Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Oheisessa linkissä on mielenkiintoinen 9_5

http://www.blocket.se/helsingborg/SAAB_ ... ca=1_8&w=3

En ole henkilökohtaisesti perehtynyt v 2000 jälkeen tulleisiin katsastusmääräyksiin tai CE hyväksyntävaatimuksiin ja sen vuoksi kysyn onko mahdollista, että linkin kaltainen ajoneuvo menisi läpi katsastuksesta Suomessa.

En nyt tietenkään tarkoita, että autoa voisi virallisesti hyväksyttää tuollaisena vaan, että menisi läpi ikäänkuin tavallisena 9-5 Aerona. Vai jääkö esim. kiinni muutetusta intercoolerista tai pakoputkesta tms.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Noilla nokilla taitaa olla aika hiljaista päästömittauksen kanssa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Todennäköisesti ei mene läpi mutta riippuu tietenkin katsarista.. Vakio IC ja nokat kiinni niin voi mennä läpi. Huonolla tuurilla joutuu ahtimen ja jopa putkenkin vaihtamaan mutta se on jo huonoa tuuria.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Omituinen
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 18:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja Omituinen »

Nokista jää aika varmasti kiinni katsastus (päästöt). Itsellä on tuubisarja jne. niistä ei ole sanomista tullut.
#6370
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja sisse »

Tosiaan päästöt taitaa olla se joiden kanssa joutuu eniten pelaamaan(mutu). Tuossa ei ainakaan IC näy ulospäin räikeästi niin sekin menisi varmaan täällä läpi. Eri asia taas kun tietää ettei vakiocooleri keulasta minnekään näy ja sitten siihen on lyöty uudenkarhea keulankokoinen cooleri kiinni niin huomiota herättää melkosesti katastusmiehessä.

Tuskin suomessa on kiellettyä laittaa katsastuksen ajaksi putkea kiinni jossa on esim.2 tai 3 katalysaattoria?

''Katsastus softa'' voisi päästöissä jonkinverran auttaako?

Eikös tuommoisen katsastus ole suunnilleen samanlainen tapahtuma kuin yhtä viritetyn japanituonnin katsastus?
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja oju »

Miten olisi katsastuspolttoaine? Pohdin että E85 voisi helpottaa tässä asiassa muutenkin kuin CO2-arvojen osalta. Käsittääkseni CO ja NOx arvojenkin pitäisi olla parempia, ainakin lämpimällä koneella. Softan täytyisi toki olla asiasta perillä. Onko kenelläkään kokemuksia vertailtavien lukujen muodossa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käytännössä ongelma on kireillä nokilla HC kun polttoainetta menee palamattomana läpi.. Siihen ei juuri polttoaineen vaihto auta, nokkien säätö nokkapyöristä pienemmälle overlapille sen sijaan voi auttaakin. Katsastuksessahan mitataan CO, HC, lambda-arvo ja happipitoisuus. Kaksi viimeistäkin menee pieleen kun täytöstä menee palamattomana läpi, CO pysyy aisoissa koska on vain seossuhteen funktio. NOx:ia ei katsastuksessa mitata eikä CO2-arvoa vaikka analysaattori jälkimmäisen arpookin.
Tietysti katalysaattori jälkipolttaa sen määrän HC päästöjä mitä kykenee, mutta yksi racekatti tuskin riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja oju »

jcarlson kirjoitti:Käytännössä ongelma on kireillä nokilla HC kun polttoainetta menee palamattomana läpi.. Siihen ei juuri polttoaineen vaihto auta,
Totta, tämä aiheuttaa kränää viinamäen miesten keskuudessa; Hc:t ovat terveysvaikutuksiltaan erilaisia kun niissä on palamatonta etanolia vs. bentseenipohjaisia orgaaniaisia hiilivetyjä. Silti katsastuksessa noita kohdellaan samalla tavoin.
Saabsti69
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 19:11

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja Saabsti69 »

Ei mee läpi katsatuksessa. Isompi putkisto jo aiheuttaa ihmetystä ja muutoskatsastus velvollisuuden. Sit vielä se "tyhmä" katsastussetä kysyy, et miks oot pannu isomman putken ja noin kauheen coolerin ja pyytää tehodynolapun. Siin vaihees sit ne ongelmat alkaakn. Sen jälkeen aletaan katella mallisarjan suurinta alustaa, jarruja ym. => %-muutokset ja hirvee paperisota.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

edelleen miten tuon katsastus eroaa esim 1000hv:n skylinen katsastuksesta :mrgreen: jos ei päästöt ole se ainoa ongelma..

eiks noita japsien lasikuitukippoja oo suomen teillä todella laajalla tehoskaalalla.... ja kaiken huippu tehokkaimat mallit ni kuski istuu pientareenpuolella :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Saabsti69 kirjoitti:Ei mee läpi katsatuksessa. Isompi putkisto jo aiheuttaa ihmetystä ja muutoskatsastus velvollisuuden. Sit vielä se "tyhmä" katsastussetä kysyy, et miks oot pannu isomman putken ja noin kauheen coolerin ja pyytää tehodynolapun. Siin vaihees sit ne ongelmat alkaakn. Sen jälkeen aletaan katella mallisarjan suurinta alustaa, jarruja ym. => %-muutokset ja hirvee paperisota.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Itse olen katsastanut kaksi vähäpäästöistä autoa 3" putkella ja 600x300x76-kokoisella coolerilla ilman ongelmia. Kerran inssi kommentoi että "on hyvän kokoinen välijäähdytin".
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Millä perusteella se voi sen dynolapun vaatia isommasta pakoputkesta..?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eiköhän tuo pakoputken muuttaminenkin tulkita moottorin muuttamiseksi, joka on aina muutoskatsatettava. EY-tyyppihyväksyttyjen (kuten 9-5) autojen muuttamisesta on aina esitettävä vaatimustenmukaisuusselvitys.

Pari lainausta AKE:n sivulta:
Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), ei saa asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja.
Määräykset on määräyksiä, sano Yrjö Mäki :D

Eski
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Eli periaatteessa tuossa olisi meillä porsaanreiän hyödyntämisen paikka, auto kun on käyttöönotettu hyvissä ajoin joulukuussa 1997 ;)
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Saako huippuviritettyä 9-5:sta katsastuksesta Suomessa läpi?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Tavallisesta katsastuksesta ei menisi läpi, noin periaatteessa, sillä:

Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen hyväksynnästä 1244/2002
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244

4 luku
Muutoskatsastus
25 §
Muutoskatsastusvelvollisuus

"Ajoneuvolain 61 §:n 2 momentissa tarkoitetuksi ajoneuvon tilapäiseksi tai vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan seuraavia muutoksia vähäisemmät muutokset:" ...

"g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos;"

Ajoneuvolaki http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021090

1958 Geneven sopimuksen jälkeen tosin on autoissa käytettvä E-hyväksyttyjä osia tai muutoin osoitettava osan olevan E-säännön tai EY-direktiivin mukainen tai niitä vastaava. (1256/1992 Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista)
Vastaa Viestiin