Puslat, mistä tietää kunto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, tarkennetaan pikkisen tuota helojen tarkistamista. Eski oli laittanut aikaisempaan viestiin hyvän kuvan taka-akseliston rakenteesta. Kun poikittaisten tukivarsien ulkopään helat (nro 4) halutaan tarkistaa, niin auto on nostettava oikeasta kohdasta.

Nostaminen pitää tehdä jousen alta eli alatukivarren alta. Näin jousen "jännitys" saadaan pois ja helat vapautuvat tarkisrtettaviksi. Ottamalla pyörästä kiinni klo 12 ja klo 6 kohdalta tuntee välykset. Välyksiä kannattaa tarkastaa myös vipuamalla "rautakangella" pyörän alta ylös ja alas.

Pyörästä kannattaa ottaa kiinni myös eri kellonajoista. Auton ollessa pyörillään ja seisontajarru vapaalla, pyörästä voi haijata autoon pitkittäisliikettä ja tarkkailla niitä etummaisia heloja (nro 3).

Tämä sama tarkastustapa koskee myös mersujen monivarsituentaa ja pösö 406 malleja. Sama ideahan on OG900 etuvään välyksiä tarkistettaessa, jousivoima pitää saada lukittua pois, muuten välykset eivät näy ainakaan tälläiselle riisitautiselle isollakaan rautakangella!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Moi tarkennetaan vieläkin hiukan: jos asiakas jättää auton vian etsintään esimerkiksi juuri puslien huonon kunnon epäilyn takia saab verstaalle, niin autoa ei nosteta nosturille ilman koe ajoa jonka asentajat tekevät juuri noin kuin sanoin, kun ja jos auto nostetaan ylös niin ei ainakaan jousipaketista vaan nostolle tarkoitetuista pisteistä, takapäässä ei käytetä mitään rautakankia. (sitä ei tarvita takapäässä, edessä kylläkin)

EDIT: Lisäys: sori @"Sonett73" nyt vasta huomasin tuon sinun "hela numero 4" sen vaihamisessa he käyttävät pientä käsinpumpattavaa hydrauli nosturia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Immu
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 20:22
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja Immu »

Sonett73 kirjoitti: Nostaminen pitää tehdä jousen alta eli alatukivarren alta. Näin jousen "jännitys" saadaan pois ja helat vapautuvat tarkisrtettaviksi. Ottamalla pyörästä kiinni klo 12 ja klo 6 kohdalta tuntee välykset. Välyksiä kannattaa tarkastaa myös vipuamalla "rautakangella" pyörän alta ylös ja alas.
Katsastuksessa insinööri teki juuri noin, ja välykset löytyi aika helpon näköisesti, (no:4 ylemmät puslat molemmilta puolilta meni vaihtoon).
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Oli vaan tarkoitus tuoda esille, että välyksiä tarkastellessa pitää ensin tutkia millaisesta rakenteesta on kyse ja sitten auto tunkataan oikeasta kohtaa ylös.

Esim etupäänrakenteessa, onko jousi "kiinni" ala- vai ylätukivarressa. Hyviä esimerkkejä OG900 Saab, VW TR, Alfa Romeo, vääntösauvalliset pick-upit. Taka-akselin osalta aikaisemmin mainitsemani Mersut, Pösö 406, Volvo 900-sarjalainen poikittaisella lehtijousella. Citroen C5:sta ei viitsi edes keskustella....

ja valitettavasti korjaamoilla ei aina osata/viitsitä/haluta/kehdata työtä tehdä oikein....

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Onkohan mulla mennyt nyt sitten puslat takaa kun aina välillä jossain pikku töyssyissä kuuluu takaa vasemmalta pieniä kolahduksia. Vähän kuullostais siltä että se ääni kuuluu sisältä, mutta en löytänyt mitään mikä sellaista ääntä aiheuttaisi.

Tuo ääni on ainoa oire mitä on. Kuullostaa vähän siltä kuin jokin metallipala osuisi muoviin...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Yksi tapa testata puslien ym. kunto on viedä auto katsastukseen (ns. jälkikatsastus), oli sitten katsastusaika tai ei. Minäkin vein, 25e. Siinä tarkastettiin kaikki muu, paitsi päästö ja OBD. Olihan siellä takana oikeat nelospuslat vaihtokunnossa.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
J.Parantainen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Helmi 24, 2011 20:14

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja J.Parantainen »

Hemmetin hyvä idea tuo jälkikattastus. Muutkin vinkit loistavia, mutta tämä on jo vaivaton. Nyt olen ajellut ilman ilmanvaihtoa ja möykyissä tosiaan kuuluu pienoinen "narina" takaa toiselta puolelta.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

J.Parantainen kirjoitti:möykyissä tosiaan kuuluu pienoinen "narina" takaa toiselta puolelta.
Mulla ei kuulu narinaa vaan pieniä "kolahduksia". Nyt myös huomasin että kun ulkona on plussalla niin ei kuulu mitään ääniä... mutta heti kun vaikkapa -4 niin alkaa taas kolina kuulumaan. :?
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
J.Parantainen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Helmi 24, 2011 20:14

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja J.Parantainen »

Onko suositella pajaa Etelä-Pohjoispohjanmaan alueella, joilla on runsaasti kokemusta Saabin puslaongelmista? Eli osaavat varmuudella sanoa mättääkö mikään ja osaavat homman.

Vai odotanko suosiolla etelän reissua ja vien Torek-autoon?

Edit: Enkä edelleenkään ole löytänyt ketjua, jonka muistelisin joskus nähneeni, missä käsiteltiin rattiakselin kiristämistä tsjp...

Autossa on edelleen hienoinen ohjastamistarpeen tuntu ajettaessa.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Onkos kukaan keksinyt hyvää vaihtokonstia noihin nro 4 pusliin? Tuntui olevan sormet ja pellit vaarassa kun lekalla sen vanhan poisti (ylempi). Uusi meni helposti paikalleen kun oli oikean levyinen "tuurna".
Voisi tietysti koittaa tehdä niitä vanhasta jonkinmoinen ulosvetäjä loppuja 3kpl varten...
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja jus »

Psychocowboy kirjoitti:Onkos kukaan keksinyt hyvää vaihtokonstia noihin nro 4 pusliin?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=22479
http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=vectra+bush+tool
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... ry/VectraB

EDIT: linkkiremonttia
Viimeksi muokannut jus, Ma Loka 28, 2013 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Täälläkin alkaa olla puslat loppu, sen verran eläväiseltä auton takapää tuntuu.

Yllä oli linkki työkaluihin. Ei paha hinta jos vaihtaa puslat useamman kerran.

Kuinkahan sen isomman puslan irroitus/vaihto sujuu? Ei taida onnistua samalla työkalulla?

Kysyin vasta Saab korjaamolta, että mitä kustantaa jos vaihdatan kaikki puslat 6kpl, Saabin sport kitti alle samalla kertaa--->

puslat 250
Sport kit 525
Työt 700

Aika kova hinta puslille. Varmaankin jotkut erikois alkuperäiset, kun tarvikkeena eivät maksa lähellekkään tuota summaa. Tai voihans e olla, että tuo puslien summa pitää sisällään puslien vaihtotyön, pitääpä kysyä vielä tarkemmin.

En tiedä, kunka monta tuntia tuollaisen Sport kitin alle laitto vie ja tuo etukallistuksenvakaajan vaihto voi olla haastava operaatio ainakin omassa tallissa tehtynä.

Tässä sitä pähkäillään, että tilaako puslat ja Sport kitin kotiin ja yrittää itse vaihtaa vai veisikö auton suoraan pajalle. Pyöränkulmathan pitää jokatapauksessa säädättää.

Kolmas vaihtoehto on, että vaihdatan puslat Saabilla ja vaihdan pelkät iskarit itse ja pidän jouset vakiona.


terv,
Timppa
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja oju »

Sovin juuri sporttisarjan vaihdon työn hinnaksi 350€ paikallisessa pienkorjaamossa, sisältäen 4-pyöräsuuntauksen. Saabin varaosatiskillä puhuivat viidestä sadasta työn osalta.

Mitä tuohon 250€ puslapakettiin kuuluu? Pitää harkita niidenkin vaihtamista samalla.
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

Saab04 kirjoitti:Onkohan mulla mennyt nyt sitten puslat takaa kun aina välillä jossain pikku töyssyissä kuuluu takaa vasemmalta pieniä kolahduksia. Vähän kuullostais siltä että se ääni kuuluu sisältä, mutta en löytänyt mitään mikä sellaista ääntä aiheuttaisi.

Tuo ääni on ainoa oire mitä on. Kuullostaa vähän siltä kuin jokin metallipala osuisi muoviin...
Itsellä samoja kolahduksia takaa ja leimalla ei ollut huomauttamista..tässä ketjussa jäi saamatta vastaus tai sitten en ymmärtänyt lukea rivien välistä :wink:
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Puslat, mistä tietää kunto

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Minulla pieni kolina takapäässä alkoi pakkasilla ja loppui suojasäällä, mutta jatkui taas pakkasella. Vein auton pienelle saab pajalle ja laitettiin kaikki takapään puslat uusiksi aeron alkuperäisillä osilla, samalla uusittiin etupään jarrupalat, tuulettimen remmi, jarrunesteet, käsijarrun jouset ja vielä jotain pientä. Hinta 650 ja kossupullo. Sen pienen kolinan perusteella ei olisi uskonut, että miten repaleiset puslat autossa oli ollut....
Vastaa Viestiin