Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Apu tarvittaisiin, katsastusmies sanoi, että on välystä taka-akselin vasemman alatukivarren ulommassa nivelessä ja taka-akselin oikean ylätukivarren ulomassa nivelessä.
Mistähän puslista on kysymys?? Tässä hyvä kuva, josta pääsisi kärryille:
http://www.eeuroparts.com/Main/DiagramP ... 637da2.gif

Käsitykseni mukaan ei pitäisi olla olla ne isot puslat, jotka nyt yleensä hajoavat ja joissa on se aurauskulman säätö, ne tuli kerran vaihdettua n. 50 tkm sitten.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
michael67
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 16:20
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja michael67 »

Kyllä ne taitaa olla ne isot nivelet! Elikkä osanumero 15 tossa piirustuksessa minkä olet laittanut.
Saab 9-5 2,3 AT, -98
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

ei nuo ole ne isommat puslat, vaan "narinahelat" eli hommaat 2kpl nr. 15 heloja tai samalla 4kpl ja vaihdat kaikki samalla. suositeltavaa ois vaihtaa kaikki samalla.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja mike »

Nuo on tosiaan yhen sortin palloniveliä ja ainakin omien kokemusten mukaan on ihan hyvä liikutella niveliä reilusti ennen asennusta jotta vaseliinit leviää nivelen sisällä.

Ainakin muutama vuosi sitten vaseliinia oli laitettu kovin kitsaasti alkuperäisosina ostamiini niveliin.

Kuva
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Viistoistaisia tosiaan ovat. Esim. Motonet 17,90e/kpl, OE-laatu 31,50e/kpl (nämä minä laitoin). Saabin hinta taisi olla jotain 52e/kpl. Jos itse vaihdat, niin mitä niitä vaihtaa, joissa ei ole klappia.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Viistoistaisia tosiaan ovat. Esim. Motonet 17,90e/kpl, OE-laatu 31,50e/kpl (nämä minä laitoin). Saabin hinta taisi olla jotain 52e/kpl. Jos itse vaihdat, niin mitä niitä vaihtaa, joissa ei ole klappia.
PCS:ltä 40€/kpl orkkikset tämän vuoden keväällä. Juurikaan väljiä eivät Mamman mobiilissa vielä olleet, mutta suojakumit oli jo päreinä. Itse vaihtaminen sitten edellyttää tarpeeksi jämerää holkki-ulosvedin sarjaa, eli sopivan pituisia ja paksuja putkenpätkiä, sopivan mittaista pulttia jne. Jos ei jostain saa valmista sarjaa lainattua, niin aika haaliminen lienee sopivissa ulosvetimen osissa ja ilman on ihan turha edes yrittää, ei onnistu mitenkään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Muistikuva on, että noi on samat kuin B Vectran osat ja ko. vempeleen vaihtosarjan sai ostettua esim. Automuovi Kemiltä alle 100 Euron hintaan... Loppupelissä aika pieni raha siitä, että ei tarvitse kauaa tuskailla vaihtotyön kanssa.

Kun on kerran auto rempassa ja osa purusta tehty, niin molempien vaihto per puoli ei oikeastaan lisää työaikaa kuin vajaan puolituntia per puoli ja lisäkulukin jää alta satasen, sittenpähän olis kaikki vaihdettu.

Jos on itse tehty sarja, niin kierretangon ja pulttien tulee olla min. 10.9 lujuutta, 8.8 ei kestä...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
michael67
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 16:20
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja michael67 »

V.J.S kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Viistoistaisia tosiaan ovat. Esim. Motonet 17,90e/kpl, OE-laatu 31,50e/kpl (nämä minä laitoin). Saabin hinta taisi olla jotain 52e/kpl. Jos itse vaihdat, niin mitä niitä vaihtaa, joissa ei ole klappia.
PCS:ltä 40€/kpl orkkikset tämän vuoden keväällä. Juurikaan väljiä eivät Mamman mobiilissa vielä olleet, mutta suojakumit oli jo päreinä. Itse vaihtaminen sitten edellyttää tarpeeksi jämerää holkki-ulosvedin sarjaa, eli sopivan pituisia ja paksuja putkenpätkiä, sopivan mittaista pulttia jne. Jos ei jostain saa valmista sarjaa lainattua, niin aika haaliminen lienee sopivissa ulosvetimen osissa ja ilman on ihan turha edes yrittää, ei onnistu mitenkään.

Ompa hinta noussut! Viime marraskuussa pcs:n hinta oli 26€! Ulosvetäminen on hankalampi homma kun laittaa paikalleen, niin voi pakastaa ton osan ensin!
Saab 9-5 2,3 AT, -98
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Kiitoksia vastauksista, nyt taas ymmärretään mistä osista on kysymys ja osaan suunnitella hommaa eteenpäin. Oli nimittäin niin tyly katsastusmies, että ei oikein suostunut kertomaan mitään, totesi, että kyllä korjaamolla tietävät, hitto mikä äijä..... En vie enää koskaan herttoniemen katsastusasemalle (hitsaajankatu 10), vaan menen sille toiselle asemalle, mutta tämä tästä.
Kyllä vaihdatan kaikki nivelet kerralla, niin sitten ovat kunnossa samoin tein, tosiaan narinaa sieltä on kuulunutkin. Osat eivät vaikuta kalliilta, joten pitää hiukan selvitellä korjaamojen kustannuksia.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

michael67 kirjoitti: Ompa hinta noussut! Viime marraskuussa pcs:n hinta oli 26€! Ulosvetäminen on hankalampi homma kun laittaa paikalleen, niin voi pakastaa ton osan ensin!
Yritti ne jotain tarvikekuraa (=Scantech) likimain tuohon hintaan myydä, mutta sai sentään kalliimmat orkkikset pyytämällä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja koistha »

PCS:n tarvikekuran valmistaja on sellainen tunarifima kuin Febi-Bilstein. Ainakin ko. firman iskarithan ovat tunnetusti täyttää kuraa, vai kuinka?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Onpa vaihtelevat hinnat kun Magneetissa keväämmällä sain alle (jos nyt ihan oikein pennilleen muistan) alle satkulla kaikki neljä klubikortilla :roll: . Koitan löytää kuitin ja korjata virheeni jos niin on. Oma jäi kiinni samoista puslista katsastuksessa keväällä.
Homemade ulosvetäjä toimi ylemmissä puslissa mutta alemmat lähti lekalla ja oikean kokoisella "tuurnalla".
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

koistha kirjoitti:PCS:n tarvikekuran valmistaja on sellainen tunarifima kuin Febi-Bilstein. Ainakin ko. firman iskarithan ovat tunnetusti täyttää kuraa, vai kuinka?
Kuten V.J.S kirjoitti, keväällä Pro-Car Servicen tarjoamat edukkaammat puslat olivat juurikin ScanTechin tavaraa. Ilmeisesti ovat nyt saaneet myös Bilsteinin tilbehöörit näiltä osin valikoimiinsa.

Orkkikset tuli tilaamalla muutaman päivän toimitusajalla. Mutta jos Magneetti tosiaan möi neljä alta satasella (orkkiksia?), niin ovat jo halpoja.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Alatukivarren nivelissä välystä, apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Kolmeen autoon noita tullut jumpattua tänä vuonna (ja kolme eri tilauskertaa osille välillä alkuvuosi-toukokuu), niin joka kerta PCS:ltä tilattuna ne 26 e/kpl -puslat on ollut Febi-Bilsteineja.

Kerran osui käteen samalla kertaa sellainen Motonetin halpisversio (Scantech?) ja tuollainen, niin ero on huima. Se Motonetin pusla on ihan löysä uutenakin ja ne kestää havantoaineiston perusteella sellaisen parikyt tonnia ja ovat taas vaihtokunnossa. Joka tapauksessa puhdasta masokismia laittaa niitä halvimpia, tai sitten tosiaan pitää tykätä alustaosien vaihtamisesta-

Oikeilla työkaluilla noitten vaihto on suht' vaivaton homma - kaikki neljä vaihtaa johonkin pariin-kolmeen tuntiin rauhallisesti tehden. Mulla on itsellä sellainen Laser Toolsin (Vectra B) kitti ja ainakin sillä homma sujuu, kunhan on kunnon vääntötyökalut käytössä.

E
Vastaa Viestiin