Pelti vs. aluvanteet - pultit
Pelti vs. aluvanteet - pultit
Tervehdys,
autossa tällä hetkellä kiinni 15" renkaat peltivanteilla, nyt olisi tulossa 16" Arc-vanteet. Käykö samat pultit? Onko muuta huomioitavaa, tietysti momentti ja jälkikiristys ovat tärkeitä.
autossa tällä hetkellä kiinni 15" renkaat peltivanteilla, nyt olisi tulossa 16" Arc-vanteet. Käykö samat pultit? Onko muuta huomioitavaa, tietysti momentti ja jälkikiristys ovat tärkeitä.
9-5 2.0t -99 230 tkm (vaihdettu 04/2010)
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Terve,
en ole Saabi specialisti, mutta yleensä ottaen peltivanteen pultti on lyhyempi ja siinä on/saattaa olla eri kulma tyvessä.
Viisaammat varmaan korjaan
en ole Saabi specialisti, mutta yleensä ottaen peltivanteen pultti on lyhyempi ja siinä on/saattaa olla eri kulma tyvessä.
Viisaammat varmaan korjaan
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Hei !
En ole kauhia pesialisti minäkään, mutta samat pultit käy ainakin tuossa
omassa kumpiinkin, siis itsellänikin nuo 15" pellit talvirenkaissa ja 16" 10spoket
kesärinkuloissa...
En ole kauhia pesialisti minäkään, mutta samat pultit käy ainakin tuossa
omassa kumpiinkin, siis itsellänikin nuo 15" pellit talvirenkaissa ja 16" 10spoket
kesärinkuloissa...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Pyöränruuvi on sama molemmille. Alumiinivanteelle kiristysmomentti on 110 Nm. Teräsvanteelle 50 Nm + 90 astetta + 90 astetta, muttei yli 110 Nm eli nuo kulmakierrot on viisainta tehdä momenttiavaimella, jossa on 110 Nm asetus, johon sitten lopettaa, jos se tulee ensin täyteen.ILe kirjoitti:Tervehdys,
autossa tällä hetkellä kiinni 15" renkaat peltivanteilla, nyt olisi tulossa 16" Arc-vanteet. Käykö samat pultit? Onko muuta huomioitavaa, tietysti momentti ja jälkikiristys ovat tärkeitä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
viisaammat siis korjasi ..
Mistäs muuten hyvä ja halpa momenttiavain, jolla voisi renkaat vaihdella ja esimerkiksi jarrurempan yhteydessä kiristellä (jarrujärjestelmän) pultit oikeaan momenttiin?
Biltema näköjään myy jotain (yllätys), onkohan mistään kotoisin...
Mistäs muuten hyvä ja halpa momenttiavain, jolla voisi renkaat vaihdella ja esimerkiksi jarrurempan yhteydessä kiristellä (jarrujärjestelmän) pultit oikeaan momenttiin?
Biltema näköjään myy jotain (yllätys), onkohan mistään kotoisin...
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
10-241 (20-210Nm, 59€) voitti Ihmeiden Maailman vertailun (tai oli ainakin kärkipäässä).blair kirjoitti: Mistäs muuten hyvä ja halpa momenttiavain, jolla voisi renkaat vaihdella ja esimerkiksi jarrurempan yhteydessä kiristellä (jarrujärjestelmän) pultit oikeaan momenttiin?
Biltema näköjään myy jotain (yllätys), onkohan mistään kotoisin...
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Mulla on itselläni juurikin tuo HEV:n mainitsema avain. On se ainakin "hihamomenttia" tarkempi. Ihan kelvollinen peruskäyttöön. Ammattilaisille on sitten ihan omat vermeet.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Jep, Saabin omat pultit käy molempiin vanteisiin. Bilteman momenttiavain oli TM:n testin mukaan paras halpa momenttiavain, tarkkuudessa ei ollut juuri eroa Stahlwillen 300 euron avaimeen... Pilipalin avaimen mukana on sellainen avainkohtainen tarkkuustodistuskin, joten kovin suuria yksilöerojakaan ei pitäisi olla...
Eski
Eski
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Semmonen sitten! Kiitokset.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Kiitokset tiedoista. Näillä mennään.
9-5 2.0t -99 230 tkm (vaihdettu 04/2010)
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
OG 9-5 :seen on ollut ainakin kaksi erilaista pulttia, ilman liikkuvaa kartiota ja kartion kanssa. Saabin aluvanteiden kanssa oltava liikkuva kartio. Joskus takavuosina oli vaihtokampanja, jossa näitä ilman kartiolla olevia pultteja vaihdettiin takuuseen kartiollisiin.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Ainakin -07 tuli tuolla liikkuvalla kartiolla, mutta on aivan liian rajusti sanottu tuo:
"Saabin aluvanteiden kanssa oltava liikkuva kartio"...
Suurin osa Saabeista alkuperäisine aluvanteineen, kuten meilläkin tuo -98, kulkevat ilman liikkuvia kartiota. Samat pultit ovat ihan kesät talvet olleet käytössä (alunperin kesällä aluvanteet ja talvisin peltivanteet), kilometrejä nähneet yli 200tkm ja tämä on nyt ensimmäinen kerta kun edes kuulen vaihtokampanjasta.
Aivan toisen pulttien vaihtokampanjan tiedän, siihen liittyy ne myöhemmin lisätyt mustat muoviset suojat pulttien päälle, kun nämä liikkuvan kartion pultit eivät kestä sääoloja vaan pintaruostetta ilmenee joissain valmistussarjoissa.
"Saabin aluvanteiden kanssa oltava liikkuva kartio"...
Suurin osa Saabeista alkuperäisine aluvanteineen, kuten meilläkin tuo -98, kulkevat ilman liikkuvia kartiota. Samat pultit ovat ihan kesät talvet olleet käytössä (alunperin kesällä aluvanteet ja talvisin peltivanteet), kilometrejä nähneet yli 200tkm ja tämä on nyt ensimmäinen kerta kun edes kuulen vaihtokampanjasta.
Aivan toisen pulttien vaihtokampanjan tiedän, siihen liittyy ne myöhemmin lisätyt mustat muoviset suojat pulttien päälle, kun nämä liikkuvan kartion pultit eivät kestä sääoloja vaan pintaruostetta ilmenee joissain valmistussarjoissa.
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Voihan se tietysti niinkin olla, mutta tosiasia on se, että saab otti käyttöön niinsanotun goodwill vaihtokampanjan koska kiinteällä kartiolla olevia pultteja irtoili autoista vähän väliä. Kampanjan aikana vaihdettiin kiinteäkartioiset pultit pultteihin joissa oli irtonainen kartio, ja kas kummaa ongelma katosi.jameli kirjoitti: mutta on aivan liian rajusti sanottu tuo:
"Saabin aluvanteiden kanssa oltava liikkuva kartio"...
Huom! pultit vaihdettiin ainoastaan jos asiakas näin toivoi, ei muuten.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
Tuo pulttien löystyminen liittyi nimenomaan kiinteän kartion pultteihin ja aluvanteisiin. Teräsvanteiden kanssa ei ollut ongelmia.
Mustat suojat on eri asia, -07 tuli auton mukana sekä irtokartiopultit että mustat muovisuojat.
Mustat suojat on eri asia, -07 tuli auton mukana sekä irtokartiopultit että mustat muovisuojat.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit
ETSI: llä löytyi viestiketju vuodelta 2004, jossa oli juttua pulttien vaihtokampanjasta. Kampanjan numero oli 15013.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002