Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Turbomittarin viisari nousee valkoisen ja keltaisen rajalle kun laittaa virrat päälle (ei käynnistystä), riippumatta onko moottori kylmä tai lämmin. En muista miten tuo on ollut aiemmin mutta miten teillä muilla on tuon suhteen? Onko tuo normaalia, maallikkona tuntuu että ei tuon viisarin pitäisi nousta koska ei kone käy.
Kyllä tuolla ajamaan pystyy mutta nyt on tullut sellaista oiretta että aina ei lähde niin kuin pitäisi, aivan kuin ei olisi turbossa potkua eli hieman kuin joku ahdistaisi (ja joskus on potkua ihan hyvin) ja vakionopeuden kanssa hieman "nykimistä" alamäessa.
Ahdin vaihdettu 6/2010 garrett -> mitsu. Onko läppäkotelo vetelemässä viimeisiään? Vai by-pass venttiili? Vikailmoituksia ei ole tullut.
Kuvaa en tähän pystynytkään liittämään tuosta..
Kyllä tuolla ajamaan pystyy mutta nyt on tullut sellaista oiretta että aina ei lähde niin kuin pitäisi, aivan kuin ei olisi turbossa potkua eli hieman kuin joku ahdistaisi (ja joskus on potkua ihan hyvin) ja vakionopeuden kanssa hieman "nykimistä" alamäessa.
Ahdin vaihdettu 6/2010 garrett -> mitsu. Onko läppäkotelo vetelemässä viimeisiään? Vai by-pass venttiili? Vikailmoituksia ei ole tullut.
Kuvaa en tähän pystynytkään liittämään tuosta..
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
On normaalia että se nousee kun laittaa virrat päälle
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Ok, kiitos tuosta viisarin asento tiedosta. Täytyy tutkailla tuota nykimistä..
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Olen myös miettinyt tuota nykimisoiretta alamäessä, voisiko se olla cruisen normaalia toimintaa vai joku vika? Itsellä nykiminen väheni huomattavasti kun uusin moottorin (vai onko se toinen pää kiinni vaihteistossa?) alemman vääntösauvan dieselin vastaavaan. Alkuperäisessä oli sen verran välystä kumissa että moottori pääsi liikkumaan huomattavan paljon.
9-5 wagon 2.3t A 2005
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Eikös tuo ilmiö ole aivan normaali tosiaan kuten on jo todettu, koska silloin kun mittari on koneen käydessä valkoisella alueella moottori toimii normaalina imumoottorina, ja alkaa ahtaa vasta kun noustaan keltaiselle eli "ylitetään 1atm" paine. Eli normaali-ilmanpaine 1bar on siinä valkoisen ja keltaisen rajalla. Ja silloin kun kone ei käy, moottorissa vallitsee 1atm paine jolloin mittari näyttää valkoisen ja keltaisen rajaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
T7 autossa "turbomittari" osoittaa ilmamassamittarin mittaamaa, moottorin imemää ilmamassaa (milligrammaa/palotapahtuma). Kohtuullinen korrelaatio ahtopaineen suhteen siis mutta ahtopainetta se ei näytä kuten T5 autoissa.
Mittarin nouseminen keskiasentoon virrat päälle laitettaessa on softatoiminto, normaalia kyllä mutta ei tarkoita sitä että moottoriin menisi sammuksissa nollakohtaa vastaava ilmamäärä (n. 530mg/C). Käynnistyksen jälkeen se alkaa näyttää todellisia arvoja ja painuu valkoiselle koska tyhjäkäynnillä läppä on liki kiinni joten ilmamassa on pieni (ja imusarjassa alipaine).
Samasta syystä, ja koska kalibraatiota on helppo muuttaa, ei eri autojen välillä mittarin näyttämiä voi verrata toisiinsa keltaisen alueen alkamisen jälkeen. Vakiosoftissa kelta/punaraja on suunnilleen ko. moottorityypille maksimaalinen sallittu ilmamassa, punaisen loppu huomattavasti enemmän (yleensä luokkaa 1500mg/C eli liki 500Nm). Virisoftissa tätä on joskus muutettu jotta mittari menisi vielä dramaattisemmin punaiselle.
Mittarin nouseminen keskiasentoon virrat päälle laitettaessa on softatoiminto, normaalia kyllä mutta ei tarkoita sitä että moottoriin menisi sammuksissa nollakohtaa vastaava ilmamäärä (n. 530mg/C). Käynnistyksen jälkeen se alkaa näyttää todellisia arvoja ja painuu valkoiselle koska tyhjäkäynnillä läppä on liki kiinni joten ilmamassa on pieni (ja imusarjassa alipaine).
Samasta syystä, ja koska kalibraatiota on helppo muuttaa, ei eri autojen välillä mittarin näyttämiä voi verrata toisiinsa keltaisen alueen alkamisen jälkeen. Vakiosoftissa kelta/punaraja on suunnilleen ko. moottorityypille maksimaalinen sallittu ilmamassa, punaisen loppu huomattavasti enemmän (yleensä luokkaa 1500mg/C eli liki 500Nm). Virisoftissa tätä on joskus muutettu jotta mittari menisi vielä dramaattisemmin punaiselle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Tyypillinen ominaisuus cruisen ja automaatin toiminnassa alamäissä, menee arpomiseksi pitäisikö moottorijarruttaa, rullata vai kiihdyttää vähän. Tuntuu olevan yleisintä automaatti 9-5:ssä, pistäisin kehnohkon TCM ohjelmoinnin piikkiin (ja cruisen kanssa yhteistyön toimimattomuuden).michael kirjoitti:Olen myös miettinyt tuota nykimisoiretta alamäessä, voisiko se olla cruisen normaalia toimintaa vai joku vika?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
tuli tuosta turbomittarista mieleen että sitähän käy tech:illä muuttaa niin menee vaikka ihan punaisen loppuun jos haluaa ;D ainakin tutun og9-3:seen tein tuon kikan ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Hmm.. asia pihvi. T5 autoissa kuitenkin ahtopainetta näyttää? Miksi se on muutettu noin? Entä onko T8 vehkeissä sama homma, että turbon mittari näyttää poltettua ilmamassaa eikä ahtopainetta?jcarlson kirjoitti:T7 autossa "turbomittari" osoittaa ilmamassamittarin mittaamaa, moottorin imemää ilmamassaa (milligrammaa/palotapahtuma). Kohtuullinen korrelaatio ahtopaineen suhteen siis mutta ahtopainetta se ei näytä kuten T5 autoissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
T5 autoissa on ahtopainemittari, tonnareissa mekaaninen, og9-3 sähköinen.
T8 on myös ilmamassaan perustuva "vääntömittari". Se on muutettu siksi koska ohjauslogiikka on muuttunut simppelistä ahtopainekontrollista vääntömallinnukseen. Mittarin tarkoitus on näyttää toteutuva vääntö (ilmamassa) suhteessa nimellisvääntöön.
T8 on myös ilmamassaan perustuva "vääntömittari". Se on muutettu siksi koska ohjauslogiikka on muuttunut simppelistä ahtopainekontrollista vääntömallinnukseen. Mittarin tarkoitus on näyttää toteutuva vääntö (ilmamassa) suhteessa nimellisvääntöön.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Kiitoksia tästä, jälleen kerran hitusenverran viisaampi ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Mihin asentoon tuon ahtopaine-/turbomittarin kuuluisi vakiossa viirusilmäAerossa (vm. 06) kohota? Itselläni nousee kyllä punaisen alkupäähän, mutta ei kuitenkaan ihan edes punaisen keskivaiheen tietämille. Auto tuntuu liikkuvan ihan hyvin, mutta enpä ole verrannut muihin vastaaviin.
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
Oliko jollain kommenttia tuohon ahtojen nousemiseen, eli mihin asentoon Aeron viisarin kuuluisi kohota?kooamas kirjoitti:Mihin asentoon tuon ahtopaine-/turbomittarin kuuluisi vakiossa viirusilmäAerossa (vm. 06) kohota? Itselläni nousee kyllä punaisen alkupäähän, mutta ei kuitenkaan ihan edes punaisen keskivaiheen tietämille. Auto tuntuu liikkuvan ihan hyvin, mutta enpä ole verrannut muihin vastaaviin.
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
eli tosta päätellen vakiossa aerossa jossa 350/370Nm niin kelta/punarajallejcarlson kirjoitti: Vakiosoftissa kelta/punaraja on suunnilleen ko. moottorityypille maksimaalinen sallittu ilmamassa, punaisen loppu huomattavasti enemmän (yleensä luokkaa 1500mg/C eli liki 500Nm).
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy
2006> on eri mittari kuin aikaisemmassa versiossa, on ainoastaan valkoinen ja punainen.NoNI kirjoitti:eli tosta päätellen vakiossa aerossa jossa 350/370Nm niin kelta/punarajallejcarlson kirjoitti: Vakiosoftissa kelta/punaraja on suunnilleen ko. moottorityypille maksimaalinen sallittu ilmamassa, punaisen loppu huomattavasti enemmän (yleensä luokkaa 1500mg/C eli liki 500Nm).