Välijäähdytin täyttyi öljyllä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tippi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 08:21
Paikkakunta: Kirkkonummi

Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja tippi »

Vm. -98 2,3T päätti eilen siirtää öljyt moottorista välijäähdyttimeen. Onko tietoa tai hyviä veikkauksia, mistä johtui, mistä päin lähdetään etsimään vikaa ja mitä korjaamaan? Autossa on vaihtokone, sillä ajettu noin 100000 km ja turbolla noin 30000 km.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

tippi kirjoitti:Vm. -98 2,3T päätti eilen siirtää öljyt moottorista välijäähdyttimeen. Onko tietoa tai hyviä veikkauksia, mistä johtui, mistä päin lähdetään etsimään vikaa ja mitä korjaamaan? Autossa on vaihtokone, sillä ajettu noin 100000 km ja turbolla noin 30000 km.
Turbo tod näk kaput.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Saabisti -77 kirjoitti:Turbo tod näk kaput.
Oon samaa mieltä. Jos ja kun näin on käyny niin huomioippa sekin vielä että pakoputki on myös saanut osansa siitä öljystä, että vähintään valuttelua vaatii myös se osasto :idea:

Vain 100.tkm ajettu kone ja vain 30.tkm ajettu garretti kyllä hieman ihmetyttää...paitsi jos koneenvaihdon yhteydessä huohotin päivitys jätettiin tekemättä. Eikä sitten turbonvaihdossa jaksettu pesty öljypohjaa ja imusihtiä, niin kuin monilla tuntuu olleen tapana tehdä :twisted:
tippi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 08:21
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja tippi »

Otetaan turbo huomenna irti, ja jos vika on siinä, otan puhelimen kauniiseen käteeni ja soitan koneen ja turbon vaihdon tehneelle huoltoliikkeelle.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Joissakin ohjeissa on että turbon vaihdon yhteydessä täytyy tuo ö-pohjan ja imusihdin pesu tehdä ja joissakin taas ei????
Se jos mikä on kuitenkin oleellista uuden ahtimen ja koneen eliniälle.
Liettyneestä, vaahtoutuneesta ja karstankanssa naitetusta öljystä kun ei ole voiteluaineeksi, varsinkaan kun se ö-pumpun imusihti on täynnä noita edellämainitsemiani töhniä, ja öljynkierto loppuu...niimpä! Mitä se on tehnyt muulle koneelle?
Tää tosin on vain kauhuskenaarion toinen pää. Toinen on se että kone on ehjä...jostain tältä välitä löytynee totuus :P
tippi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 08:21
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja tippi »

kauhuskenaarioita miellelläni luen, niin tiedän kannattaako projektiin ryhtyä ja tehdä siitä auto itselle vai hankkiutua eroon tuollaisena.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Niin siis minähän olen foorumin "kylähullu", jotenka kaikki mitä sanon on kuulijan vastuulla...

No joo :D

Jos koppa on hyvä ja varusteet miellyttää niin onhan noita koneita tarjolla :wink:
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja Termos »

tippi kirjoitti:Otetaan turbo huomenna irti, ja jos vika on siinä, otan puhelimen kauniiseen käteeni ja soitan koneen ja turbon vaihdon tehneelle huoltoliikkeelle.
Jos aloitat purkuhommat downpipen irtiruuvaamisella, niin siinä vaiheessa voi jo alustavasti tutkia ahtimen kuntoa.
Käsi vaan ahtimen sisään ja akselin ravistelua joka suuntaan, yleensä porsineissa Garretteissa sitä klappia on sen verran, ettei tartte vikaa arvuutella :lol:

Jos klappia on, niin voit jo tuossa vaiheessa miettiä, että antaako huoltoliikkeen hoitaa loput.

Miten muuten satuit huomaamaan öljyjen siirtymisen väärään paikkaan, ei kai vain öljynpainevalo siitä kertonut?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
tippi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 08:21
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja tippi »

huomattiin kotipihalla, kun oli konepelti ylhäällä ja putkissa "lotisi". 20 km aiemmin päästi perässään yhden savupilven kiihdytyksessä, merkkivalo paloi viimeiset parisataa metriä ennen kuin pääsin kotiin.
tippi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 08:21
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja tippi »

Turbosta akseli poikki.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja A.L. »

tippi kirjoitti:merkkivalo paloi viimeiset parisataa metriä ennen kuin pääsin kotiin.
Eli kone kaput? :evil:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
tippi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 08:21
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja tippi »

ei ainakaan vaikuta siltä.
tippi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 08:21
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja tippi »

eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Vaikuttaisi Garretti tarvitsevan pikkaisen huoltoa :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Välijäähdytin täyttyi öljyllä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Joo noissa liukulaakereissahan pitää ollakin pikkusen välystä :lol:

Oon nähny liki samankuntoisen ahtimen jolla oli ajettu jotain 15-20tkm, ja päältäpäin se oli kuin uusi.
Nyt tulikin mieleen että merkkiliikkeestä hankitun turbon mukana tulee ohje siitä ö-pohjan ja sihdin pesusta mutta muualta ostetuissahan sitä ei tietty ole.

Nyt kun turbo on tuossa kunnossa, ja ilmeisesti jo toiseen kertaan tuon koneen aikana, ja vaikka sillä on ajettu vasta 100tkm niin pahoin pelkään että siellä on jo sellaiset vauriot että sekin on melekosen loppu nyt :?
Vastaa Viestiin