Terve
On jo jonkin aikaa häirinnyt radion epämääräinen toiminta. Saabissani on AS3 varustettuna Kenwoodin navilla. Ongelmana on radion taipumus siirtyä huonommin kuuluvalle taajuudelle vaikka näytössä palaa RDS-teksti. Käsittääkseni tällöin radion pitäisi aina käyttää parhaiten kuuluvaa taajuutta.
Esimerkiksi Jyväskylässä ajellessa kanavana on yleensä YLEX (taajuus 92.5 MHz), mutta radio pomppaa todella useasti taajuudelle 93.9 MHz, mikä on YLEX:n taajuus Kuopiossa. Luonnollisesti radio alkaa hieman suhisemaan ja näytössä vilkuttaa "No RDS". Hetken päästä saattaa vaihtaa taas sitten takaisin Jyväskylän taajuudelle, mutta joskus taas joutuu ihan käsin pakottamaan. Vastaavanlaista toimintaa olen havainnut myös Helsingissä, missä radio haluaa pomppia Lahden taajuudelle.
Miksi näin? Voisiko paikallisen taajuuden kuuluvuus kuitenkin laskea hetkeksi niin huonoksi, että radio päättää vaihtaa taajuutta? Tosin tätä en ole huomannut. On muuten käynyt pari kertaa niinkin, että Etelä-Suomessa seikkaillessa on radioon jäänyt Turun YLEX:n taajuus eli 92.6 MHz. Yllättäen radion on kuulunut todella hyvin Jyväskylässä eikä ole hakenut uutta taajuutta.
No, kuuluvuutta pähkäillessäni päätin selvittää millainen antennivahvistin autossani on. Raotin kattoverhoilua ja löysin vihreän laatikon auton oikean sivutakalasin yläpuolelta. Vasemmalla puolella ei ollut mitään. Vihreässä laatikossa oli osanumero 4711701. Ilmeisesti autossani on siis yksikanavainen antennivahvistin, 400111001. Onko näin?
Kaksikanavainen- eli diversiteettiantennivahvistin (400110995) olisi varmaan parempi ja voisi ehkä auttaa kanavien pomppimiseen. Onko tämän asennuksesta kokemuksia? Paraniko radion kuuluvuus? Kaverillani olisi 9-3 wagoniin tarkoitettu kaksikanavainen antennivahvistin (32025554) ylimääräisenä. Onko kenelläkään tietoa onko tämän paketin vahvistimet 12792122 (sininen) ja 12792123 (harmaa) sopivia 9-5:een? Ulkoisesti näyttäisi sopivan paikalleen.
OG9-5:n lisävarustehinnaston mukaan tuo kaksikanavainen antennivahvistin maksaa 130 euroa, joten ei nyt ihan mahdoton kustannus. Silti voisi ainakin kokeilla tuolla kaverin sarjalla, jos se paikalle sopii.
Kysymykset vielä lyhyesti:
Miksi radio hakeutuu huonommin kuuluvalle taajuudelle?
Saako kaksikanavaisella antennivahvistimella selvästi paremman kuuluvuuden ja voisiko tästä olla apua kanavien hyppimiseen?
Sopiiko 9-3:n antennivahvistin 9-5:een?
AS3-Navin radion kuuluvuus (Kenwood) ja antennivahvistin
AS3-Navin radion kuuluvuus (Kenwood) ja antennivahvistin
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: AS3-Navin radion kuuluvuus (Kenwood) ja antennivahvistin
Kokeileppa valita se kanava jota haluat kuunnella, esimerkiksi toi 92.5 MHz ja sen jälkeen valitset radiosta Reg. eli regionin (alueen) silloin radio pitää sen frekvenssin jonka olet valinnut eikä hypi vaikka lähitaajuudella olisi muitakin asemia lähettämässä.
Huom! anna myös RDS:än olla päällä.
Kuinka sinun on toimittava lukee käsikirjassa.
Huom! anna myös RDS:än olla päällä.
Kuinka sinun on toimittava lukee käsikirjassa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: AS3-Navin radion kuuluvuus (Kenwood) ja antennivahvistin
Ei taatusti Jyväskylässä kuulu Turun lähetysaseman lähete "normaaleilla" ULA-vastaanotinlaitteistoilla.
YleX:n taajuus Turussa on tosiaan 92,6 MHz, mutta Jyväskylässä se on 92,5 MHz.
Radio on siis vaihtanut matkan varrella kuuntelemaan toista (käytännössä useapiakin) eri taajuuksia, mutta näytössä on vain jostain syystä tuo "vanha" taajuus näkösällä (jumissa?).
Nämä kaikki oireet, joita kerrottu, viittaavat enemmän tai vähemmän radion sekoiluun. Oman osuutensa antaa ilman muuta tuo huono antenniratkaisu. Pahentaa siis vielä tilannetta. Ehdottomasti diversiteetti-antenni-rakenne on hankkimisen arvoinen joka tapauksessa.
Auto kannattaisi käyttää ensitöikseen testerissä, jotta mahdolliset vikakoodit voitaisiin tarkistaa ja nollata. Tämän jälkeen voi sitten harkita muita ratkaisuja, jos on tarpeen.
YleX:n taajuus Turussa on tosiaan 92,6 MHz, mutta Jyväskylässä se on 92,5 MHz.
Radio on siis vaihtanut matkan varrella kuuntelemaan toista (käytännössä useapiakin) eri taajuuksia, mutta näytössä on vain jostain syystä tuo "vanha" taajuus näkösällä (jumissa?).
Nämä kaikki oireet, joita kerrottu, viittaavat enemmän tai vähemmän radion sekoiluun. Oman osuutensa antaa ilman muuta tuo huono antenniratkaisu. Pahentaa siis vielä tilannetta. Ehdottomasti diversiteetti-antenni-rakenne on hankkimisen arvoinen joka tapauksessa.
Auto kannattaisi käyttää ensitöikseen testerissä, jotta mahdolliset vikakoodit voitaisiin tarkistaa ja nollata. Tämän jälkeen voi sitten harkita muita ratkaisuja, jos on tarpeen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: AS3-Navin radion kuuluvuus (Kenwood) ja antennivahvistin
Laitoin tuon REG-valinnan päälle ja ajelin töihin. Edelleen sama homma jatkui eli aina välillä vaihtoi Kuopion lähetykseen. Tämä on varmaan normaalia, koska käsittääkseni YleX:llä ei ole alueellisia lähetyksiä. Yle Suomi -kanavalla on maakuntaradiot, jolloin toisen maakunnan lähetykseen vaihtaminen saattaisi vaihtaa myös kuunneltavaa ohjelmaa. Tällöin REG-valinta kannattaisi pitää päällä. Näin sanoo myös ohjekirja.core2 kirjoitti:Kokeileppa valita se kanava jota haluat kuunnella, esimerkiksi toi 92.5 MHz ja sen jälkeen valitset radiosta Reg.
Juu, ei taida Turun taajuus kuulua Jyväskylässä, mutta näinhän tuo radio väittää. Todellinen kanava on varmaan jotain ihan muuta kuten sanoit. Mielestäni tämä tilanne on tullut vastaan silloin, kun olen kuunnellut koko reissun CD:tä eli näyttö voi jumissa, kun kääntää radiolle.petrisa kirjoitti:Ei taatusti Jyväskylässä kuulu Turun lähetysaseman lähete "normaaleilla" ULA-vastaanotinlaitteistoilla.
YleX:n taajuus Turussa on tosiaan 92,6 MHz, mutta Jyväskylässä se on 92,5 MHz.
Radio on siis vaihtanut matkan varrella kuuntelemaan toista (käytännössä useapiakin) eri taajuuksia, mutta näytössä on vain jostain syystä tuo "vanha" taajuus näkösällä (jumissa?).
Tässä miettiessä tuli mieleen myös se, että kosketusnäyttö on ollut muutaman kerran sekaisin. Kun on yrittänyt painaa jotain nappia, niin on pitänyt painaa sentin verran oikealle. Näytön kalibrointi ei ole auttanut ja joskus ei ole sinne edes päässyt, kun tarvittavaa nappia ei ole pystynyt painamaan. Uudelleenkäynnistys on yleensä korjannut tilanteen.
Auton ensimmäinen omistaja olisi kyllä saanut jättää Kenwoodin ruksaamatta. Saabin oikea radio olisi paljon parempi ja navigaattorikin on nykyään erillislaitteena huomattavasti käytännöllisempi ja halvempi. No, kaikkea ei voi saada käytetyssä autossa kohdalleen.
Pitäisikö vikakoodin jotenkin näkyä näytössä ja saako nuo Kenwoodin mahdolliset vikakoodit luettua Tech:lla vai tarvitaanko tähän jotain erikoistyökaluja? Pitää vissiin varata taas aika PCS:lta.petrisa kirjoitti:Auto kannattaisi käyttää ensitöikseen testerissä, jotta mahdolliset vikakoodit voitaisiin tarkistaa ja nollata. Tämän jälkeen voi sitten harkita muita ratkaisuja, jos on tarpeen.
Ohjekirjaa lueskellessani huomasin, että NO RDS -teksti näkyy näytössä silloin, kun radio ei vastaanota RDS-kanavaa kunnolla. Käyttövinkkinä kerrotaan, että tällöin kannattaisi kytkeä RDS-toiminto (AF) pois päältä. En oikein ymmärrä miten tämä auttaa asiaa, koska tällöin kanava ei ainakaan vaihdu parempaan. Jos samalla alueella ajelee, niin silloin tämä varmaan toimii. Muutenhan pitää sitten pidemmällä reissulla vaihtaa kanavaa manuaalisesti.
Kaksikanavainen antennivahvistin vaikuttaa kokoajan houkuttelevammalta, mutta osaako joku vastata tuohon ensimmäisessä viestissä esittämääni kysymykseen 9-3:n antennivahvistimen sopimisesta 9-5:een?
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90