Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Auto on siis Aero MY2002, 5v.automaatti.
Ongelma on pieni, mutta kysymisen arvoinen; Tien päällä ajellessa, pintakaasualueella tuntuu toisinaan aavistuksen omaista nykimistä/nyhtämistä. Joskus jopa pieni satunnainen nykäisy/katkos, joka kuitenkin ilmenee harvemmin. Sellainen kuin katkeaisi polttoaineen syöttö sekunnin murto-osaksi. Ja puhutaan alueesta, jolloin ei oikein olla veto päällä eikä välttämättä moottorijarrutuksenkaan puolella. Tunne on sellainen, ikäänkuin auto ei osaisi päättää mennäänkö vai ei. Pieni kaasun polkaisu, ja ongelmaa häviää. Myöskään kaupunkinopeuksilla ilmiö ei esiinny. Yleisimmin esiintyy alueella 80-110km/h. Sen yläpuolella meno alkaa olemaan nyhtämätöntä. Kyse on siis pienestä ilmiöstä, johon normaali ihminen ei edes tarttuisi.
Autoon on juuri tehty iso huolto, PA-suodatin vaihdettu, huohotinsysteemi korjattu, uudet platinatulpat. Ja ilmiö esiintyy molemmilla 2002 ja 2008 aero-softalla. Myöskään laatikon ecu/sport-asennolla ei ole väliä. Ja vakionop-säätimellä sama juttu. Mitä ehdottaisitte? Vai onko ostettu ominaisuus?
Ongelma on pieni, mutta kysymisen arvoinen; Tien päällä ajellessa, pintakaasualueella tuntuu toisinaan aavistuksen omaista nykimistä/nyhtämistä. Joskus jopa pieni satunnainen nykäisy/katkos, joka kuitenkin ilmenee harvemmin. Sellainen kuin katkeaisi polttoaineen syöttö sekunnin murto-osaksi. Ja puhutaan alueesta, jolloin ei oikein olla veto päällä eikä välttämättä moottorijarrutuksenkaan puolella. Tunne on sellainen, ikäänkuin auto ei osaisi päättää mennäänkö vai ei. Pieni kaasun polkaisu, ja ongelmaa häviää. Myöskään kaupunkinopeuksilla ilmiö ei esiinny. Yleisimmin esiintyy alueella 80-110km/h. Sen yläpuolella meno alkaa olemaan nyhtämätöntä. Kyse on siis pienestä ilmiöstä, johon normaali ihminen ei edes tarttuisi.
Autoon on juuri tehty iso huolto, PA-suodatin vaihdettu, huohotinsysteemi korjattu, uudet platinatulpat. Ja ilmiö esiintyy molemmilla 2002 ja 2008 aero-softalla. Myöskään laatikon ecu/sport-asennolla ei ole väliä. Ja vakionop-säätimellä sama juttu. Mitä ehdottaisitte? Vai onko ostettu ominaisuus?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Vahva veikkaus on kaasuläppäkotelo. Kannattaa kokeilla puhdistamista. Mulla oli samanlaisia oireita ja puhdistus auttoi jonkin verran, mutta lopuksi kotelo piti vaihtaa. Läppäkotelon sisällä olevista johdoista oli kuoret hapristuneet. Johtojen vaihtoakin kannattaa yrittää jos juotin pysyy kädessä.
Uusi kotelo maksoi merkkiliikkeessä muistaakseni 827e ja Jyväskylässä PCS:llä n.420e.
Uusi kotelo maksoi merkkiliikkeessä muistaakseni 827e ja Jyväskylässä PCS:llä n.420e.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Moi, kaasuläppäkotelo olisi mun mielestä syyllinen oireeseen. Omassa kulkuneuvossa oli kyseinen osa tiensä päässä ja se alkoi aluksi pienenä nykimisenä justiinsa tasakaasulla. Vika tulee todennäköisesti pahenemaan hetken kuluttua vaikuttaen jopa täyskaasukiihdytykseen. Uusi kotelo PCS:ltä, tunnin työ ja auto parempi kuin koskaan.
Itse hain vian vaikeimman kautta ostaen uutta osaa DI-kassusta alipaineletkuihin vaikka oli vihje syyllisestä.
Itse hain vian vaikeimman kautta ostaen uutta osaa DI-kassusta alipaineletkuihin vaikka oli vihje syyllisestä.
Nopeat syö hitaat, myös maantiellä....
9-5 Aero -02 Biopower by JCarlson
9-5 Aero -02 Biopower by JCarlson
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Kovasti tosiaan kuulostaa läppäkotelolta mutta ei niiden alipaineletkujenkaan vaihdosta haittaa varmaan ole. Jos läppäkotelo on viallinen, niin putsaamisella pääset ehkä puoli vuotta/vuoden eteenpäin mutta sitten ongelmat palaavat.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Kävin juuri tekemässä tutkimuksia omalla Autocomin testerilläni. Löysin sieltä parametrin, joka kuvaa "kaasupolkimen absoluuttista asentoa" prosentteina. Tythjäkäynnillä arvo oli n.20%. Siitä kun kaasupedalia painaa hiljalleen pohjaa kohti, nousee prosentit siististi ja tasaisesti n.36% saakka. Siihen prosenttilukemien kasvaminen pysähtyy, kunnes lähellä kickdownia pomsahtaa suoraan 81% lukemaan, joka lienee aivan oikea arvo kaasu pohjassa, Mutta tuo 36%-81% ei lukemien puolesta näy minkäänlaista kasvua??? Onkohan aivan normaalia? Ajossa tuo pedali tuntuisi kuitenkin olevan aivan pelissä mukana koko alueella lukuunottamatta tuota pintakaasunypytystä. Ja myös ilmamassapyynnit seuraa tasaisesti kaasun asentoa ajon aikana koko pedalin liiikeradan matkalla.
Tuntisikohan joku teistä tuon kaasuläppäanturihässäkän toimintaa niin hyvin, että pystyisi valaisemaan tätä tapausta? Tai olisiko jollain jemmassa toimivaa kaasuläppäkoteloa vertailua varten? Voisi kokeilla toisella yksilöllä ennen uuden tilaamista.
Tuntisikohan joku teistä tuon kaasuläppäanturihässäkän toimintaa niin hyvin, että pystyisi valaisemaan tätä tapausta? Tai olisiko jollain jemmassa toimivaa kaasuläppäkoteloa vertailua varten? Voisi kokeilla toisella yksilöllä ennen uuden tilaamista.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Nyt on itselläkin sama vika. Nyt kun on tuossa tuo sid info laitettuna, niin voiko sitä kautta jotenkin varmentaa syyllisen kaasuläppäkoteloksi? mAir ja mReq vaeltelevat maantienopeudessa 100 yksikköä suuntaan ja toiseen alueella 200-300. (seuraavat kyllä toisiaan). Välillä on nykimättömiäkin hetkiä, jolloin lukematkin ovat rauhallisia.
Onko hyötyä yrittää puhdistaa kaasarinpuhdistusaineella poistamalla vain putki päältä?
Onko hyötyä yrittää puhdistaa kaasarinpuhdistusaineella poistamalla vain putki päältä?
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Jotenkin tuntuu, että jos mAir heiluu tasakaasulla 100 yksiköllä, on MAF:issa oltava joku vika. Mulla ainakin lukemat seuraa todella nopeasti ja orjallisesti toisiaan muutaman yksikön sisällä tasakaasulla, ja myös kiihdytettäessä.pmj kirjoitti:Nyt on itselläkin sama vika. Nyt kun on tuossa tuo sid info laitettuna, niin voiko sitä kautta jotenkin varmentaa syyllisen kaasuläppäkoteloksi? mAir ja mReq vaeltelevat maantienopeudessa 100 yksikköä suuntaan ja toiseen alueella 200-300. (seuraavat kyllä toisiaan). Välillä on nykimättömiäkin hetkiä, jolloin lukematkin ovat rauhallisia.
Onko hyötyä yrittää puhdistaa kaasarinpuhdistusaineella poistamalla vain putki päältä?
Asiasta toiseen... ByPass-venttiilistä lähtevän alumiinputken toinen pää, siis se joka menee imuputkeen ennen ahdinta. Pitääkö siinä liitoksessa olla jonkinlainen kumitiiviste? Mulla ei ole muuta kuin alumiininen laippa, joka tulee imuputkea vasten. Ja sitten se yksi 10mm ruuvi/nippa joka painaa putkea kiinni. En nimittäin löytänyt WIS:istä tuota kohtaa vaikka kuinka kahlasin sitä läpi.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Juu, kyllä mullakin seuraavat toisiaan. Molemmat pomppii samaan tahtiin ylös alas. Voiko tuon mAir:n ja mReq:n tarkoituksen ymmärtää niin, että kun läppä siellä kotelossa pomppii, niin se aiheuttaa mReq:n hyppimisen, jonka perässä taas mAir yrittää parhaansa mukaan pysyä?JKK kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että jos mAir heiluu tasakaasulla 100 yksiköllä, on MAF:issa oltava joku vika. Mulla ainakin lukemat seuraa todella nopeasti ja orjallisesti toisiaan muutaman yksikön sisällä tasakaasulla, ja myös kiihdytettäessä.
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Kuuluu olla kumitiiviste.JKK kirjoitti:Asiasta toiseen... ByPass-venttiilistä lähtevän alumiinputken toinen pää, siis se joka menee imuputkeen ennen ahdinta. Pitääkö siinä liitoksessa olla jonkinlainen kumitiiviste? Mulla ei ole muuta kuin alumiininen laippa, joka tulee imuputkea vasten. Ja sitten se yksi 10mm ruuvi/nippa joka painaa putkea kiinni. En nimittäin löytänyt WIS:istä tuota kohtaa vaikka kuinka kahlasin sitä läpi.
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Onko minkä kokoinen se O-rengas sielä? mullakin tiiviste tiellä tuntemattomalla..melberi kirjoitti:Kuuluu olla kumitiiviste.JKK kirjoitti:Asiasta toiseen... ByPass-venttiilistä lähtevän alumiinputken toinen pää, siis se joka menee imuputkeen ennen ahdinta. Pitääkö siinä liitoksessa olla jonkinlainen kumitiiviste? Mulla ei ole muuta kuin alumiininen laippa, joka tulee imuputkea vasten. Ja sitten se yksi 10mm ruuvi/nippa joka painaa putkea kiinni. En nimittäin löytänyt WIS:istä tuota kohtaa vaikka kuinka kahlasin sitä läpi.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Sellainen putken ympärille sopivan tiukka (pysyy kiinni) ja pari milliä paksu.Sabanisti kirjoitti:Onko minkä kokoinen se O-rengas sielä? mullakin tiiviste tiellä tuntemattomalla..melberi kirjoitti:Kuuluu olla kumitiiviste.JKK kirjoitti:Asiasta toiseen... ByPass-venttiilistä lähtevän alumiinputken toinen pää, siis se joka menee imuputkeen ennen ahdinta. Pitääkö siinä liitoksessa olla jonkinlainen kumitiiviste? Mulla ei ole muuta kuin alumiininen laippa, joka tulee imuputkea vasten. Ja sitten se yksi 10mm ruuvi/nippa joka painaa putkea kiinni. En nimittäin löytänyt WIS:istä tuota kohtaa vaikka kuinka kahlasin sitä läpi.
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Tuon O-renkaan osanumero on 7987415 ja hinta Auto-Jalosella viime viikolla 0.96 euroa (sattui olemaan lasku juuri pöydällä).
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Puhdistusaineet on ostettu, mutta ei näillä pakkasilla kyllä ruveta parkkipaikkamekaanikoksi. Tuntuu vähän, että mitä kovempi pakkanen niin sitä useammin nykii. Voisi koittaa heittää jonkun pahvin maskin taakse.
Kun täällä puhutaan läppäkotelon puhdistamisesta, niin tarkoitetaanko tällaista operaatiota vai ihan irti rassausta? http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _valve.php
Kun täällä puhutaan läppäkotelon puhdistamisesta, niin tarkoitetaanko tällaista operaatiota vai ihan irti rassausta? http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _valve.php
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Se riippuu ihan tekijästä minä kyllä käytin irti koko mötikän ei mikään kova homma ole..pmj kirjoitti:Puhdistusaineet on ostettu, mutta ei näillä pakkasilla kyllä ruveta parkkipaikkamekaanikoksi. Tuntuu vähän, että mitä kovempi pakkanen niin sitä useammin nykii. Voisi koittaa heittää jonkun pahvin maskin taakse.
Kun täällä puhutaan läppäkotelon puhdistamisesta, niin tarkoitetaanko tällaista operaatiota vai ihan irti rassausta? http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _valve.php
ainut vaan että nestettä tulee jonkin verran ulos
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Aero 2002 nykii pintakaasulla?
Irrota se imuputki siitä läppäkotelon päältä, niin pääset näkemään sen läpän. Läppä on aika tarkkaa sovitetta ja seinämiin/läpän reunoihin kertynyt moska aiheuttaa läpän takertelua. Putsaus onnistuu ihan tuota kauttaa, mutta toki helpompi on rassata jos ottaa kotelon irti ja vie pöydälle.pmj kirjoitti:Puhdistusaineet on ostettu, mutta ei näillä pakkasilla kyllä ruveta parkkipaikkamekaanikoksi. Tuntuu vähän, että mitä kovempi pakkanen niin sitä useammin nykii. Voisi koittaa heittää jonkun pahvin maskin taakse.
Kun täällä puhutaan läppäkotelon puhdistamisesta, niin tarkoitetaanko tällaista operaatiota vai ihan irti rassausta? http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _valve.php
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08