Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja core2 »

NoNI kirjoitti: Taidanpa lähettää tuon rekisteröintimuutoslinkin heille vielä näin jälkikäteen vähänniinkuin vinkiksi.

edit:
ai niin ja manuaali on paras. No ei vaan. Huvittaa toisaalta tuo kiihtyvyysvertailu. Veikkaan että normaalitilanteessa automaatti jättää manuaalin taaksensa paikaltaan lähtiessä. Itse en ainakaan osa manuaalilla optimalista lähtöä joka tilanteessa, enkä toisaalta raaski kytkintäkään polttaa... No silti tykkään manuaalista.
No johan ovat tehneet homman vaikeasti, lähetä tosiaan tämän planketin linkki jotta seuraavalla kerralla osaavat hekin.
Linkki plankettiin.

Myyjä voi jo netillä täyttää kaikki tiedot, hän ruksaa kohtaan joka lukee tuossa sinisellä, ja kun hän saa esimerkiksi ostajan vaikka PDF:nä lähettämän tullikuitin hän lähettää sen ja planketin transportstyrelsiin sen jälkeen auto on pois ruotsin rekisteristä.

ett tullintyg som visar att fordonet varaktigt förts ut ur landet och/eller förts in i ett annat land Tuo on se ainoa kohta joka on ruksattava ja se tullinkuitti myyjälle, niin homma on hoidettu.

Tuossa sinisellä olevassa tekstissä seisoo näin: tullitodistus, josta ilmenee, että auto on lopullisesti viety maasta/ tai viety toiseen maahan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Pikkasen alkaa tämä keskustelu tuoda muisteloita omasta hiekkalaatikko iästä. = Meidän iskä on kyllä vahvempi kuin teidän iskä!! Mut meidän iskälle on isompi maha kun teidän kahden iskällä yhteensä, niin se voittaakin kaikki.. Mutta jatkan muisteloitani kuitenkin. :wink:

Ihan nyt en kyllä purematta niele, että 9-5 Aero oli "pappamallia" man. 0-100km/h n.7s huiput n.250km/h. Ohituskiihtyvyys aika pirun mukava jne. Kyseessä on kuitenkin iso perheauto. Eihän tuo 9-5 mikään 0-100 auto olekaan, mutta sopii kaivaa jostain hinta/suoritus arvot/kulutus/kokoluokka suhteessa nopeampi perhesportti.
Jokaisella on tietysti omanlaisensa käsitys autoista ja sporttisuudesta.

Kuitenkin kulutus/kiihtyvyys/huipppunopeus* (*jota nyt suomessa tarvitsee korkeintaan pimeässä poliisia karkuun mentäessä :lol: ) on manuaalissa paremmat kuin automaatissa. Näinhän tehtaalla on pojat papereihin printanneet.

Maku kysymys onkin sitten se, että kumpi voittaa käyttömukavuudessa.
Onhan se tietysti hienoa kun jokainen puollustaa omaa valintaansa "kynsin ja hampain", mutta hymyssä suin, kieli poskella. On ainakin merkki tyytyväisyydestä omaan valintaansa, tuo lienee se pääasia kuitenkin.
Saab 9-5 Aero
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Minun on jotenkin vaan hiton vaikea mieltää näitä normiautoja miksikään sporttisiksi vaikka kaikkia vähänkin sitä perus-Corollaa tehokkaampia autoja nimitetään sporttisiksi kaiken maailman Tekniikan Maailmoissa yms. Lisäksi koko 'perhesportti' nimitys on täysin absurdi käsite. Niin kuin joku tappiin asti viritetty diisselipakettiauto olisi 'tavarasportti'. Uff...

Kuva

P.S. Meidän isä tekee teidän äitien lapset. ;)
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Tässä ketjussa väitetään Teknikens Världin mitanneen viirusilmäAeron automaatin (olisiko ollut peräti farkku) kiihtyvyydeksi 0-100 6,9 s, mikä eroaa melkoisesti valmistajan ilmoittamasta. Itse en ole kyseistä testiä (tms.) koskaan lukenut, enkä ole oman autoni kiihtyvyyksiä mittaillut.

Itse ajan automaatilla enkä missään nimessä vaihtaisi manuaaliin. Automaatti on mukava ja helppo, ja potkua on riittävästi. Mutta, automaattilaatikon toiminta (5-lovinen) ei mielestäni ole lähelläkään parhaimmissa saksalaisissa saman ikäisissä kilpailijoissa käytettyjen automaattien tasoa, AW:n laatikkoa voisi minusta sanoa vanhanaikaiseksi. No, rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että minusta OG9-5 vm. 2006> ei kyllä muutoinkaan vedä näille vertoja kuin harvalla osa-alueella. Omaa hankintaani vauhditti Saabin kilpailijoita selkeästi edullisempi hinta käytettynä.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Termos »

rimpula kirjoitti:Pikkasen alkaa tämä keskustelu tuoda muisteloita omasta hiekkalaatikko iästä. = Meidän iskä on kyllä vahvempi kuin teidän iskä!! Mut meidän iskälle on isompi maha kun teidän kahden iskällä yhteensä, niin se voittaakin kaikki.. Mutta jatkan muisteloitani kuitenkin. :wink:

Ihan nyt en kyllä purematta niele, että 9-5 Aero oli "pappamallia" man. 0-100km/h n.7s huiput n.250km/h. Ohituskiihtyvyys aika pirun mukava jne. Kyseessä on kuitenkin iso perheauto. Eihän tuo 9-5 mikään 0-100 auto olekaan, mutta sopii kaivaa jostain hinta/suoritus arvot/kulutus/kokoluokka suhteessa nopeampi perhesportti.
Jokaisella on tietysti omanlaisensa käsitys autoista ja sporttisuudesta.

Kuitenkin kulutus/kiihtyvyys/huipppunopeus* (*jota nyt suomessa tarvitsee korkeintaan pimeässä poliisia karkuun mentäessä :lol: ) on manuaalissa paremmat kuin automaatissa. Näinhän tehtaalla on pojat papereihin printanneet.

Maku kysymys onkin sitten se, että kumpi voittaa käyttömukavuudessa.
Onhan se tietysti hienoa kun jokainen puollustaa omaa valintaansa "kynsin ja hampain", mutta hymyssä suin, kieli poskella. On ainakin merkki tyytyväisyydestä omaan valintaansa, tuo lienee se pääasia kuitenkin.
Heh, ottamatta kantaa mihinkään suuntaan, tulee jotenkin mieleen tuo toinen vänkäysketju ("Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"):

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=114864
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

kooamas kirjoitti:Tässä ketjussa väitetään Teknikens Världin mitanneen viirusilmäAeron automaatin (olisiko ollut peräti farkku) kiihtyvyydeksi 0-100 6,9 s, mikä eroaa melkoisesti valmistajan ilmoittamasta. Itse en ole kyseistä testiä (tms.) koskaan lukenut, enkä ole oman autoni kiihtyvyyksiä mittaillut.
On se itseasiassa ainakin teoriassa mahdollista, ns. pakkovaihteilla, eli kakkosella huudatetaan rajottimelle asti. Myös Hirsch-aero menee alle 7s 0-100kmh automaattinakin, siinä lienee hirsch sorkkinut vaihtokohtaa ylemmäs, ei varmaa tietoa.
kooamas kirjoitti:Omaa hankintaani vauhditti Saabin kilpailijoita selkeästi edullisempi hinta käytettynä.
Näinhän se, lähes premiumia pikkurahalla. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ja moni luulee kalliimmaksi kuin mitä oikeasti onkaan :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Eski »

Keräsin joskus TeknikensVärldistä Aerojen mittaustuloksia.
M2006 Aero on automaatti ja muut manuaaleja.

Tässä vertailutiedot järjestyksessä Aero M2000, Aero M2003, Hirsch305hv M2003 ja Aero M2006.
0-70kmh 4,9s / 4,54s / 5,03s / 4,2s (eli M2006 on nopein ja Hirsch hitain).
0-100kmh 7,7s / 7,53s / 7,18s / 6,9s (jälleen M2006).
0-130kmh 11,4s / 11,54s / 10,87s / 10,4s (edelleen M2006).
0-160kmh ei mitattu / 17,38s / 14,63s / 16,4s (nyt Hirschin teho alkaa näkyä)
0-200kmh ei mitattu / 29,37s / 23,16 s / 27,3 s (Hirsch jyrää)
0-402m 16 s / 15,5 s / 15,29s / 15,0s (jopa tässä M2006 on nopein)
70-130kmh 6,5 s / ei tietoa / 5,84s / 6,2s

Ei tuolla meidän "2.0t" automaagillakaan yleensä ole jalkoihin jäänyt...

Eski
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kun kerran vauhtiin päästiin, niin voisiko nyt automaattien omistajat kertoa 2>3 vaihtokohdan, gps:llä ja obd:lla varmistetun nopeuden kera kiitos?

Omassa tosiaan vaihtaa 97kmh kohdalla. Katsotaan mitä sanoo sitten, kun vaihdan tuon venttiilipesän tuoreempaan ja samalla uusi totutus.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Sanoisin, että tuo teknikensvärldin testin numerot on sekaisin kuin suomen valtiovarainministeriö.. Luotan kyllä huomattavasti enemmän valmistajan ilmoitukseen tiedoista. Saabilla kun nuo tiedot esim. polttoaineen kulutuksesta ovat yleensä pitäneet testiajoissa paikkansa aika tarkasti, toisin kuin monella muulla merkillä..
En mitenkään usko, että 260hv automaatti piekse 305hv manuaalia lähdöissä (kuin kuskin osaamattomuuden tai vian takia). Nykyisissä esim VAG-konsernin ja joissakin Mersun malleissa on automaattilaatikoita, jotka ovat taloudellisempia kuin manuaalit ja taitavat sen 0-100km/h selvittää samaan aikaankin!?

Saabin automaatti aski on poikkeuksetta jokaisessa mallissa hävinnyt nuo vedot kun kyseessä on samanlaiset koneet vastakkain. Ohessa linkki vaikka sitten teknikes:in vastineelle ja kyllä tuo on automaatti, mutta että Hirch manuaali olisi noin paljon hitaampi..
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... gon-hirsch
Toki autothan on yksilöitä ei se, että tehtaan paprussa lukee 250hv tarkoita sitä, että siellä on just tasan se 250hv ja naapurilla kans. Onhan noita dynotuloksia nähty ennenkin, heittoa saattaa olla parikymmentä kaakkia suuntaan tai toiseen..

Nuo kiihtyvyys ajat saa selville kun pistetään autot rinnan liikennevaloihin ja katsotaan.. :mrgreen: Sovitaan niin, että se automaatti saa sen oikean puoleisen kaistan niin ei tarvitse rasittaa kättä vilkun vivulla :lol: (kun se vasen kaista niin usein päättyy) Samalla voi katsoa, että toimiiko mun manuaalissa jarruvalot ja vilkku oikealle :lol: Vitsivitsi
Saab 9-5 Aero
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja 2571 »

rimpula kirjoitti: Nuo kiihtyvyys ajat saa selville kun pistetään autot rinnan liikennevaloihin ja katsotaan.. :mrgreen: Sovitaan niin, että se automaatti saa sen oikean puoleisen kaistan niin ei tarvitse rasittaa kättä vilkun vivulla :lol: (kun se vasen kaista niin usein päättyy) Samalla voi katsoa, että toimiiko mun manuaalissa jarruvalot ja vilkku oikealle :lol: Vitsivitsi
Paha taustapeilistä on nähdä toimiiko takana tulevan auton jarruvalot ja oikea vilkku. :lol: (Vitsi, vitsi, vitsi).

Eilen katsoin joltakin kanavalta (oliko ohjelma Grip, vai mikä se nyt olikaan) 1407 heppasesta Pontiacista (vai mikä se nyt olikaan) kun ajeli 404 km/h. Että siinä hieman viritystä.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Joo, driftatessahan suditetaan kurveissa, mutta tää Trans Am sutii vaan suorilla :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=j7oKfwSV3hQ

Olisko tää nyt sitten sporttinen auto :P
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Anteeksi aiheesta poikkeaminen (ei liity mitenkään saabiin), mutta eilisen ohjelman perusteella auto on helvetti :evil: , itse omistaja pääpiru :twisted: ! Tämmöisen arvostelun autosta antoi koeajaja, joka ei ole ennen autossa pelännyt, nyt pelkäsi. Autosta suli renkaat (nopeusluokka 350 km/h).
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja rimpula »

CDTA kirjoitti:Joo, driftatessahan suditetaan kurveissa, mutta tää Trans Am sutii vaan suorilla :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=j7oKfwSV3hQ

Olisko tää nyt sitten sporttinen auto :P
Ei ole!! :lol: Toi on jo lentokone! Ei ole olemassa sporttisempaa autoa kuin saab!! :lol: Usko jo! :wink:
Saanhan mä nyt ainakin kavereille ja naapurille kehua (ne ei tajua autoista mitään), että mullapas onkin sportwagon?? kun täällä vaan kiusataan jos niin sanoo... :wink:
Saab 9-5 Aero
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aeroa ostamassa Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joskus 2005 tai jotain Turbotour jätti lähtemättömän vaikutuksen. Koeajoin Aero Wagonin automaattivaihteistolla. Tehokas auto automaattivaihteistolla varustettuna on tosi miellyttävä menopeli.

Myöhemmin auton vaihto tuli ajankohtaiseksi. Sopivassa hintaluokassa sillähetkellä oli vain manuja. Keppivaihteiseen joutui tyytymään. Ajoin yhtenä talvena isäni automaatti 3.2litraisella V6 Chevy Corsicalla useamman kuukauden ajan (99cc oli telakalla). Vaikka tossa on vanhanaikainen tomaatti kolmevaihteisena, niin sekin oli omastamielestäni oikein mukava peli. Seuraava Saab meidän perheessä on automaattivaihteinen, mikäli se minusta riippuu (ja saan vielä vaimoni puhuttua ympäri siihen mennessä). :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin