Sähköoireita
Sähköoireita
2004-vuotinen 9-5 alkoi eilen töistä lähtiessä temppuilla. Annoin sen nukkua yön yli parkkiksella mutta oireet aamulla olivat samat.
Kun panee virrat päälle, mittarivalot tavallaan räpsyvät päälle ja pois nopeaan tahtiin, nopeusmittarin ja kiekkamittarin neulat väpättävät myös. Samalla kuuluu ihan kuin jonkun releen nopeatahtista naksutusta kojelaudan suunnalta.
Käynnistymisestä ei tietoakaan, vaan starttiasennossa kuuluu surinaa.
Joskus vielä avain pois otettuna kuuluu jostain kauempaa konepellin alta myös naksuntaa, yleensä ei.
Keskuslukitus toimii vaihtelevalla menestyksellä, eli välillä ei lainkaan, joskus avaimella ja pari kertaa onnistui kakellakin. Tämä siis vaihtelee ja eri tuloksen voi saada kun käyttää avainta virtalukossa ja ottaa pois.
Aiemmin on ollut sellaista häikkää virtalukossa, että avain on tullut vähän huonosti, "pykälän" kautta pois, ja silloin ei kake ole toiminut, eli ihan kuin avain vielä olisi lukossa. Se on korjaantunut kun avaimen on käyttänyt taas lukossa.
Mitä raati veikkaa, voisiko olla jotain virtalukkoon liittyvää vai kenties jotain kalliimpaa?
Pajallehan tuo pitää hinata, mutta auto on keula kukkapenkkiin päin ja keppi on P-asennossa eikä se liiku siitä mihinkään...
Kun panee virrat päälle, mittarivalot tavallaan räpsyvät päälle ja pois nopeaan tahtiin, nopeusmittarin ja kiekkamittarin neulat väpättävät myös. Samalla kuuluu ihan kuin jonkun releen nopeatahtista naksutusta kojelaudan suunnalta.
Käynnistymisestä ei tietoakaan, vaan starttiasennossa kuuluu surinaa.
Joskus vielä avain pois otettuna kuuluu jostain kauempaa konepellin alta myös naksuntaa, yleensä ei.
Keskuslukitus toimii vaihtelevalla menestyksellä, eli välillä ei lainkaan, joskus avaimella ja pari kertaa onnistui kakellakin. Tämä siis vaihtelee ja eri tuloksen voi saada kun käyttää avainta virtalukossa ja ottaa pois.
Aiemmin on ollut sellaista häikkää virtalukossa, että avain on tullut vähän huonosti, "pykälän" kautta pois, ja silloin ei kake ole toiminut, eli ihan kuin avain vielä olisi lukossa. Se on korjaantunut kun avaimen on käyttänyt taas lukossa.
Mitä raati veikkaa, voisiko olla jotain virtalukkoon liittyvää vai kenties jotain kalliimpaa?
Pajallehan tuo pitää hinata, mutta auto on keula kukkapenkkiin päin ja keppi on P-asennossa eikä se liiku siitä mihinkään...
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
Re: Sähköoireita
Tyhmä kysymys, onko akussa varmasti virtaa?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Sähköoireita
On siellä nyt jotain, koska räpsyttelee niitä releitä (tms) jo toista päivää. Toki tuli mieleen sama, että josko akku olisi tarpeeksi kuollut. Valojahan tuossa ei voi jättää vahingossa päälle, mutta ehkä viallinen virtalukko söi akkua tyhjiin? Sopiikohan akun tyhjenemisen kanssa kuvaan se, että käynnistettäessä ei edes yritä pyörittää mutta kuitenkin surinaa kuuluu?nix0n kirjoitti:Tyhmä kysymys, onko akussa varmasti virtaa?
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
Re: Sähköoireita
Kuulostaa tosiaan heikon akun oireilta.
Kun sähkölaitteita kytkeytyy päälle, akun jännite laskee. Tämän seurauksena sähkölaitteet kytkeytyvät pois päältä. Ja sitten taas jännite nousee hetkeksi .... seurauksena on ikäänkuin värähtelyilmiö.
Vika voi tietenkin olla myös akun kaapeleissa, mutta ensimmäisenä tietenkin epäilys kohdistuu akkuun. Saattavat joskus hajota ihan äkkiä, etenkin vanhemmuuttaan.
Itselläni joskus kosahti ihan merkkiakku kertalaakista kesähelteellä oikein "kananmunanhajun" säestyksellä. Ja se oli sitten siinä.
Kun sähkölaitteita kytkeytyy päälle, akun jännite laskee. Tämän seurauksena sähkölaitteet kytkeytyvät pois päältä. Ja sitten taas jännite nousee hetkeksi .... seurauksena on ikäänkuin värähtelyilmiö.
Vika voi tietenkin olla myös akun kaapeleissa, mutta ensimmäisenä tietenkin epäilys kohdistuu akkuun. Saattavat joskus hajota ihan äkkiä, etenkin vanhemmuuttaan.
Itselläni joskus kosahti ihan merkkiakku kertalaakista kesähelteellä oikein "kananmunanhajun" säestyksellä. Ja se oli sitten siinä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköoireita
Joo, akku onkin vielä alkuperäinen. Sitä testattiin muistaakseni viime talvena ja silloin oli vielä voimissaan, mutta onhan sillä jo 7 vuotta ikää. Ja eilenkin oli kuuma, auto oli keula iltapäivän aurinkoon... oikein sai autoon istuessa taas kirota mustia nahkapenkkejä.petrisa kirjoitti:Saattavat joskus hajota ihan äkkiä, etenkin vanhemmuuttaan.
Itselläni joskus kosahti ihan merkkiakku kertalaakista kesähelteellä oikein "kananmunanhajun" säestyksellä. Ja se oli sitten siinä.
Voisihan tuon akun joka tapauksessa muutenkin jo vaihtaa, katsotaan auttaisiko se tähän.
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
Re: Sähköoireita
Täällä sipannut 9-3 ja 9-5 akut kertalaakista. Edellisellä kerralla normaalisti käyntiin ja tämän jälkeen vain naksahdus, kun on yrittänyt startata.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Sähköoireita
Itsellä aikoinaan tontussa totaaliväsähtänyt akku teki sen, että startin yrityksessä tai virrat päällä ollessa nopeus ja kiekkamittari "nakkeli niskojaan" eli pomppi miten sattuu. Uusi akku ratkaisi ongelman, ei muuta kuin kovaa ajoa...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Sähköoireita
Sehän se oli. Uusi akku kiinni ja saabismi on taas entisellään. Kiitos kaikille avusta!
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
Re: Sähköoireita
ja tuon virtalukon saat toimimaan kun puhdistat ja öljyät lukkopesän..itselläkin oli tuota takeltelua ja korjaantui noin.
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: Sähköoireita
Mitä öljyä olet käyttänyt virtalukon pesään?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Sähköoireita
taisinpa tehdä silleen, että ensin puhdistin liat rasvanpoistospryllä ja ramppasin avainta pesään/ pois aina liat avaimesta pyyhkien (lukkopesä siis paikoillaan). sitten kun lukkopesä vaikuttaa puhtaalta hivenen monitoimiöljyä perään. näin itse tein ja hyvin on ainakin puoli vuotta mennyt. oli foorumilla ohjeetkin tähän miten jotkut muutkin ovat tehneet...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: Sähköoireita
Älä vaan tee tuota operaatiota lukkopesä paikallaan!henuh kirjoitti:ja tuon virtalukon saat toimimaan kun puhdistat ja öljyät lukkopesän..itselläkin oli tuota takeltelua ja korjaantui noin.
Todennäköisesti jumittuu lopullisesti.
Sitten on vitsit vähissä.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Sähköoireita
itsekin olisin ottanut lukkopesän pois, muttei lähtenyt millään. joten tein operaation paikanpäällä ilman mitään ongelmia..muista en tiedä miten on onnistunut paikanpäällä rampatessa...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: Sähköoireita
Jumissa aikansa olleet kuluneet ja jumittuuneet lukkopesän haitathenuh kirjoitti:itsekin olisin ottanut lukkopesän pois, muttei lähtenyt millään. joten tein operaation paikanpäällä ilman mitään ongelmia..muista en tiedä miten on onnistunut paikanpäällä rampatessa...
liotetaan/ voidellaan uudestaan liikkumaan.
Lopputulos

kuluneita ennemmin jumissa olevia lukkopesän haittoja tarpeeksi,eli voitelu
huonontaa tilannetta ja useasti jumittaa sen lopullisesti!
Eikä saa enään irrotettu autosta ilman "väkivaltaa"pois!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid