Pesimpä sitten saabista moottorin, eli liuotin + vedellä huuhtelu. Moniurahihnan suunnalta on kevyttä siritystä/vinkunaa kuulunut ennenkin, mutta tuon pesun jälkeen siritys/vinkuna tuli todella voimakkaaksi, eikä lopu millään. Ääni muistuttaa erehdyttävästi kuivaa laakeria, mutta ei ehkä kuitenkaan ole niin "metallinen" ääni. Käytin jo hihnan kiristimen ja vasemman rullan irti, ja niissä ei ainakaan mitään isoa klappia ollut. Lisäki niiden laakerit näkyi olevan suojatut, joten ei pitäisi pelkästä moottoritilan pesusta ottaa itseensä. Tosin kyllähän siellä kierroksia on sen verran että ei isoa klappia tarvikaan, mutta jotenkin tämä kaikki nyt liittyi tuohon pesuun, kun sen jälkeen ääni voimistui 10 kertaiseksi.
Tuo ääni kuuluu mielestäni takaosasta, eli joko kiristin, vasen rulla taikka laturi. Vai voiko kyseessä olla vanha hihna joka alkoi lopullisesti sirittää tuon pesun jälkeen?
Kilometrin näyttää joka tapauksessa sen verran, että soppelisti on hihnan vaihto ajankohtainen. Joten huomenna menee vaihtoon hihna, kiristin ja vasen rulla, josko ääni loppuisi. Vaan jos ei lopu, niin mikäs piru siellä sitten voi vielä vinkua? Voiko laturi ottaa tuolla tavalla pesusta itseensä? Entäpä vesipumppu, millainen laakeri siinä on? Ääni kyllä heikkenee kun kiristintä hieman löysentää/kampeaa sivulle hihnan pyöriessä.
Edit: Voisiko tuo vanha hihna ottaa niin itseensä liuotin + vesi pesusta, että aloittaisi perkeleellisen kitinän? Kestäisikö siihen suihkuttaa jotain hihnaspräytä/silikonia tms. kokeeksi? Toki hihna vaihtuu jokatapauksessa, mutta olisi mukava koittaa ensin josko tuolla hiljenee, niin ei tulisi ostettua koko kauppaa tyhjäksi varaosista remppatuokiota varten.
Moottorin pesun jälkeen siristys
Moottorin pesun jälkeen siristys
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Moottorin pesun jälkeen siristys
Joku rullien laakereista siellä kuivuuttaan kitisee eli syynä juuri tuo liuotinpesu. Se kyllä kuivattaa laakerista viimeisetkin rasvat. Sen voit testata helposti, jos vaan saat laitettua esim. sprayöljyä tai -vaseliinia laakeriin. Näin voit saada jatkoaikaa noita rullien vaihtoa ajatellen.Janne T kirjoitti:Pesimpä sitten saabista moottorin, eli liuotin + vedellä huuhtelu. Moniurahihnan suunnalta on kevyttä siritystä/vinkunaa kuulunut ennenkin, mutta tuon pesun jälkeen siritys/vinkuna tuli todella voimakkaaksi, eikä lopu millään. Ääni muistuttaa erehdyttävästi kuivaa laakeria, mutta ei ehkä kuitenkaan ole niin "metallinen" ääni. Käytin jo hihnan kiristimen ja vasemman rullan irti, ja niissä ei ainakaan mitään isoa klappia ollut. Tosin kyllähän siellä kierroksia on sen verran että ei isoa klappia tarvikaan, mutta jotenkin tämä kaikki nyt liittyi tuohon pesuun, kun sen jälkeen ääni voimistui 10 kertaiseksi.
Tuo ääni kuuluu mielestäni takaosasta, eli joko kiristin, vasen rulla taikka laturi. Ääni kyllä heikkenee kun kiristintä hieman löysentää/kampeaa sivulle hihnan pyöriessä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Moottorin pesun jälkeen siristys
kiristimen ja "vasemman" rullan laakerit on suojattuja ja käytin ne auki, eivät kummatkaan olleet kuivat. Tokihan siellä on vielä muutama muukin rulla, mutta ylipäänsä siellä ei kyllä saisi olla sellaisia laakereita, jotka moottorin pesusta ottaisivat itseensä. kyllähän noita moottoreita pestään jokaikisestä vaihtoautostakin liikkeissä. Mutta koskaanhan ei voi olla varma. Vaan nyt on uudet hilut pussissa, joten kohta tiedetään kummeniko remmin, kiristimen ja rullan vaihdolla mihinkään.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Moottorin pesun jälkeen siristys
Kiristin, hihna ja ohjainrulla vaihdettu ja nyt on hiljaista kuin huopatossutehtaalla Aikaa meni about 50min pihalle touhuten, toki kaikki vaiheet oli hyvässä muistissa, mutta onnistuu kyllä ilman mitään temppuja ja erikoistyökaluja jokamieheltä. Ja taas on edessä paljon kilometrejä!
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon