Mitkä iskarit femmaan
Re: Mitkä iskarit femmaan
Ehkä kannattaisi vaihtaa sport alustan vakaajat jos eivät ole kovin kalliit erikseen ostettuna. Jäykemmät jouset kyllä ehkäisevät kallistelua varmaan jonkin verran eli kannattanee ajella ensin ja sitten laittaa sport vakaajat jos tuntuu kallistelevan liikaa.
Kysyitkö miten suhtautuvat katsastuksessa jos huomaavat? Noissa kun ei tule tuv lappua mukana.
Kysyisitkö mitä useammat samanlaiset jouset maksaisivat? Mulle ainakin tulisi yhdet, asennan ne itse kun ei ole pääkaupunkiseudulle asiaa. Voisin osallistua kertakustannuksiinkin jos saataisiin pientä kimppatilausta kasaan.
Kysyitkö miten suhtautuvat katsastuksessa jos huomaavat? Noissa kun ei tule tuv lappua mukana.
Kysyisitkö mitä useammat samanlaiset jouset maksaisivat? Mulle ainakin tulisi yhdet, asennan ne itse kun ei ole pääkaupunkiseudulle asiaa. Voisin osallistua kertakustannuksiinkin jos saataisiin pientä kimppatilausta kasaan.
9-5 wagon 2.3t A 2005
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitkä iskarit femmaan
Kysely on sisällä, palaan asiaan..michael kirjoitti:
Kysyitkö miten suhtautuvat katsastuksessa jos huomaavat?
Kysyisitkö mitä useammat samanlaiset jouset maksaisivat?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Mitkä iskarit femmaan
Eikö ole sama hommata 9-3 XWD jos tarvitsee korotettua maavaraa ja nelivetoisella sentäs pääsee huonompaakin tietä toisinkuin vajaavetoisella
Jos jouset ovat jäykemmät kuin alkuperäiset niin iskaritkin kannattaisi vaihtaa jäykemmiksi koska jäykät jouset ja löysät iskarit-yhdistelmällä saa varsin "mielenkiintoiset" ajo-ominaisuudet.
Jousien tulisi olla tyyppihyväksytyt mitä nuo Vallilan jouset eivät ole mutta tuskinpa leimalla pari senttiä korotettuun kiinnittävät huomiota. Ennemminkin tontissa olevia autoja kyttäävät Laittomat ovat kuiteskin.
Jos jouset ovat jäykemmät kuin alkuperäiset niin iskaritkin kannattaisi vaihtaa jäykemmiksi koska jäykät jouset ja löysät iskarit-yhdistelmällä saa varsin "mielenkiintoiset" ajo-ominaisuudet.
Jousien tulisi olla tyyppihyväksytyt mitä nuo Vallilan jouset eivät ole mutta tuskinpa leimalla pari senttiä korotettuun kiinnittävät huomiota. Ennemminkin tontissa olevia autoja kyttäävät Laittomat ovat kuiteskin.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitkä iskarit femmaan
No niin..poimin taas olennaiset asiat tuolta saamistani vastauksista..
Korotus tai vahvistin jousiin ei ole vaadittu ainankaan tähän asti TUV merkintää..madallusjousissa merkintä pitää olla.
Onko tyyppihyväksyntä eri asia, ei selvinnyt / itse en tiedä .
Aiempien kokemuksien perusteella iskareiden päivitys jäykempiin ei ole aiheellista jos ne ovat kunnossa. Heiltä löytyy mm.Monroe, Sachs, Kyb.
Jouset pitää irroittaa ja lähettää heille jonka pohjalta tekevät uudet, tai auto pariksi päiväksi heidän pajalle.
Jos minun autoni on nyt se ensimmäinen johon korotetut jouset tehdään lupasivat he tehdä " mallijouset " niistä, antaa niille tuote numeron ja laittaa hyllyyn.
Tämän perusteella Clubilaiset voivat tilata hyllystä suoraan jouset OG-95 Saabbiin jos haluaa esim. asentaa itse.
Hintaa asennettuna on noin 450 - 520 e.
Asiaan tulee vahvistus kunhan minun auto on käsitelty, sen jälkeen lupasivat sen tuotenumeron tosiaan antaa jousille ja tarkan hinnan asennettuna ja ilman -- itse tekijöille.
Korotus tai vahvistin jousiin ei ole vaadittu ainankaan tähän asti TUV merkintää..madallusjousissa merkintä pitää olla.
Onko tyyppihyväksyntä eri asia, ei selvinnyt / itse en tiedä .
Aiempien kokemuksien perusteella iskareiden päivitys jäykempiin ei ole aiheellista jos ne ovat kunnossa. Heiltä löytyy mm.Monroe, Sachs, Kyb.
Jouset pitää irroittaa ja lähettää heille jonka pohjalta tekevät uudet, tai auto pariksi päiväksi heidän pajalle.
Jos minun autoni on nyt se ensimmäinen johon korotetut jouset tehdään lupasivat he tehdä " mallijouset " niistä, antaa niille tuote numeron ja laittaa hyllyyn.
Tämän perusteella Clubilaiset voivat tilata hyllystä suoraan jouset OG-95 Saabbiin jos haluaa esim. asentaa itse.
Hintaa asennettuna on noin 450 - 520 e.
Asiaan tulee vahvistus kunhan minun auto on käsitelty, sen jälkeen lupasivat sen tuotenumeron tosiaan antaa jousille ja tarkan hinnan asennettuna ja ilman -- itse tekijöille.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Mitkä iskarit femmaan
Kuulostaa hyvältä. Mun maalaisjärjellä jäykemmät jouset vain pienentävät korin heilahtelua joten iskarit pääsevät helpommalla? Heilahdusnopeus ilmeisesti kasvaa, mutta tuskin merkittävästi että eroa huomaa. Ja ei varmaan ole tarkoituksenmukaista tehdä näistä jousista paljoakaan jäykemmät kuin sporttialustassa? Lähinnä takapäähän voisi olla paikallaan parempi kuormankesto kun vakiovietereillä perä roikkuu jo nyt.
Kunhan vaan iskarien liikerata riittää ulosjoustossa niin ei pitäisi olla ongelmia.
Kunhan vaan iskarien liikerata riittää ulosjoustossa niin ei pitäisi olla ongelmia.
9-5 wagon 2.3t A 2005
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitkä iskarit femmaan
Juurikin tuon suuntaisia vastauksia sain..ja asiaa auttaa kun korotus on järkevä ( 20 - 30 mm )
Vielä on muutama asia kesken mutta uskon että jos päätös säilyttää ysi femmaa vielä vuosi tai enemmän ratkeaa tuohon säilytykseen niin alusta korottuu jo lähiaikoina..
tai jos ei tule jotain oikeita / hyödyllisiä rahan meno reikiä lähiaikoina
Mielestäni tuo autoni " prototyyppi idea " heidän puolelta oli hyvä. -- Saabisti saa hyllystä erikoisvalmistetut jouset ysivitoseen helposti, asennuksella tai ilman.
Vielä on muutama asia kesken mutta uskon että jos päätös säilyttää ysi femmaa vielä vuosi tai enemmän ratkeaa tuohon säilytykseen niin alusta korottuu jo lähiaikoina..
tai jos ei tule jotain oikeita / hyödyllisiä rahan meno reikiä lähiaikoina
Mielestäni tuo autoni " prototyyppi idea " heidän puolelta oli hyvä. -- Saabisti saa hyllystä erikoisvalmistetut jouset ysivitoseen helposti, asennuksella tai ilman.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Mitkä iskarit femmaan
Muuten hyvää logiikkaa mutta femman vakioiskarit on todella löysät uutenakin ja jäykemmillä jousilla saa hyvän kenguruefektin kun iskarin paluuvaimennus on liian löysä jäykemmälle jouselle.
Muutenkaan käytetyt iskarit ei tykkää kovin suuresta muutoksesta liikeradassa...20mm ei tuota ongelmaa mutta madallusjousissa 40mm tappaa käytetyt iskarit nopeasti.
Kokeilkaa vaan asia käytännössä ja vaihtakaa jousien vaihdon jälkeen muutaman kuukauden kuluttua iskarit + pyöränkulmien suuntaus uudestaan. Nuorempana ja kovapäisempänä tuokin piti opetella kantapään kautta
Muutenkaan käytetyt iskarit ei tykkää kovin suuresta muutoksesta liikeradassa...20mm ei tuota ongelmaa mutta madallusjousissa 40mm tappaa käytetyt iskarit nopeasti.
Kokeilkaa vaan asia käytännössä ja vaihtakaa jousien vaihdon jälkeen muutaman kuukauden kuluttua iskarit + pyöränkulmien suuntaus uudestaan. Nuorempana ja kovapäisempänä tuokin piti opetella kantapään kautta
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitkä iskarit femmaan
Iskarit menee vaihtoon samalla kuin jousetkin. tarjous pyyntöjä on jo lähetetty
Suosituksia JÄYKEMMISTÄ iskareista jotka luulisi passaavaan hyvin uusien PIDEMPIEN jousten kanssa.
Tästä topikista ei oikein yksiselitteistä KÄYTÄNNÖN kokemusta saa irti
Suosituksia JÄYKEMMISTÄ iskareista jotka luulisi passaavaan hyvin uusien PIDEMPIEN jousten kanssa.
Tästä topikista ei oikein yksiselitteistä KÄYTÄNNÖN kokemusta saa irti
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Mitkä iskarit femmaan
Kyselinpähän paikalliselta liikkeeltä huvikseni omaan autoon tarjousta konin iskarit + jouset jotka olisivat jäykemmät ja madaltaisivat n.30mm (?)
Hinnaksi alle laitettuna + kulmien säätö antoivat 1300€
Onko joitakin muita hyväksi todettuja merkkejä joilla saisi ajoon jämäkkyyttä ja ehkäpä pientä madallusta?
Mites Aeron alusta? Hinnat sun muut?
Hinnaksi alle laitettuna + kulmien säätö antoivat 1300€
Onko joitakin muita hyväksi todettuja merkkejä joilla saisi ajoon jämäkkyyttä ja ehkäpä pientä madallusta?
Mites Aeron alusta? Hinnat sun muut?
Joku kipotin.
Re: Mitkä iskarit femmaan
Oletko lukenut tämän threadin läpi?moilanen88 kirjoitti:Kyselinpähän paikalliselta liikkeeltä huvikseni omaan autoon tarjousta konin iskarit + jouset jotka olisivat jäykemmät ja madaltaisivat n.30mm (?)
Hinnaksi alle laitettuna + kulmien säätö antoivat 1300€
Onko joitakin muita hyväksi todettuja merkkejä joilla saisi ajoon jämäkkyyttä ja ehkäpä pientä madallusta?
Mites Aeron alusta? Hinnat sun muut?
Saab 9-5 Aero 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Mitkä iskarit femmaan
Olen.
Konia suositellaan,sitten oli puhetta miten kaikki muu paitsi orkkis osat hajoaa,rene-ranelle taas vittuilua sitten unohdinkin jo osan ja sitten olikin tuosta korotushommaa aikalailla.
Konia suositellaan,sitten oli puhetta miten kaikki muu paitsi orkkis osat hajoaa,rene-ranelle taas vittuilua sitten unohdinkin jo osan ja sitten olikin tuosta korotushommaa aikalailla.
Joku kipotin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Mitkä iskarit femmaan
Hakusanalla sporttialusta löytyy kokemuksia. Vaikkapa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rttialustamoilanen88 kirjoitti:Onko joitakin muita hyväksi todettuja merkkejä joilla saisi ajoon jämäkkyyttä ja ehkäpä pientä madallusta?
Mites Aeron alusta? Hinnat sun muut?
tai http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rttialusta
Aeron alusta on 10 mm ja sisältää 4 iskaria, 4 jousta, etu-/takakallistuksenvakaajat(+ näille puslat).
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Mitkä iskarit femmaan
Mulla on ollut konin sport kitti alla nyt reilun vuoden ja muuten todella hyvät mutta takajouset on liian löysät ainakin wagoniin. Tuosta hinnasta sen verran että tuohon 1300€ voisin myös laittaa sulle ne konin sarjat alle, ja voisin vaikka pestä sun autos samalla http://www.larkspeed.com/index.pl?c=KON ... s=categorymoilanen88 kirjoitti:Kyselinpähän paikalliselta liikkeeltä huvikseni omaan autoon tarjousta konin iskarit + jouset jotka olisivat jäykemmät ja madaltaisivat n.30mm (?)
Hinnaksi alle laitettuna + kulmien säätö antoivat 1300€
Onko joitakin muita hyväksi todettuja merkkejä joilla saisi ajoon jämäkkyyttä ja ehkäpä pientä madallusta?
Mites Aeron alusta? Hinnat sun muut?
Kaverilla oli 9-5 sedan:ssa myös toi konin kitti ja siinä perä ei jäänyt roikkumaan niinkuin tuossa omassa wagonissa
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Mitkä iskarit femmaan
Täällähän on mukavasti juttu femman alustasta rönsyillyt ...
Olis mielenkiintoista kuulla niiltä kavereilta jotka noita "alustojaan" on päivitellyt erilaisiin versioihin mitä ne on oikein olleet käytössä siis lähinnä aikaa (vuosia / kilometrejä) ?
Olis mielenkiintoista kuulla niiltä kavereilta jotka noita "alustojaan" on päivitellyt erilaisiin versioihin mitä ne on oikein olleet käytössä siis lähinnä aikaa (vuosia / kilometrejä) ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Mitkä iskarit femmaan
Sportalustan ongelma on se että ei sitä oikeasti sporttiseksi voi sanoa. Kuten jo aikaisemminkin olen sanonut niin minun mielestäni sportalustan olisi pitänyt olla vakioalusta ja sportalustan vielä jämäkämpi.
Omakohtaisella kokemuksella "vääränmerkkisistä" eli 1x35i koppainen Passat ja 3x3BG:
- 35i ja 3BG Eibachin jousilla ja sachsin advantage iskarit sportalustan numeroilla mukavampi mukulakivikaduilla kuin vakio mutta maantiellä huomattavasti jämäkämpi, ei kallistellut ja perä ei niiannut kuormattaessa. Madallus sopiva keula 40mm ja perä 30mm
- 3BG HR kiinteä -40mm alustasarja (jouset+iskarit): Hirveä kivireki, mukulakivikaduilla tuntui että paikat lahtee hampaista.
- 3BG V-Maxx halpis coilovereilla: pehmeämpi kuin HR mutta silti liian kova, Coiloverien hyvä puoli että korkeuden saa juuri omaa silmää miellyttäväksi.
Eibachin jouset ja Konin tai Bilsteinin iskarit niin ajo-ominaisuuksien mutta silti mukavuuden pitäisi olla kunnossa. Mielenkiintoista olisi kuulla kokemuksia Eibach + Koni FSD yhdistelmästä.
Omakohtaisella kokemuksella "vääränmerkkisistä" eli 1x35i koppainen Passat ja 3x3BG:
- 35i ja 3BG Eibachin jousilla ja sachsin advantage iskarit sportalustan numeroilla mukavampi mukulakivikaduilla kuin vakio mutta maantiellä huomattavasti jämäkämpi, ei kallistellut ja perä ei niiannut kuormattaessa. Madallus sopiva keula 40mm ja perä 30mm
- 3BG HR kiinteä -40mm alustasarja (jouset+iskarit): Hirveä kivireki, mukulakivikaduilla tuntui että paikat lahtee hampaista.
- 3BG V-Maxx halpis coilovereilla: pehmeämpi kuin HR mutta silti liian kova, Coiloverien hyvä puoli että korkeuden saa juuri omaa silmää miellyttäväksi.
Eibachin jouset ja Konin tai Bilsteinin iskarit niin ajo-ominaisuuksien mutta silti mukavuuden pitäisi olla kunnossa. Mielenkiintoista olisi kuulla kokemuksia Eibach + Koni FSD yhdistelmästä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.