Vaahtoa !!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mulla meni öljyt smetanaksi jokin aika sitten ja ongelma korjautui, kun huollossa laittoivat letkut kulkemaan oikeita reittejä pitkin. Moottorin vaihdon yhteydessä kun oli kaveri laitellut letkut menemään vähän vääriä reittejä. Kytkennät oli kyllä oikein.
Olisikohan syynä sitten ollut että ehkä jokin letkuista olisi jäänyt mutkalle tai että liian kaukana moottorista kulkeva letku pääsi jäätymään tms.????
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Pitääpä yrittää pällistellä nuita letkuja miten ne sielä menee. Voisko vaikuttaa ku ei ole tuota moottorin suojamuovia tuossa mikä peittää imusarjan+ muut tilpehöörit?
Päästääkö lämpöä karkuun?
Jos jollakin on niin voisin semmosen jopa ostaa Saabistimaiseen hintaan
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja oju »

Sabanisti kirjoitti:Kyllä ne putsattiin ne takaiskut siinä samalla.
Ei niitä voi putsata järkevästi, vain vaihto auttaa. Letkut pitää myös saada kerralla kuntoon, takaiskuja ei kannata töhnätä tukkoon sillä että jokin muu asia on jäänyt tekemättä.
Sabanisti kirjoitti: Ja kaikki toimi päästi ilmaa vaan toiseen suuntaan.
Mielikuvani on että ongelma on pahimmillaan pienillä kuormilla ja paineilla, esimerkiksi maantieajossa jossain 1500rpm tienoilla. Takaiskuventtiili tuskin falskaa väärään suuntaan tuossa tilanteessa vaan veikkaan että se ei vain liiku edestakaisin tarpeeksi herkästi. WISsin testi testaa vain falskaamisen huippupaineilla.
Raskas kaasunkäyttö poistaa ongelman, ainakin ositain. Muutenkin sitä esiintyy automaattilaatikoilla useammin kuin manuaaleilla koska harvempi käyttää suuria vaihteita yhtä hanakasti kuin automaatti.
Sabanisti kirjoitti:Sinne vaan kondensoituu vettä jostakin. Sittenhän sielä on taas sitä smetanaa..Haluttais tietää miten tuosta pääsee lopullisesti eroon autoa vaihtamatta?
Saa, kunhan systeemi on oikeasti kunnossa. Tuo aiemmin mainittu letkujen veto vaikuttaa myös asiaan, niiden tulee mennä oikeaa kautta jotta eivät taitu tai jäädy.

Voiteluöljy vaikuttaa ilmeisesti myös, GMn öljyyn siirtyminen ei ainakaan pahenna asiaa.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Joo moottorissa on tällä hetkellä gm:n öljyt sisällä.
Ainut letku mikä vois olla väärin on tuosta T-haaralta öljyloukkoon menevä
http://www.saunalahti.fi/~hkahtav/Saab/P6160464.JPG Kuva on Termoksen autosta.
Ja mitä nuita kuvia kattonu niin kohtuu samanlailla nuo letkut menee..
Ainut letku missä smetanaa tällä hetkellä on ventiilikopalta lähtevä+ pikkuletku kaasuläppäkotelolla.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja oju »

Sabanisti kirjoitti:Ainut letku missä smetanaa tällä hetkellä on ventiilikopalta lähtevä+ pikkuletku kaasuläppäkotelolla.
Tuo pikkuletku kaasuläpältä imupuolelle on yksi niistä letkuista joita ei huohotuspäivityksen yhteydessä vaihdeta uuteen. Se on siis luultavasti alkuperäinen ja jonkin verran hapero. Siinä on kaiken lisäksi takaiskuventtiili. Kokeilepas vaihtaa sekin vielä, takaiskuventtiilin puhdistukseen en usko. Samalla putsaa ne muutkin kohdat uudestaan ja toivotaan parasta.

Merkkiliike otti tuosta letkunpätkästä venttiileineen useamman kympin muttei kuitenkaan niin paljoa että olisin ruvennut tekemään metritavarasta. Jäi vain mieleen kun huohotinpäivitys on todella halpa mutta tämä yksittäinen letkunpätkä oli suhteessa kallis.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Ostin sen pikku takaiskun PCS:ltä noin 3-4 viikkoa sitten. Makso muistaakseni jotain 7 rahaa. ja muistaakseni tuli huohotinpäivityksenen matkassa. Kyllä se vielä ainaki toimii kunhan kovilla pakkasilla sulattelee ennen ku lähtee ajamaan..
Miten se on kuuluuko tuon järjestelmän kerätä pientä painetta? esim jos puhaltaa tuohon pikkuletkuun ventiilikopan suuntaan niin kerää pienen paineen ku lopettaa puhaltamasta
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja oju »

Tässä kuva niistä letkuista joita ei ole huohotinpäivityksessä ja jotka kannattaa silti vaihtaa:
http://i255.photobucket.com/albums/hh15 ... 120002.jpg
Tosin esimerkiksi Elkparts myy 'lajennettua sarjaa' jossa nuo tuikitarpeelliset letkut ovat.
Jos nuo on vaihdettu tarkista kaikki uudetaan. Ja vielä kerran jos mitään ei löydy. Tarkista että letkut on kiinnitetty kunnolla kummastakin päästä ja että takaiskut ovat oikein päin.

Öljynerotinpurkki voi olla tukkoinen aiemman toimimattomuuden vuoksi. Osa on muutenkin pysynyt samana jonkin aikaa, joten kiusaus olla tekemättä sille mitään voi olla suuri päivityksen yhteydesssä.

Huohotuksen saa toimimaan, muulloin jossain on vain vikaa.

Ennen minullekin kondensoitui vettä maantieajossa kun moottoria kuormitettin erittäin vähän. Nyt ei enää, ei kaupungissa lyhyessä ajossa, eikä maantiellä.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

kyllä se loukkokin putsattiin ja tosiaan tuo oli vähän "lakumainen" tuo ö-loukolta ö-pohjaan menevä letku. No pittää yrittää ettiä vikaa kunhan vaan löytäis lämpimän paikan tehä.
Tein huohotinpäivityksen itte viime talvena ja sillo vaihdoin kaikki kuvassa näkyvät paitsi tuosta en muista mikä menee ö-loukolta ö-pohjaan vaihtuko se, myös ö-loukko vaihtu
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
anttila
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2010 05:26

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja anttila »

Samaa taistelua täälläkin, 9-5 2.3 tA -98. Joulun pakkasissa katosi 2 litraa moottoriöljyä 300 km reissulla. Ei ole tehty huohotinpäivityksiä, enkä usko niistä olevan ratkaisevaa apua. Tietysti jos risa pitää uusia, hankin päivitetyn version. Delta-autossa Kotkassa ei tiedetty koko asiasta yhtään mitään!

Ks. Angry Kitchen Appliances -huohotinjuttu.
Vasta 2004 -malliin tuli kunnon systeemi, kun kampikammio ja loukko yhdistettiin lisäputkella suoraan. Se tasaa ainakin niiden paineet. Vanhemmissa malleissa kampikammion korkeampi paine voi puhaltaa öljyä ylös loukkoon, koska öljyn paluulinja loukolta menee kampikammioon öljyn pinnan alle. Ei tuo uudempikaan systeemi kylmäliman muodostumista eikä jäätymistä estä, mutta ehkä vähentää öljyn kulutusta. (??)

Hämärän peittoon minulta jäi, mitä kautta öljy oli poistunut öljypohjasta imupuolelle. Ahtoputki oli öljyinen ainakin välijäähyltä asti, samoin dumppi vai mikä hullunkierto se on. Välijäähystä tuli muutama desi öljyä. Kuitenkin loukolta turbon imupuolelle menevä putki oli öljytön ja sisältä ruosteessa. Se jos mikä kerää vettä. Ei luulisi imusarjan pikkuletkun vetävän sellaista määrää öljyä, että se leviää takaperin välijäähylle asti.
Mutta jos venakopasta lähtevä letku jäätyy kylmäkäynnistyksessä ja imupuolen letku pysyy auki, syntyy kampikammion paineella toimiva pumppu, joka painaa öljyt turbon kautta poltettavaksi bensan ja ilman kera. Pakokaasun käry oli kyllä kovalla pakkasella ihan sen makuinen :evil:

Tai jäätyi mikä paikka tahansa, kyllä öljyä jostakin tiivisteistä paineella ulos tulee.

Minulla on loukon imureikä vain porattu suuremmaksi, sekä putsailtu letkuja ja loukkoa bräkleenillä, letkuharjalla ja paineilmalla. Lisäksi olen lämpöeristänyt letkut ja loukon.
Tällä kertaa tein kylmäsuojauksen vielä perusteellisemmin varsinaisella putkieristeellä, jota saa rautakaupasta. Kaikkiin huohottimen letkuihin ja öljyloukkoon kunnon eristykset, siinä vasta lääke jäätymisongelmiin. Lätkäerkalla kattavasti kiinni jollei muuten pysy. Silloin ei kondensoidu vettä kylmille sisäpinnoille, ja öljy virtaa paremmin lämpimissä letkuissa.

Sitten vielä laitoin kunnon viimasuojan jäähdyttimen eteen. Vain 10 cm yläreunasta jäi vapaaksi. Toivottavasti huomaan poistaa sen keväällä. :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Taitaa olla turbo sökö, tai ainakin sen "männänrenkaat" jumissa akselilla karstan vuoksi. Tai sitten kampikammiopaine nousee liian isoksi ja purkautuvat turbon kautta vieden mukanaan öljyä (kuten itsekin kirjoitit). Eihän vaan ne venakopan metalliset pikkuputket ole tukossa?
Itse asensin aikanaan sen mod2:en jota modasin vielä sen verran että asensin paksummat kumiletkut joka paikkaan, ja lämpöeristin ne ja loukun.
Varmaankin todennäköisin juttu tuossa omassa tapauksessasi oli se jäätyminen sekä ehkä jo kulahtanut ahdin.

Edit: On kyllä typerää kun ei saa lainata edellistä viestiä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
anttila
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2010 05:26

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja anttila »

Venakopassa ei ollut vaahtoa ja pikkuputket olivat auki.
Eikä enää kerry kylmälimaa öljytikkuun. Mutta eipä ole ollut kunnon pakkasiakaan.
Imuputken banjopultissa oli sisällä ohut vaahtokerros, vaikka senkin päällä on ollut eristeet. Nyt mönjä (pitäisi olla PÄÄSTÖ) ainakin kulkee oikeaan suuntaan.

Tosiaan! Voihan siinä niinkin käydä, että turbon voiteluöljy ei palaakaan
painetta vastaan öljypohjaan paluuputkea pitkin, vaan palaa sylintereissä 8O ! Vaellettuaan sinne suoraan ahtoputkea pitkin.

Koneella ja koko autollla on ajettu vain 160 tuhatta, eikä muuten syö öljyä mainittavasti.
Ollut ekat 10 vuotta stadissa nurkka-ajossa, tietenkin...
Savunpölläystä ootellessa...
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

No minähän pääsin tuosta smetanasta eroon oli se pikkuletku väärässä paikassa siinä kaasuläpässä. Oma vika ku joskus putsannu kaasuläpän ja siinä laittanu letkun väärään kohtaan.
Toivotaan että smetana hommat oli siinä.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja oju »

Tuota yritin sanoa, kaiken täytyy olla kohdallaan ennen kuin se toimii. Toki siellä voi vielä olla vettä joten jäätyminen ei ihan heti lopu.

Uskallan väittää että letkujen lisäeristämistä ei tarvita. Letkuissa kun ei ole kondensoitunutta kosteutta (vettä) jos systeemi on muuten kunnossa. Vesi on merkki siitä ettei putkissa ole 'vetoa' tarpeeksi, huohotussysteemi jäätyy sitten maantieajossa.
andr
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja andr »

'Se on ihan normaalia' - sanoivat taas huollossa, kun huomautin
että vaahtoa tulee taas korkin alle, vaikka letkut katottiin ja
putsattiin 2 viikkoa sitten, ja Forte + uudet öljyt. No, -30 saa
varmaan vesihöyryt liikkeelle ... mutta kiinnostaa tietää miten
muut automerkit selviävät pakkasessa :) ... Saabclub on hyvä asia,
mutta "Suomen VaahtoKlubi" voisi joku pikku hiljaa laittaa pystyyn.

/r.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaahtoa !!

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Tuntuu olevan ominaisuus, ei siis vika :lol:
Kyllähän tuon asian tiimoilta ollaan pyöritty ja ihmetelty... Ei vaan tunnu pääsevän eroon.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Vastaa Viestiin