uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja blair »

Hei kaikki,

hankin sitten elämäni ensimmäisen Saabin! Nyt on noussut esiin kauheasti kysymyksiä, etenkin kun aloin tätä palstaa lukea.

Auto on Saab 9-5 Wagon Vector Business 2,3t automaatti vm. 2006 80.000km ajettu.

Toivottavasti jaksatte auttaa keltanokkaa parissa jutussa:

- en löydä autosta mistään etupään hinaussilmukkaa, missä se pitäisi olla? Jos sitä ei ole niin toki se pitää ASAP hommaa, jos joskus jää tien päälle. Sen varmaan saa kivaan hintaan marmoritiskiltä?

- mikä tämä huohotin juttu on? Kohta tulee smetanaa kaikista letkuista ja turbon rojut pakoputkesta pitkin 3-tietä? Ymmärsinkö oikein että tämä ongelma on korjattu jostain vm.2004 eteenpääin?

- autossa on xenon ajovalot, mulla ei moisia ole ikuna ollut, onko niissä jotan speciaalia mitä pitää huomioida käytössä? En halua rikkoa niitä väärällä käytöllä. Kuinka usein niitä polttimoita pitää uusia, jossain luki 2000 tuntia? Taitavat maksaa pirusti, pitäisikö ajella päivisin vain parkeilla :? ?

- onko jotain muuta perusjuttua mitä pitäisi tietää ko. automallista sarjassa "näin vältät suurimmat itkut ja rahan menetykset" (vastaukseksi ei toivottavasti tule; osta Corolla :oops: )?

Kaikkia muitakin vinkkejä&tipsejä otetaan kiitollisena vastaan!

Kiitos ja kumarrus!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Vetosilmukka löytyy yllätys yllätys takaluukusta työkalusarjasta ja ruuvataan etupuskurin alta löytyvän silmukallisen kumitulpan paikalle. -06 autoa ei huohotinongelmat vaivaa. Xenonit kyllä kertoo jos niihin tulee vikaa ja polttimmoita menee kai sillon tällöin. Led päiväajovaloilla voit säästää xenoneita päiväsaikaan. Takatukivarsien puslia joutuu vaihtamaan joskus ja takaiskarit mahdollisesti myös. Muuten ihan normi peli joka kyllä kestää huollettuna paljon käyttöä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Ja hyviä vinkkejä löytyy tätä foorumia lukiessa paitsi jostakin ketjuista on poistunu vastauksia(oikaisuja) välistä, että pienellä ennakkoluulolla saa lukea niitä.
Jos työkalut pysyy vähänkään kädessä niin auton kanssa pärjää melko hyvin.

Ja onneksi olkoon hienon auton johdosta
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja blair »

no sitten sitä silmukkaa ei ole, voi rähmä! Täytyy vielä päivänvalolla kaivaa ne styroksit ulos ja katsoa ettei ole sielä jossain jemmassa...

Kiitos vastauksestasi!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tervetuloa joukkoon! Xenon-lamppujen kanssa kannattaa olla tarkkana ja vaihtaa lamput heti kun ne alkavat välkkymään. Polttimoita saa nykyisin jo noin 50eur/kpl. Sikäli hyvä, että autossasi on xenonit, koska halogeeneilla varustetun viirusilmän valot ovat todella surkeat.

Näitä uudempia ei tosiaan huohotinongelmat vaivaa, mutta yksi surkea juttu sinunkin autosta löytyy nimittäin Garretin GT17 -turbo. Itselläni kyseinen hyrrä hajosi 75K ajettuna, joten öljytikkua kannattaa tarkkailla näissä uudemmissakin. Kun kaikki on kunnossa öljyt pysyvät koneessa. Asiassa on kuitenkin se myönteinen puoli, että tilalle käy Mitsun parempi ahdin, jonka avulla sinunkin auto on helposti päivitettävissä suorituskyvyltään Aeroa vastaavaksi...

Se hinaussilmukka on piilotettu siihen styroksiin muistaakseni tunkin alle.

Eski
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3127
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onneksi olkoon uudelle Saabin omistajalle!
Hinaussilmukkaa tarttee vain hinausauto, joka vetää auton kyytiin.
Autosihan on automaattivaihteinen ei kannata hinaila etuset maassa pidempiä matkoja.
Tarvitseeko niitä Saabbeja muuten hinata, nehän ¨rullaa¨ vaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ristos »

viggen kirjoitti:Tarvitseeko niitä Saabbeja muuten hinata, nehän ¨rullaa¨ vaan.
Onnea vaan uudelle Saabin omistajalle! "viggen" puhuu asiaa! Minullakin näitä on ollut jo jonkun vuoden ajan, kuten allekirjoitus kertoo. Minun Saabia ei ole hinailtu, eikä ne ole olleet myöskään lavetilla. Nehän vaan "rullaa"! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja pmj »

Siinä vaiheessa kun itse tajusin lähteä hakemaan silmukkaa kontista, niin hinausmies oli jo kerinnyt heittää lassonsa alustan osiin. Että sikäli kannattaa etukäteen treenata kontista etsimiset :roll:
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Apuja ajokkisi hoivaamiseen myös http://www.ugsaabistit.net saitilta. Muutama Femman hyvin tuntema on poistunut täältä tuonne ajan saatossa.

Onnea uudesta kulkineesta!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja blair »

Huomenta!

ekaksi kiitokset useista vastauksista!

Hinauslenkki löytyi, se on työnnetty pystyyn kontin styroksiin, näytti aluksi että se on osa tunkkia mutta lähempi tarkastelu paljasti totuuden - mahdollinen hyvä asia oli se, että lenkkiä ei selkeästi ole ikinä käytetty!

Xenoneista, miksi ne pitää vaihtaa kun ne alkaa välkkymään - onko jokin riski että hajoaa jotain muutakin kuin vaan polttimo?
Huomasin nimittäin eilen, kun ajoin auton parkkiin että ihan kuin valot hieman nälkkyisi (jo ennen kuin tulin tänne kirjoittelemaan :D ).

Ilmeisesti niitä polttimoita saa edukaasti jostain nettipuodista, kuten Xenonkauppa.fi ja siis ilmeisesti ne pystyy itse vaihtamaan?

....ja vielä yksi kysymys, tuolla xenon puodissa oli tämmönen myytävänä - passaisko myös Saabin vikakoodien lukuun?

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... D%20CAN%22

...vielä kerran kiittäen.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HEV »

blair kirjoitti:
Xenoneista, miksi ne pitää vaihtaa kun ne alkaa välkkymään - onko jokin riski että hajoaa jotain muutakin kuin vaan polttimo?
Huomasin nimittäin eilen, kun ajoin auton parkkiin että ihan kuin valot hieman nälkkyisi (jo ennen kuin tulin tänne kirjoittelemaan :D ).

Ilmeisesti niitä polttimoita saa edukaasti jostain nettipuodista, kuten Xenonkauppa.fi ja siis ilmeisesti ne pystyy itse vaihtamaan?

....ja vielä yksi kysymys, tuolla xenon puodissa oli tämmönen myytävänä - passaisko myös Saabin vikakoodien lukuun?

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... D%20CAN%22

...vielä kerran kiittäen.
Lopussa oleva polttimo voi vioittaa ballastia (sytytin/ohjain), joka on sitten jo kalliimpi osa. Omassani vaihdoin noin 90tkm kohdalla polttimot ja ilmeisesti toinen oli jo vaihdettu edellisen omistajan toimesta (<80tkm).

Lukija luultavasti lukee moottorin vikakoodit, muttei muista yksiköistä tulevia. Saman ajaa ecuprojektin softa enabloidulla SID-infolla eli näkee vikakoodin auton omalla näytöllä. Softasta paljon juttua tällä foorumilla (Etsi: SID info).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eski »

blair kirjoitti:Huomenta!
Xenoneista, miksi ne pitää vaihtaa kun ne alkaa välkkymään - onko jokin riski että hajoaa jotain muutakin kuin vaan polttimo?
Huomasin nimittäin eilen, kun ajoin auton parkkiin että ihan kuin valot hieman nälkkyisi (jo ennen kuin tulin tänne kirjoittelemaan :D ).
Jep, täällä on raportoitu, että jos lampun ajaa loppuun, eli siihen saakka että se ei enää syty, saa yleensä uusia myös n. 300 euron hintaisen ballastin... Ihan pienet värinät eivät vielä haittaa, mutta ainakin itselläni auton alkuperäset lamput alkoivat sammuilla jo pari vuotta vanhana ja ne vaihdettiin silloin takuuseen.
Ilmeisesti niitä polttimoita saa edukaasti jostain nettipuodista, kuten Xenonkauppa.fi ja siis ilmeisesti ne pystyy itse vaihtamaan?
Toisessa topikissa käsitellään juuri näitä xenon-lamppuja ja ilmeisesti ne xenonkaupan lamput on kiinakopioita, joten ehkä ei kannata... Aidot Osramit saanee noin satasella kipale.
....ja vielä yksi kysymys, tuolla xenon puodissa oli tämmönen myytävänä - passaisko myös Saabin vikakoodien lukuun?
Tuosta en osaa sanoa, mutta ei nämä yleistesterit Saabin omalle techille pärjää. Joillakin harrastajilla on omia techejä, joten paikkakunnasta riippuen kannattaa ennemmin kysellä täältä ensin apuja, jos vikavalot alkavat vilkkua...

Eski
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja blair »

...kiitos taas,

seurailen polttimoiden tilannetta, ei ne vielä varsinaisesti sammuile vaan "särisee" tai "värisee" hieman. Kiva tietää tuosta xenonkaupan kiinan kuviosta, onneksi en ajanut siihen "miinaan" 8) .

Pitää vielä perehtyä, että kuuluuko tuohon Vector varusteluun joku puhelinvalmius vai ei... Voisi hommaila jotain handsfreeta..

Sellaisen asian olen huomannut, kun eka Saabi ja itse asiassa en ole ikinä millään Saabilla edes ajanut, niin onpa himmeen hyvä auto ajaa!!

Saattaapi olla paras auto millä olen koskaan ajanut ja olen kyllä ajanut monenlaista peliä.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eski »

blair kirjoitti: Pitää vielä perehtyä, että kuuluuko tuohon Vector varusteluun joku puhelinvalmius vai ei... Voisi hommaila jotain handsfreeta..
Tähänkin voi vastata, että ei kuulu vector-varusteluun, mutta jos autoosi on asennettu tehtaalla TEL1-valmius, löytyy radion takaa piuhan pää, johon saa Saabilta valmiin piuhan joka sopii noksun hf-sarjaan. Tuosta löytyy jotain asennusvinkkiä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=184
Sellaisen asian olen huomannut, kun eka Saabi ja itse asiassa en ole ikinä millään Saabilla edes ajanut, niin onpa himmeen hyvä auto ajaa!!
Jep, kannattaa muistaa, että sinun 9-5 on suunniteltu 1990-luvulla ja silti se hakkaa monet uudetkin rimpulat usealla osa-alueella. Erityisesti matka-ajossa maantiellä tuo 9-5 on kotonaan. Itsekin tuli taas ajeltua reilu 800km Lapin reissu ja tuollaisissa 300-400 km pätkissä on ihan kevyttä hommaa ajella 11 tuntia putkeen :D

Eski
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: uusi saabisti - iso nippu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja blair »

...toden totta, ysi-miinus-viis on todellinen moottoritien nielijä! Sitä vaan istuu leppoisasti ja kuuntelee musiikkia ja auto hoitaa pitkälti loput!

Tuosta turbosta, ihan vain sen varalta jos se porsii, niin minkälaisia kokemuksia jengillä on sen vaihtamisesta mitsun vastaavaan - lähinnä että mitä se maksaa?

Mulla on ollut se käsitys, että kun turbo menee, niin yleensä vauriot rajoittuu siihen turboon - olenko ihan väärässä?

Tätä kysyn siksi, että tiedän mitä edessä jos jotain tapahtuu - saan varmaan slaagin, mutta hallitun sellaisen kun tietää etukäteen mistä kyse.

Kiitos taas 8) !

Tosi ystävällistä porukkaa täällä!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Vastaa Viestiin