Jo ainakin kerran kysyttyjä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Jo ainakin kerran kysyttyjä

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Uuden vuoden kunniaksi vanhoja kysymyksiä.
Kertoisiko joku ystävällisesti minkä tyypin ATF sopii ysiviitosen manuaalivaihteistoon ?
Onko Dexron III sopivaa ?
:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Jo ainakin kerran kysyttyjä

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Vastaako GM #93165290 öljy entistä GM #93165414 öljyä ?
Saab 9-5 2.0t 1998
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Jo ainakin kerran kysyttyjä

Viesti Kirjoittaja kello »

Tähän vain sivukysymyksenä, onko jossain välissä ollut suosituksena manuaalilaatikoihin automaatin öljyt?
Saab 9-5 Aero XWD -11
Hemu
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 22:13
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jo ainakin kerran kysyttyjä

Viesti Kirjoittaja Hemu »

5000km menty Dexron VI 93165414 automaattiöljyllä ja hyvi on toiminu. Merkkiliike sitä keväällä tyrkytti kun manuaaliin öljyä pyysin. Automaattiöljyähän tuo kait on?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Jo ainakin kerran kysyttyjä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Hemu kirjoitti:5000km menty Dexron VI 93165414 automaattiöljyllä ja hyvi on toiminu. Merkkiliike sitä keväällä tyrkytti kun manuaaliin öljyä pyysin. Automaattiöljyähän tuo kait on?
Tuolla osanumerolla interjnet kertoilee mm. seuraavaa:
-Fully synthetic gearbox oil for manual gearboxes
Eli kyllä siellä ihan manuaaliin tarkoitetut öljyt ovat sisällä.

Joskus aiemmin samalla osanumerolla nähtävästi myyty ATF dextron III.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: Jo ainakin kerran kysyttyjä

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

ATF = Automatic Transmission Fluid
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Jo ainakin kerran kysyttyjä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

kuikka10 kirjoitti:ATF = Automatic Transmission Fluid
Eikö ollutkaan Anna Tätä Femmalle? :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Jo ainakin kerran kysyttyjä

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Kyllä sellaisiakin manuaaleja löytyy, joihin oikeasti suositus on ATF (tällaisia on esimerkiksi BMW:eissä) eikä niissä laatikko edes välttämättä toimi kunnolla millään muulla öljyllä eli ei se mitään täysin tavatonta ole.

Samoin joidenkin valmistajien ATF-öljyissä on myös manuaalivaihteistoille tyypillinen API GL-4 -luokitus. GL-4 liittyy pintapaineen kestoon, mutta en tiedä, onko automaatissa tosiasiallisesti yhtään sen alhaisemmat pintapaineet vai eivätkö valmistajat vain jaksa testauttaa öljyjään tuon suhteen (, koska myyvät öljyään primäärisesti juuri automaattikäyttöön). Pääasiallisesti ATF:n viskositeetti on jonkin verran alhaisempi kuin manuaalivaihteistoihin ensisijaisesti tarkoitettujen öljyjen.

Saabin virallinen suositusliemi "punaviini" on sinänsä toimiva ja kohtuuedukaskin ratkaisu, joten varsinaista syytä sen käyttämättömyyteen ei ole, jos öljyjä on vaihtamassa. Näppituntumavaikutelma on samantapainen kuin Red Linen MTL:ssä (manuaaleihin tarkoitettu varsin alhaisen viskositeetin öljy, väri ja bukee kuin ATF:ssä). Tuosta GM.n öljystä kun ei ole annettu mitään varsinaisia luokituksia, niin voi tietenkin vain arvailla tai eksperimentoida.

Jos olisi oikein epäortodoksinen, niin lähestyisi asiaa (varsinkin vanhojen käyttöautojen tapauksessa ihan yleisellä tasolla) s.e., jos laatikko vaihtaa hyvin eikä pidä mainittavasti ääntä ja ehkä pysyy vielä vaihteiston sisälläkin (tosin tämä ehto voi jäädä toteutumatta Saabin tapauksessa oli öljy oikeaa tai väärää vetarin stefan vuotaessa), niin öljy ei ole tavattomasti pielessä. Näin ei tietenkään asia ole Saabin tapauksessa, koska sinne pitää ehdottomasti laittaa dogmaattisesti juuri sen hetken suosituksen mukaista tavaraa. :)

E
Vastaa Viestiin