Mitkä iskarit femmaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Sportalustan ongelma on se että ei sitä oikeasti sporttiseksi voi sanoa. Kuten jo aikaisemminkin olen sanonut niin minun mielestäni sportalustan olisi pitänyt olla vakioalusta ja sportalustan vielä jämäkämpi.

Omakohtaisella kokemuksella "vääränmerkkisistä" eli 1x35i koppainen Passat ja 3x3BG:

- 35i ja 3BG Eibachin jousilla ja sachsin advantage iskarit sportalustan numeroilla mukavampi mukulakivikaduilla kuin vakio mutta maantiellä huomattavasti jämäkämpi, ei kallistellut ja perä ei niiannut kuormattaessa. Madallus sopiva keula 40mm ja perä 30mm
- 3BG HR kiinteä -40mm alustasarja (jouset+iskarit): Hirveä kivireki, mukulakivikaduilla tuntui että paikat lahtee hampaista.
- 3BG V-Maxx halpis coilovereilla: pehmeämpi kuin HR mutta silti liian kova, Coiloverien hyvä puoli että korkeuden saa juuri omaa silmää miellyttäväksi.

Eibachin jouset ja Konin tai Bilsteinin iskarit niin ajo-ominaisuuksien mutta silti mukavuuden pitäisi olla kunnossa. Mielenkiintoista olisi kuulla kokemuksia Eibach + Koni FSD yhdistelmästä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja eeskola »

ysifemma kirjoitti:Täällähän on mukavasti juttu femman alustasta rönsyillyt ... :D

Olis mielenkiintoista kuulla niiltä kavereilta jotka noita "alustojaan" on päivitellyt erilaisiin versioihin mitä ne on oikein olleet käytössä siis lähinnä aikaa (vuosia / kilometrejä) ?

:mrgreen:
Saabin muka-sportalusta laitettu noin 99-vuosimalliseen sedaniin viitisen vuotta ja 100 tkm sitten.

Kelpo alusta, jos olisi vakioalusta - mitään varsinaista urheilullisuutta mun on vaikea keksiä tuosta. (Tuonikäisten alkuperäinen vakioalusta tietysti sopii merisairaudesta ja/tai vanhoista jenkkiautoista tykkääville - siihen verrattuna valtavasti parempi toki.) Perusfiilis aika sama kuin noin 2005-mallisten vakioalustassa.

Kestävyys sinänsä ok, sillä yksikään iskari ei vuoda tai muutakaan ja katsastuksen testerit toki näyttää oikein hyviä lukemia. Todellisuudessa etuiskarit selvästi pehmentyneet vuosi vuodelta lisää ja löysyys keskialueella nykyään erittäin selkeä.

E
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse olen kyllä eri mieltä tuosta sportti alustasta, on juuri passeli Suomen surkeilla teillä,
jämäkkä, tukeva ajaa ja mukavuutakin löytyy. 9-5 aero on herrasmies sportti, kuten tehdas on sen suunitellut, ei mikään gti-luokan räppääjä.
Vaimon siskon miehellä on 2007 A4 audi sport alustalla ja sehän on aivan uskomattoman epämukava meidän kuoppaisilla ja uraisilla teillä. Tilanne muuttuu täysin Saksan tasaisilla teillä, vaikka kyllä tuolla saabin sport alustalla pärjää mainiosti yli 200 km nopeuksissa Saksassakin, on tullut kokeiltu aika monta kertaa Saksan läpi ajellessa.
Omat kokemukset 9-5 sport alustan kestävyydestä: edellisessä aerossa ei tarvinut vaihtaa iskareita kun möin sen 120t ajettuna ja oli tosi jämäkkä ajaa, jota kehui ostajakin. Nykyisessä 88t mittarissa ja alkuperäisillä iskareilla mennään ja on tosi tukeva ajaa esim moottorikelkaa vedettäessä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja KNF »

Tuosta saabin sporttialustasta vielä: Vanhimpiin vakioihin eli '98 - '01 näyttäisi olevan kahta sarjaa tarjolla, alustakoodin mukaan valittavana. Onko joku vertaillut noita tai tietääkö muuten mitä eroa niissä on? Onko ero iskareissa vai jousissa vai kallistuksenvakaajissa?
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '00
GL1500 '89
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90
-VA: 900 gli 5d '84,
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

KNF kirjoitti:Tuosta saabin sporttialustasta vielä: Vanhimpiin vakioihin eli '98 - '01 näyttäisi olevan kahta sarjaa tarjolla, alustakoodin mukaan valittavana. Onko joku vertaillut noita tai tietääkö muuten mitä eroa niissä on? Onko ero iskareissa vai jousissa vai kallistuksenvakaajissa?
Luulenpa, että ero on jousivakiossa jos jossain. Laitoin vanhempaan (98) Femmaan Saabilta ostetun sarjan ( ei tarjottu kahta erilaista) eikä ole ollut muuta moitittavaa kuin takajousien pehmeys - makuasia tämäkin
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja KNF »

Jotain tuollaista aavistelen itsekin, EPC:kin näyttää tarjoavan esim kallistuksenvakaajasta eri versioita, mutta ympärillä ei vaihdu muita osia osia kuin puslat (tai en ymmärtänyt lukemaani...). Lisäksi, miten esim konin fsd:tä olisi tarjolla vain yhtä mallia, jos kiinnityksissä tms olisi eroa. Eri osista kootun alusta ominaisuudet ovat sitten tietty ihan toinen juttu.
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '00
GL1500 '89
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90
-VA: 900 gli 5d '84,
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Tähän topiciin liittyen:

Onko jollakulla empiiristä tietoa siitä, mikä säädettävän Koni Sport -iskarin jäykkyyssäätö vastaa Bilstein Sport iskarin (ei säädettävä) jäykkyyttä?
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

9-5 3.0t kirjoitti:Tähän topiciin liittyen:

Onko jollakulla empiiristä tietoa siitä, mikä säädettävän Koni Sport -iskarin jäykkyyssäätö vastaa Bilstein Sport iskarin (ei säädettävä) jäykkyyttä?
Ainakin mun mielestä koni on aika suht. löysä, säädöt saa laittaa melkein tappiin. Vaikka aluksi tuntuu vähän liian jämäkältä niin ne kyllä löystyy ajan kanssa. Kaverilla on aeron vakio jousien kaverina noi Bilsteinin sportit ja ne oli kyllä kanssa todella hyvä yhdistelmä.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ainakin mun mielestä koni on aika suht. löysä, säädöt saa laittaa melkein tappiin.
Onko tosiaan noin?

Itse olen luulossa, että Koni Sportin paluuvirtauksen/vaimennuksen saa maksimisäädöllä huomattavasti hitaammaksi/jäykemmäksi kuin Bilstein Sport.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä kerkesi edellisellä femmalla olemaan n.100tkm kokemus Konin säädettävistä iskareista H&R:n jousien kera, eikä ole kyllä kuin positiivista fiilistä jäänyt, nykyinen naku on ihan perus alustalla ja kyllä tuo aika löysän oloinen on. Minun mielestä nuo konit on kyllä aika jäykät jos tappiin asti kiristää, itsellä tais olla n. puolessa välissä ja kohtuu jämäkkä noiden H&R.n vietereiden kanssa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Minullakin on autossa nyt alla Bilstein Sportien kanssa H&R jouset. Palikoille tulee keväällä ikää jo 9 vuotta ja kilometrejä 150 tkm.
Oma kokemus yhdistelmästä on oikein hyvä verrattuna vakioalustaan, mutta mielestäni Bilstein Sport on hiukan löysähkö - keula "hytkyy" vähän liian herkästi. Tämä ominaisuus vaivasi heti alusta lähtien enkä missään vaiheessa ole ollut ihan 100% tyytyväinen - nyt väsyneillä osilla keulan löysyys on vielä korostunut.

Pitkään kuitenkin jaksoin "kärsiä" hytkymisestä. Keväällä laitan autoon Koni Sport -kitin (säädettävät Koni Sport -iskarit ja Lesjöforsin jouset). Kuvittelen/toivon saavani säädettyä Koneilla hytkymisen pois.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti ollut säädettävä Bilstein Sprint -iskari, mutta Konin setti oli hintaystävällisempi.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

9-5 3.0t kirjoitti:
Ainakin mun mielestä koni on aika suht. löysä, säädöt saa laittaa melkein tappiin.
Onko tosiaan noin?

Itse olen luulossa, että Koni Sportin paluuvirtauksen/vaimennuksen saa maksimisäädöllä huomattavasti hitaammaksi/jäykemmäksi kuin Bilstein Sport.
Joo kyllä sen varmaan saa jäykemmäksi kuin tuon Bilstein sportin, mutta ei noita koneja ainakaan liian jäykäksi voi haukkua. Mulla on muistaakseni edessä ja takana säädöt noin 3/4 jäykkyydellä ja takana vois melkein olla aavistuksen jäykempi, että ainakaan niitä säätöjä ei kannata jättää löysimmilleen. Toki varmaan paremmat/jäykemmät jouset voisi olla myös hyvät esim. H&R. Kaverilla on konin iskarit Subarussa ja se taas oli kyllä aika "kivireki" vaikka säädöt oli melkein löysimmillään. Voi toki olla että toi saabin ~1700kg paino ei ole kovinkaan helppo kuorma, ainakaan halvimmille alustasarjoille :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja saabvector »

-Kalliit / halvat asennettuna ?
-Hinta laatu suhde ?
-Toimivat / toimimattomat ?

..ja kyse näistä..

Sachs etuvaimennin 313315, 160 e / kpl
Sachs takavaimennin 312707, 75 e / kpl
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Mikaky
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 10:16
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Mikaky »

saabvector kirjoitti:-Kalliit / halvat asennettuna ?
-Hinta laatu suhde ?
-Toimivat / toimimattomat ?

..ja kyse näistä..

Sachs etuvaimennin 313315, 160 e / kpl
Sachs takavaimennin 312707, 75 e / kpl
-Hinnoittelu edullinen, kerta on asennettuna

-Hinta / laatu vähintäänkin hyvä. (Eikö näissä ole Sachs tolpat jo tehtaalta lähtiessä, mitä parit saabin orkkis iskarit kerenny näkemään missä Sachs leimat, Kuten myös monessa muussa automerkissä)

-Mitä nyt Sachs / Monroe / Kyb tuotteita 5 vuoden aikana kerennyt myymään niin kyllä väittäisin Sachsin kevysesti parhaimmaksi asiakastyytyväisyyden suhteen = Takuuasiat hyvin minimaalisia.

Varmasti toimiva paketti.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja saabvector »

" Korotus " projektini nytkähti taas piirun eteenpäin, juuri ja juuri kolmenumeroisella summalla töineen selviäisi 30 mm korote jousista, 4 x Sachsin iskareita ja laser mittauksesta pyörän kulmiin.

Yritin vähän hakea jonkinlaista mielle kuvaa tuosta 3 cm korotuksesta ja joltain tuolta se kait näyttäisi...

http://kuvablogi.com/nayta/2927193/">

..toisella puolen ei tunkkeja ole joten " kuva " ei ihan realistinen.
Mielipiteitä :?:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Vastaa Viestiin