2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja benicio »

Otsikossa se jo tuli sanottuakin, eli farmisaabbi ei ilman kaasulla houkuttelua käynnisty esim 20 min kaupassa käynnin jälkeen, tai viiden minuutin pätkäajon jälkeen. Starttaa ihan ok, ja joskus lupaakin ja jopa pari sekuntia käy, mutta sitten kuolee pois. Ihan lämpimänä alkoi startata hyvin asentoanturin vaihdon jälkeen.
Missä vika?

Kuinka terveellistä muuten on tuo kaasuttelu startin yhteydessä pitkän päälle? Sillä kuitenkin saa käytännössä aina käymään.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja malait »

Olisko vika bensapumpussa tai sytytyskasetissa ?
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja saabvector »

benicio kirjoitti:
Kuinka terveellistä muuten on tuo kaasuttelu startin yhteydessä pitkän päälle? Sillä kuitenkin saa käytännössä aina käymään.
" Projekti " ysitonnisen kanssa olen toiminut näin kohta 10 vuotta, ja hyvin kukkuu :wink:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja benicio »

Haa, vika todennäköisesti paikannettu moottorin lämpötila-anturiin, joka sekoilee juuri kyseisissä lämpötiloissa, kylmänä ja kuumana on ok. Näin sanoivat pajalla kun käyttivät kylmästä kuumaksi arvoja logaten. Loppuviikolla vaihto, saa nähdä korjaantuuko.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja benicio »

Eipä korjaantunut. Joskus saattaa jäädä käymään n 500 kierroksen röpöttävää tyhjäkäyntiä ja check engine valo palaa, mutta taitaa palaa tuon alhaisen tyhjäkäynnin takia, eikä sen (ja käynnistymisongelman) aiheuttajan takia? Tai mistä näistä tietää. Mitäköhän seuraavaksi kokeilisi...
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se CE matalan tyhjäkäynnin takia pala, kyllä siellä oikea vika on. Onko läppä limp-home tilassa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja benicio »

Niin siis se CE-valo sammuu kun kaasua painaa ja kierrokset nousevat normaaliksi, mutta about jonkun 10 sekuntia putputti todella alhaista tyhjäkäyntiä ce-valon palaessa ennen kuin polkaisin kaasua. Limp-home-tilasta ei havaintoa. Pitäisikö tuosta CE-valosta nyt joku koodi jäädä muistiin? En ymmärrä näistä autosähköasioista mitään.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jää koodi muistiin, limp homen päällä olon varmistus ja tarvittaessa resetointi selviää hakua käyttämällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja benicio »

Nostelen tätä taas ylöspäin. Vian aiheuttajaa ei ole taviskorjaamolla löydetty. Sen sijaan kovimmilla pakkasilla tuli ilmi sellainen vika, että joskus kylmänä startatessa ei moottori eka yrityksellä pyöri, vaan kuuluu vain huminaa. Toisella yrittämällä starttaa sitten normaalisti. Saattaisiko viitata solenoidiin tms? Ja voisiko tämä liittyä varsinaiseen vikaan, eli kylmänä ja kuumana lähtee kiltisti käyntiin, mutta sillä välillä ei ilman kaasuttelua.

Sain taas check enginen jäämään palamaan, eli auto jäi startatessa käymään n 500 kierroksen tyhjäkäyntiä (siis todella alhaista röpötystä, sisävalot vilkkui yms) ja check engine paloi n minuutin ennen kuin polkaisin kaasulla tyhjäkäynnin normaaliksi. Mitään vikakoodia ei kuitenkaan jälkeenpäin löytynyt OBD-testerillä. Kummallista?

Ajatuksia, missä vika?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

samat viat oli ostaessa eli lämpimällä koneella kierrokset souti muutaman kerran ja sit sammu jos kaasua polki ni kesti käynnissä ja toimi normaalisti.
Ei limp homea eikä vikakoodia.
Liikkeen piikkiin vaihdettiin asentoanturi immu mut jos muistan oikein ni kaasuläppäkotelo oli jollain tavalla viallinen ja sen vaihdolla vasta korjaantu.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja benicio »

benicio kirjoitti:Nostelen tätä taas ylöspäin. Vian aiheuttajaa ei ole taviskorjaamolla löydetty. Sen sijaan kovimmilla pakkasilla tuli ilmi sellainen vika, että joskus kylmänä startatessa ei moottori eka yrityksellä pyöri, vaan kuuluu vain huminaa. Toisella yrittämällä starttaa sitten normaalisti. Saattaisiko viitata solenoidiin tms? Ja voisiko tämä liittyä varsinaiseen vikaan, eli kylmänä ja kuumana lähtee kiltisti käyntiin, mutta sillä välillä ei ilman kaasuttelua.
Haa, raportoin tästä tänne, jos jotakuta joskus sattuisi auttamaan.

Eli vahva usko on, että vika sitkeään käynnistysprobleemaan löytyi. Kaasuläppäkotelon etupuolelta viistosti lähtevä ja rintapellillä päin olevaan mötikkään liittyvä pieni letku oli tuolta rintapelliltä päin irti. Ei hajuakaan mikä tuon letkun funktio on, mutta ainakin nyt n 4 kertaa on käynnistynyt ok, kun olen yrittänyt saada vikaa päälle.
Letku paljastui kun putsailin kaasuläppäkoteloa. Hiukan kummastuttaa ettei tuota ole aikaisemmin huomattu, kun auto on kuitenkin ollut autoliikkeen piikkiin moneen otteeseen pajalla ja viikon merkkihuollossakin tätä varten. :roll:
Sinänsä tuo irti ollut pää ei näy silmämääräisesti, vaan joutui tiirailemaan.

Onni onnettomuudessa, ettei omaa rahaa tähän ole juurikaan mennyt, seuraavaksi olisin tod.näk. kokeillut lambdan ja bensapumpun vaihtoa.

Täytyy nyt vielä ajella ja testailla, josko todella vika olisi mennyttä.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja benicio »

benicio kirjoitti: Täytyy nyt vielä ajella ja testailla, josko todella vika olisi mennyttä.
Päivitystä: Kyllä se nyt vahvasti siltä vaikuttaa että vika on poistunut. Tuntuu uskomattomalta, ettei tätä vianaiheuttajaa ole huolloissa havaittu. Ihan perusjuttu kai tarkastaa alipaineletkut käyntihäiriöissä, toki itsekin sen vasta nyt kunnolla tein. :oops:
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Crdu
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 11:29
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Crdu »

Benicio oliko tuntua että ei olis ollut aina ajossa välillä niitä tehoja mitä pitäisi olla? ts. Rupesiko muutenkin kulkee paremmin? Ja näkikö sen letkun irtiolon purkamatta mitään?
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Letku näkyy, kun otat siitä "moottorin päältä" sen suojamuovin pois ihan vaan nostamalla. Letku menee siis rinta-/ tulipellissä olevaan mötikkään (jarrutehostimen kohdilla, siis kuskin puolella), joka on suojattu myös muovikuorella. Muovikuoren alla oli muistaakseni joku iso sähköliitin. Suoja lähti pois, kun vähän kikkaili ja nosti. Oliko siinä vielä joku ruuvi näkyvissä, nyt en muista.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 2.0tA -99 192tkm ei käynnisty haaleana, asentoant. vaihdettu

Viesti Kirjoittaja benicio »

^jotenkin noin se muistaakseni oli. Letku ei ole ihan päällimmäisenä, ja varsinkin loppupää rintapellille päin on vähän piilossa. En tiedä oliko vika minulla lopulta tuossa, mutta ainakin vika on korjaantunut.
Tuli myös mieleen voisiko tähän vaikuttaa moniurahihnan löysyyskin. Jossain vaiheessa auto alkoi sammuilla ajossa, tämä vika poistui tod. löysä hihna vaihtamalla, ja käynnistysvaikeudet katosivat minusta samoihin aikoihin.

Ja en mitään tehon puuttumista havainnut.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin