Jäähdytys nesteet katoaa
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Jaahas... Kyllä se nyt vaan on niin, että kannentiiviste on menossa vaihtoon.
Kun kansi täytyy nyt avata, aloin miettiä kannattaisikohan samalla vaivalla teettää jotain muutakin? 270 tkm mittarissa, mitään ei ole tähän mennessä tarvinnut moottorille tehdä.
Eli mitäpä tuumaatte: kannen kumiosat tms..., onko jotain suositeltavia tarkistuksen kohteita mitä kannattaa, menisi samalla laululla ja suht edullisesti?
Kun kansi täytyy nyt avata, aloin miettiä kannattaisikohan samalla vaivalla teettää jotain muutakin? 270 tkm mittarissa, mitään ei ole tähän mennessä tarvinnut moottorille tehdä.
Eli mitäpä tuumaatte: kannen kumiosat tms..., onko jotain suositeltavia tarkistuksen kohteita mitä kannattaa, menisi samalla laululla ja suht edullisesti?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Kiitos vastauksista. Täysi kansiremppa Torek Autolla Espoossa 1500 eur. Voi v...u että kirpaisee, mutta eipä sitä tuon edullisemmin taida ammatti-ihmisiltä mistään saada.
Ja parempi tehdä kunnolla kun nyt kerran aletaan leikkimään. Samalla sitten tulee tsekattua myös jakopään nykykunto.
Ja parempi tehdä kunnolla kun nyt kerran aletaan leikkimään. Samalla sitten tulee tsekattua myös jakopään nykykunto.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
VauTannisto kirjoitti:Täysi kansiremppa Torek Autolla Espoossa 1500 eur.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Tuohon hintaan taitaa kuulua myös muut työt, kuin pelkkä kansiremppa?Tannisto kirjoitti:Kiitos vastauksista. Täysi kansiremppa Torek Autolla Espoossa 1500 eur. Voi v...u että kirpaisee, mutta eipä sitä tuon edullisemmin taida ammatti-ihmisiltä mistään saada.
Ja parempi tehdä kunnolla kun nyt kerran aletaan leikkimään. Samalla sitten tulee tsekattua myös jakopään nykykunto.
Kannen purku, tason plaanaus, venavarrenkumit, läppäys, kasaus yms. on maksanut näillä seuduin noin 150-350e, riippuen onko seetit teetetty samalla ja paljonko niitä venttiilejä on.
Kansi irroitettu ja laitettu takaisin omin avuin tai talkooporukalla. :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Tobbana kirjoitti:Tuohon hintaan taitaa kuulua myös muut työt, kuin pelkkä kansiremppa?Tannisto kirjoitti:Kiitos vastauksista. Täysi kansiremppa Torek Autolla Espoossa 1500 eur. Voi v...u että kirpaisee, mutta eipä sitä tuon edullisemmin taida ammatti-ihmisiltä mistään saada.
Ja parempi tehdä kunnolla kun nyt kerran aletaan leikkimään. Samalla sitten tulee tsekattua myös jakopään nykykunto.
Kannen purku, tason plaanaus, venavarrenkumit, läppäys, kasaus yms. on maksanut näillä seuduin noin 150-350e, riippuen onko seetit teetetty samalla ja paljonko niitä venttiilejä on.
Kansi irroitettu ja laitettu takaisin omin avuin tai talkooporukalla.
-Sami
Juu. Kyllä se on koko kattauksen hinta kaikkineen. Työstetään venttiilitkin ja uusitaan tiivisteet. Pelkän kannen tiivisteenkin olisi tietysti voinut vaihdattaa, mutta olisiko siinä sitten järkeä kun kerran joudutaan avaamaan?
Voi kun olisikin hyvä talkoopaikka ja -porukka. Itesellä tosin näissä asioissa peukalo keskellä kämmentä
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Auto oli Torekilla pengottavana pitkän päivän. Kovan etsimisimisen tuloksena hyvä uutinen oli se, ettei kannen tiiviste ole viallinen lähes 100%:lla varmuudella. Huono sen sijaan se, ettei jäähdytysnesteiden katoamiselle löytynyt vielä varmaa syytä. Paras veikkaus tällä hetkellä on, että turbo olisi tulossa tiensä päähän. Öljyäkin nimittäin katoaa jo jonkin verran.
Esim. männät olivat normikunnossa, eli tavanomaisesti karstaiset. Jäähdytysnesteethän olisi niitä putsannut karstasta.
Eli onkos kenellekään koskaan sattunut niin, että jäähdytynestet ovat alkaneet kadota turbon kautta?
Eivät olleet Torekillakan koskaan tällaiseen aiemmin törmänneet, mutta muuta selitystä ei oikein keksitty?
Esim. männät olivat normikunnossa, eli tavanomaisesti karstaiset. Jäähdytysnesteethän olisi niitä putsannut karstasta.
Eli onkos kenellekään koskaan sattunut niin, että jäähdytynestet ovat alkaneet kadota turbon kautta?
Eivät olleet Torekillakan koskaan tällaiseen aiemmin törmänneet, mutta muuta selitystä ei oikein keksitty?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Oletko katsonut vesipumpun eli onko kostea päällepäin? Minulla vm 05 2.3t ja samalla tavoin katoaa nestettä, mutta ei näy muuta kuin vesipumppu vähän kostea eli ilmeisesti vuotaa hieman.
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Luulen, että olisivat Torekilla asian huomanneet. Sen verran tarkkaan syynäsivät joka mahdollisen nurkan. Ainoa vihje vuodosta saattoi olla turbon ja pakosarjan liitoksessa - jotain vaaleaa hapettumaa tai karstaa. Vesi???? Ei täyttä varmuutta.IlvoKari kirjoitti:Oletko katsonut vesipumpun eli onko kostea päällepäin? Minulla vm 05 2.3t ja samalla tavoin katoaa nestettä, mutta ei näy muuta kuin vesipumppu vähän kostea eli ilmeisesti vuotaa hieman.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Joskus, kun asioiden antaa vain olla, ne järjestyvät itsestään. Yöpakkaset kun loppui, loppui myös nesteiden katoaminen. Ja mitähän tästä nyt pitäisi päätellä? Ja alkaako nesteiden katoaminen uudelleen syksyn pakkasten myötä?
Go figure...?
Go figure...?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Lohkolämppärin käyttö voi kuulemma aiheuttaa vuotoa "jostakin välistä". Sen takia tilanne korjaantuu kesäisin...
9-5 Aero Wagon -06
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Itselläni nestettä hävisi pakkasilla aina kun lohkolämmitin oli ollut päällä. Irrotin lohkolämmittimen ja vaihdoin siihen uudet o-renkaat. Sen jälkeen vuoto loppui.
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
Re:
Meikku kirjoitti:Mulla oli sama vika (9-5 Wagon 2002 / 82.000 km), ylimääräisessä huollossa sanoivat, että vuoto tulee lohkolämppärin liitoksesta. Olivat kiristäneet sit muttereita ja siihen loppui.
Onko tuolla suunnalla moottorin etupuolella (turbon takana) muuta mahdollista vuoto kohtaa kuin tuo yllä mainittu lohkolämmittimen liitoskohta? Jostain ko suunnalta tiputtaa hieman..kurakaari kirjoitti:Itselläni nestettä hävisi pakkasilla aina kun lohkolämmitin oli ollut päällä. Irrotin lohkolämmittimen ja vaihdoin siihen uudet o-renkaat. Sen jälkeen vuoto loppui.
Minkäkokoinen avain tuohon lohkolämmittimen kiristämiseen tarvitaan (Defa kyseessä)?
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
T-kappale tulee lohkon sisältä lämmittimen keskeltä läpi ja on 10 millin mutterilla kiinni. Lenkillä voi kokeilla kiristää. Minulla ei vuoto lakannut. Jouduin ottamaan lämmittimen irti, putsasin tiivistepinnat ja laitoin kiinni uudella o-renkaalla.
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Melkeinpä kannattaa katsoa tuo vesipumppu ja sen jälkeen turbon vesiputket. itsellä oli yksi turbon vesiputkista haljennut. sotki nesteet ympäri moottoria ja oli paha löytää vika mutta nyt korjattu. joskus vaihdettu turbo eli varmasti väännetty putki väkisin kohdalleen ja sitten väsyi ajan saatossa ja ja repesi. tämäkin siis yksi mahdollisuus.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Jep, kovemmilla pakkasilla vuotoa ilmeni enemmän ja tuon lohkolämmittimen tiiviste oli sen verran huono josta nestettä tihkui. Nyt tiiviste uusittu, ei ainakaan vielä ole vuotoa havaittu. Kiitos vinkeistä!
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02