Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Turbomittarin viisari nousee valkoisen ja keltaisen rajalle kun laittaa virrat päälle (ei käynnistystä), riippumatta onko moottori kylmä tai lämmin. En muista miten tuo on ollut aiemmin mutta miten teillä muilla on tuon suhteen? Onko tuo normaalia, maallikkona tuntuu että ei tuon viisarin pitäisi nousta koska ei kone käy.

Kyllä tuolla ajamaan pystyy mutta nyt on tullut sellaista oiretta että aina ei lähde niin kuin pitäisi, aivan kuin ei olisi turbossa potkua eli hieman kuin joku ahdistaisi (ja joskus on potkua ihan hyvin) ja vakionopeuden kanssa hieman "nykimistä" alamäessa.

Ahdin vaihdettu 6/2010 garrett -> mitsu. Onko läppäkotelo vetelemässä viimeisiään? Vai by-pass venttiili? Vikailmoituksia ei ole tullut.

Kuvaa en tähän pystynytkään liittämään tuosta..
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

On normaalia että se nousee kun laittaa virrat päälle
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Ok, kiitos tuosta viisarin asento tiedosta. Täytyy tutkailla tuota nykimistä..
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja michael »

Olen myös miettinyt tuota nykimisoiretta alamäessä, voisiko se olla cruisen normaalia toimintaa vai joku vika? Itsellä nykiminen väheni huomattavasti kun uusin moottorin (vai onko se toinen pää kiinni vaihteistossa?) alemman vääntösauvan dieselin vastaavaan. Alkuperäisessä oli sen verran välystä kumissa että moottori pääsi liikkumaan huomattavan paljon.
9-5 wagon 2.3t A 2005
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eikös tuo ilmiö ole aivan normaali tosiaan kuten on jo todettu, koska silloin kun mittari on koneen käydessä valkoisella alueella moottori toimii normaalina imumoottorina, ja alkaa ahtaa vasta kun noustaan keltaiselle eli "ylitetään 1atm" paine. Eli normaali-ilmanpaine 1bar on siinä valkoisen ja keltaisen rajalla. Ja silloin kun kone ei käy, moottorissa vallitsee 1atm paine jolloin mittari näyttää valkoisen ja keltaisen rajaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7 autossa "turbomittari" osoittaa ilmamassamittarin mittaamaa, moottorin imemää ilmamassaa (milligrammaa/palotapahtuma). Kohtuullinen korrelaatio ahtopaineen suhteen siis mutta ahtopainetta se ei näytä kuten T5 autoissa.

Mittarin nouseminen keskiasentoon virrat päälle laitettaessa on softatoiminto, normaalia kyllä mutta ei tarkoita sitä että moottoriin menisi sammuksissa nollakohtaa vastaava ilmamäärä (n. 530mg/C). Käynnistyksen jälkeen se alkaa näyttää todellisia arvoja ja painuu valkoiselle koska tyhjäkäynnillä läppä on liki kiinni joten ilmamassa on pieni (ja imusarjassa alipaine).

Samasta syystä, ja koska kalibraatiota on helppo muuttaa, ei eri autojen välillä mittarin näyttämiä voi verrata toisiinsa keltaisen alueen alkamisen jälkeen. Vakiosoftissa kelta/punaraja on suunnilleen ko. moottorityypille maksimaalinen sallittu ilmamassa, punaisen loppu huomattavasti enemmän (yleensä luokkaa 1500mg/C eli liki 500Nm). Virisoftissa tätä on joskus muutettu jotta mittari menisi vielä dramaattisemmin punaiselle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

michael kirjoitti:Olen myös miettinyt tuota nykimisoiretta alamäessä, voisiko se olla cruisen normaalia toimintaa vai joku vika?
Tyypillinen ominaisuus cruisen ja automaatin toiminnassa alamäissä, menee arpomiseksi pitäisikö moottorijarruttaa, rullata vai kiihdyttää vähän. Tuntuu olevan yleisintä automaatti 9-5:ssä, pistäisin kehnohkon TCM ohjelmoinnin piikkiin (ja cruisen kanssa yhteistyön toimimattomuuden).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

tuli tuosta turbomittarista mieleen että sitähän käy tech:illä muuttaa niin menee vaikka ihan punaisen loppuun jos haluaa ;D ainakin tutun og9-3:seen tein tuon kikan :D
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja Pakari »

jcarlson kirjoitti:T7 autossa "turbomittari" osoittaa ilmamassamittarin mittaamaa, moottorin imemää ilmamassaa (milligrammaa/palotapahtuma). Kohtuullinen korrelaatio ahtopaineen suhteen siis mutta ahtopainetta se ei näytä kuten T5 autoissa.
Hmm.. asia pihvi. T5 autoissa kuitenkin ahtopainetta näyttää? Miksi se on muutettu noin? Entä onko T8 vehkeissä sama homma, että turbon mittari näyttää poltettua ilmamassaa eikä ahtopainetta?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T5 autoissa on ahtopainemittari, tonnareissa mekaaninen, og9-3 sähköinen.

T8 on myös ilmamassaan perustuva "vääntömittari". Se on muutettu siksi koska ohjauslogiikka on muuttunut simppelistä ahtopainekontrollista vääntömallinnukseen. Mittarin tarkoitus on näyttää toteutuva vääntö (ilmamassa) suhteessa nimellisvääntöön.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kiitoksia tästä, jälleen kerran hitusenverran viisaampi :lol:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Mihin asentoon tuon ahtopaine-/turbomittarin kuuluisi vakiossa viirusilmäAerossa (vm. 06) kohota? Itselläni nousee kyllä punaisen alkupäähän, mutta ei kuitenkaan ihan edes punaisen keskivaiheen tietämille. Auto tuntuu liikkuvan ihan hyvin, mutta enpä ole verrannut muihin vastaaviin.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja kooamas »

kooamas kirjoitti:Mihin asentoon tuon ahtopaine-/turbomittarin kuuluisi vakiossa viirusilmäAerossa (vm. 06) kohota? Itselläni nousee kyllä punaisen alkupäähän, mutta ei kuitenkaan ihan edes punaisen keskivaiheen tietämille. Auto tuntuu liikkuvan ihan hyvin, mutta enpä ole verrannut muihin vastaaviin.
Oliko jollain kommenttia tuohon ahtojen nousemiseen, eli mihin asentoon Aeron viisarin kuuluisi kohota?
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja NoNI »

jcarlson kirjoitti: Vakiosoftissa kelta/punaraja on suunnilleen ko. moottorityypille maksimaalinen sallittu ilmamassa, punaisen loppu huomattavasti enemmän (yleensä luokkaa 1500mg/C eli liki 500Nm).
eli tosta päätellen vakiossa aerossa jossa 350/370Nm niin kelta/punarajalle
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Turbomittarin viisarin nouseminen vaikka moottori ei käy

Viesti Kirjoittaja kooamas »

NoNI kirjoitti:
jcarlson kirjoitti: Vakiosoftissa kelta/punaraja on suunnilleen ko. moottorityypille maksimaalinen sallittu ilmamassa, punaisen loppu huomattavasti enemmän (yleensä luokkaa 1500mg/C eli liki 500Nm).
eli tosta päätellen vakiossa aerossa jossa 350/370Nm niin kelta/punarajalle
2006> on eri mittari kuin aikaisemmassa versiossa, on ainoastaan valkoinen ja punainen.
Vastaa Viestiin