9-5, vm. 2001 kysymys....
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:17
- Paikkakunta: HKi
9-5, vm. 2001 kysymys....
Joo, ongelmani on seuraavanlainen: ysifemma Saba 2.3t (versio185hv). kylmäkäynnistys, eli kun auto on ollut käyttämättä esim. 5h tai yön yli parkissa, ja menee käynnistää, niin pöläyttää näyttävän sinisen pakokaasu pölläytyksen. On yritetty korjailla merkkihuollossa, mutta tuloksetta. Ajettu n. 85tkm. Kiusallinen vika, olettaisin ko. ominaisuuden kuuluvan vain vanhaan autoon, esim. Ladaan. Onko jollain tietoa missä mättää? öljyä ei syö ja pölläytys esiintyy vain käynnistyksen yhteydessä, ei ikinä ajon aikana. Muuten toimii hyvin, kilsoja on kyllä aika vähän moottorin kokoon ja ominaisuuksiin nähden.
kiitos vihjeistä.
t. Sepe
kiitos vihjeistä.
t. Sepe
Katsoppa haulla muita topicceja asiasta. Pahasti kuulostaa turbovialta...
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
voisiko olla tälläinen ongelma:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8191
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8191
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Huomasinpa samaa, kun vaimo tässä yksi aamu lähti pihasta: sininen savupilvi jäi jälkeen
En sitten sen kummemmin asiaa miettinyt, auto oli just ollut huollossa joten ajattelin että olivat laittaneet ns. riittävästi öljyä koneeseen. En ole huomannut että auto mitenkään söisi öljyä, saati muuten savuttaisi?
Muilla vastaavia kokemuksia? Eihän tosiaan -01 2.0 Wagoni saisi savuttaa, edes kylmänä lähdettäessä?
En sitten sen kummemmin asiaa miettinyt, auto oli just ollut huollossa joten ajattelin että olivat laittaneet ns. riittävästi öljyä koneeseen. En ole huomannut että auto mitenkään söisi öljyä, saati muuten savuttaisi?
Muilla vastaavia kokemuksia? Eihän tosiaan -01 2.0 Wagoni saisi savuttaa, edes kylmänä lähdettäessä?
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Kiitos vastauksesta, Nordic!
Koitin hakea forumista lisävinkkejä asiaan, mutta ainakaan äkkiseltään en löytänyt, joten sallinette että jatkan
Miten tuon turbovian pitäisi huomata, muuten kuin tosta pöläytyksestä käynnistettäessä. En ole ajossa huomannut mitään erityistä, tuntuu että potkua on kuten ennenkin?
Koitin hakea forumista lisävinkkejä asiaan, mutta ainakaan äkkiseltään en löytänyt, joten sallinette että jatkan
Miten tuon turbovian pitäisi huomata, muuten kuin tosta pöläytyksestä käynnistettäessä. En ole ajossa huomannut mitään erityistä, tuntuu että potkua on kuten ennenkin?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:17
- Paikkakunta: HKi
Huollossa sanottu...
niin, edelleen pöllähdyksiin liittyen, merkkihuollossa tehty huohotinjärjestelmän päivitys, ei autanut. seuraava stage olisi venttiilivarren kumien uusiminen, onko tehty kelleen ko. hommaa ja jos niin mikä oli lopputulos savutuksen suhteen?
Samat sanat kuin edelläkin, eli en epäile turboa, kulkee hyvin ja muita ongelmia auton kans ei ole. Öljyä ei kulu niinkun yhtään liikaa.
Jos lisää kommentteja niin laittakaa tulee.
-Sepe
Samat sanat kuin edelläkin, eli en epäile turboa, kulkee hyvin ja muita ongelmia auton kans ei ole. Öljyä ei kulu niinkun yhtään liikaa.
Jos lisää kommentteja niin laittakaa tulee.
-Sepe
Terve!
Oli sama ongelma, vaihdoin mitsunturbon garretin tilalle ja ongelma loppui.
Voi tarkistaa tuleeko öljyä (ainakin imupuolelta) moottoriin helposti avaamalla ahtopuolelta joku letku tai putki ja katsoa että onko siellä öljyä.
Esimerkiksi lääpäkotelosta on helppo irroittaa putki.
Siinä on vain yksi letkuklemmari helposti esillä.
Nosta pois se muovisuoja joka on moottorin päällä, öljyntäyttö reiän ympärillä (irtoaa helposti). Avaa letkukiristin ja nosta putki ylös..
työnnä sormi putkeen ja katso että onko siellä öljyä, jos on niin imu puolelta tulee öljyä jostakin.. esim turbo tai huohotin järjestelmä.
Oli sama ongelma, vaihdoin mitsunturbon garretin tilalle ja ongelma loppui.
Voi tarkistaa tuleeko öljyä (ainakin imupuolelta) moottoriin helposti avaamalla ahtopuolelta joku letku tai putki ja katsoa että onko siellä öljyä.
Esimerkiksi lääpäkotelosta on helppo irroittaa putki.
Siinä on vain yksi letkuklemmari helposti esillä.
Nosta pois se muovisuoja joka on moottorin päällä, öljyntäyttö reiän ympärillä (irtoaa helposti). Avaa letkukiristin ja nosta putki ylös..
työnnä sormi putkeen ja katso että onko siellä öljyä, jos on niin imu puolelta tulee öljyä jostakin.. esim turbo tai huohotin järjestelmä.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Olen kuukaudenikäinen uusi saabisti. Samaa "ongelmaa" on meidänkin 9-5 (vm. -99 / 115000 km) ilmennyt. Autoon on vaihdettu ostaessamme uusi turbo (söi aiemmin öljyä) ja venttiilinohjarinkumit vaihdettiin samalla. Tämän jälkeen ei pariin viikkoon savuttanut, mutta nyt sellaista on ilmennyt. Ja mikä jännää, satunnaisesti erityisesti aamuisin ja välillä ei ollenkaan. Öljyä on jonkin verran kadonnut. Huohotinventtiilin päivitystä ei ole tehty. Tarvitsisi varmaan sitä vielä kokeilla.
Itselläni vaihdettii turbo 185tkm kohdalla Mitsubishiin. ja sen jälkeen loppuin öljyn valuminen läppäkotelosta suoraan katin päälle!
Viime 10tkm vei öljyä jotain 4-5 dl eli ei mitään hälyttävää, voi johtua tuosta huohotin järjestelmästä tai ventiilivarren kumeista. Auto ei kylläkään savuta yhtään
Täytyy seurailla öljyn kulutusta, jos pahenee täytyy perehtyä asiaan kunnolla!
Viime 10tkm vei öljyä jotain 4-5 dl eli ei mitään hälyttävää, voi johtua tuosta huohotin järjestelmästä tai ventiilivarren kumeista. Auto ei kylläkään savuta yhtään
Täytyy seurailla öljyn kulutusta, jos pahenee täytyy perehtyä asiaan kunnolla!
Saab 9-3 TTID Vector 2008