Etupään narina ajettaessa töyssyyn

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Etupään narina ajettaessa töyssyyn

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Lomalla on tullut korjattua & huollettua Saabjea hyvällä lopputuloksella :)

9-5 Aero Hirsch:n osalta ei ole tullut tehtyä mitään korjauksia. Yksi asia autoa on hetken vaivannut, nimittäin narina etupäässä jos ajaa esim. hidastetöyssyyn. Narina alkoi pelkääjän puoleta ja nyt kumpikin puoli narisee. No eikun korjaamaan...

Lueskelin vahoja viestejä aiheesta ja päätin aluksi vaihtaa etuvakaajat / koiranluut, koska vaikutti helpolta ja edulliselsta hommalta. Toimenpiteellä ei ollut mitään vaikutusta narinaan.

Tein seuraavaksi alla olevan linkin mukaisen toimenpiteen (Saab 9-5 front anti-roll bar bushing replacement), mikä ei ollu kovin mukava kokemus, johtuen pulttien hankalasta paikasta:

http://www.cozmopolitan.net/?p=656

Ei mitään hyötyä.. Ideoita mitä seuraavaksi?

Autossa on Hirsch:n madallusjouset ja konin sportti iskarit.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupään narina ajettaessa töyssyyn

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Vastaustulvasta johtuen jatkan keskustelua itsekseni :) Mietin jos moottorin tukikumit on rikki, niin sehän saattaisi aiheuttaa sen että koko kone heiluu ja aiheuttaa narinaa mm töyssyissä. Jos auto seisoo paikallaan ja laittaa vaihteen päälle ja autoa työtelee edestakaisin, niin mielestäni moottorin liikkeessä ei ole suurta eroa pihassa toiseen 9-5:n verrattaessa. Klappia tosin vaihteistosta tai jostain muusta riippuen on enemmän verrattuna toiseen 9-5:n. Toinen 9-5:nen on automaatti ja tämä on manuaali. Silmämääräisesti kumien kuntoa on haastellista/mahdotonta arvoida, koska yksikään noista ei ole selkeästi revennyt tai päästänyt nesteitä pihalle.

Oletteko käyneet ostamassa uudet ja toivoneet että homma tulee kuntoon? Eivät vaikuttaneet kovinkaan edulliselta :(
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Etupään narina ajettaessa töyssyyn

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Voi olla kaukaa haettua mutta.... Faijan -07 wagonissa kuului aluksi narinaa (ei voinut määritellä tuleeko vasemmalta/oikealta), joka sitten muuttui aikaa myöden kolinaksi. Syynä oli automaattilaatikon kannatinkumi joka oli revennyt "raameistaan". Autolla ajettu n 70tkm.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupään narina ajettaessa töyssyyn

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kyseessä lienee vaihdelaatikon vääntötuki, joka on vasemmalla edessä. Omassa tuo näyttää ihan uuden veroiselta. Tuon rikkoutuminen pitäisi kyllä vaikuttaa moottorin heilahteluun suurestikkin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Etupään narina ajettaessa töyssyyn

Viesti Kirjoittaja arilar »

Voi näyttää hyvältä, mutta onko klappia käsivoimin ?

Iskari/jousisetin yläpäässä on kumi, myös se voi narista ?
Ei jousikupissa ole mitään ylimääräistä kertymää ?

t;Ari
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Etupään narina ajettaessa töyssyyn

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

itse olen taistellut saman asian kanssa. vaihdettua osaa: apurungon puslat(kaikki), iskarin yläpäät + laakerit, vaihdelaatikon tuki, tukivarsien takimmaiset puslat, koiranluut, ja jotain muuta. hieman on etupää parantunut kaikissa mahdollisissa tilanteissa, mutta tuo pirullinen narina ja satunnainen pehmeä kolahdus tallessa. jopa toisia iskareita kokeillut. luovutin ja väänsin vaan volat kovemmalle kuopissa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Vastaa Viestiin