9-5, vm. 2001 kysymys....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sam27@jippii.fi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:17
Paikkakunta: HKi

9-5, vm. 2001 kysymys....

Viesti Kirjoittaja sam27@jippii.fi »

Joo, ongelmani on seuraavanlainen: ysifemma Saba 2.3t (versio185hv). kylmäkäynnistys, eli kun auto on ollut käyttämättä esim. 5h tai yön yli parkissa, ja menee käynnistää, niin pöläyttää näyttävän sinisen pakokaasu pölläytyksen. On yritetty korjailla merkkihuollossa, mutta tuloksetta. Ajettu n. 85tkm. Kiusallinen vika, olettaisin ko. ominaisuuden kuuluvan vain vanhaan autoon, esim. Ladaan. Onko jollain tietoa missä mättää? öljyä ei syö ja pölläytys esiintyy vain käynnistyksen yhteydessä, ei ikinä ajon aikana. Muuten toimii hyvin, kilsoja on kyllä aika vähän moottorin kokoon ja ominaisuuksiin nähden.

kiitos vihjeistä.

t. Sepe
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Katsoppa haulla muita topicceja asiasta. Pahasti kuulostaa turbovialta...
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

voisiko olla tälläinen ongelma:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8191
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Huomasinpa samaa, kun vaimo tässä yksi aamu lähti pihasta: sininen savupilvi jäi jälkeen :(

En sitten sen kummemmin asiaa miettinyt, auto oli just ollut huollossa joten ajattelin että olivat laittaneet ns. riittävästi öljyä koneeseen. En ole huomannut että auto mitenkään söisi öljyä, saati muuten savuttaisi?

Muilla vastaavia kokemuksia? Eihän tosiaan -01 2.0 Wagoni saisi savuttaa, edes kylmänä lähdettäessä? :?: :?: :?:
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

veikkaan 85%:n todennäköisyydellä että turbo on paskana tai sitten jos hyvä tuuri käy niin voi olla huohotin ongelma, joka selviää korjaussetillä.
Toi garretin GT17 ahdin on täysin paska, ei kestä mitään.

9-5 Nordic
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Kiitos vastauksesta, Nordic!

Koitin hakea forumista lisävinkkejä asiaan, mutta ainakaan äkkiseltään en löytänyt, joten sallinette että jatkan :oops:

Miten tuon turbovian pitäisi huomata, muuten kuin tosta pöläytyksestä käynnistettäessä. En ole ajossa huomannut mitään erityistä, tuntuu että potkua on kuten ennenkin?
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

Sama ongelma oli vm-00 2.3t:n kanssa. Länsi-Auto Olari tutki asiaa ja kommentoi että pikku pölläytykset ei vaarallisia :?: Ajoin 20tkm pölläytellen aamuisin ja ei ollut ongelmia eli ainakin Turbo kesti tuon 90tkm. Nykyisessä vm-03 2.0T:ssä ei samaa ongelmaa :lol:
sam27@jippii.fi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:17
Paikkakunta: HKi

Huollossa sanottu...

Viesti Kirjoittaja sam27@jippii.fi »

niin, edelleen pöllähdyksiin liittyen, merkkihuollossa tehty huohotinjärjestelmän päivitys, ei autanut. seuraava stage olisi venttiilivarren kumien uusiminen, onko tehty kelleen ko. hommaa ja jos niin mikä oli lopputulos savutuksen suhteen?

Samat sanat kuin edelläkin, eli en epäile turboa, kulkee hyvin ja muita ongelmia auton kans ei ole. Öljyä ei kulu niinkun yhtään liikaa.

Jos lisää kommentteja niin laittakaa tulee.

-Sepe
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Terve!
Oli sama ongelma, vaihdoin mitsunturbon garretin tilalle ja ongelma loppui.
Voi tarkistaa tuleeko öljyä (ainakin imupuolelta) moottoriin helposti avaamalla ahtopuolelta joku letku tai putki ja katsoa että onko siellä öljyä.
Esimerkiksi lääpäkotelosta on helppo irroittaa putki.
Siinä on vain yksi letkuklemmari helposti esillä.
Nosta pois se muovisuoja joka on moottorin päällä, öljyntäyttö reiän ympärillä (irtoaa helposti). Avaa letkukiristin ja nosta putki ylös..
työnnä sormi putkeen ja katso että onko siellä öljyä, jos on niin imu puolelta tulee öljyä jostakin.. esim turbo tai huohotin järjestelmä.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Lisäys edelliseen viestiin
Kun ottaa putken ylös niin pitää olla varovainen ettei väännä liikaa, voi avata kiinnitys pultin moottorin etupuolella ettei käy niin kun mulla kävi eilen, muovi jalka repesi vähäsen putkesta .... oli pikaliimalla taas hommia.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

...ja sitten ihan halpa vinkki jota kannattaa myös koittaa, eli teepä FORTE käsittely. Aikanaan vanhassani loppui savutus kuin seinään, tosin syy saattaa olla se että käsittely huuhteli huohotusventtiilin...
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
9995
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 17:57

Viesti Kirjoittaja 9995 »

Olen kuukaudenikäinen uusi saabisti. Samaa "ongelmaa" on meidänkin 9-5 (vm. -99 / 115000 km) ilmennyt. Autoon on vaihdettu ostaessamme uusi turbo (söi aiemmin öljyä) ja venttiilinohjarinkumit vaihdettiin samalla. Tämän jälkeen ei pariin viikkoon savuttanut, mutta nyt sellaista on ilmennyt. Ja mikä jännää, satunnaisesti erityisesti aamuisin ja välillä ei ollenkaan. Öljyä on jonkin verran kadonnut. Huohotinventtiilin päivitystä ei ole tehty. Tarvitsisi varmaan sitä vielä kokeilla. 8O
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselläni vaihdettii turbo 185tkm kohdalla Mitsubishiin. ja sen jälkeen loppuin öljyn valuminen läppäkotelosta suoraan katin päälle! :P

Viime 10tkm vei öljyä jotain 4-5 dl eli ei mitään hälyttävää, voi johtua tuosta huohotin järjestelmästä tai ventiilivarren kumeista. Auto ei kylläkään savuta yhtään :?

Täytyy seurailla öljyn kulutusta, jos pahenee täytyy perehtyä asiaan kunnolla!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin