OG 9-5 kokemuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Vuoden tässä volkkarilla ajettuani aloin harkitsemaan taas kunnon auton, eli Saabin ostoa. Olen katsellut vm. 2000--> 9-5 farkkuja automaattilaatikolla. Moottorissa nyt ei kauheemmin ole väliä, kumpi järkevämpi, 2.0 vai 2.3?
Eli ihan näitä peruskysymyksiä;
Millaiset huoltovälit näissä on? Jakopää ketjulla niin ei vissiin kauheen usein sitä projektia tarvitse suorittaa.
Onko tuo automaattiloota kuinka luotettava?
Mitä tällaiset kuluttavat?
Jos otetaan esimerkiksi vaikka 200tkm ajettu auto, niin onko sellaseen tulossa heti piakkoin suuret huoltokulut?

Saa kertoa kokemuksiaan vapaasti, niin tietää vähän mihin on sotkeutumassa :D
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Neuni kirjoitti:Vuoden tässä volkkarilla ajettuani aloin harkitsemaan taas kunnon auton, eli Saabin ostoa. Olen katsellut vm. 2000--> 9-5 farkkuja automaattilaatikolla. Moottorissa nyt ei kauheemmin ole väliä, kumpi järkevämpi, 2.0 vai 2.3?
Eli ihan näitä peruskysymyksiä;
Millaiset huoltovälit näissä on? Jakopää ketjulla niin ei vissiin kauheen usein sitä projektia tarvitse suorittaa.
Onko tuo automaattiloota kuinka luotettava?
Mitä tällaiset kuluttavat?
Jos otetaan esimerkiksi vaikka 200tkm ajettu auto, niin onko sellaseen tulossa heti piakkoin suuret huoltokulut?

Saa kertoa kokemuksiaan vapaasti, niin tietää vähän mihin on sotkeutumassa :D

Paljon on aiheesta foorumille kirjoitettu, eli haulla saat paljon tietoa.

- Molemmat koneet riittävän tehokkaita, ja lisää tehoa saa helposti jos tarvitsee /haluaa
- Tuossa vuosimallissa 20 tkm, mutta öljyt kannattaa vaihdattaa 10 tkm välein.
- Automaattilootia on jonkin verran hajonnut, muttei sitä epäluotettavaksi voi haukkua
- Kuluttaa 1-1,5 enemmän kuin manuaalit, eli keskikukutus lähempänä 10l
- 210 tkm iso huolto, muttei siitäkään konkurssia aikaiseksi saa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kello »

Omassa 2.3t -99 sedanissa (manuaali) keskikulutus 9.1 l/100km keskinopeuden ollessa 45km/h. Eli hiukan moottoritiepainotteista ajoa tulee ajeltua tuolla kulkineella.

Se jakopää taitaa mennä parinsadantuhannen välein siihen kuntoon että täytyy remonteerata, se kyllä ilmoittaa hyvissä ajoin rohinalla etukäteen. Tästä löytyy vanhemmista ketjuista tarkempaa tietoa.

Oma auto oli ostettaessa sellasessa kunnossa että lähes kaikkea sai vaihtaa, mutta yksilöstähän se on kiinni että minkälaisen vie mukanaan kotio. Omaan vaihdettu puolen vuoden sisällä ainakin bensapumppu, sid-yksikkö, sata mittariston polttimoa, kallistuksen vakaajan päät etuakselille, taka-akselin ylemmät ulommat poikittaispuslat. Näistä ja monista muista vaihdetuista osista monet olen tosin vaihtanut varmuuden vuoksi etukäteen, eli moni remppa tehty vain jotta vältyn ikäviltä yllätyksiltä tien päällä. Auton historiasta kun ei juuri ollut tietoa.

Huohotinongelmista kannattaa etsiä foorumilta lisää tietoa.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Niksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 13:45

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Tuo kulutus on pitkälti riippuvainen siitä minkälaista reissua meinaa taittaa. Matka-ajossa tuo 2.3:nen kuluttaa omien kokemuksien mukaan jopa hieman vähemmän kuin 2.0. Muistaakseni sidin mukaan pääsin helposti 6.7-6.8 l kulutuksiin. Sitten kaupunkipyörityksessä menikin ihan reippaasti :) Automaatti oli tuon minun, tosin vähän vanhempi kuin nyt hakusessa.
VW Golf Sportline 2.0TDI -09
Ex 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t -98, 9-3 2.0t SC Biopower -06, 9-5 2.3t ARC -03 Biopower
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Hyvä auto on 9-5 just käytin leimalla ja kerrasta läpi ei mitään vikoja mulla vm 99 2,3 tA wagon ajettu 290000 eikä kolise vielä jakopääkään eikä ole vielä tehty koneelle mitään öljyt vaihettu alussa 5000 välein ja turbo alkuperänen :D
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Suhtautuisin huikan varauksella uudempaan 5-vaihteiseen automaattiin. Ainakin olisi eduksi , jos öljyt olisi vaihdettu esim. 60tkm välein. Toimivuutta kannattaa testata kylmänä ja KUUMANA. Esim. -04 mallin ö-vaihtoväli 150tkm on täysin yliampuva. Sinänsä autona pirun hyvä, ja kokoisekseen näppärä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja core2 »

KN/Lieto kirjoitti:Suhtautuisin huikan varauksella uudempaan 5-vaihteiseen automaattiin. Ainakin olisi eduksi , jos öljyt olisi vaihdettu esim. 60tkm välein. Toimivuutta kannattaa testata kylmänä ja KUUMANA. Esim. -04 mallin ö-vaihtoväli 150tkm on täysin yliampuva. Sinänsä autona pirun hyvä, ja kokoisekseen näppärä.
Luulen ettei tarvitse olla kovin varautuvainen -07:kasta ja sitä uudemmista laatikoista, näiden öljynvaihtoväli on 120tkm. Mutta sekin tuntuu liian pitkältä joten ö-vaihto kuten taksi/poliisi 60000 kilsaa niin sit on ihan ok.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

http://foorumi.saabclub.fi/search.php?s ... 4&start=90 sivun alalaidan käppyrä - siis seur. sivun ylälaita!
Kulutus on niin kovin keskinopeudesta riippuvainen!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

kello kirjoitti: Se jakopää taitaa mennä parinsadantuhannen välein siihen kuntoon että täytyy remonteerata,
Jakopää menee jossain 100 tkm - 1 000 000 km välillä. Eikä välttämättä vielä sittenkään... Joillakin on rempattu aika vähälläkin ajolla. Joillakin on jo yli 600 tkm ajettuja, joissa alkuperäinen jakopää.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: OG 9-5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Kiitos näistä vastauksista. Tossa noita vanhoja ketjuja jo luinkin ja löyty aika kattavasti tietoa.

Mitä tuohon 200tkm kohdalla olevaan isompaan huoltoon kuuluu?
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Vastaa Viestiin