askelmoottori

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: askelmoottori

Viesti Kirjoittaja kalikka »

En tiedä mitä osaa "Mimmi" tarkoitat. Vein siis tämän rikkinäisen osan näytille ja sen perusteella hinnan minulle antoi. Soitin myös PCS:lle siellä hinta 29€, joten tilasin sieltä. Jos tämä 12765865 on se akseli niin sitä osaa en kyllä tässä hae.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
hjuhani
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2011 08:49

Re: askelmoottori

Viesti Kirjoittaja hjuhani »

Tuntuu olevan"sekavaa"korjattavaa nämä askelmoottori/vipu/läppä jne viat??on vipua akselia ja läppää,,jollakin rikkoontuu yksi,jollakin toinen osa?siinä kun selvittelee omia osaongelmiaan,,alkaa päässä helposti pyöriä??itse,kun kävin paikallisella Laakkosella selvittämässä omasta puuttuvia osia,,siellä ei asiasta tiedetty yhtään mitään??kolmannella kerralla käydessäni,,mukana foorumilaisten osa nro,googlen kuvat em osista jne,,alkoi homma jotenkin hahmottua,,tämä em osanumerolla oleva vipu löytyi Ruotsista 1,60e,,se ei minua kuitenkaan auttanut,vaan sitkeällä kaivamisella ja kiitos oikealla haulla,jonka foorumilainen opasti,löytyi oikeat osat käytettynä,ja edulliseen hintaan,,eli kyseessä kuljettajanpuoleinen askelmoottori + akseli/läppä,joka on lämm,kotelossa,,,no,osat on hankittu,,nyt kaipailen edelleen tietoa/kokemusta,,miten saada ko,osat paikalleen?tila on tod ahdas,ja kysymys kuuluukin,,onko ylipäätään mahdollista,toteuttaa,,vai onko edessä koelaudan purku,että härveliin pääsee käsiksi?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: askelmoottori

Viesti Kirjoittaja Risto »

hjuhani
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2011 08:49

Re: askelmoottori

Viesti Kirjoittaja hjuhani »

Ok,hyvä on kuvasarja,,kiitos,,ongelma on vaan se,,saako tämän keltainen "vipu"+läppä,jota askelmoottori/vipu liikuttaa,,vaihdettua/laitettua paikalleen,läm,kotelon ollessa autossa paikallaan,,nämä ohjekuvat,on sillätavalla"kivoja"että osat on irrallaan,ja kaveri työstää korjaustöitä,mukavasti pöydän päällä,,,paikka on tod ahdas,jos yrittää jalkatilasta/polkimien vierestä tutkailla kohdetta,,kädessä pitäisi olla kolme ylimääräistä niveltä,,ennenkun saisi taivuteltua kohdetta ropaamaan,,,koetaulun alaosasta itroaa pikku osa (3 ruuvia)mutta se ei paljonkaan tilaa lisää,,koataulun purku on se viimenen konsti,,sitä taas en heti lähde edes ajattelemaan,,,tietoa??jos on,,,????kiitos
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: askelmoottori

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hjuhani kirjoitti:Ok,hyvä on kuvasarja,,kiitos,,ongelma on vaan se,,saako tämän keltainen "vipu"+läppä,jota askelmoottori/vipu liikuttaa,,vaihdettua/laitettua paikalleen,läm,kotelon ollessa autossa paikallaan,,nämä ohjekuvat,on sillätavalla"kivoja"että osat on irrallaan,ja kaveri työstää korjaustöitä,mukavasti pöydän päällä,,,paikka on tod ahdas,jos yrittää jalkatilasta/polkimien vierestä tutkailla kohdetta,,kädessä pitäisi olla kolme ylimääräistä niveltä,,ennenkun saisi taivuteltua kohdetta ropaamaan,,,koetaulun alaosasta itroaa pikku osa (3 ruuvia)mutta se ei paljonkaan tilaa lisää,,koataulun purku on se viimenen konsti,,sitä taas en heti lähde edes ajattelemaan,,,tietoa??jos on,,,????kiitos
Jos se keltainen akseli siellä pömpelin sisällä on poikki oikeasta kohtaa, kuten oletan, niin saa sen jämän sieltä ongittua ihan noiden ohjeiden mukaan ja korjausakseli tungetaan sitten siihen pömpeliin jääneeseen nysään. Kuten tuossa yo. linkin kuvasarjan tekstissä sanotaan, on irtopömpeli vain kuvauksellisten seikkojen takia mallina, homman saa tehtyä "helposti" ilman mitään kojelaudan purkua ihan noiden ohjeiden mukaan. "Helposti" lainausmerkeissä siksi, että eihän se onnistu vasemmalla kädellä huolettomasti sorkkaraudalla tai muulla sopimattomalla työkalulla ropeltaen siinä kuskin penkillä tupakki suussa istuksien, ihan joutuu ahtautumaan sinne jalkatilaan selälleen ja itse etsiä omasta varastosta soveliaimmat työkalut hommaan. Itse pilkoin murtuneen akselin pienillä sivuleikkureilla sen verran pieniksi, että tuli helposti osina ulos.
Että alappas lampsia siitä monitorin ääreltä sinne jalkatilaan röhnöttämään ja hommiin. Kyllä tuo niin moneen Saabiin on vaihdettu, jopa meikäläisen tasoinen turaaja siitä selvisi ihan itte, että ei se mitään rakettitiedettä ole. :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hjuhani
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2011 08:49

Re: askelmoottori

Viesti Kirjoittaja hjuhani »

No,,tulihan se sieltä,,vastaus nimittäin,,kiitos,,ja hyvä,,,haussa olikin tieto,saako hilut vaihdettua,alakautta?vaiko masiiviseen purkuun?kuten Saab huolto Laakkonen kertoi operaation suoritettavan,,nyt ei muuta kun makuulle jalkatilaan,,,,
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: askelmoottori

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Sain mielestäni korjattua tuon oman vikani eli sen rikkinäisen vivun. Kädellä pyörittelin sitä keltaista akselia eikä se minusta rikki ollut, koska kuulosti, että se liikuttaa läppää. Uusi valkoinen vipu paikalleen, eikä sitäkään pitäisi pystyä väärin päin siihen laittamaan. Sen jälkeen askelmoottori paikalleen, jota piti pari kertaa kalibroida, jotta se pykälä on oikeassa kohdassa. Johdot ja ruuvit takaisin kiinni ja homman pitäisi olla siinä.
Ongelmana on, että näyttää edelleen 08 vikakoodia. Pitääkö se kuitata jollain vai onko vika vielä oikeasti olemassa? Jos se pitää kuitata niin onko itse tehtynä akku irti hetkeksi ainut vaihtoehto?
Huomasin muuten, että tuo valkoinen uusi vipu oli vähän erilainen, kun tuo rikki mennyt vanha. Olisikohan sitä vähän vahvistettu jotenkin..
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
hjuhani
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2011 08:49

Re: askelmoottori

Viesti Kirjoittaja hjuhani »

Jep,itsellä kesti aika tovin ihmetellessä kuskinpuolen askelmoottorin/vipu/läppä toimintaa,,autosta oli jo seppä onnistunut tuhoamaan koko vas,puolen järjestelmän,,onneksi ja lopulta,,foorumilaisten hyvillä vinkeillä,sain selvitettyä asian,,ja hommattua uudet osat kohtuuhintaan,,,paitsi Laakkoselta,,se pieni vipu askelmoottoriin,,29,85e,,?,,no,lopulta"vika"poistui sillä,,että myin auton pois, viallisena/varaosat em korjaukseen mukana,,ja ostin Saab 9-3 turbon,,missä tuntuisi järjestelmät olevan kunnossa,.
Vastaa Viestiin