Savutusta kylmästartin yhteydessä aamuisin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Savutusta kylmästartin yhteydessä aamuisin

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Olen jo aikaisemmin asiaa kysellyt. Nyt sain kuitenkin aikaiseksi aukaista turbon etuosa. Siis se kukon kaula vai miksi sitä nyt kutsutaankin. Akselissa ei ollut kumpaankaan suuntaan klappia. Hiukan näkyi öljyä siinä siipirattaan edessä.

En oikein pääse kärryille siitä moottorista minkä vuoksi se savuttaa. Turbo on suhteellisen uusi, huohotinpäivitys on tehty. Voiko esim. kannen tiiviste, tai venttiilien tiivisteet aiheuttaa savua?

Savu on aika sinistä nyt, mutta häviää lähes täysin, kun olen ajanut vähän matkaa. Pysäytän usein auton ja tarkistan tyhjäkäynnillä, jos silloin savutta, mutta ei...

Kovasti olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Savutusta kylmästartin yhteydessä aamuisin

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

minkälaista ajoa sulle kertyy? ja tosiaan voihan tuo huohotinpäivityskin jäätyä. ei se ole mikään mahdottomuus. meinasin kirjoittaa jos olisi väärin asennettu mutta sitä ei nyt periaatteessa saa väärin laitettua..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Savutusta kylmästartin yhteydessä aamuisin

Viesti Kirjoittaja ecopower »

saabistiruotsi kirjoitti:Olen jo aikaisemmin asiaa kysellyt. Nyt sain kuitenkin aikaiseksi aukaista turbon etuosa. Siis se kukon kaula vai miksi sitä nyt kutsutaankin. Akselissa ei ollut kumpaankaan suuntaan klappia. Hiukan näkyi öljyä siinä siipirattaan edessä.

En oikein pääse kärryille siitä moottorista minkä vuoksi se savuttaa. Turbo on suhteellisen uusi, huohotinpäivitys on tehty. Voiko esim. kannen tiiviste, tai venttiilien tiivisteet aiheuttaa savua?

Savu on aika sinistä nyt, mutta häviää lähes täysin, kun olen ajanut vähän matkaa. Pysäytän usein auton ja tarkistan tyhjäkäynnillä, jos silloin savutta, mutta ei...

Kovasti olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.
Jos nestettä ja öljyä ei kulu,ei kannata olla huolissaan savuista kovalla pakkasella.
Mitä itellä kokemusta Turbo Saabeista on aina puskenut reippasti savua(lue: vesihöyryä) pakkasilla kylmällä moottorilla alkuun ajoon lähtiessä! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Savutusta kylmästartin yhteydessä aamuisin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

saabistiruotsi kirjoitti: Savu on aika sinistä nyt, mutta häviää lähes täysin, kun olen ajanut vähän matkaa. Pysäytän usein auton ja tarkistan tyhjäkäynnillä, jos silloin savutta, mutta ei...

Kovasti olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.
Lukemani perusteella väittäisin, että jotain nestettä häviää :oops: (öljyä). Vaaleahko vesihöyry on normaalia, sininen savu ei. En tiedä näistä vehkeistä, vaan vääränmerkkisissä venttiilinvarren ohjurin kumit oli yksi syy, kaipa se turbo voi olla myös syypää :roll:.

Oletko seurannut öljynkulutusta?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: Savutusta kylmästartin yhteydessä aamuisin

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Moi, kiitos vastauksesta. Niin ehkä siinä hiukan laskenut öljyn pinta (n.2000 km), mutta en osaa sanoa ihan tarkkaan. Näyttäisi olevan piirun alle ylärajan. Oljyt ovat GM-öljyjä Saabille luokiteltu. Täytynee kai ottaa turbon pakokaasun puoleinenkin pää irti ja katso sen tila.
Vastaa Viestiin