Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Korjasinpa tuossa (tai yritin korjata) Garrett GT17 ahdinta, joka lykki öljyä suoraan pakoputkeen tahtia ~1L/1000km. Tekemisen tohinassa banjopultit menivät sekaisin enkä sen kummemmin miettinyt mikä kuuluu mihinkin, kunnes myöhemmin huomasin WIS:n ohjeen (vm. <2000) vaihtaa ylös koneen kylkeen menevän vesiputken banjon turbon paremman jäähdytyksen vuoksi.
Kampanjakilpi oli täytetty pultin osalta, mutta ei ollut varmuutta menikö oikeaan paikkaan. Ostin marmorilta WIS:n osanumerolla kyseisen banjon ja sain käteen 14mm pultin kahdella pienellä reiällä. Tätä vähän kummastelin, kun tarkoitus oli parantaa jäähdytysnesteen kiertoa turbossa. Muun korjauksen ohessa vaihdoin tuoreen pultin entisen tilalle. Entisessä oli kuitenkin samat kaksi pientä reikää.
Pari viikkoa eteenpäin tähän päivään, tarkistelin öljytasoa. Harmikseni melkein litra oli kulunut vaikka kilometrejä ei ollut kertynyt 500 enempää. Menikö turboremontti pieleen? Banjopulttiasia alkoi epäilyttämään ja otin öljyputken lähdön banjon irti. Tässä olikin 4 isoa reikää!
Koskapa näitä 14mm banjoja on turbolla ja putkilla kahdenlaisia, EPC:ssä numeroilla 9 ja 9A, joista 9A on se vaihdettu/vaihdettava osa, niin jää pari mahdollisuutta.
1. 9 banjoissa on neljä isoa reikää ja ylävesiputken banjoksi "paremman kierron" vuoksi kahdella pienellä reiällä varustettu.
2. Nelireikäinen on 9A ja marmorilta tuli väärä osa käteen.
Kakkosvaihtoehto tuntuu järkevämmältä ja voisi selittää remontin jälkeen jatkuvan öljynkulutuksen. Turboissahan öljytuloa usein rajoitetaan ettei öljy tursua ulos liian suuren paineen vuoksi. Nyt neljällä isolla reiällä varustettu banjo ei rajoittaisi riittävästi.
Mutta nämä ovat nyt vain arvailuja. Kuka tietää oikean vastauksen?
EDIT:
EPC:n kuva: http://img526.imageshack.us/i/epc.png/
Kampanjakilpi oli täytetty pultin osalta, mutta ei ollut varmuutta menikö oikeaan paikkaan. Ostin marmorilta WIS:n osanumerolla kyseisen banjon ja sain käteen 14mm pultin kahdella pienellä reiällä. Tätä vähän kummastelin, kun tarkoitus oli parantaa jäähdytysnesteen kiertoa turbossa. Muun korjauksen ohessa vaihdoin tuoreen pultin entisen tilalle. Entisessä oli kuitenkin samat kaksi pientä reikää.
Pari viikkoa eteenpäin tähän päivään, tarkistelin öljytasoa. Harmikseni melkein litra oli kulunut vaikka kilometrejä ei ollut kertynyt 500 enempää. Menikö turboremontti pieleen? Banjopulttiasia alkoi epäilyttämään ja otin öljyputken lähdön banjon irti. Tässä olikin 4 isoa reikää!
Koskapa näitä 14mm banjoja on turbolla ja putkilla kahdenlaisia, EPC:ssä numeroilla 9 ja 9A, joista 9A on se vaihdettu/vaihdettava osa, niin jää pari mahdollisuutta.
1. 9 banjoissa on neljä isoa reikää ja ylävesiputken banjoksi "paremman kierron" vuoksi kahdella pienellä reiällä varustettu.
2. Nelireikäinen on 9A ja marmorilta tuli väärä osa käteen.
Kakkosvaihtoehto tuntuu järkevämmältä ja voisi selittää remontin jälkeen jatkuvan öljynkulutuksen. Turboissahan öljytuloa usein rajoitetaan ettei öljy tursua ulos liian suuren paineen vuoksi. Nyt neljällä isolla reiällä varustettu banjo ei rajoittaisi riittävästi.
Mutta nämä ovat nyt vain arvailuja. Kuka tietää oikean vastauksen?
EDIT:
EPC:n kuva: http://img526.imageshack.us/i/epc.png/
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Olen itsekin kiinostunut aiheesta ja kysellyt. Kukaan ei tunnu tietävän, mikä järjestys niillä pulteilla on, paitsi jengan koko. Laittele tietoa sivulle jos jostain muualta saat vastauksen kysmykseesi.
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &p=1764541
Tuolla ihmetellään banjoja toisella kotimaisella. Aloitusviestin perusteella tuo öljysuodattimen lähelle tuleva banjo on kahdella pienellä reiällä ja siten myös ne muut 9 merkityt olisi kahdella reiällä. 9A kohdalle se neljäreikäinen ja Saab myi väärän pultin.
Vaihdoinkin pultit jo, katsotaan nyt loppuuko öljynkulutus vai heitänkö Garretilla vesilintua ja hankin Mitsun.
Tuolla ihmetellään banjoja toisella kotimaisella. Aloitusviestin perusteella tuo öljysuodattimen lähelle tuleva banjo on kahdella pienellä reiällä ja siten myös ne muut 9 merkityt olisi kahdella reiällä. 9A kohdalle se neljäreikäinen ja Saab myi väärän pultin.
Vaihdoinkin pultit jo, katsotaan nyt loppuuko öljynkulutus vai heitänkö Garretilla vesilintua ja hankin Mitsun.
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Miten korjasit tuota turboa ? Uudet tiivisteet ?
Öljyn kulutukseen banjoilla ei taida olla mitään merkitystä
kunhan eivät vuoda mehuja pihalle
Öljyn kulutukseen banjoilla ei taida olla mitään merkitystä
kunhan eivät vuoda mehuja pihalle
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Uudet tiivisteet, laakeri ja kaikki muutkin irtoavat pienet osat. Ja tietty se kaiken koksaantuneen öljyn poistaminen akselin ympäriltä. Muuten ahdin oli maallikon mielestä hyväkuntoinen, turbiini/kompressorisiivet kunnossa jne. Voihan olla, että joku paikka sieltä on kulunut väljäksi eikä pidä enää öljyjä uudella öljyrenkaallakaan.
Banjoa epäilen siksi, että yksi syy öljyvuotoon ahtimissa on öljynpaineenrajoittimen puuttuminen tai väärin mitoitettu rajoitin. Kampikammion paineet voivat myös aiheuttaa vuotoa, mutta huohotin on uusittu kaikkien letkujen osalta jokin aika sitten. Lyhyt öljynpaluuletkukaan ei ole ollenkaan tukossa.
Odotan nyt, että kilometrejä kertyy, niin voi sitten mittatikusta nähdä asian laidan.
Banjoa epäilen siksi, että yksi syy öljyvuotoon ahtimissa on öljynpaineenrajoittimen puuttuminen tai väärin mitoitettu rajoitin. Kampikammion paineet voivat myös aiheuttaa vuotoa, mutta huohotin on uusittu kaikkien letkujen osalta jokin aika sitten. Lyhyt öljynpaluuletkukaan ei ole ollenkaan tukossa.
Odotan nyt, että kilometrejä kertyy, niin voi sitten mittatikusta nähdä asian laidan.
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Mutta eikös siinä turbossa ole tuo öljyn tulo reikä aika pieni , huomattavasti pienempi kuin ne banjon reiät , joten eiköhän se rajoita sitä virtausta ? Ja Tietysti pyörä tuli akselille samaan asentoon kuin ennen remonttia , vai tasapainotettiinko ahdin ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Joo kyllä siinä öljytulolla on ahtimessa kavennus, mutta en muista kokoa. Samaan asentoon tuli pyörä, ei tasapainotusta, kun tähän ahtimeen ei ole tarkoitus laittaa yhtään enempää rahaa kuin on tarvis (= 70e korjaussatsi).
Jos kyse on öljynpaineista, voi vikaa olla myös moottorin öljynpaineenrajoitinventtiilistä. Otin sen aiemmin syksyllä pihalle eikä siinä kyllä näkynyt mitään ihmeellistä, mutta tiedä siitäkään sitten Öljynpainemittari voisi olla kova sana tähän väliin.
Jos kyse on öljynpaineista, voi vikaa olla myös moottorin öljynpaineenrajoitinventtiilistä. Otin sen aiemmin syksyllä pihalle eikä siinä kyllä näkynyt mitään ihmeellistä, mutta tiedä siitäkään sitten Öljynpainemittari voisi olla kova sana tähän väliin.
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Ei tasapainoitusta tuntuu pikkurahan säästämiseltä, kun se ei paljoa epätasapainoa kärsi, pyöriessään parhaimmillaan jopa 200000 rpm.melberi kirjoitti: Samaan asentoon tuli pyörä, ei tasapainotusta, kun tähän ahtimeen ei ole tarkoitus laittaa yhtään enempää rahaa kuin on tarvis (= 70e korjaussatsi).
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Niin mitenkä se nyt oikein on, onko siinä päivitetyssä banjossa enempi reikiä vaiko vaan suuremmat reiät vai kuinka ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Ymmärtääkseni kuvassa olevaa banjoa 9A on jossain vaiheessa päivitetty.EPC:n kuva: http://img526.imageshack.us/i/epc.png/
Eli kannen päästä lähtevän jäähdytysnesteputken banjo.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Minä en usko että jäähdytyksellä olisi vaikutusta ahtimen öljynkulutukseen. Omassa 9-5:ssä meni tuossa kesällä GT17-ahdin loppuun kirjaimellisesti. Kun koneessa on T5-mallin männät, niin öljyn kulutus alkoi vasta viimeisen 500km matkalla ja ahdin oli tässä kunnossa, kun sain auton telakalle.
Uskallan väittää, että tuo vakio 9-5:n pannu ainakin näissä alkupään autoissa huohottaa niin kovasti, että ahdin lykkii öljyt väärään paikkaan jo melko hyväkuntoisena. Omassa 9-5:ssä ei ole tehty mitään muuta huohotukselle, kuin porattu öljyloukun reikiä isommiksi. Ahtimena on nykyään aito Mitsubishi.
Uskallan väittää, että tuo vakio 9-5:n pannu ainakin näissä alkupään autoissa huohottaa niin kovasti, että ahdin lykkii öljyt väärään paikkaan jo melko hyväkuntoisena. Omassa 9-5:ssä ei ole tehty mitään muuta huohotukselle, kuin porattu öljyloukun reikiä isommiksi. Ahtimena on nykyään aito Mitsubishi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Voisiko joku kertoa mitenkä tehdas on muuttanut sitä banjoruuvia alkuperäiseen verrattuna ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Tulkintani mukaan kahden pienen reiän tilalle neljä isompaa reikää. Koskee siis vain näitä vanhimpia 98-00 mallisia autoja. Aiemmassa foorumilinkissä on kuva muutamasta banjosta.ysifemma kirjoitti:Voisiko joku kertoa mitenkä tehdas on muuttanut sitä banjoruuvia alkuperäiseen verrattuna ?
Jos ei öljynkulutus nyt lopu, kun vaihdoin banjot, niin täytyy todeta ettei turboremontti onnistunut. Onkohan turbiiniakseli voinut kulua niin paljon, ettei pidä öljyjä uudella renkaalla ja laakerilla?
Tasapainotuksessa tosiaan säästin, mutta en sitä koennut tarpeelliseksi. Kompressori- ja turbiinisiivistä ei ollut lähtenyt tavaraa, joten tasapaino lienee säilynyt yhtä hyvin kuin missä tahansa 100tkm käytetyssä ahtimessa.
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Valitettavasti öljynkulutus on jatkunut pulttien vaihtamisen jälkeen, n. 1L/1000km. Seuraavaksi tarkistetaan tilanne öljynpaineiden osalta ja jos mitään erityisen korkeita lukemia ei ole, niin laitetaan Mitsubishi hankintaan.
Re: Turbon vesi/öljyputkien banjot, tietäjiä?
Oletko varma että öljynkulutus johtuu turbosta eikä jumittuneista mäntien öljyrenkaista? Jos ahdin työntää öljyä läpi laakeripesästä suoraan turbiinipuolelle, on savu pikemminkin valkoista kuin sinistä. Tosin katalysaattori lämpimänä savu voi hyvinkin kadota täysin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com