Tehtaan virisarja ja katsastus?
Tehtaan virisarja ja katsastus?
Tuttavani hankki 9-5 MY06 2,0t autoonsa tehtaan virisarjan (softa 150hv->185hv) joka asennettiin merkkiliikkeessä. Pitäisikö kaikkien taiteen sääntöjen mukaan asiaan liittyä paperityötä viranomaisten kanssa (muutoskatsastus tms.)?
Vai onko verrokkiauto saman alustan suhteen 2,3t jolloin >20% tehonlisäystä ei tapahtunut? Entä päästöt, jääkö tämä silti toleranssien sisään?
En halua kuulla kuinka asiaa ei kukaan tule ikinä huomaamaan missään, se on sinänsä tiedossa. Ongelmana on se ettei merkkihuoltokaan osannut asiasta antaa sen kummempia virallisia ohjeita eikä katsastuskonttorikaan suoralta kädeltä tiennyt. Eihän tämän pitäisi olla vaikeaa kun kyseessä on tehtaan virallinen lisävaruste.
Tässä on jotain >3v vanhaa juttua aiheesta, meneekö se merkkiliikkeen antamalla paperilla ja 70€ (+inflaatio) korvauksella katsastuskonttorilla?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... skatsastus
Vai onko verrokkiauto saman alustan suhteen 2,3t jolloin >20% tehonlisäystä ei tapahtunut? Entä päästöt, jääkö tämä silti toleranssien sisään?
En halua kuulla kuinka asiaa ei kukaan tule ikinä huomaamaan missään, se on sinänsä tiedossa. Ongelmana on se ettei merkkihuoltokaan osannut asiasta antaa sen kummempia virallisia ohjeita eikä katsastuskonttorikaan suoralta kädeltä tiennyt. Eihän tämän pitäisi olla vaikeaa kun kyseessä on tehtaan virallinen lisävaruste.
Tässä on jotain >3v vanhaa juttua aiheesta, meneekö se merkkiliikkeen antamalla paperilla ja 70€ (+inflaatio) korvauksella katsastuskonttorilla?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... skatsastus
Re: Tehtaan virisarja ja katsastus?
Eiköhän kaikkein varmimman vastauksen saa kun sanot sille tuttavallesi että soittaa siihen katsastuskonttoriin ja kysyy sieltä mitä tehdä. Ja aloittaa kyselyn vielä niin päin että kysyy mitä jos ostaisi tämmöisen niin kuinka kuuluisi toimia. Siinä vaiheessa voi vielä perääntyä ja jättää katsastamatta jos vaikuttaa liian vaikealta ja hankalalta.
Ahdonvoimaa
Re: Tehtaan virisarja ja katsastus?
Kyllä se vähäpäästöisen auton kohdalla menee niin että pitäisi käydä konttorilla muutoskatsastamassa ja esittää Saabin todistus (pitäisi saada virisarjan mukana) että uusi softa täyttää kaikki vaatimukset ja muita muutoksia ei tarvita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tehtaan virisarja ja katsastus?
Mulla on tehtaan 185hv virisarja ja rekisteriotteessa siitä merkintä. Oli siis jo autoa ostettaessa eli edellisen omistajan toimesta. Luulisinpa, että rahalla siitä selviää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Tehtaan virisarja ja katsastus?
Muutoskatsastin aikoinaan entisen autoni (9-3) tehtaan virityssarjalle. Homma meni siten, että merkkiliike laittoi purkin kiinni ja allekirjoitti/leimasi paketin mukana tulleen asennustodistuksen. Se viedään katsastuskonttorille ja pientä rahallista korvausta vastaan tullee uusi rekisteriote muutostietoineen. On kyllä ihme, jos ei merkkiliike älyä täyttää asennustodistusta. Eri juttu sitten, jos purkki on hommattu esim. käytettynä eikä todistusta ole mukana. Sertifikaatinhan saa plakkona tulostettua vaikka netistä, mutta suostuuko merkkiliike leimaamaan paperin tuossa tapauksessa onkin sitten eri juttu.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Tehtaan virisarja ja katsastus?
Mitenkäs sitten ns omatekemät softat? Esim stage 1 -> 3 mutta tehty "ranettamalla" mites niiden muutoskatsatus onnistuu? Vai onnistuuko ollenkaan?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Tehtaan virisarja ja katsastus?
En ole varma miten suomen Saab tähän suhtautuu, mutta ruotsissa on asennus tehtävä saabin valtuuttamalla verstaalla näitä valtuutettuja virittäjiä löytyy kolme saab performance, Hirsch ja joissakin virityksissä myös BSR, yhteistä näille on, että jos hyväksytty asennus niin myös Saabin tehdastakuu pysyy voimassa niiltä osin jotka koskevat kyseisiä virejä. Näin ollen myös todistus muutoskatsastusta varten kirjoitetaan auton omistajalle.Saab.96 kirjoitti:Mitenkäs sitten ns omatekemät softat? Esim stage 1 -> 3 mutta tehty "ranettamalla" mites niiden muutoskatsatus onnistuu? Vai onnistuuko ollenkaan?
Edit: huomioi ettei BSR:n kaikki viritykset kuulu takuiden puitteisiin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Tehtaan virisarja ja katsastus?
Se nyt on aika sama että onko se stage1-3 ostettu Maptunilta tai BSR:ltä vai lykitty ECUun Txsuitella - kun ei noilla kahdella ekallakaan taida olla yhdestäkään virityssarjasta päästötodistuksia/hyväksyntiä tarjolla, niin aika tekemätön juttu on muutoskatsastus. Teoriassa voi teettää ns. pussitestin (hintaluokka vissiin 1-2ke/yritys, ei mene välttämättä läpi eikä tiettävästi ole ihan helppo rasti) ja hakea dynolaput (muutama kymppi) sekä todistaa jarrujen yms riittävyyden verrokkimallien perusteella, käytännössä homma toimii niin, että katsastuskonttorilla ollaan hiljaa ja kiltisti ja toivotaan, ettei katsuri huomaa viriä (pelkkää softaa tuskin huomaa, rautamodit voi ainakin teoriassa havaitakin).Saab.96 kirjoitti:Mitenkäs sitten ns omatekemät softat? Esim stage 1 -> 3 mutta tehty "ranettamalla" mites niiden muutoskatsatus onnistuu? Vai onnistuuko ollenkaan?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tehtaan virisarja ja katsastus?
Kiitos vastanneille. Tehtaan virisarjalle sai virallisen leiman rekisteriotteeseen papereita täyttämällä ja maksamalla konttorilla 48 euroa. Operaatio meni kuulemma aika kivuttomasti vaikkei merkkiliike tässä ihmeemmin auttanut/neuvonut.