Paluu Saab merkkiin
Paluu Saab merkkiin
Tervehdys kaikille.
Tässä on autokuume pahasti päällä ja olis uudempaa autoa kiikarissa. Itse tullut kokeiltua nyt monia autoja ja kyllä se seuraava on Saab 9-5. Ajattelin kysellä vähän mielipidettä tällaisesta http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3685714. Mitäs huoltoja tuollaiseen olis tulossa ja kannattaako tollasta ostaa? Otan mielelläni vastaan kokemuksia, hyviä vinkkejä, joita huomioida ennen mahdollista ostopäätöstä.
Tässä on autokuume pahasti päällä ja olis uudempaa autoa kiikarissa. Itse tullut kokeiltua nyt monia autoja ja kyllä se seuraava on Saab 9-5. Ajattelin kysellä vähän mielipidettä tällaisesta http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3685714. Mitäs huoltoja tuollaiseen olis tulossa ja kannattaako tollasta ostaa? Otan mielelläni vastaan kokemuksia, hyviä vinkkejä, joita huomioida ennen mahdollista ostopäätöstä.
Re: Paluu Saab merkkiin
Bensapumppu, kampiakselin asentoanturi, di-kasetti.. Siinä ne kolme jotka voi 200tkm tienoilla mennä, ja noistakin lähinnä ensinmainittu ainoa joka käytännössä aina menee. Huohotinvaivaa ei ole enää 04-> ja tyyppiviaksi voi melkein laske enää vain taka-akseliston puslat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Paluu Saab merkkiin
No sisusta nyt ainakin menee remonttiin, ei kait nyt kukaan mitään allergisoivia kangaspenkkejä autoonsa halua?
Kalliin puoleinenkin on, eli jos on vähän viitseliäisyyttä, niin tuosta Etelä-Helsingistä (=Viro) saa kelpo pelejä tonnien säästöllä. Veroineen jäänee jonnekkin kymppitonniin max. tämäkin:
http://fin.auto24.ee/used/813254


Kalliin puoleinenkin on, eli jos on vähän viitseliäisyyttä, niin tuosta Etelä-Helsingistä (=Viro) saa kelpo pelejä tonnien säästöllä. Veroineen jäänee jonnekkin kymppitonniin max. tämäkin:
http://fin.auto24.ee/used/813254
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Paluu Saab merkkiin
Sen verran lisäisin että suosittelen ehdottomasti manuaalia jos ei muuten ole suurta preferenssiä lootan tyypille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Paluu Saab merkkiin
Itsellä automaatti ja jos merkki pysyy jatkossa samana niin luulisin että automaatilla?Onko jotain erityistä syytä miksi suosittelet manuaalia..ihan vaan mielenkiinnostajcarlson kirjoitti:Sen verran lisäisin että suosittelen ehdottomasti manuaalia jos ei muuten ole suurta preferenssiä lootan tyypille.

Re: Paluu Saab merkkiin
Useampaa 5-vaihteisella automaatilla olevaa 9-5:stä koeajaneena en vain ole kovin tykästynyt sen lootan käytökseen millään tasolla.. Lisäksi aika paljon varsinkin alkupään versioissa on ollut ongelmia venttiilikoneiston kanssa, aiheuttaen nykäiseviä vaihtoja, P->D viivettä jne. Väännön kesto kyseisessä lootassa on ihan OK, joskin manuaali vetää siinäkin helposti pidemmän korren. 9-5 manuaaliloota on myös ihan mukava käyttää jos vain vivusto on kunnossa, vikoja niissäkin toki jonkin verran on mutta kokonaisuutena kohtuu vähän eikä korjaus ole kovin kallista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Paluu Saab merkkiin
Omistanut 21 Saabia joista kolme automaattia. Ajanut 13 vuotta Saabin 9-5 automaateilla, ei ole valittamista.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Paluu Saab merkkiin
Tämä on itsellä ensimmäinen automaatti joten vertailukohtaa ei ole!Mukavaa touhua on ajella automaatilla mutta jos jotain nyt pitää mainita niin D:llä ajettaessa on sitä kuminauhaa kaasupolkimessa liikaa, vaihtaa melko mukavasti ja varmasti eron huomaa kun öljyt vaihdan kun toi ulkohalli lämpiää enemmän!Monasti ajan Sportilla kaupungissa kun kaasu reagoi herkemmin!
9-5 2,0 Linear -03
9-5 2,0 Linear -03
Re: Paluu Saab merkkiin
4-v vs. 5-v => 4-v on mukavampi/parempi, toki tuo moottori saattaa jotain vaikuttaa ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Paluu Saab merkkiin
Makuasioitahan nuo.. jos tykkää niin tykkää, eihän siihen ole vastaan sanomista.
Samoin jos ei tykkää ja itse en.
Muitakin automaatteja on tullut ajeltua ja on niitä huonompiakin mutta myös parempia. Kaikissa automaateissa itseä ärsyttää kuminauhamaisuus ja Saabin tomaattilaatikoissa on sitä samaa vikaa kuin monissa muissakin atf:n vatkaimissa että turhan paljon miettii vaihtoja kaasua survaistessa ja yleisesti ottaen luistattelee turbiinia turhaan.
Lähinnä mukavuutta hakevalle varmasti Saabinkin automaatit on ihan OK, jos on kunnossa eikä paisko vaihteita päälle. Omaan makuun on kaikki viive omien käsien tai jalkojen herätteestä auton vasteeseen miinusta.
Samoin jos ei tykkää ja itse en.

Muitakin automaatteja on tullut ajeltua ja on niitä huonompiakin mutta myös parempia. Kaikissa automaateissa itseä ärsyttää kuminauhamaisuus ja Saabin tomaattilaatikoissa on sitä samaa vikaa kuin monissa muissakin atf:n vatkaimissa että turhan paljon miettii vaihtoja kaasua survaistessa ja yleisesti ottaen luistattelee turbiinia turhaan.
Lähinnä mukavuutta hakevalle varmasti Saabinkin automaatit on ihan OK, jos on kunnossa eikä paisko vaihteita päälle. Omaan makuun on kaikki viive omien käsien tai jalkojen herätteestä auton vasteeseen miinusta.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Paluu Saab merkkiin
Eikös noista taka-akselin puslista tai pallonivelistä ollut tullut jo vahvistettu/paremmin suojattu versio?jcarlson kirjoitti:tyyppiviaksi voi melkein laske enää vain taka-akseliston puslat.
Yleisesti automaatti/manuaaliasiaan lausun mielipiteenäni että tomaattiin tottuneena katson käsihämmenteiset autot viallisiksi, ei kuljettajan tule autoa suorituksessaan lihasvoimalla avittaa vaan just päinvastoin.

Re: Paluu Saab merkkiin
Jos sais hiukan tarkennusta tohon taka-akselin puslien päivitykseen siis onko laittaa esim. varaosanumeroita tai jotain edes "kättä pidempää" että mikä olis todellinen korjaus todelliseen ongelmaan ? Eikä vain huhu puheita. 

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Paluu Saab merkkiin
Kiitoksia vastauksista. Kovasti täällä on kateltu eri vaihtoehtoja. Kyllähän se olis mukavampi ajella automaatilla. Niinhän sitä sanotaan että kun kerran ajellu automaatilla niin ei ole paluuta enään takaisin manuaaliin. Nahkapenkit olis kyllä paremmat mutta eihän se ole mikään ehdoton kriteeri minulle. Nyt olisi monta 2003 vuosimallin vaihtoehtoa, mutta kun noissa tahtoo olla se huohotinongelma. Paljonko se maksaa korjata? Tässä nyt olevat vaihtoehdot:
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3890401
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3685714
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3917814
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3906323
Vaikeaa on valinta ja kun pitäis kyllä kaikkia kokeilla että tietäis mikä paras. Aero kyllä olisi hieno mutta onhan se paljon kalliimpi.
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3890401
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3685714
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3917814
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3906323
Vaikeaa on valinta ja kun pitäis kyllä kaikkia kokeilla että tietäis mikä paras. Aero kyllä olisi hieno mutta onhan se paljon kalliimpi.
Re: Paluu Saab merkkiin
Itse huohotinpäivitys ei maksa paljoa, ehkä satasen paikkeilla osien suhteen jos vaihtaa päivityspaketin ja pari muuta väsähtänyttä letkua.Granuh kirjoitti:Nyt olisi monta 2003 vuosimallin vaihtoehtoa, mutta kun noissa tahtoo olla se huohotinongelma. Paljonko se maksaa korjata?
Jos huohotinvian takia öljykanavat ovat tukkeutuneet puhutaan jo muutaman (useamman) tuhannen euron korjauksesta.
Tarkista että kone kuulostaa hyvältä, öljyt on vaihdettu säännöllisesti ja että ölytikun päässä ei ole mitään muuta kuin öljyä. Öljynvaihtoväli saisi huoltokirjassa mielellään olla tiheämpi kuin myyntiesitteissä mainittu 30 000km, varsinkin kaupunkiajossa. Vaikea noita on silti ennustaa.
Toisaalta moni auto on jo remontoitu jossain 150 000km kohdalla, niitä ei mielestäni kannata pelätä vaan todeta että asia on jo korjattu vaikeamman kautta.
Tuon Aeron yhteydessä on mainittu lyhyet öljynvaihtovälit, vaikuttaa lupaavalta. Ongelmat voi aika pitkälle ehkäistä tiheillä öljynvaihdoilla, tuo 10 000 km on ihan hyvä väli. Jos jatkaa samaa linjaa ei ongelmia luultavasti ikinä ilmene.
Eikä nämä ongelmat ole mikään sääntö, kyllä niitä ongelmattomiakin yksilöitä löytyy. Ostaessa kannattaa kuitenkin olla valppaana.
Viimeksi muokannut oju, Ti Huhti 19, 2011 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Paluu Saab merkkiin
Mobilistia lukemalla opin että kangaspenkit on tarkoitettu sisätiloissa istuvalle herrasväelle kun taas autonkuljettaja istuu ulkona (säänkestävällä) nahkapenkillä.V.J.S kirjoitti:No sisusta nyt ainakin menee remonttiin, ei kait nyt kukaan mitään allergisoivia kangaspenkkejä autoonsa halua?![]()
![]()

Yllättäen jossain esitellyssä 50-luvun edustusautossa oli sama jako vaikka kuljettaja oli tietenkin jo siirretty katon alle.