttaa rikkinäiseltä ilmamassamittarilta. Putsaus voi joskus auttaa mutta todennäköisesti vain vaihto. Vähintään kokeilisin mahdollisimman pian ehjällä mittarilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Putsausta kokeiltu n. pari kuukautta sitten, eli taitaa mennä vaihtoon, voi perk...
Kiitokset diagnoosista.
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Re: Ahdot alhaalla.

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

bazooka kirjoitti:eli taitaa mennä vaihtoon, voi perk...
No kohtahan on kaikki kuluva vaihdettu, eli pian pitäisi :saab: olla iskussa 8)
900T16 Classic -93
Vastaa Viestiin