Termostaatti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

moilanen88 kirjoitti:Ei sano mitään. :)
Trionicin softa pitää ranettaa "auki" tilaan, ei onnistu merkkihuollossa, vaan vaatii asiantuntevan harrastajan T7 wizardilla sun muilla releillä varustettuna.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Samalla saa kätevästi houkuteltua lisää tehoa ja vääntöä, sikäli mikäli moista tarvetta ilmenee :P
Ahdonvoimaa
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ulkona pakkasta jotain 10-15 ja kaupungissa kun cruisailin, niin sidin mukaan moottorin lämmöt oli enimmillään 99. Normaalisti pyörivät tosin 90 asteen paikkeilla. Hyvin näkee koska termari aukeaa ja menee kiinni.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
gekados
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 20:05

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja gekados »

gekados kirjoitti:No ei ole eka,eikä vika kerta.Oliskohan todennäköinen syy sitten
lämpömittarin anturi.On tää kummaa termarisulkeista perkle.
Edellisessä femmassa sama juttu tasan vuosi sitten.Parani kyllä
termarin vaihdolla.Olin melko saletti,että sen kuulus olla 92 asteinen
mutta ei väkisin.
Nyt vaihdettu myös lämpömittarin anturi.Auto tuntuu lämpenevän tyhjäkäynnillä,mutta ajossa rupeaa lämmöt putoamaan .-20 pakkasta ja maantieajoa
n.30min ja lämmöt huitelevat 50-60 asteen välillä,eikä kabiiniin tule kunnolla lämpöä.
Lämmöt rupeavat nousemaan heti auton käydessä tyhjäkäyntiä.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ulkona -24 ja Saabissa tarkenee T-paita päällä. Moottorin lämmöt pyörii 80 ja 90 välillä hieman vauhdista riippuen. Termarista lähtisin vikaa etsimään jos bensakone ei lämpene.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
gekados
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 20:05

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja gekados »

Saattaahan se olla,että vaihdettu termari oli viallinen(toivottavasti).Toisaalta jos
vika ei ole termarissa niin sittenhän tässä ollaan ihmeissään.
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja kello »

Mika, käytätkö lohko+sisätilanlämppäriä? Oletko seurannut missä lämpötilassa moottori pysyy siinä vaiheessa kun auto vielä lämpenee (siis sisätilat)?

Oman koneen lämpötila pysyy n. 77-79 asteessa hyvin pitkään, jos lämmitän sisätiloja ajaessa (niinkun normaalisti näillä keleillä on tapana). Jos laitan puhalluksen nolliin niin motti lämpenee nopeasti siinne 90 lähelle. Esim. tyhjäkäynnillä vaikkapa 10km ajon jälkeen moottorin lämpötila pysyy 80C alla, kun lämppäri pukkaa osan lämmöstä sisälle. Osaako joku sanoa onko normaalia? Puhaltimen flekti tietysti viilentää moottoria, mutta luulisin että silti pitäisi pysyä hiukan korkeammalla tuo lämpötila.

( Menee paaaljon offtopic, mutta kysäisempä silti tässä :D . Onko normaalia että rintapellin ja radion, kojelaudan, hanskalokeron yms. väliin jäävään tilaan syntyy ylipaine maantienopeuksissa 8O ? Huomasin joku aika sitten että mm. hansikaslokeron sivuilta työntyy kylmää ilmaa kun autolla ajetaan >80km/h. Jossakin on ilmeisesti sinne kuulumaton reikä? )
Saab 9-5 Aero XWD -11
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja arto »

Ainakin mulla on tavallista että lämmöt pysyy siellä 80 asteen nurkilla jonkin aikaa ennenkuin mosa kunnolla lämpiää ja termari ekan kerran aukeaa. Ajonopeudet sitten vaikuttaa aika paljon tähän. Siis näillä -20 asteen pakkasilla. Ja termari on just vaihdettu. Normi lämmöissä termarisen aukeamisen mukaan lämmöt vaihtelee 82-92 asteen välillä.

Siellä hanskalokeron vasemmassa reunassa sisäpuolella on ilmastoinnin luukku, ainakin -04 mallissa mikä itellä on. Tulisiko puhallus sieltä? Sen saa myös suljettua. Kesällä hanskiksen saa pysymään vaikka viileänä.
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja kello »

Eihän sisäkierto ole päällä?
Ei ole. Hanskalokeron viilennysaukon laitoin kiinni kun huomasin että päästää hanskalokeron sivuilta läpi mutta ei vaikuttanut. Myöskään puhallusta ei tunnu hitaammissa nopeuksissa eli aiheutuu todennäköisesti ahtopaineella ulkoa tulevasta ilmasta. Aiheuttaa apukuskin polvien palelua maantienopeuksissa mikä on aika ikävä ilmiö. Täytynee tiivistää kaikki mahdolliset saumat.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Itellä -99 2.3t, ja lämmöt nousee maantieajossa sinne 88 huitteille, ja ilmeisesti termari aukeaa kunlämmöt tippuu nopeaan sinne 79 paikkeille, josta taas nousevat sinne 88. Toisinaan tuo saattaa pudota vähän vähemmänkin, mutta tuolla +80 alueella se kuiten seilaa.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja kello »

Laita raitisilmasuodattimen kansi kunolla paikalleen, falskaus taitaa tulla sieltä.
Hmm toi kuulostaa kyllä loogiselta paikalta. Tattis täytyypä katsoa miten se on sinne asennettu.
Saab 9-5 Aero XWD -11
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kirjoittelin tuossa aiemmin termarin vaihdosta, mutta ei onni kauan kestanyt, juuri ennen joulua alkoi taas mittari jäämään alas. Sain PCS uuden termarin jouluviikolla ( kiitos heille hyvästä palvelusta) ja vaihdoin eilen sen. Nyt tuntuu pelaavan, eli uusikaan termari ei välttämättä aina toimi. Taisi olla kolmas viallinen uusi termari omalla yli 30 vuoden autoilu urallani ja termareita on kyllä vaihdettu paljon omiin ja kavereitten autoihin.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja ecopower »

joukolainen kirjoitti:Kirjoittelin tuossa aiemmin termarin vaihdosta, mutta ei onni kauan kestanyt, juuri ennen joulua alkoi taas mittari jäämään alas. Sain PCS uuden termarin jouluviikolla ( kiitos heille hyvästä palvelusta) ja vaihdoin eilen sen. Nyt tuntuu pelaavan, eli uusikaan termari ei välttämättä aina toimi. Taisi olla kolmas viallinen uusi termari omalla yli 30 vuoden autoilu urallani ja termareita on kyllä vaihdettu paljon omiin ja kavereitten autoihin.
Marmoritiskiltä tai PCS:ltä termaria ostaessa saa mitä haluaa!
Valitettavasti tarvikeliikkeistä saa koittaa onneaan. 8)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

[quote="ecopower"]
Marmoritiskiltä tai PCS:ltä termaria ostaessa saa mitä haluaa!
Valitettavasti tarvikeliikkeistä saa koittaa onneaan.
Molemmat termarit tulivat nimen omaan PCS, toimimatonkin ja sen takia kiitin hyvästä palvelusta, koska Riku lähetti uuden tilalle todella nopeasti ilman kuluja. Riku ihmetteli myös toimimattomuutta, ilmareikäkin oli ylöspäin. :o
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Pelkästään merkkiliikkeestä olen termarit ostanut. Olivat jopa halvempia kuin tarvikesellaiset :!: Ja silti on koetellut enempi hermoja kuin onnea. Ei auta ku lähteä kolmatta hakemaan. Hyvä saldo vuoden ajalle?
Ahdonvoimaa
Vastaa Viestiin