3.0 Tid

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Otsikon mukainen kulkupeli kiikarissa ja foorumilta sekä muualta netistä haettu tietoa varsinkin tuosta sylinteriputken vajoamis- ilmiöstä.. Mikä tää juttu on, eli liittyykö johonkin tiettyyn vuoisimalliin, tms. vai onko riskinä kaikissa ko. moottoreissa? Missä vaiheessa/millä kilometreillä ilmenee jos on ilmetäkseen? Mistä ilmiö oikeastaan johtuu ja voiko vauriota ennaltaehkäistä/riskiä pienentää jollain toimenpiteillä? Lähinnä tulee mieleen oikeanlaisen öljyn käyttäminen ja riittävän tiheä vaihtoväli - onko merkitystä? Onko vaihtokoneissa tehty jotain toisella tapaa vai onko niissä yhä sama riski? Tietoa löysin kyllä siitä että tällaista ongelmaa on ja että korjaus/vaihtokone maksaa maltaita, mutta varsinaista ongelman aiheuttajaa tai mekanismia sen syntymiseen en mielestäni löytänyt. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-5 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Itse olen myös kiinnostunut eräästä, mutta en tiedä vielä mihin hintaan siitä ollaan halukkaita luopumaan joten en tiedä tuleeko taloon, mutta samaa olen miettinyt kun edellä on mainittu, mutta en ole vielä oikeen päättänyt uskaltaako noita ostaa vai ei, Kiinnostavaha tuo olisi mutta mielenkiinnolla odotan vastauksia !!
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Kiitti baasenar vinkistä. Tuoltahan löytyykin hyvin tietoa korjauskustannuksista ja -vaihtoehdoista. Mutta se jäi vielä vaivaamaan, että onko riski vaurioon kaikissa ko. moottoreissa, vuosimallista, tms. riippumatta? Tai onko riski pystytty eliminoimaan vaihtokoneissa? Jos nimittäin riski on kaikissa moottoreissa ja edelleen vaihtomoottoreissa, niin eihän kukaan täysjärkinen osta tuollaista aikapommia riesoikseen vaikka kuinka halvalla saisi 8O Ei millään pahalla, veekutosdieselin omistajat.. mutta ainakaan minulla ei kestä pää jännätä että milloin kone laukeaa saatika sitten lompakko, sitten kun niin tapahtuu..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

kesäjukka kirjoitti: Ei millään pahalla, veekutosdieselin omistajat.. mutta ainakaan minulla ei kestä pää jännätä että milloin kone laukeaa saatika sitten lompakko, sitten kun niin tapahtuu..
Jos ei ole varaa ostaa takuunalaista uutta autoa ja korjaukset pelottaa niin silloin kannattaa käyttää julkisia...
Syitä putkien vajoamiseen en lähde arvailemaan. Mitä aikoinaan tuli selviteltyä niin suurin osa konerikoista on tullut pienillä kilometreillä alkupään mallisarjan autoihin ( my02,03 ). Koneeseen on tehty vuosien varrella rakenteellisia muutoksia, samoin ohjaussoftaan on tullut useita päivityksiä.
Itsellä on viimeistä mallisarjaa ( my05 ) oleva kottero ja hienosti on pelittänyt. Nyt ajettu 183tkm. Moottori on käyttöominaisuuksiltaan hieno diiseliksi, kulkee yllättävän vähällä aineella ja ohikin pääsee tarvittaessa. Varusteethan noissa on yleensä aina kohdillaan.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

^ Jos oli oma kommenttini provosoiva, niin oli kyllä vastauskin :lol: Käytetystä ei luonnollisesti koskaan voi olla varma ja kustannukset ongelmatapauksissa menee omaan piikkiin, mutta tarkoitin tietysti ko. moottorityypin ongelmien yleisyyttä.

Mutta jotain säännönmukaisuutta ongelmassa siis on? Oletanko oikein, että nuo rakenteelliset muutokset ja ohjaussoftan muutokset on tehty myös vaihtokoneisiin? Ts. kärjistäen, vaihtokoneella oleva iso Saba on turvallisempi ostos kuin pienilläkin kilometreillä oleva vanhempi vastaava?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

kesäjukka kirjoitti: Oletanko oikein, että nuo rakenteelliset muutokset ja ohjaussoftan muutokset on tehty myös vaihtokoneisiin? Ts. kärjistäen, vaihtokoneella oleva iso Saba on turvallisempi ostos kuin pienilläkin kilometreillä oleva vanhempi vastaava?
Provo mikä provo :) Täällä monet vaan dissaa ko. konetyyppiä, jotka eivät ole sellaista ikinä ajaneet saatikka omistaneet. Ongelmiahan niissä on ollut sitä ei voi kieltää, mutta toimiessaan oiva laitos.
Et. Jos kone on leiponut 02 ja vaihdettu silloin uuteen ja siitä on tullut vaikkapa vuoden päästä vielä parempi versio niin...toki jos kone vaihdettu niin oletettavasti jonkin aikaa parempi tilanne.
Softaa eivät ymmärrä päivittää edes normaalien huoltojen yhteydessä. Tätä(kin) pitää kuluttujan osata kysyä / vaatia harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Ok. Tähän asti opittua: uudemmissa koneissa rakenteellisia muutoksia ja softapäivitys, joten varmemmalla pohjalla mennään. Vaihtokoneen suhteen taas ei ole mitään takeita etteikö ongelmia siinäkin tulisi. Näinkö? Ja siitä ollaan, 9-3 Tid, samaa mieltä että toimiessaan oiva laitos ko. kone. Alavääntöä saisi olla vähän enemmän, mutta yllättävän kierrosherkkä taas asteikon yläpäässä. Erilainen kuin kuvittelin, mutta ihan hyvällä tapaa.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
JussiE
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 14:33
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja JussiE »

Kyllähän tuo vaan hieno laitos on, osta ihmeessä. Arpapeliähän se aina on minkälaisen käytetyn auton saa. Myönnettäköön että tuo sylinteriputkiongelma on hieman normaaleja "lastentauteja" yleisempi ja tottakai pirusti kalliimpi laittaa kuntoon.

Jokatapauksessa selvää on että Suomessakin on toimivia 3.0TiD-saabeja joihin ei ole pataa vaihdettu koskaan. Monesti täällä olevista keskusteluista saa sellaisen kuvan, että joka pannu laukee ennemmin tai myöhemmin. Noh, näinhän se varmasti onkin jos miljoonan kelaa tauluun. :)

Varmasti hyvä huolto ja oikeat aineet moottorissa auttaa. Pahasti tekovikaisessa yksilössä tämä todennäköisesti vain lisää hieman kestoikää, ei estä ongelman ilmenemistä jossain vaiheessa.

Mutta hyvänä ohjeena voisi pitää sitä, ettei ainakaan yksityiseltä osta. Perävalotakuu ei hirveästi lohduta. Toisaalta ei se autoliikkeenkään takuu lohduta jos menee umpeen ennen vian ilmenemistä. :)
Saab 9-5 3,0TiD Vector 2002
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Mikshän ihmeessä nuo vee kutvoset on niitä halvimpia ikäluokkansa femmoja :wink:
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja suorsa »

JussiE kirjoitti:Mutta hyvänä ohjeena voisi pitää sitä, ettei ainakaan yksityiseltä osta. Perävalotakuu ei hirveästi lohduta. Toisaalta ei se autoliikkeenkään takuu lohduta jos menee umpeen ennen vian ilmenemistä. :)
Itse ostin liikkeestä, kuukautta myöhemmin alkoi laatikosta kuulua ulinaa. Ei ollut liikkeestä ostettunakaan kuin perävalotakuu. Näin kuluttaja-asiamiehen ja liikkeen mielestä. Autolla ajettu silloin karvan yli 200tkm, joka lienee tänäpäivänä jo minimi suurimmassa osassa ko. autoja.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
bemaristi
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Touko 06, 2010 16:04

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja bemaristi »

9-5T kirjoitti:
JussiE kirjoitti:Varmasti hyvä huolto ja oikeat aineet moottorissa auttaa.
Kerrotko miten huolto voisi estää putkien vajoamisen?
Öljynvaihtovälin puolittaminen ainakin auttaa ja siirtyminen täyssynteettiseen 0w40 öljyyn.Ainakin tässä minun auton tapauksessa(ajettu 320 000km,alkuperäinen 02 vuosimallin moottori eikä mitään ongelmia)
JussiE
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 14:33
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja JussiE »

9-5T kirjoitti:Varmasti hyvä huolto ja oikeat aineet moottorissa auttaa.

Kerrotko miten se on estänyt putkien vajoamisen?
Jos olisit lukenut samaisen kappaleen loppuun, niin:
Varmasti hyvä huolto ja oikeat aineet moottorissa auttaa. Pahasti tekovikaisessa yksilössä tämä todennäköisesti vain lisää hieman kestoikää, ei estä ongelman ilmenemistä jossain vaiheessa.
Saab 9-5 3,0TiD Vector 2002
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eikö olisi huomattavasti helpompaa kertoa sitä että miksi mikään huolto ei vaikuta lähtökohtaisesti rakenteelliseen vikaan?

Vai silkkaa tietämättömyyttäsikö kyselet?
JussiE
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 14:33
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 3.0 Tid

Viesti Kirjoittaja JussiE »

9-5T kirjoitti:
JussiE kirjoitti:Jos olisit lukenut samaisen kappaleen loppuun, niin:
Varmasti hyvä huolto ja oikeat aineet moottorissa auttaa. Pahasti tekovikaisessa yksilössä tämä todennäköisesti vain lisää hieman kestoikää, ei estä ongelman ilmenemistä jossain vaiheessa.
Miten mikään huolto estää putkien vajoamisen edes päivän myöhemmin?
Pointti ei ollut että mikään huolto ESTÄISI putkien vajoamista. Saattaa vaan antaa autolle muutaman ajokilometrin lisää. En jaksaisi enää saivarrella näiden sanamuotojen kanssa.

Putkien vajoaminen on yhdistetty hyvinkin monessa aiheeseen liittyvässä selvityksessä öljyn laatuun ja määrään. Mm. autoihin tuli päivitys jossa öljytikkua lyhennettiin. Kyseessä on varmasti vika moottorissa ja jos sylinteriputket ovat vajotakseen niin ne sitten vajoavat. Luulisin tosin että jos sillä ajelee vaikka kokonaan ilman öljyä, niin vajoavat vähän nopeammin.
Saab 9-5 3,0TiD Vector 2002
Vastaa Viestiin