Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Tänä aamuna se sitten sen teki, ei edes luvannut, niin oli virrat käyneet vähiin.
Mikä tekee asiasta omituista, eli se, ettei minkäänlaisia oireita tai viitteitä ongelmasta ollut aikaisemmin.
- auto normaalisti yöpyy lämpimässä tallissa, nyt ensimmäinen yö 4 vuoteen ulkona kun joutui jouluyön appiukon pihassa palelemaan.
- tuonkin ainoan ulkona vietetyn yön jälkeen käytin lohkolämppäriä ja matka jatkui matka-ajona 70 km kotiin lämpimään talliin.
- normaalisti liikennöinti on seuraavaa: lämpimästä tallista 14 km töihin, puolet moottoritietä, puolet kaupunkiajoa, sama matka illansuussa tehdään kylmäkäynnistyksen jälkeen kadun varresta takaisin omaan talliin. Satunnaista päivällä lounaalla käyntiä, jossa auto ei ehdi lämpiämään.
Kyseinen, nyt palvelussuhteensa päättänyt, akku oli 1.11.2005 vaihdettu Saab 70A alkuperäistuote. 5v. ja 90tkm myöhemmin päätyi kaltaistensa joukkoon Shellin nurkalle.
Pajalla akkutesteri kertoi akun tulleen tiensä päähän, Very bad sanoi ja vielä pilkallinen -hymiö perään. Käynnistysvirtaa ei nimeksikään. Yleismittarilla todettiin auton käydessä latauksen olevan normaali, mutta akku sitä ei ilmeisesti halunnut sisällään enää pitää.
Olisiko jotenkin pitänyt varautua, tulkita oireita (jos niin mitä) tai muuten ymmärtää, toki 3v. taitaa olla nykyinen suositus kun uusille akuille saa 2v. takuun...
Mikä tekee asiasta omituista, eli se, ettei minkäänlaisia oireita tai viitteitä ongelmasta ollut aikaisemmin.
- auto normaalisti yöpyy lämpimässä tallissa, nyt ensimmäinen yö 4 vuoteen ulkona kun joutui jouluyön appiukon pihassa palelemaan.
- tuonkin ainoan ulkona vietetyn yön jälkeen käytin lohkolämppäriä ja matka jatkui matka-ajona 70 km kotiin lämpimään talliin.
- normaalisti liikennöinti on seuraavaa: lämpimästä tallista 14 km töihin, puolet moottoritietä, puolet kaupunkiajoa, sama matka illansuussa tehdään kylmäkäynnistyksen jälkeen kadun varresta takaisin omaan talliin. Satunnaista päivällä lounaalla käyntiä, jossa auto ei ehdi lämpiämään.
Kyseinen, nyt palvelussuhteensa päättänyt, akku oli 1.11.2005 vaihdettu Saab 70A alkuperäistuote. 5v. ja 90tkm myöhemmin päätyi kaltaistensa joukkoon Shellin nurkalle.
Pajalla akkutesteri kertoi akun tulleen tiensä päähän, Very bad sanoi ja vielä pilkallinen -hymiö perään. Käynnistysvirtaa ei nimeksikään. Yleismittarilla todettiin auton käydessä latauksen olevan normaali, mutta akku sitä ei ilmeisesti halunnut sisällään enää pitää.
Olisiko jotenkin pitänyt varautua, tulkita oireita (jos niin mitä) tai muuten ymmärtää, toki 3v. taitaa olla nykyinen suositus kun uusille akuille saa 2v. takuun...
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Muistaakseni jokseenkin 3-4 v iässä akku on aina ensimmäisen kerran tullut vaihdettua... kokemusta ei tosin ole kuin Saabeista ja Pösöistä, muun merkkisiä autoja en ole koskaan (liki) uudesta pitäen omistanut.
Nykyisen 9-5:n ensimmäinen akku antoi periksi 3v/60Mm lukemissa, sitä edeltäneen Pösön 3v/50Mm lukemissa j sitä edeltäneen 9000:n 4v/80Mm lukemissa.
Kaikki riippuu akun kuormitus-/lataussyklistä... eli akut voivat kyllä kestää pidempäänkin tai sitten lyhyempään.
Nykyisen 9-5:n ensimmäinen akku antoi periksi 3v/60Mm lukemissa, sitä edeltäneen Pösön 3v/50Mm lukemissa j sitä edeltäneen 9000:n 4v/80Mm lukemissa.
Kaikki riippuu akun kuormitus-/lataussyklistä... eli akut voivat kyllä kestää pidempäänkin tai sitten lyhyempään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Itellä kestäny akut keskimäärin semmosen kolmisen vuotta (alkuperäset ja Vartalaiset...) automerkistä riippumatta kun tulee tuota pätkäajoa melko paljon. Kestoa vois kuulemma lisätä lataamalla talvisaikaan erillisellä laturilla akun muutamaan aina silloin tällöin. (oman kokemuksenikaan mukaan auton oma laturi ei pukkaa akkua niin täyteen ku verkkovirtalaturi...)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Perinteisessä lyijyakussa levyistä irtoaa vähitellen materiaalia ja se kertyy luonnollisesti akun pohjalle. Sitten kerran kun akku heilahtaa niin paljon, että pohjalla oleva sakka ryhmittyy uudelleen, se oikosulkee levyjen alapäät ja akusta ei tule enää virtaa ulos juuri lainkaan. Tyypillisesti tämä ei varoita mitenkään ja tapahtuu yli kolmen vuoden ikäiselle akulle.
Akun käyttöikään vaikuttaa hyvinkin ratkaisevasti sen varaustaso. Pahimmillaan jatkuvasti vajaana oleva akku ei käynnistä autoa enää toisena talvena, parhaimmillaan jatkuvasti täynnä oleva akku kestää pitkälle toistakymmentä vuotta.
Akun käyttöikään vaikuttaa hyvinkin ratkaisevasti sen varaustaso. Pahimmillaan jatkuvasti vajaana oleva akku ei käynnistä autoa enää toisena talvena, parhaimmillaan jatkuvasti täynnä oleva akku kestää pitkälle toistakymmentä vuotta.
96 V4 -75
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
On akuissakin eroja. Volkkareissa, vaikka muuten paskoja ovatkin, on hyvät akut. 10 vuotta ensiakulla ei ole harvinaista. Vaimon polossa on 8 vuotta vanha ensiasennusakkua ja hyvin pelaa. Ja ajetaan vain lyhyttä ajoa.
Saabissa on nyt 6 vuotta vanha akku ja varmaan ens syksynä saa ostaa uuden akun.
Vinkkinä sanoisin, että kun akku on "kylmä", sitä ei kannata rasittaa kaikilla sähkölaitteilla. Eli turhat pois: takalasinlämppäri, radio ja turhat penkinlämmittäjät. Etenkin jos ajaa sitä lyhyttä pätkää.
Jälkiasennusakuista mulla on jäänyt paras kuva Exiden akuista. Tieteellistä näyttöä ei ole antaa, perustuu puhtaasti subjektiiviseen kokemukseen.
Saabissa on nyt 6 vuotta vanha akku ja varmaan ens syksynä saa ostaa uuden akun.
Vinkkinä sanoisin, että kun akku on "kylmä", sitä ei kannata rasittaa kaikilla sähkölaitteilla. Eli turhat pois: takalasinlämppäri, radio ja turhat penkinlämmittäjät. Etenkin jos ajaa sitä lyhyttä pätkää.
Jälkiasennusakuista mulla on jäänyt paras kuva Exiden akuista. Tieteellistä näyttöä ei ole antaa, perustuu puhtaasti subjektiiviseen kokemukseen.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Akullako ko. sähkölaitteita käytät ajon aikana?essal kirjoitti:Vinkkinä sanoisin, että kun akku on "kylmä", sitä ei kannata rasittaa kaikilla sähkölaitteilla. Eli turhat pois: takalasinlämppäri, radio ja turhat penkinlämmittäjät. Etenkin jos ajaa sitä lyhyttä pätkää.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Suosittelen lohkarin johtoon liitettävää laturia. Siitä on käsittääkseni kaksikin hyötyä: lataa akkua aina kun lohkari on kiinni ja siinä ohessa lämmittää sitä, jolloin virtaa menee sisään kunnolla heti auton käynnistyttyä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Laturilta tulee ysifemmassa parhaimmillaan 130A. Akku ottaa alle puolen minuutin ajan >30A jonka jälkeen latausvirta laskee sinne 4A-7A paikkeille tai alemmaksi. Akulle menevä virta ei muutu miksikään vaikka laittaisit kaikki sähkövermeet täysille (mittasin asian). Joten on aivan turha kärsiä, laturissa on niin paljon paukkua ettei lataus sen takia rajoitu. Ajoaikaa pitää vain saada enemmän tai akku lataukseen yön yli.essal kirjoitti:Vinkkinä sanoisin, että kun akku on "kylmä", sitä ei kannata rasittaa kaikilla sähkölaitteilla. Eli turhat pois: takalasinlämppäri, radio ja turhat penkinlämmittäjät. Etenkin jos ajaa sitä lyhyttä pätkää.
Lyhyt ajo itsessään on ongelma, puolen tunnin ajo ei lataa akkua nimeksikään jos akku ottaa vastaan vaikkapa sen 4A. TM:n starttiakkutestissä parhaatkin akut latautuivat kylminä 10 minuutissa alle 2 Ah verran vaikka ne olivat puolityhjiä (täysi akku ei ota niin paljoa vastaan). Näinollen tunninkaan ajo ei lataa kuin alle 10Ah verran, huonoilla akuilla päästään puoleen tuosta arvosta. Lämmin akku toki latautuu paremmin mutta lämmetessä napajännite myös tuppaa nousemaan ja se rajoittaa latausta. Ei se sisälle nostettu akkukaan kauaa yli 7A virroilla lataa.
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Itse en ole koskaan autoillessani ja muutenkaan kärsinyt kun olen sammuttanut turhat sähkölaitteet pois. Täällä Pirkanmaalla ei tarvi näyttää komialta ja ajaa mittarivalot täysillä kuten jossain muualla päin Suomea.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen
Hintatieto viime viikolta: Herttoniemen Laakkosella tarjouksessa 115 € (70 Ah/700A). Oli jo pelkät siniset Saab -merkinnät, ei enää GM -mainintoja (ei myöskään valmistajaa). Hylkäämässäni vanhassa GM -akussa on myös Exide/Tudor -maininnat.Mimmi kirjoitti: Saabin orkkisakku on Exide.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH