Kaiuttimien vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Joo no poikkasin johdot, kun kuitenkin olisi tarvinnut viritellä alkuperäiseen liittimeen, tuskin kuitenkaan haittaa. Ja onhan mullakin se alkuperäinen liitin tallella, tossa olkkarin lattialla... :D

Ja jep, auttoi toi linkki ja myös kun jaksoi kaivaa Wississä sähköpiirustuksen..

ELi tässä tapauksessa oik. kojelauta: ruskea/punainen plussa ja harmaa miinus
vas kojelauta: ruskea/valkoinen plussa ja ruskea miinus

Mites muilla,ainakin itsellä jäi toi vasemman puolen ritilä hieman koholle narisemaan, ottaa kiinni Hertzin lasinpuoleiseen reunaan eikä napsahda kaikki klipsit kunnolla..

Muuten kyllä soi paremmin, hieman ehkä häiritsee tuo keskikajari, annoin nyt kuitenkin olla huutamassa, voihan siihen sit vaihtaa myöhemmin..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja oju »

No niin, edessä soi hyvin (aiempi juttu tässä säikeessä) mutta ajattelin että myös takamatkustajat saisivat mielellään kuunella parempaa ääntä.

Takana on SPL:n 6x9 kaiuttimet jotka ovat mielestäni roskaa vaikka malli testivoittajaksi mainittiinkin. Takaovista poistin vakiokaiuttimet häiritsemästä. Kaiuttimia ohjaa radio jossa on 4x45 mainoswattia. Ihan ok mutta veikkaan että lisävahvistimia tarvitaan.

Päämääränä on a) tarjota takamatkustajille kohtuullista ääntä b) tuottaa enemmän bassoa kuin mitä etuovien kaiuttimista tulee itsessään. Pysyä rahankäytössä kohtuudessa, muutamassa satasessa.

Mitä vaihtoehtoa raati suosittelee? Mielessäni on seuraavat vaihtoehdot:

a) pidän nuo 6x9:t hattuhyllyllä, ne ovat ilmeisesti luokassaan ok joten vika voi olla ohuissa johdoissa ja siinä että Infinityt ovat luonteeltan niin erilaiset että samat säädöt eivät toimi kummallekin. Ratkaisu olisi siis erillinen päätevahvistin jossa olisi jonkinlaista säätömahdollisuutta äänensävylle. 80-luvulla Anttilassa oli myynnissä 7-kaistaisella taajuuskorjaimella varustettu pääte jolla homman saisi tehtyä, entä millä tänäpäivänä? Periaattesta en kuitenkaan satsaa tähän enempää kuin muihin vaihtoehtoihin. Tuo takavuosien Anttila-pääte kun oli sattumoisin vieläpä halpa. :)

b) ostan Infinityn 5" erillissarjan takaoviin. Kuulostaisi ainakin diskantin osalta vastaavalta kuin etukajarit. Bassojen taso epäilyttää mutta toisaalta erillinen päätevahvistin auttaa varmasti asiaa muutenkin.

c) ostan uudet 6x9 kaiuttimet.

d) Valitsen sekä a) että b) -> olemassaolevat 6x9-kaiuttimet suodatetaan subbareiksi/lisäbassoiksi. Takaoviin tulee vaihtoehto b). Illman erillistä päätettä homma ei onnistu.

e) Laitan etukajareiden tyyppiset 16 cm infinityt tuonne hattuhyllylle niiden 6x9" sijaan.

Nuo 6x9 kajarit on jo haukuttu muodoltaan ja yhdyn osittain kritiikkiin. Vaihtoehto e) seuraisi sitä logiikkaa. Onko hattuhylly siltikään optimaalinen paikka takamatkustajaa ajatellen? Olisiko tuo oviasennus b) (tai d?) silti parempi?

Onko radioissa vieläkin siltakytkettyjä boosteripäätteitä (realistisesti ehkä max 15W per kanava) vai ihan hakkurivirtalähteellä toteutettuja ratkaisuja? Päihittävätkö halvatkin erillispäätteet käytännössä nuo radioiden omat vahvistimet? Vai onko satasen erillispäätteessä kuitenkin samaa tekniikkaa kuin parinsadan radiossa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Radioiden pääteasteet ovat pääsääntöisesti siltakytkettyjä. Joitakin harvoja malleja on (ollut), joissa hakkuriteholähde. Tästä johtuen erilliset vahvistimet ovat yleisesti ottaen parempia. Varsinkin pysyttäessä tunnetuissa merkeissä.

Tuo Anttilan myymä 7-alueinen eq-vahvistin oli mielenkiintoinen aikoinaan. Siinä pääteaste oli muuntajakytketty. Idea oli sama kuin putkivahvistimissa, mutta muuntaja oli kytketty toisinpäin. TM taisi aikoinaan testata sen ja tehoksi saatiin n.30W/kanava/4ohm. Eikä särötkään olleet kovin pahoja. Taajuuskorjain ehkä oli lievä "suhinageneraattori". Hinta/laatu tuohon aikaan ok. Tänäpäivänä erillisvahvistimet niin edullisia, ettei tuollaisille taida olla enää tarvetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja apina »

kysymys mistä kohtaa tulipellistä saa vedettyä power kaapelin vahvistimelle takakonttiin löytyykö kuskin puolelta kun akkukin on sillä puolella :?: :?
Saab 9-5 airo (vanha romu)
99cc Metsä auto
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja kello »

Siinä suunnilleen konehuoneen sulakerasian takana alapuolella, sisäpuolelta näkyy jarrupolkimen takana/yläpuolella, on johtonipun läpivienti ja reikää tiivistämässä reilunkokoinen kumitorvi. Siihen kun pitkällä piikillä tekee reiän niin saa johdon läpi hyvin. Kannattaa huomioida ettei piikitä niitä johtoja samalla vaan nimenomaan pelkästään sitä kumituttia, joka on kaksikerroksinen ja suht paksua kumia.
Saab 9-5 Aero XWD -11
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Toinen vaihtoehto, jos löytyy sisälämppäri, niin siitä samasta läpiviennistä saa hyvin vietyä virtapiuhan vahvarille konttiin.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja oju »

Ääni sisälämppärin läpiviennille.
Yritin pitkän tovin tuota polkimien lähellä olevaa reittiä mutta se on kaikin puolin ikävässä paikassa. Vaikea päästä käsiksi eikä tiivisteessä ole paljoa ylimääräistä tilaa uusille johdoille. Sisälämppärin johtoa seuraten löytyi tuo helpompi reitti, onnistui heti.

Katsoin myös ECU:n läpivientiä mutta siinä kumitutit olivat niin tiukkoja että asia jäi. Ylimääräisille johdoille ei oikein ole tilaa. Toisaalta jos kytkentäni aiheuttavat sähköisiä häiriöitä häiriöitä tai tuovat vettä sisätiloihin en halua että ECU on se joka kärsii.
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja kello »

Juu itsellä ei sisälämppäriä ole eli ei läpivientiäkään niin käytin tuota polkimien lähellä olevaa kumitulppaa. Ei se tosiaan helpossa paikassa ole, reiän saa kyllä helposti tehtyä sisäpuolelta mutta omalla kohdalla ainakin aikaa vievin oli itse johdon pujottaminen. Päädyin sitten törkkäämään kuulakärkikynän pään johdon päälle jolloin sai mukavan suipon ja jäykän tapin aikaiseksi. Vähän kun rasvaa laittoi niin meni sukkelasti sisään.

PS. Kuulostaa häiritsevän pervolta mutta vakuutan että puhun asiaa :lol:
Saab 9-5 Aero XWD -11
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja apina »

itellä kanssa ei tuota sisälämppäriä ole joten täytyy yrittää siitä polkimen vierestä. piti eilen saada toi homma valmiiks mutta tuli perjantaina otettua asennusmehua hieman liikaa :oops: . no onneksi tänään on koko päivä aikaa tapella noitten johtojen kanssa
Saab 9-5 airo (vanha romu)
99cc Metsä auto
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja oju »

Eikö siellä kuitenkin ole pellissä reikä valmiina sisälämppärin johdolle?

Minne muuten vahvistin yleensä ängetään? Taitaa mennä takaluukun puolelle kun ei kabiiniin mahdu. Näyttää halvoissakin vehkeisä olevan tuota aluprofiilia enemmän kuin tilavaraus jalkatilassa anta myöden.
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja kello »

Käsittääkseni ei ole.

Omassa vahvistin on juurikin kontissa, kontin "katon" hattuhyllyn alapuoleiseen peltiin on hyvä kiinnittää.
Saab 9-5 Aero XWD -11
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja apina »

se johtosarjan kumi irtosi mulla reunoistaa kun yritin reikää siihen ssada niin vedin virtapiuhan tilapäisesti siitä kumin ohi näin laiskan miehen ratkaisuna (korjataan sitten kesällä) vahvarin laitoin konttiin takapenkin selkänojaan kiinni kun oli rca piuhat vähän lyhyehköt mutta tuli kumminkin ihan ok siisti asennus. pääasia ett sleepysleepersit jytää nyt kunnolla :D :D
Saab 9-5 airo (vanha romu)
99cc Metsä auto
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Huono ratkaisu jättää kaapeli läpivientikumin ja koripellin väliin. On vain ajan kysymys milloin kaapeli hinkkauttuu eristeestään puhki, kun kumi vänkää vielä sitä peltiä vasten. Laita apina (tarkoitan nimim. apina) mahdollisimman pian se kunnolla, ennenkuin joudut korjaamaan johtoakin. Sleepysleepersit saattaa yllättäen lakkaa soimasta palaneen sulakkeen kera.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja apina »

joo kelasin itse ihan tuota samaa että johto napsuu poikki jossain vaiheessa mutta kun autolle on käyttö taas vähän aikaa niin joutuu pitämään tota väliaikaisena ratkaisuna laitois pehmustetta kyllä johdon alle että ei ihan heti prakais. on muuten hemmetin vaikea saada sitä kumia yksin paikalleen kun jonkun pitäisi painaa konehuoneen puolelta että saisi ruuvarilla laitettua kumin takaisin paikoilleen tai jotain
Saab 9-5 airo (vanha romu)
99cc Metsä auto
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Eipä mene itelläkään lämppäriä sisäpuolelle. Tosin nyt kun on tarve vaffarille saada virtapiuhaa kulkeen, niin taidampa pyyhkästä reiän. Tai tarkemmin ajatellen vetelee kerralla, tuolle erkkavaffarille, jonka sijotan matkustamoon kuhan paikan keksin (sille ei mene ku 8neliön piuha, joten pienellä reiällä selvitään. Sit ens talvea varten valmiiks sisälämppärille reikä ja sit vielä vähän astetta isompi 50neliöiselle kaapelille jotta saadaan konttiinkin asti sit jossain välissä virtaa.

Nopeemmin tekee uudet ku tukkii jostain ahtaasta nipusta toisten johtojenkaa (ja sekin ku nyt ei se reikä varmasti riittäis omille kaapeleille tässä tapauksessa).

Sikaa reikien reunoille ja läpivientikumet paikoilleen. Kaks näistä rei'istä kun jää käyttämättä vielä hetkeks, niin tulpat niille vaan. Kyllähän ne sisätila lämppärin asennuksessakin vetelee reiän ite sinne, niin miksei siis samaa tekisi itse kun muutenki tarkotuksena lämppäri ite laitella ens talveks.

Muutenki joutuu modaileen, kun hätäpäissäni menin hakeen 3-tiesarjan, jossa on 4" keskiäänet. Ja onko tuo vakio koko nyt sit tuolla se 3,5". Joten vähän remeliä joutuu muuallekki näyttää :) ..tässä mennään nyt omistajan eikä auton ehdoilla perhana ja nehän asennetaan sinne!
Vastaa Viestiin