Mitkä iskarit femmaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Tuli sitten vastoin saapin ohjetta nosteltua kylmää saappia ... niin eihän ne takaiskarit kestänyt sitä leikkiä.

Mitkäs iskarit kestäisi ?

Onko kokemuksia mitkä iskarit olis rahansa väärtit femmassa ?

Olis tietysti hienoa jos sais samalla rahalla paremmin toimivat ja kestävemmät kuin alkuperäiset oli ... :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Monroe Reflexit ovat olleet minun autossa nyt kaksi vuotta ja 50 000 km. Uskallan suositella.
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Mulla Koni FSD ja orkkisjousi-yhdistelmä alla n. 1v/20000 km ja olen tykännyt.
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jollei tasonsäätöä "halua" ostaa on orkkisiskari paras mitä ilman tasonsäätöä olen kokenut.
Olis mielenkiintoista kuulla myös arvioita muista iskareista mitä olet kokeillut ?
Saab 9-5 2.0t 1998
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja JKK »

Tulipa sopiva threadi tähän saumaan :) On vähän itseänikin alkanut kutkuttamaan ajatus alustan uusimisesta. Bilstein B8 vai Koni FSD? Siinäpä se oleellinen kysymys on. Muita en aio edes huomioida. B8:ien jäykkyys tosin arveluttaa perheauton tapauksessa... BMW:ssä alusta muuttuu B8:eilla mielestäni todella jäykäksi.

Toinen kysymys on jouset? Pitääkö alkuperäiset, n. 10 vuotiaat Aeron jouset vaiko uudet H&R:t? Jotenkin näyttää, että nuo nykyiset Aeron vieterit roikottaa peräpäätä ainakin täydellä tankilla. Tyhjällä tankilla on vaaterissa. Mitenkäs muilla?

Jos jollakin on kokemusta H&R/FSD -kombinaatiosta, kuulisin itsekin mielelläni kommentteja? Ja jos jollakin sattuisi olemaan H&R tai Eibachin perusjouset autonsa alla, näkisin mielelläni kuvan sivuprofiilista.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

JKK kirjoitti:Jos jollakin on kokemusta H&R/FSD -kombinaatiosta, kuulisin itsekin mielelläni kommentteja? Ja jos jollakin sattuisi olemaan H&R tai Eibachin perusjouset autonsa alla, näkisin mielelläni kuvan sivuprofiilista.
(klikkaamalla isommaksi)
Kuva
FSD+H&R (-20mm) alla, mielestäni suht tasapainoinen setti, takaa FSD:n jousijalka yläasennossa. Toki kompromissi, ei ihan niin mukava, mutta ei putoa paikatkaan hampaista. Kunhan muistaa isoimpiin suojatiekorotuksiin hiljentää sopivasti, niin ei ongelmaa. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja HMK »

Omassa autossa (kohta myynnissä) on H&R:n jouset ja Bilsteinin iskarit. Ajettavuus on hyvä eikä ollenkaan epämukava. Jousissa oli se ongelma, että perä jäi roikkumaan eli jouduttiin laittamaan takajousiin PCS:llä korotuspalat, että sivuprofiili on suorassa. Avossa on myös Bilstein eikä siitäkään ole valittamista.

Tässä kuvia:

http://www.garaget.org/?car=80988
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Passi »

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=295

Roadholding kittiäkin näköjään vielä saa PFS:stä. Olen ymmärtänyt että orggis kamaa. Tossa pitää vaan tarkistaa pitääkö tilata A vai B.

Itselläni on tehtaalta asti ollut ko. setti kiinni 10-vuotta ja 125tkm. Takaiskarit on joskus vaihdettu tarvikkeisiin. Jouset ovat vähän kuoleentuneet, joten sporttisempaan päin laskeutunut, mutta alusta toimii mielestäni vieläkin ihan ok, joten en ole ruvennut vaihtamaan.
99T-museopeli
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Samalla hinnalla kuin Saab-kaupasta saa toki vapailta markkinoilta hyviä merkkejä (Koni, Bilstein) - ainakin ulkomaan kaupoista (esim. Elkparts).

Jos taas haluaa riittävästi samaa tavaraa kuin Saabin alkuperäiset Sachs/Boget, niin murto-osahinnalla merkkiliikkeen hinnasta löytyy Sachsia tarvikeliikkeistä (edellisen kerran pari v sitten hintasuhde oli muistaakseni takaiskareille noin 65 e/kpl vs. 250 e/kpl).

E
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja J.N »

9-5T kirjoitti:Sachs tarvike etuiskarit ei ole läheskään samat kuin alkuperäiset
Millä tavalla Sachs:n tarvikeiskarit eroavat Sachs:n orggisiskareista etupäässä?

Ihan vaan mielenkiinnosta.
#3418
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kyllä,,Aito,,saab,,varaosanumero,,,,saa ihmeitä aikaan.
Viimeksi muokannut tturku, La Tammi 08, 2011 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: poistettu turha lainaus (edellistä viestiä ei pidä lainata)
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Jollain ihmeellisellä tavalla mulle on osunut pariinkin 9-5:een sellaiset ihan alkuperäiset (toiset vakioalustasta, toiset Saabin muka-sport -alustasta) etuiskarit, joissa on löysä keskialue. Lienee sellaisia valeiskunvaimentimia. Sachsin katalogissa on muuten etupäähänkin useampaa vaihtoehtoa (enkä tarkoita sitä 01-02 -muutosta, jossa malli muutenkin muuttuu). Ei niistä varmaan yksikään tietenkään ole juuri 1-1 jonkun Saabin tiskiltä saatavan kanssa.

Alkuperäisten takaiskarien erinomaisuus taas on sitten muuten vaan kyseenalaista, kun niitä muutamaan autoon on saanut vaihtaa 70 tkm nurkilla öljyjen ulostuttua. Ei nekään kaikki hajoa, mutta huonoimmillaan niin lyhytikäisiä, että alkuperäisen hinta ei ole mitenkään perusteltavissa.

Mutta kukin valitsee omaan käsityskantaansa sopivan iskarin. Itse pidän hinta-laatu -suhteeltaan huonoimpana vaihtoehtona alkuperäisiskunvaimenninta (pl. tasonsäätömallit). Lisäksi on täysin hyväksyttävää, että jollakulla muulla on eri käsitys - joko osittain tai kokonaan.

E
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Tobbana kirjoitti:
JKK kirjoitti:Jos jollakin on kokemusta H&R/FSD -kombinaatiosta, kuulisin itsekin mielelläni kommentteja? Ja jos jollakin sattuisi olemaan H&R tai Eibachin perusjouset autonsa alla, näkisin mielelläni kuvan sivuprofiilista.
(klikkaamalla isommaksi)
Kuva
FSD+H&R (-20mm) alla, mielestäni suht tasapainoinen setti, takaa FSD:n jousijalka yläasennossa. Toki kompromissi, ei ihan niin mukava, mutta ei putoa paikatkaan hampaista. Kunhan muistaa isoimpiin suojatiekorotuksiin hiljentää sopivasti, niin ei ongelmaa. :)

-Sami
Mistä ostit jouset ja iskarit?
Saab 9-5 Aero 2003
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Lineariin kun vaihdatettiin iskarit niin ostettiin sachsit sportalustan varaosanumeroilla. Noissa ei ainakaan ole löysa keskialue ja ero 108tkm ajettuihin vakioiskareihin oli kuin yöllä ja päivällä. Takaiskarit on varsin tasalaatuiset kun Linearissa kesti 108tkm ja Vectorissa 110tkm ennenkuin vasen takaiskarissa olis molemmissa alkanut vuotamaan :evil:

Vectoriin laitoin sportalustan iskarit ja jouset. Kallistuksenvakaajia en viitsinyt vaihtaa ja tuo alusta on sellainen kuin femmassa vakioalustan pitäisi olla ja sportalustan vielä tuosta tukevampi ja matalampi. Sportiskarit ja Eibachin jouset olisi todennäköisesti hyvä kombinaatio joka aikaisemmissa saksalaisissa kulkineissa osoittautunut hyväksi budjettiratkaisuksi. Konit tai Bilsteinit luonnollisesti parantaa vielä kokonaisuuutta. HR:n jousista ei ole hyviä kokemuksia vaan ovat turhan pintakovat Eibacheihin verrattuna.

Seuraavaksi kokeilen coilovereita Vectoriin ovatko mistään kotoisin. Ainakin keulan ja perän korkeuden saa säädettyä juuri haluamakseen. Coilovereissa hinta ei aina takaa hyviä ominaisuuksia. 1-koppaisissa golfissa ja sciroccossa Formel-K ja Raceland (samaa osat eri logolla) ovat huomattavasti parempia kuin KW Variante 2 sekä kadulla että radalla. Toiset maksaa 200€ ja KW 1200€ :mrgreen: Tosin KW variante 3 taas toimii kuin unelma edellisen ja nykyisen kopan A6:ssa jopa 19" renkaiden kanssa. Tosin kummassakaan ei ole mitkään Gangbangit tai Achillekset vaan toisessa Good Year F1 ja toisessa Continental CSC2:t
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Nicke kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:FSD+H&R (-20mm)

-Sami
Mistä ostit jouset ja iskarit?
Iskarit: Larkspeed UK
Jouset: Pro-Carservice Oy

Jouset olisi voinut saada joitakin euroja halvemmalla ulkomailta, mutta ei jaksanut enää vehdata. Iskarit otin tuolta larkspeedilta, koska oli ylivoimaisesti edukkain paikka. hintaero kalleimpaan noin tasan 100%. Halvemmalla ei varmaan saisi kuin varastamalla tai olemalla todellinen tukkuasiakas. :)

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Su Tammi 09, 2011 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin