Asentoanturi
Asentoanturi
Kummasta on parempi vaihtaa "kampiakselin asentoanturi" alhaalta vai ylhäältä.
Re: Asentoanturi
Oletko itse vaihtanut,vai kannattaisiko sittenkin viedä liikkeeseen??
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Re: Asentoanturi
Eilen vaihdoin omaani juuri yläkautta. Puolisen tuntia meni, kun rauhallisesti värkkäili. Tyrbon päällä oleva lämpösuoja vain irti. Ja kannatta käyttää myös tuota bybassilta lähtevää putkea irti, tuo enemmän tilaa. Johdon kiinnitys klipsiä en tosin yrittänytkään asentaa uuden anturin kanssa paikoilleen, sen verran ahtaassa paikassa tuo oli. Tuskinpa tuo silti tuolta pääsee tipahtaan....
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Asentoanturi
Eipä onnistunut vaihto yläkautta. Oli asennettu lohkolämmitin juuri siihen ainoaan paikkaan, josta olisi pitänyt saada käsi sinne. Alakautta pääsi paikkaan näkemään ja sai jopa työkalun ja käden sinne.
PS. Vaihdon jälkeen ei (vielä) ole esiintynyt kiusallista kuumana käynnistymättömyyttä eikä muitakaan oireita eli vika ilmeisesti korjaantui.
PS. Vaihdon jälkeen ei (vielä) ole esiintynyt kiusallista kuumana käynnistymättömyyttä eikä muitakaan oireita eli vika ilmeisesti korjaantui.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Re: Asentoanturi
Löytyisikö tähän vielä käytännön vinkkejä - en saanut T-30 päätä mahtumaan ruuvin kantaan, mutta voi johtua puuttuvasta koordinaatiostakin (sormissa). T-27 meni, mutta se on vain sellaisena L-avaimena enkä saanut väännettyä. Eli millaisella varustuksella olette saaneet ruuvin auki? Millainen räikkä ja kärkihylsy-yhdistelmä mahtuu niin, että pää olisi kohtisuorassa ruuviin? Pitäisikö olla nivelpäinen räikkä? Olen yritellyt sekä ala- että yläkautta.
Pukkasi 0336 koodin ja sammui viimeviikolla pari kertaa, joten varmaankin vaihdettava ensitilassa.
Pukkasi 0336 koodin ja sammui viimeviikolla pari kertaa, joten varmaankin vaihdettava ensitilassa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Asentoanturi
Kiitokset,
toivottavasti löydän pätevän 1/4" (näinkö pientä takoitit?) yhdistelmän aamulla noista Herttoniemen liikkeistä. Hessumobiili kun harmittavasti lopetti juuri Itäkeskuksessa.
toivottavasti löydän pätevän 1/4" (näinkö pientä takoitit?) yhdistelmän aamulla noista Herttoniemen liikkeistä. Hessumobiili kun harmittavasti lopetti juuri Itäkeskuksessa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Asentoanturi
Itellä oli T30 ja pikkuräikkä nivelellä. Ruuvi ei ainakaan mulla ollut tiukassa. Ja tosiaan lämpösuoja ja bypassilta lähtevä alumiiniputki irti.
Ja anturin johdon kiinnitysklipsunkin kyllä saa takasin.
Ja anturin johdon kiinnitysklipsunkin kyllä saa takasin.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Asentoanturi
Dodiin,
anturi vaihdettu, muttei omatoimisesti. Löysin kyllä mielestäni hyvän räikkä-kärkipala yhdistelmän, mutta jotenkin ei vaan T-30 painunut ruuvin kantaan (ahdasta tietysti) niin selvästi, että se olisi lähtenyt vääntymään. T-27 meni sinne, mutta sillä en uskaltanut vääntää. Mahtaako olla ruuvin kanta jotenkin viallinen - putsailin sen kyllä koukkupiikillä. No, soitto Herttoniemen Laakkoselle tuotti "aja tänne" vastauksen (!) ja runsaan tunnin päästä olin jo ajelemassa takaisin uusi anturi paikallaan (ollut jo mukana niin kauan kun auto on minulla ollut, mutta eipä siitä sitten tien päällä näköjään olisi ollut paljon hyötyä). Selvisin puolen tunnin veloituksella - ei voi moittia palvelua.
Vikavalon olivat sammuttaneet, mutta SID-info näyttää edelleen anturin vikakoodia. Pitäisikö vielä irroittaa akku hetkeksi vai miten proseduuri menee tässä kohdassa?
anturi vaihdettu, muttei omatoimisesti. Löysin kyllä mielestäni hyvän räikkä-kärkipala yhdistelmän, mutta jotenkin ei vaan T-30 painunut ruuvin kantaan (ahdasta tietysti) niin selvästi, että se olisi lähtenyt vääntymään. T-27 meni sinne, mutta sillä en uskaltanut vääntää. Mahtaako olla ruuvin kanta jotenkin viallinen - putsailin sen kyllä koukkupiikillä. No, soitto Herttoniemen Laakkoselle tuotti "aja tänne" vastauksen (!) ja runsaan tunnin päästä olin jo ajelemassa takaisin uusi anturi paikallaan (ollut jo mukana niin kauan kun auto on minulla ollut, mutta eipä siitä sitten tien päällä näköjään olisi ollut paljon hyötyä). Selvisin puolen tunnin veloituksella - ei voi moittia palvelua.
Vikavalon olivat sammuttaneet, mutta SID-info näyttää edelleen anturin vikakoodia. Pitäisikö vielä irroittaa akku hetkeksi vai miten proseduuri menee tässä kohdassa?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Asentoanturi
Kokeile akun irrotusta, pitäis auttaa...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Asentoanturi
Oikeassa olet ja tuo tietysti oli ajatuksena anturin mukanapidossa - kunhan purin kiihdyksissä turhautumistani9-5T kirjoitti:Minusta tien päällä vaihtaja on helpompi löytää kuin varaosa.HEV kirjoitti:uusi anturi paikallaan (ollut jo mukana niin kauan kun auto on minulla ollut, mutta eipä siitä sitten tien päällä näköjään olisi ollut paljon hyötyä).
Senverran raporttia tapauksesta, jos vaikka joskus olisi hyötyä jollekin: kaksi kertaa tuossa joulun alla moottori sammui ryömintävauhdissa (moottorijarrutuksen/rullauksen loppuvaiheessa), mutta käynnistyi kyllä heti ja kävi sitten normaalisti. Näissä ei CE-valo syttynyt eikä sen syttymiseen myöhemmin taas liittynyt mitään oireita esim sammumista. Myös syksyn aikana huomasin samoin hidastettaessa tahmaisuutta - lähes nykäisyn - alasvaihdossa 40:n ja noin 20 kohdalla (3 -> 2:lle ja 2 -> 1:lle ? - ei tullut SID-infolla tarkistettua), mitä en ole saanut enää toistettua uudella anturilla. Ei siis johtunutkaan laatikosta, vaan ilmeisesti moottorin ja vaihteiston neuvottelema käytettävä kierrosluku oli hiukan sivussa.
Kolmas oire, jota en ole päässyt tarkistamaan: kylmä(-20C)käynnistyksen jälkeen vaati vajaan minuutin käytön ennenkuin jaksoi käydä kunnolla D-asennossa. Väärä tai huono kierroslukutieto selittäisi ehkä tämänkin muutoin, paitsi että nuo muut oireet tulivat aina kuumalla moottorilla (hidasta kaupunkiajoa) ja tämä erityisen kylmällä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Asentoanturi
Voi, jos ECU on antanut kyseistä anturia koskevan vikakoodin niinkuin tuossa omassa tapauksessani.kello kirjoitti:Voiko sidinfoista päätellä mikäli anturi alkaa olla lopussa?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Asentoanturi
Itellä alkoi oireileen kylmäkäynnistys ja aloinkin seuraamaan SID infosta RPM tietoa ja niinhän se sitten oli, että silloin kun ei suostunut käynnistymään, niin RPM näytti startatessa joitain kymmeniä kierroksia (olikohan jotain 10) ja aina kun käynnistyi ilman ongelmia, niin startatessa näytti yli 200rpm. Eli tuossa tapauksessa SID infon tiedon avulla pystyi päättelemään mahdollisen ongelman aiheuttajan ja oikeaan osui. Nyt starttaa Saab niinkuin sen kuuluisan palmun alta - aina.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon