Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja jameli »

Tänä aamuna se sitten sen teki, ei edes luvannut, niin oli virrat käyneet vähiin.
Mikä tekee asiasta omituista, eli se, ettei minkäänlaisia oireita tai viitteitä ongelmasta ollut aikaisemmin.
- auto normaalisti yöpyy lämpimässä tallissa, nyt ensimmäinen yö 4 vuoteen ulkona kun joutui jouluyön appiukon pihassa palelemaan.
- tuonkin ainoan ulkona vietetyn yön jälkeen käytin lohkolämppäriä ja matka jatkui matka-ajona 70 km kotiin lämpimään talliin.
- normaalisti liikennöinti on seuraavaa: lämpimästä tallista 14 km töihin, puolet moottoritietä, puolet kaupunkiajoa, sama matka illansuussa tehdään kylmäkäynnistyksen jälkeen kadun varresta takaisin omaan talliin. Satunnaista päivällä lounaalla käyntiä, jossa auto ei ehdi lämpiämään.

Kyseinen, nyt palvelussuhteensa päättänyt, akku oli 1.11.2005 vaihdettu Saab 70A alkuperäistuote. 5v. ja 90tkm myöhemmin päätyi kaltaistensa joukkoon Shellin nurkalle.

Pajalla akkutesteri kertoi akun tulleen tiensä päähän, Very bad sanoi ja vielä pilkallinen :( -hymiö perään. Käynnistysvirtaa ei nimeksikään. Yleismittarilla todettiin auton käydessä latauksen olevan normaali, mutta akku sitä ei ilmeisesti halunnut sisällään enää pitää.

Olisiko jotenkin pitänyt varautua, tulkita oireita (jos niin mitä) tai muuten ymmärtää, toki 3v. taitaa olla nykyinen suositus kun uusille akuille saa 2v. takuun...
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Muistaakseni jokseenkin 3-4 v iässä akku on aina ensimmäisen kerran tullut vaihdettua... kokemusta ei tosin ole kuin Saabeista ja Pösöistä, muun merkkisiä autoja en ole koskaan (liki) uudesta pitäen omistanut.

Nykyisen 9-5:n ensimmäinen akku antoi periksi 3v/60Mm lukemissa, sitä edeltäneen Pösön 3v/50Mm lukemissa j sitä edeltäneen 9000:n 4v/80Mm lukemissa.

Kaikki riippuu akun kuormitus-/lataussyklistä... eli akut voivat kyllä kestää pidempäänkin tai sitten lyhyempään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä kestäny akut keskimäärin semmosen kolmisen vuotta (alkuperäset ja Vartalaiset...) automerkistä riippumatta kun tulee tuota pätkäajoa melko paljon. Kestoa vois kuulemma lisätä lataamalla talvisaikaan erillisellä laturilla akun muutamaan aina silloin tällöin. (oman kokemuksenikaan mukaan auton oma laturi ei pukkaa akkua niin täyteen ku verkkovirtalaturi...)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Perinteisessä lyijyakussa levyistä irtoaa vähitellen materiaalia ja se kertyy luonnollisesti akun pohjalle. Sitten kerran kun akku heilahtaa niin paljon, että pohjalla oleva sakka ryhmittyy uudelleen, se oikosulkee levyjen alapäät ja akusta ei tule enää virtaa ulos juuri lainkaan. Tyypillisesti tämä ei varoita mitenkään ja tapahtuu yli kolmen vuoden ikäiselle akulle.

Akun käyttöikään vaikuttaa hyvinkin ratkaisevasti sen varaustaso. Pahimmillaan jatkuvasti vajaana oleva akku ei käynnistä autoa enää toisena talvena, parhaimmillaan jatkuvasti täynnä oleva akku kestää pitkälle toistakymmentä vuotta.
96 V4 -75
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja essal »

On akuissakin eroja. Volkkareissa, vaikka muuten paskoja ovatkin, on hyvät akut. 10 vuotta ensiakulla ei ole harvinaista. Vaimon polossa on 8 vuotta vanha ensiasennusakkua ja hyvin pelaa. Ja ajetaan vain lyhyttä ajoa.

Saabissa on nyt 6 vuotta vanha akku ja varmaan ens syksynä saa ostaa uuden akun.

Vinkkinä sanoisin, että kun akku on "kylmä", sitä ei kannata rasittaa kaikilla sähkölaitteilla. Eli turhat pois: takalasinlämppäri, radio ja turhat penkinlämmittäjät. Etenkin jos ajaa sitä lyhyttä pätkää.

Jälkiasennusakuista mulla on jäänyt paras kuva Exiden akuista. Tieteellistä näyttöä ei ole antaa, perustuu puhtaasti subjektiiviseen kokemukseen.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

essal kirjoitti:Vinkkinä sanoisin, että kun akku on "kylmä", sitä ei kannata rasittaa kaikilla sähkölaitteilla. Eli turhat pois: takalasinlämppäri, radio ja turhat penkinlämmittäjät. Etenkin jos ajaa sitä lyhyttä pätkää.
Akullako ko. sähkölaitteita käytät ajon aikana?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja koistha »

Suosittelen lohkarin johtoon liitettävää laturia. Siitä on käsittääkseni kaksikin hyötyä: lataa akkua aina kun lohkari on kiinni ja siinä ohessa lämmittää sitä, jolloin virtaa menee sisään kunnolla heti auton käynnistyttyä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja oju »

essal kirjoitti:Vinkkinä sanoisin, että kun akku on "kylmä", sitä ei kannata rasittaa kaikilla sähkölaitteilla. Eli turhat pois: takalasinlämppäri, radio ja turhat penkinlämmittäjät. Etenkin jos ajaa sitä lyhyttä pätkää.
Laturilta tulee ysifemmassa parhaimmillaan 130A. Akku ottaa alle puolen minuutin ajan >30A jonka jälkeen latausvirta laskee sinne 4A-7A paikkeille tai alemmaksi. Akulle menevä virta ei muutu miksikään vaikka laittaisit kaikki sähkövermeet täysille (mittasin asian). Joten on aivan turha kärsiä, laturissa on niin paljon paukkua ettei lataus sen takia rajoitu. Ajoaikaa pitää vain saada enemmän tai akku lataukseen yön yli.

Lyhyt ajo itsessään on ongelma, puolen tunnin ajo ei lataa akkua nimeksikään jos akku ottaa vastaan vaikkapa sen 4A. TM:n starttiakkutestissä parhaatkin akut latautuivat kylminä 10 minuutissa alle 2 Ah verran vaikka ne olivat puolityhjiä (täysi akku ei ota niin paljoa vastaan). Näinollen tunninkaan ajo ei lataa kuin alle 10Ah verran, huonoilla akuilla päästään puoleen tuosta arvosta. Lämmin akku toki latautuu paremmin mutta lämmetessä napajännite myös tuppaa nousemaan ja se rajoittaa latausta. Ei se sisälle nostettu akkukaan kauaa yli 7A virroilla lataa.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja essal »

Itse en ole koskaan autoillessani ja muutenkaan kärsinyt kun olen sammuttanut turhat sähkölaitteet pois. Täällä Pirkanmaalla ei tarvi näyttää komialta ja ajaa mittarivalot täysillä kuten jossain muualla päin Suomea.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Akun vaihto / normaali kesto? - Tappoiko pakkanen

Viesti Kirjoittaja HEV »

Mimmi kirjoitti: Saabin orkkisakku on Exide.
Hintatieto viime viikolta: Herttoniemen Laakkosella tarjouksessa 115 € (70 Ah/700A). Oli jo pelkät siniset Saab -merkinnät, ei enää GM -mainintoja (ei myöskään valmistajaa). Hylkäämässäni vanhassa GM -akussa on myös Exide/Tudor -maininnat.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin