2.0t moottori "kolkattaa"
2.0t moottori "kolkattaa"
Auto on 9-5 2.0t -03 (180tkm). Kolkatus kuuluu kun polkaisee
reilun 2500 kierrosta koneeseen. Tyhjäkäynti kierroksilla - <2500 kierrosta
tuota kolkatusta ei esiinny tai ei ainakaan lähellekään niin voimakkaana kuin
kierrosten noustessa yli tuon 2500. Venttiilin painajat tarkistettu ja kaksi huonointa vaihdettu, tosin niidenkään kunto ei ollut niin huono että olisi voinut noin kovan äänen antaa. Sen verran olen yrittänyt paikallistaa ääntä, että mielestäni kuuluu voimakkaampana koneen kuskin puoleisesta päästä, eli nelossylinterin luota.
Seuraavana toimenpiteenä ajattelin öljypohjan irroitusta ja kiertokankien laakereiden
tarkistusta.
Olisiko muita ideoita/tietoa mistä tuo kolkatus voisi olla peräisin?
t: Ap
reilun 2500 kierrosta koneeseen. Tyhjäkäynti kierroksilla - <2500 kierrosta
tuota kolkatusta ei esiinny tai ei ainakaan lähellekään niin voimakkaana kuin
kierrosten noustessa yli tuon 2500. Venttiilin painajat tarkistettu ja kaksi huonointa vaihdettu, tosin niidenkään kunto ei ollut niin huono että olisi voinut noin kovan äänen antaa. Sen verran olen yrittänyt paikallistaa ääntä, että mielestäni kuuluu voimakkaampana koneen kuskin puoleisesta päästä, eli nelossylinterin luota.
Seuraavana toimenpiteenä ajattelin öljypohjan irroitusta ja kiertokankien laakereiden
tarkistusta.
Olisiko muita ideoita/tietoa mistä tuo kolkatus voisi olla peräisin?
t: Ap
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
Oletko mitannut sylintereiden puristuspaineita? Kannattaa mitata paineet ennen alakerran purkua. On ainakin helppo tapa tarkastaa mäntien kunto.
Näissä kun aina toisinaan tuppaa mäntiä halkeamaan.
Jos mäntä on halki, yleensä alkaa myös smetanaa muodostua öljyntäyttökorkin alle huohotuksen lisääntyessä.
Näissä kun aina toisinaan tuppaa mäntiä halkeamaan.
Jos mäntä on halki, yleensä alkaa myös smetanaa muodostua öljyntäyttökorkin alle huohotuksen lisääntyessä.
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
jos sieltä mäntä halkeaa, niin eipä taida smetanaksi jäädä
Kyllä ylensä siinä vaiheessa on tullut öljyt korkista pihalle, ainakin og satku näin teki. tulee sen verta huohotusta jo kampipuolelle.
Laakerit katsoo, öljypohjan kuiteskin saa irti ilman että konetta otta ylös.

Laakerit katsoo, öljypohjan kuiteskin saa irti ilman että konetta otta ylös.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
No,omasta kokemuksesta sanoisin että kiertokangen laakerit. Oireet oli itellä täysin samat ja kone auki niin 3 ja 4 sylinteristä laakerit paskana..(täysremontti tulikin tehtyä sitten)
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
Oma ääni kiertokangen laakerille. Kuullostaa oireet juuri samoilta.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
Mulla kun hajosi kone viime kesänä, se kolkatti. Mutta kiertokangen laakerit olivat täysin ehjät. Konetta ei koskaan avattu joten vika jäi selvittämättä. Veikattiin jonkun männän menneen rikki
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
Nooh, ite ainakin tykkään mitata paineet aina ennen koneen purkua. Antaa kuitenkin osviittaa vian laadusta. Mutta tietty ei oo pakko mitata. Alkaa purkaamaan vaan.
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
päivittelenpä tietoa potilaasta.
Elikkä öljypohja irti ja homma selvesi heti. 2. ja 3. pytyn kiertokangenlaakerit huonolla hapella. Ja kampura sinistynyt jokaisen rikkoutuneen laakerin kohdalta
Keskimmäisen runkolaakerin ympäriltäkin tuo kampura oli sinistynyt, mutta laakerikantta en vielä irroittanut. Pikaisella päättelyllä tuon keskimmäisen runkolaakerin öljykanava tukkeutunut karstasta ja aiheuttanut moisen tuhon.
Elikkä öljypohja irti ja homma selvesi heti. 2. ja 3. pytyn kiertokangenlaakerit huonolla hapella. Ja kampura sinistynyt jokaisen rikkoutuneen laakerin kohdalta

-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
Tuttu juttu.aapee73 kirjoitti:päivittelenpä tietoa potilaasta.
Elikkä öljypohja irti ja homma selvesi heti. 2. ja 3. pytyn kiertokangenlaakerit huonolla hapella. Ja kampura sinistynyt jokaisen rikkoutuneen laakerin kohdaltaKeskimmäisen runkolaakerin ympäriltäkin tuo kampura oli sinistynyt, mutta laakerikantta en vielä irroittanut. Pikaisella päättelyllä tuon keskimmäisen runkolaakerin öljykanava tukkeutunut karstasta ja aiheuttanut moisen tuhon.

Oma tarinani: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=97356
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
Hyvin tyypillinen huohotuskarstan aiheuttama vika..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
2.0t nostetaan pois keulalta ja tilalle tulee 2.3t. Pientä modifointi tiedossa, eli tarkoituksena laittaa kestävemmät männät. Kävisiköhän nämä tuohon http://shop.speedparts.se/en/prod/clear ... 90-93.html ?
Sen verran palstaa lukenut että ilmeisesti joudun vaihtamaan myös kiertokanget (T5 2.3), onko vuosimallilla väliä? vai pitääkö tässä tapauksessa ottaa kanget noiden mäntien mukaan eli 90-93?
Sen verran palstaa lukenut että ilmeisesti joudun vaihtamaan myös kiertokanget (T5 2.3), onko vuosimallilla väliä? vai pitääkö tässä tapauksessa ottaa kanget noiden mäntien mukaan eli 90-93?
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: 2.0t moottori "kolkattaa"
2,3 turbon kanget on samat 90-98 eli ei väliä onko T5 vai pitkälohko.
Noi pitkälohkon männät käy kyllä, voi joutua vähän muokkaamaan mutta ei paljoa. Puristukset laskee kohtalaisen mataliksi tosin etenkin T5 kansipahvilla.
Noi pitkälohkon männät käy kyllä, voi joutua vähän muokkaamaan mutta ei paljoa. Puristukset laskee kohtalaisen mataliksi tosin etenkin T5 kansipahvilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com