Pelti vs. aluvanteet - pultit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ILe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 12:59

Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja ILe »

Tervehdys,

autossa tällä hetkellä kiinni 15" renkaat peltivanteilla, nyt olisi tulossa 16" Arc-vanteet. Käykö samat pultit? Onko muuta huomioitavaa, tietysti momentti ja jälkikiristys ovat tärkeitä.
9-5 2.0t -99 230 tkm (vaihdettu 04/2010)
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja blair »

Terve,

en ole Saabi specialisti, mutta yleensä ottaen peltivanteen pultti on lyhyempi ja siinä on/saattaa olla eri kulma tyvessä.

Viisaammat varmaan korjaan :)
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hei !

En ole kauhia pesialisti minäkään, mutta samat pultit käy ainakin tuossa
omassa kumpiinkin, siis itsellänikin nuo 15" pellit talvirenkaissa ja 16" 10spoket
kesärinkuloissa...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja HEV »

ILe kirjoitti:Tervehdys,

autossa tällä hetkellä kiinni 15" renkaat peltivanteilla, nyt olisi tulossa 16" Arc-vanteet. Käykö samat pultit? Onko muuta huomioitavaa, tietysti momentti ja jälkikiristys ovat tärkeitä.
Pyöränruuvi on sama molemmille. Alumiinivanteelle kiristysmomentti on 110 Nm. Teräsvanteelle 50 Nm + 90 astetta + 90 astetta, muttei yli 110 Nm eli nuo kulmakierrot on viisainta tehdä momenttiavaimella, jossa on 110 Nm asetus, johon sitten lopettaa, jos se tulee ensin täyteen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja blair »

viisaammat siis korjasi :oops: ..

Mistäs muuten hyvä ja halpa momenttiavain, jolla voisi renkaat vaihdella ja esimerkiksi jarrurempan yhteydessä kiristellä (jarrujärjestelmän) pultit oikeaan momenttiin?

Biltema näköjään myy jotain (yllätys), onkohan mistään kotoisin...
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja HEV »

blair kirjoitti: Mistäs muuten hyvä ja halpa momenttiavain, jolla voisi renkaat vaihdella ja esimerkiksi jarrurempan yhteydessä kiristellä (jarrujärjestelmän) pultit oikeaan momenttiin?

Biltema näköjään myy jotain (yllätys), onkohan mistään kotoisin...
10-241 (20-210Nm, 59€) voitti Ihmeiden Maailman vertailun (tai oli ainakin kärkipäässä).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja -pete »

Mulla on itselläni juurikin tuo HEV:n mainitsema avain. On se ainakin "hihamomenttia" tarkempi. Ihan kelvollinen peruskäyttöön. Ammattilaisille on sitten ihan omat vermeet.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, Saabin omat pultit käy molempiin vanteisiin. Bilteman momenttiavain oli TM:n testin mukaan paras halpa momenttiavain, tarkkuudessa ei ollut juuri eroa Stahlwillen 300 euron avaimeen... Pilipalin avaimen mukana on sellainen avainkohtainen tarkkuustodistuskin, joten kovin suuria yksilöerojakaan ei pitäisi olla...

Eski
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja blair »

Semmonen sitten! Kiitokset.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
ILe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 12:59

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja ILe »

Kiitokset tiedoista. Näillä mennään.
9-5 2.0t -99 230 tkm (vaihdettu 04/2010)
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

OG 9-5 :seen on ollut ainakin kaksi erilaista pulttia, ilman liikkuvaa kartiota ja kartion kanssa. Saabin aluvanteiden kanssa oltava liikkuva kartio. Joskus takavuosina oli vaihtokampanja, jossa näitä ilman kartiolla olevia pultteja vaihdettiin takuuseen kartiollisiin.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja jameli »

Ainakin -07 tuli tuolla liikkuvalla kartiolla, mutta on aivan liian rajusti sanottu tuo:
"Saabin aluvanteiden kanssa oltava liikkuva kartio"...

Suurin osa Saabeista alkuperäisine aluvanteineen, kuten meilläkin tuo -98, kulkevat ilman liikkuvia kartiota. Samat pultit ovat ihan kesät talvet olleet käytössä (alunperin kesällä aluvanteet ja talvisin peltivanteet), kilometrejä nähneet yli 200tkm ja tämä on nyt ensimmäinen kerta kun edes kuulen vaihtokampanjasta.

Aivan toisen pulttien vaihtokampanjan tiedän, siihen liittyy ne myöhemmin lisätyt mustat muoviset suojat pulttien päälle, kun nämä liikkuvan kartion pultit eivät kestä sääoloja vaan pintaruostetta ilmenee joissain valmistussarjoissa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja core2 »

jameli kirjoitti: mutta on aivan liian rajusti sanottu tuo:
"Saabin aluvanteiden kanssa oltava liikkuva kartio"...
Voihan se tietysti niinkin olla, mutta tosiasia on se, että saab otti käyttöön niinsanotun goodwill vaihtokampanjan koska kiinteällä kartiolla olevia pultteja irtoili autoista vähän väliä. Kampanjan aikana vaihdettiin kiinteäkartioiset pultit pultteihin joissa oli irtonainen kartio, ja kas kummaa ongelma katosi.

Huom! pultit vaihdettiin ainoastaan jos asiakas näin toivoi, ei muuten.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Tuo pulttien löystyminen liittyi nimenomaan kiinteän kartion pultteihin ja aluvanteisiin. Teräsvanteiden kanssa ei ollut ongelmia.

Mustat suojat on eri asia, -07 tuli auton mukana sekä irtokartiopultit että mustat muovisuojat.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelti vs. aluvanteet - pultit

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

ETSI: llä löytyi viestiketju vuodelta 2004, jossa oli juttua pulttien vaihtokampanjasta. Kampanjan numero oli 15013.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Vastaa Viestiin