Kirjoittelin toisella alueella huhtikuussa E10-bensan vaikutuksesta autooni:
Olen aina tankannut 95:sta ja kun se vaihtui 95E10:ksi en huomannut kulutuksessa yhtään mitään eroa entiseen. Kolmisen tankillista olen ajellut E10:llä ja sitten ekan kerran kokeeksi tankkasin 98E5:sta. Nyt Nyt on vielä kolmannes tankillista jäljellä ja tähän asti näyttää, että kulutus on kovempi kuin 95E5:llä tai 95E10:llä.
Tyhjäkäyntikään ei mielestäni ole niin tasaista 98:lla kuin 95:lla, tosin voihan se johtua jostain muustakin, mutta tuli ilmi bensanlaadun vaihdon yhteydessä.
Ajelen yleensä tankillisella noin kuukauden.
Tähän vielä lisäystä, että kun olin puoli tankillista ajanut E10:llä, auto ei yhtäkkiä meinanutkaan lähteä kylmänä käyntiin, hörskäytteli muttei käynnistynyt, vasta neljännellä lähti käyntiin ja sen jälkeen ongelmat poistuivat, tämä tapahtui siis silloin vähän sen jälkeen kun E10 tuli mittareihin.
No sitten tankkailin 98:a pari kertaa ja taas viikko pari sitten E10:ä. Nyt puoli tankkia on mennyt ja puolilämpimänä ei lähtenyt ekalla käyntiin, vasta toisella.
Johtuuko nyt kaikki sitten bensalaadusta vai mistä ihmeestä ??? Auto nypyttää mielestäni ajossa, automaattilaatikko tuntuu nykäisevän vaihtaessa, tyhjäkäynti ei tunnu täysin tasaiselta. Näitä ei ollut silloin kun auton ostin reilu 8 kk sitten. Auto oli huollossa noin puoli vuotta sitten (alle 5000km) ja siellä ei ainakaan sanottu mitään jakopää-äänistä tai muista oudoista äänistä. Mielestäni moottorin ääni on konemaisempi kuin ennen.
Eli vaikea sanoa, onko vika bensassa, laatikossa vai moottorissa, mutta auton käytös on kuitenkin muuttunut.
Niin ja mittarissa tällä hetkellä 133500km. Huollosta alle 5000km ja silloin vaihdettiin myös laatikkoöljyt. Huolto tehtiin Vantaan Magneetissa myyjän laskuun.
TERO
Outoa käytöstä 9-5 2.0t A -07
-
- "Viggen"
- Viestit: 548
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Outoa käytöstä 9-5 2.0t A -07
Viimeksi muokannut saabistinet, Ma Touko 09, 2011 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Outoa käytöstä 9-5 2.0t A -07
Ei ainakaan bensasta. Tuo Trionic kone jos mikä osaa sopeutua ja käyttää etanolit optimaalisesti. Onhan vaihdelaatikon öljyt vaihdettu edes kerran? Jakopää aiheuttaa ensisijaisesti äänen ei "outoja" käyntihäiriöitä. En väitä, että tässä olisi kyse samasta, mutta itselläni kampiakselin asentotunnistimen vaihto uuteen poisti mm seuraavia oireita:
- nykäyksen alaspäin vaihdossa n 40km/h ja n 20 kohdalla
- oudot sammumiset hiljennettäessä töyssynylitykseen
- oudot vedonloppumiset kuin bensa olisi lopussa
- RE85:lla kylmänä erittäin huonon tyhjäkäynnin (ei päässyt liikkeelle)
- RE85:lla nykäyksen täyskiihdytyksessä
- kulutuksen pienenemisen RE85:lla! Muista laaduista en ole varma.
Huom: vikavalo syttyi vain kerran ja vikakoodin perusteella vaihdoin (vaihdatin) anturin sitten heti. Useita kuukausia jatkuneet ym oireet eivät kertaakaan vilauttaneet vikavaloa ja antaneet koodia. Tämä on salakavala vikaantuminen ja oireet epämääräisiä.
- nykäyksen alaspäin vaihdossa n 40km/h ja n 20 kohdalla
- oudot sammumiset hiljennettäessä töyssynylitykseen
- oudot vedonloppumiset kuin bensa olisi lopussa
- RE85:lla kylmänä erittäin huonon tyhjäkäynnin (ei päässyt liikkeelle)
- RE85:lla nykäyksen täyskiihdytyksessä
- kulutuksen pienenemisen RE85:lla! Muista laaduista en ole varma.
Huom: vikavalo syttyi vain kerran ja vikakoodin perusteella vaihdoin (vaihdatin) anturin sitten heti. Useita kuukausia jatkuneet ym oireet eivät kertaakaan vilauttaneet vikavaloa ja antaneet koodia. Tämä on salakavala vikaantuminen ja oireet epämääräisiä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH