CE-valo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ma-pe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 20:30

CE-valo

Viesti Kirjoittaja ma-pe »

Apua! Major Catastrophe -valo palaa. Päästöt ok - mutta katsastuksesta ei päässyt läpi. Kuka tietäisi tällaisista, katsastusmiehen kaivamista vikakoodeista? Liittyvätkö ne kaikki nokka-akselin anturiin vai useampaan ongelmaan? Mitä kannattaisi tsekata / sähkömiehelle vinkata? 9-5 Aero Wagon -04

P1312, moottori ja voimansiirto (polttoaineen ilman annostus ja päästöjen tark.)

P1334, samat höpinät kuin edellä

P0340, nokka-akselin anturi: piirin toimintahäiriö

Check engine -palanut jo pitkään, mutta ei aina. Varsinkin kuiva ja kylmenevä keli on saanut yllättäen toimimaan normaalisti. Kulkupuolessa ei ole mitään vikaa, noin 60 tkm ajettu valoa polttaen ilman ongelmia. :mrgreen:
Aerosta tuli kakkos...siis anteeksi harrastebiili.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

P1312 ja P1334 viittaa DI-kasettiin, syöttämällä nuo koodit hakuun tuottaa jo helpotusta vianetsintään. T7 bensakoneessa ei ole nolla-akselille anturia, ellei kyseessä ole V6-kone.

Ja vikavalo päällä ei kannata ajella, lopputulos voi olla pahimmassa tapauksessa sulanut mäntä tms mukavaa, jolloin moottorin vaihto on ainoa korjaustoimenpide. Kannattaa ne koodit lukea jos autolla ajaminen yhtään kiinnostaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja melberi »

WIS kertoo P0340-koodista, että 'Sytytystä ja suihkutusta ei ole tahdistettu nokka-akselin asennon kanssa' ja että vika on johtimissa, tulpissa tai sytytyskasetissa. Erillistä anturia ei siis ole vaan se toteutetaan sytytyskasetin avulla kuten nakutuksentunnistuskin.

Ensin varmaan sytytystulpat vaihtoon ja katsoo tuleeko CE-valo takaisin. Sitten uusi kasetti kokeiluun, jos ei auttanut.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sytytyskasetti tekee tulppien avulla johtavuusmittauksen sylintereihin (ionisaatiomittaus). Tämän avulla tunnistetaan puristustahdissa oleva sylinteri, joten nokka-akselin asentoanturia ei tarvita. Samalla tavalla tunnistetaan myös nakutus ja palotapahtuma.

Oikeat tulpat ja niiden kunto ovat siten ensiarvoisen tärkeässä asemassa järjestelmän toimivuuden kannalta. Joten ensimmäiseksi tulppien kunnon tarkistus ja tarvittaessa vaihto. Kannattaa vaihtaa suosiolla uusiin, ellei ole varmaa tietoa milloin ne on viimeksi vaihdettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ma-pe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 20:30

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja ma-pe »

Hei taas! Ja sorry viivästynyt kommentointi.
Sähkökorjaamolla käytiin, mistään ei löytynyt konkreettista vikaa. Katsastuksestakin selvittiin korjaamon todistuksella.
Huollossa oli ja tulpata vaihdettiin. Useimmiten valo palaa, mutta ei aina. Välillä menee muutama päivä, että ei syty.
Mitähän se DI-kasetti kustantaa uusi/käytetty?
Kiitos kaikille vinkeistä!
Aerosta tuli kakkos...siis anteeksi harrastebiili.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Käytettyjä kasetteja taitaa saada reilulla satasella, vaan on aina vähän arpapeliä noi käytetyt. Uusi merkkiliikkeessä n. 230 Euroa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ma-pe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 20:30

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja ma-pe »

:D Jälleen kiitoksia - on mukava jakaa kokemuksia muiden kuin merkkiliikkeen kanssa. Onko DI-boxi helppo vaihtaa itse?
Aerosta tuli kakkos...siis anteeksi harrastebiili.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

On, yksi helpoimmin vaihdettavista osista autosta. Työkalutkin löytyy auton varustuksesta ainakin 9-3 mallissa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Eikös jossain ketjussa ollu maininta et kannattaa pitää se DI-kasetti ns. käyttöasennossa koko ajan. Ja jos sitä kääntelee ylös alaisin niin kannattaa antaa olla paikallaan x-aikaa ennen ku starttaa.

Gurut korjailee mikäli tuli väärää infoa.
Ahdonvoimaa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Wagonisti kirjoitti:Eikös jossain ketjussa ollu maininta et kannattaa pitää se DI-kasetti ns. käyttöasennossa koko ajan. Ja jos sitä kääntelee ylös alaisin niin kannattaa antaa olla paikallaan x-aikaa ennen ku starttaa.

Gurut korjailee mikäli tuli väärää infoa.
En ole guru, mutta DI:n puolat sisältävät öljyä ja saattavat valuttaa ulos öljyn DI:n ollessa ylösalaisin tai kyljellään, jos näin on käynyt, asentajien infon mukaan pitäisi odottaa pitkään ennenkuin syöttää virtaa DI:lle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ma-pe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 20:30

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja ma-pe »

joo - pitää lähtee hankkii boxi! Ja malttia asennukseen. Kiitos!
Toivottavasti CE sammuu...
Aerosta tuli kakkos...siis anteeksi harrastebiili.
pete81
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 00:54

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja pete81 »

Itselläni syttyi CE-valo kanssa ja kävin Laakkosella testerillä, tuloksena "P0105, tuntematon DTC" Nollasivat ja käskivät seuraamaan tilannetta, mutta taas vähän ajan kuluttua syttyi uudestaan.
Onko kellään tietoa mihin kyseinen viittaa? Itse en löytänyt vastausta täältä. Autona siis 9-5, vm 2003, 2.2 TDI. Huolto varattu parin viikon päähän, mutta olisi kiva tietää että mitä hauskaa luvassa, ja että uskaltaako ajella siihen asti.. Thanks! :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

P1050 on MAP-anturi (ahtopaine).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ma-pe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 20:30

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja ma-pe »

Hyvin tämä on sujunut - vasta kaksi vuotta on CE palanut. Konerikosta toteaisin, että sekin on koettu, vaikkakin jo ennen tätä valo-ongelmaa. Autobahnilla vasenta kaistaa, mäntä palasiksi ja karmea tappelu auton takaisin tuonnin jälkeen myyjän/huoltajan ja maahantuojan kanssa.

Pitänee laittaa tuo sytytyskasetti vaihtoon ihan omin pikku kätösin. Osaako joku kertoa, mitä se maksaa -04 Aeroon? Onko samat 200-300 kuin muihin vai enemmän? Vai peräti sama osa kaikissa?
Aerosta tuli kakkos...siis anteeksi harrastebiili.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: CE-valo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sama musta kasetti kaikissa, hinta menee vissiin enemmän tai vähemmän pärstäkertoimen ja tinkaustaidon mukaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin