Puslat, mistä tietää kunto
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Helmi 24, 2011 20:14
Puslat, mistä tietää kunto
Täällä puhutaan paljon jostain puslista, että hajoavat jossain vaiheessa. Ilmeisesti auto ei kulje suoraan jos ovat rikki? Saisiko tähän tarkempia määrityksiä? Pitävätkö rikkinäisinä ääntä? Itse en ole kuulevinani sen kummempia nitinöitä..
Heti erään saksalaismerkin jälkeen Saabiin vaihdettaessa ja ajellessa tuntui meno erittäinkin vakaalta ja mukavalta. Kuitenkin olen huomannut erittäin liukkaille osuuksille tultaessa, että 9-5 kertoo suorallakin tiellä että on muuten liukasta. Meno tuntuu huteralta eikä tee mieli nostaa nopeutta. Samanlaista tunnetta en muista tunnottomista saksalaisista, mutta johtuuko vain siitä, että olen kerennyt jo tottua Saabilla liian hyvään normaaleilla jääosuuksilla? Tämähän on sinällään vain hyvä, mutta jos tämä kielisi kuitenkin jostain viasta, niin kuinkahan hyvä tämäkin olisi ajaa normaalilla kelillä jos olisi tiptop-kunnossa...
Mitä maksaisi puslien vaihto? Ilmeisesti toiset korjaamot osaavat homman kätevämmin kuin toiset?
Saab 9-5 -98 ja 15" hakkapeliitta 4. Renkaat kuluneet tasaisesti.
Heti erään saksalaismerkin jälkeen Saabiin vaihdettaessa ja ajellessa tuntui meno erittäinkin vakaalta ja mukavalta. Kuitenkin olen huomannut erittäin liukkaille osuuksille tultaessa, että 9-5 kertoo suorallakin tiellä että on muuten liukasta. Meno tuntuu huteralta eikä tee mieli nostaa nopeutta. Samanlaista tunnetta en muista tunnottomista saksalaisista, mutta johtuuko vain siitä, että olen kerennyt jo tottua Saabilla liian hyvään normaaleilla jääosuuksilla? Tämähän on sinällään vain hyvä, mutta jos tämä kielisi kuitenkin jostain viasta, niin kuinkahan hyvä tämäkin olisi ajaa normaalilla kelillä jos olisi tiptop-kunnossa...
Mitä maksaisi puslien vaihto? Ilmeisesti toiset korjaamot osaavat homman kätevämmin kuin toiset?
Saab 9-5 -98 ja 15" hakkapeliitta 4. Renkaat kuluneet tasaisesti.
Viimeksi muokannut J.Parantainen, To Helmi 24, 2011 20:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Puslat, mistä tietää kunto
itsellä oli takatukivarsihelat täysin riekaleina 120tkm ajettuna, auto kulki suoraan kyllä mutta töyssyissä nitisi ja natisi tuo takapää, toisaalta nitinään voi auttaa myös puslien rasvaus
E:
E:
Edellämainittujen helojen vaihto maksoi 250€ merkkipuljussa.Mitä maksaisi puslien vaihto?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Jotkut tulee tietysti selville katsastuksessa mutta varmaan tarkoitus on löytää puutteet jo ennen sitä. Omassa yksilössä edessä kallistuksenvakaajan päät kolisi selvästi, oli helppo huomata kuoppaan ajaessa (katsastajaa ei häirinnyt vaikka olivat aivan lopussa). Ei sinänsä normaaleissa ajo-olosuhteissa ja -käytöksessä tuntenut eroa. Samat sanat etutukivarsien sisemmille puslille ainakin omalla kohdalla.
Takatukivarsien (poikittaisten) ulommat puslat eivät huomattavasti vaikuttaneet suoraan tahi käyrään kulkemiseen mitenkään, vaikka olivat aivan puhki. Toinen on nyt vaihdettu ja oletan että pieni nitinä tai natina kuuluu juuri tuosta väljästä puslasta joka on vielä vaihtamatta, mutta varmuudella en osaa sanoa. Jos auton saa nostettua tukevasti irti maasta niin renkaita heiluttelemalla voi tietty huomata joitakin väljiä puslia.
Takatukivarsien (poikittaisten) ulommat puslat eivät huomattavasti vaikuttaneet suoraan tahi käyrään kulkemiseen mitenkään, vaikka olivat aivan puhki. Toinen on nyt vaihdettu ja oletan että pieni nitinä tai natina kuuluu juuri tuosta väljästä puslasta joka on vielä vaihtamatta, mutta varmuudella en osaa sanoa. Jos auton saa nostettua tukevasti irti maasta niin renkaita heiluttelemalla voi tietty huomata joitakin väljiä puslia.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Pitkittäisen takatukivarren etupuslat olivat auton hankkiessani (80 000km/4v) niin loppu, että kun pyörä oli ilmassa, käsivoimin pystyi heiluttamaan tukivarren etupäätä puoli senttiä joka suuntaan. Takarenkaiden sisäsyrjät olivat kuluneet kaljuksi (myyjä ihmetteli ettei voi tajuta, mistä voi johtua ja pudotti vielä muutaman satasen hinnasta kaivettuaan kesärenkaat varastosta ). Vaihdatin puslat heti (2h a 80€ AD-korjaamolla) ja vein suuntaukseen (takapäätä oli yritetty säätää uusimatta puslia, koska aika paljon joutui muuttamaan takapään suuntauksia). Hyvin on toiminut sen jälkeen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Helmi 24, 2011 20:14
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Tästä muuten päästiinkin toiseen kysymykseen, jota olen ihmetellyt. Täällä on sanottu, ettei 9-5 perää saisi nostaa kovalla pakkasella tai iskarit hajoaa. Pitääkö tämä paikkansa ja miksi näin?
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Hajoavat isot puslat (kuvassa nro 3) yleensä irtoavat ensin vulkanoinnista ja tämä vaikuttaa lähinnä auton ajo-ominaisuuksiin. Kun puslan kumiosa lopulta repeää irti kokonaan, sen tuntee varmasti ajettaessa. Toinen yleinen remonttikohde ovat nro 4 uniballit, joita on yhteensä 4 kipaletta. Nämä usein narisevat vaikka eivät välttämättä ole edes vaihtokunnossa.
Takaiskareiden hajoaminen pakkasella nostettaessa on tosiasia. Iskareita on uudistettu mallisarjan pitkän historian aikana ja uudempien (ainakin M2006->) väitetään olevan kestävämmät. Oma 9-5 kävi viime viikolla nosturilla -30 asteen pakkasella, joten pian selviää onko tässä suhteessa tapahtunut kehitystä...
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Helmi 24, 2011 20:14
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Kiitoksia Eski.
Vaihdatan jossain vaiheessa kolmoset, mikä tähän on yleinen työaika? Pääsin ajamaan -95 9000:lla ja oli huonolla talvitiellä todella paljon vähemmän ohjastettava. Vaihdatanko turhaan puslia varmuuden vuoksi (edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa kaikki), voiko 9-5:sta saada uraisella ja lumisella tiellä yhtä hyvää kiskoilla kulkijaa kuin Ysitonnisesta?
Vaihdatan jossain vaiheessa kolmoset, mikä tähän on yleinen työaika? Pääsin ajamaan -95 9000:lla ja oli huonolla talvitiellä todella paljon vähemmän ohjastettava. Vaihdatanko turhaan puslia varmuuden vuoksi (edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa kaikki), voiko 9-5:sta saada uraisella ja lumisella tiellä yhtä hyvää kiskoilla kulkijaa kuin Ysitonnisesta?
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Olisikohan rengastuksella vaikutusta kyseiseen huteruuteen? Ainakin omasta kokemuksesta esimerkiksi 15" vanteella oleva 195 leveä nokian vitonen ei ehkä ole paras valinta farkkuvitoseen koska on omasta mielestä hieman liian kapea rengastus.
Jos ne hakka neloset on jo luutuneet ja kovettuneet niin varmasti tuntuu liukkaalta ja huteralta.
Jos ne hakka neloset on jo luutuneet ja kovettuneet niin varmasti tuntuu liukkaalta ja huteralta.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Jep, 9-5 on varsin jämäkkä talviauto 225/45R17 tai 205/55R16 rengastuksella. 15-tuumaiset kiekot on alimittaiset ja jotkut virtuoosit ovat jopa viritelleet näihin 185-sarjan sirkkelinterät, jotka ovat kyllä täysin epäonnistunut valinta näin isoon autoon...
Eski
Eski
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Tästä olen kyllä eri mieltä. Talvella kapeampi on mielestäni parempi valinta nastarenkaaksi. Eikä matalasta profiilista näillä keleillä ole juuri mitään iloa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Puslat, mistä tietää kunto
essal: oletko kokeillut femmaa eri renkailla?
itsellä on kokemusta 195/65-15, 205/55-16 ja 225/45-17 talvirenkaista femman alla. 15" on ihan alamittaiset eli liian löysät femman painoiseen autoon. 16" on sopiva kompromissi hinnan ja ajettavuuden suhteen ja hinnanero 15" ja 16" Noranza2 sarjoilla oli alle 90€. 17" on luonnollisesti kaikkein jämäkimmät ajaa enkä ole huomannut suurta eroa pidossa tai loskaliirto-ominaisuuksissa kapeampiin renkaisiin. Tilannehan varmasti muuttuu kun kulutuspintaa alkaa olla alle 6mm mutta nykytalvirenkaat tuntuu olevan max. 3 talven renkaita ennenkuin kumi kovettuu niin että pito katoaa.
Hakkis 4:t on varmasti jo niin vanhat ja kovat että pito on kadoksissa vaikkaa pintaa olisikin reilusti.
itsellä on kokemusta 195/65-15, 205/55-16 ja 225/45-17 talvirenkaista femman alla. 15" on ihan alamittaiset eli liian löysät femman painoiseen autoon. 16" on sopiva kompromissi hinnan ja ajettavuuden suhteen ja hinnanero 15" ja 16" Noranza2 sarjoilla oli alle 90€. 17" on luonnollisesti kaikkein jämäkimmät ajaa enkä ole huomannut suurta eroa pidossa tai loskaliirto-ominaisuuksissa kapeampiin renkaisiin. Tilannehan varmasti muuttuu kun kulutuspintaa alkaa olla alle 6mm mutta nykytalvirenkaat tuntuu olevan max. 3 talven renkaita ennenkuin kumi kovettuu niin että pito katoaa.
Hakkis 4:t on varmasti jo niin vanhat ja kovat että pito on kadoksissa vaikkaa pintaa olisikin reilusti.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Puslat, mistä tietää kunto
kyllä tuo 15" rengas on onneton moottoritiellä, itsellä kokemusta 15,16,17 pyöristä.
Ja 15 tuumanen talvipyörä on mukava kun pyörii kaupungissa 65 profiili "pehmentää" ajoa mukulakivillä,ratikkakiskoilla, yms. Kuormattuna ja 100kmh vauhtia alkaa tuntumaan huojumista. Nyt kun on takana kaikki puslat uusittu, niin korostaa vielä paremmin tuota 15" renkaiden surkeutta. Omasta mielestä 16" pyörä on hyvä kompromissi,17 pyörä on omasta mielestä liian "kova" kaupunki ajoon, mutta uudella asvaltilla ja puslilla rengas toimii kuin unelma moottoritiellä. Itsellä on 15" talvirenkaat ja 16,17 kesät...
Ja 15 tuumanen talvipyörä on mukava kun pyörii kaupungissa 65 profiili "pehmentää" ajoa mukulakivillä,ratikkakiskoilla, yms. Kuormattuna ja 100kmh vauhtia alkaa tuntumaan huojumista. Nyt kun on takana kaikki puslat uusittu, niin korostaa vielä paremmin tuota 15" renkaiden surkeutta. Omasta mielestä 16" pyörä on hyvä kompromissi,17 pyörä on omasta mielestä liian "kova" kaupunki ajoon, mutta uudella asvaltilla ja puslilla rengas toimii kuin unelma moottoritiellä. Itsellä on 15" talvirenkaat ja 16,17 kesät...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Helmi 24, 2011 20:14
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Odotellaan kesärenkaita siis. Mutta hämmentävintä tässä on se, että Ysitonnisessa oli tismalleen samanlaiset Hakka 4:t.
Toinen asia. Muistan lukeneeni foorumilta joskus, että jalkotilassa pystyi ohjausta herkistelemään/kiristelemään jotenkin. Mutta en millään enää löydä sitä aihetta etsi:llä.
Toinen asia. Muistan lukeneeni foorumilta joskus, että jalkotilassa pystyi ohjausta herkistelemään/kiristelemään jotenkin. Mutta en millään enää löydä sitä aihetta etsi:llä.
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Itsekin olen sitä mieltä että talvella liian leveä ja matala profiilinen rengas ei kenties ole paras. Itsellä onkin siksi 205/55/16 kokoiset nakit ja ovat hyvä kompromissi talviseen ajoon suomen teillä. Motarilla ei huoju, kaupungissa eivät ole liian kovat ja hinta ei ole ihan älytön.
Itse pidän vielä nokialaisissa reilummat paineet mitä suosituksissa kerrotaan, sillä auto ei ole kuitenkaa kaikista kevein ja nokialaisen runko on aika löysä. Itsellä paineittein nosto ainakin vaikutti vain positiivisesti.
Itse pidän vielä nokialaisissa reilummat paineet mitä suosituksissa kerrotaan, sillä auto ei ole kuitenkaa kaikista kevein ja nokialaisen runko on aika löysä. Itsellä paineittein nosto ainakin vaikutti vain positiivisesti.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Puslat, mistä tietää kunto
Testaa puslien kunto vaikka näin, aja esimerkiksi 40km/h jollain tiellä missä on pieniä kuoppia (esimerkiksi pieni kaivonkansi ym.) aja suoraan sen kuopan ylitse ja kun takapyörä ylittää kuopan jos tunnet pienintäkään sivuliikkeen oiretta takapäässä kummatkin tukivarren puslat sököjä.
Tiedän, että asentajat tekevät näin ollakseen varmoja tukivarsien puslien vioista.
Tiedän, että asentajat tekevät näin ollakseen varmoja tukivarsien puslien vioista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.