Taipaleelle jäänyt 9-5: Nyt jälleen kunnossa!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti

Viesti Kirjoittaja ylepola »

"On mahtanut kone syödä öljyä ihan kiitettävästi"

On taatusti! Ja syömisen lisäksi puhaltanut sitä myös ulos ainakin öljypohjan tiivisteen välistä, se kun ei ole varsinainen painetiiviste ja nyt sitä painetta on ohipuhalluksena tullut kampikammioon enemmän kuin laki sallii... Oli nimittäin osat kaikkialla alakerrassa sellaisia, että eka kerta pesukoneessa ei vielä saanut aikaan mainittavaa puhdistumista!

Tuosta turboasiasta vielä: Olen lueskellut foorumin keskusteluja linjalla Biltema-Garret-Mistsubishi. Kävin katselemassa vastaavia sivuja myös amerikkalaiselta foorumilta ja sielläkin näyttää olevan samankaltaista debattia. Mikähän olisi viisas ratkaisu? Tuo alkuperäinen garret näyttää siltä, että lähtee kyllä mukaan heti alakierroksilla mutta taitaapi tuotto sitten jäädä peräti vaatimattomaksi hiukan ylempänä, vai mitä? Onko kukaan pistänyt tuota turbottajaa pykälää-paria suuremmaksi saman tien ja onko noissa merkeissä jotain erityistä eroa, vai onko helpoin ratkaisu ottaa samalta valmistajalta jolloin putkistot käynevät sellaisenaan?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse laittaisin edullisen ehjän garretin tilalle (kunnostetun orkkiksen tai Bilteman Kiina mallin). Jos kyseessä olisi Nelos kone niin korvaisisin Garretin Mitsulla. Tuossa koneessa Turbo ahtaa vain 0.3 Bar ja eikä tuossa koneessa isompi puhallin tuo vaivaansa nähden hyötyä. Mukava kone tuo on ajaa ja ihan määrätietoisesti Saabia vie eteenpäin. Viri potenttiaalin suhteen huono kone.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Olisko kuvia...?
Mielenkiinnolla seuraan.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Edelliseen viestiin: Joo, olen muualtakin kuullut, että tuo 3 litrainen kone ei ole se Saabin kone, jota kannattaisi hirveästi ryhtyä kiristämään. Enkä kyllä sellaista tästä autosta haekaan. Ja tuohon jälkimmäisen kysyjän kuva-aiheeseen: Kyllä on kuvia ja facebookkiin olenkin päivittänyt jo, mutta minne kannattaisi ladata sellaisia kuvia joita haluaisi jakaa helposti tämän palstan seuraajien nähtäväksi? Olen sellaisten jakosysteemien käyttäjänä noviisi, enkä voi myöskään tuupata näitä kotivivuilleni jotka käsittelevät aivan toista aihetta (firmakäytössä)
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Facebookin kuvat voi liittää tänne:
Avaa kuva fb:ssä -> ominaisuudet -> kuvan osoite -> kopioi ja liitä tänne.
96 V4 -75
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

ylepola kirjoitti:Edelliseen viestiin: Joo, olen muualtakin kuullut, että tuo 3 litrainen kone ei ole se Saabin kone, jota kannattaisi hirveästi ryhtyä kiristämään. Enkä kyllä sellaista tästä autosta haekaan. Ja tuohon jälkimmäisen kysyjän kuva-aiheeseen: Kyllä on kuvia ja facebookkiin olenkin päivittänyt jo, mutta minne kannattaisi ladata sellaisia kuvia joita haluaisi jakaa helposti tämän palstan seuraajien nähtäväksi? Olen sellaisten jakosysteemien käyttäjänä noviisi, enkä voi myöskään tuupata näitä kotivivuilleni jotka käsittelevät aivan toista aihetta (firmakäytössä)
Photobucket.com on myös yksi esimerkki ilmaisista kuvan / videoiden tallennuspaikoista. Esimerkiksi voi tehdä priva kansion ja kuitenkin näyttää sieltä yksittäisiä kuvia yleisesti antamalla suoran linkin kuvaan jne. On varmaan vielä kätevämpiäkin sivustoja.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti2 kuvalinkki lisätty!

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Nyt olisi ekoja kuvia tarjolla osoitteessa http://ylepola.kuvat.fi/kuvat/Saab%209- ... ektikuvat/ Vilkaiskaa ja kertokaa joku jos linkki ei toimi!

EDIT: Kuvat siirretty osoitteeseen http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=71507
Viimeksi muokannut ylepola, Ke Loka 17, 2012 09:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab-Julli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 22:28

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti

Viesti Kirjoittaja Saab-Julli »

eikös asymmetrisesti ahdettu kone kuiteskin ahda kaikkia pyttyjä,mutta käyttövoimansa vaan ottaa toiseltapuolen? :wink:
My bad. Kiitos asian oikaisusta. Kävin koneen kuvia katsomassa ja kyllä on kone mustana. Tuntuu vähän siltä että yksistään turbon hajoaminen ei olisi aiheuttanut tuota.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Kuvalinkki lisätty!

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Pottuilut sikseen, tietysti se ahtaa koko konetta. Jotain merkitystä sillä kuitenkin on, että nimenomaan turbon puoli oli huomattavasti pahemmin möhnääntynyt. Eikä ainoastaan nuo kanavat vaan myös männät ja renkaat. Toisella puolella renkaat ovat sentään vielä liikkuneet urissaan ja tiivistäneet niinkuin pitääkin, mutta turbon puolella jokainen sylinteri näytti puristuspaineiksi pyöreää nollaa!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Saab-Julli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 22:28

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Kuvalinkki lisätty!

Viesti Kirjoittaja Saab-Julli »

Joo ei ollut tarkoitettu pottuiluksi eikä ollut tarkoitus ajaa keskustelua epäoleelliseen.Kuhan nyt vaan korjasin mielestäni väärän kirjoituksen :wink: Näitä kun lukee semmoisetkin jotka eivät tiedä mitä asymmetrinen saabin tapauksessa tarkoittaa.
Mielenkiinnolla jään seuraamaan tätä keskustelua,mistä vika oikeesti löytyy jos on löytyäkseen.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Kuvalinkki lisätty!

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Joo asia selvä ja olet varmaankin oikeassa tuossa... Ja siitä syystä: Kun tuota mäntäkuvaa katsoo ja kuvittelee siihen vielä toisen mokoman mustaa pikeä lisää, niin varsinainen moottorin pysähtymisen syy on tietysti selvä. Mutta mikä on alun perin ollut tässä tapahtumaketjussa muna ja mikä kana, se ei taida hevillä selvitä. Kun saan osat puhtaaksi ja moottorin jälleen kootuksi niin sitten puran myös tuon turbon ja katsotaan mitä se on syönyt. Siitä tuleekin sitten allekirjoittaneelle ihan uusi projekti kokemusten arkkuun. Materiaalia säästäviä vinkkejä otetaan vastaan, jos Saabin turbon korjaus on jollekin jo ennestään tuttua!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Nyt jälleen kunnossa!!

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Tässäpä tulee vihdoin uusi viesti tähän aiheeseen. Kauan se kesti, mutta kuten kaikille epäilijöille kerroin tämä Saabin kunnostus on minulle harrastus, ei työ eikä pakkopulla. Nyt kuitenkin lopulta tiedetään mitä ajoneuvolle oli tapahtunut ja totuus on aika yllättävä.

Kuten olen aiemmissa viesteissäni kertonut, oli moottori sekä syönyt että työntänyt ulos öljyä hyvin huolella. Huohotin oli kuitenkin auki tai ainakin riittävän auki eikä turbokaan ollut sanonut itseään irti lopullisesti. Saabin edellisen omistajan lento oli kuitenkin katkennut kuin siltä kuuluisalta kanalta, ja korjaamon pihalle hinatun auton tarkastanut korjaaja kertoi (edelliselle omistajalle) että kone on sökö, turbon puolen sylintereissä ei ole lainkaan puristuspaineita. Tämä kaikki on totta. Ainakin niillä kierroksilla, joilla käynnistinmoottori pyörittää konetta :D

Purin ja pesin koneenosat. Siitä muodostui aluksi usean viikon liotusprojekti + lopuksi kolme kertaa pitkä ohjelma liuottimien kanssa vanhassa astianpesukoneessa... josta sitten tulikin viimeisen liuotinannosteluni jälkeen lopullisesti vainaja :D Tämän käsittelyn jälkeenkin männänrenkaat irtosivat vain pieninä palasina. Niin että ohipuhallusta oli tosiaan ollut riittävästi. Pesujen ja liuotusten jälkeen osien mittaus ja yllättäen kaikki olivat aivan mitoissaan. Olin hieman äimän käkenä, miksi auton kulku oli loppunut kuin seinään edellisen omistajan kuvauksen mukaisesti. Ei ollut männissä ylimääräisiä reikiä, kuten hän kertoi korjaamon kaverien epäilevän.

Sain koneen kaikkien muiden kiireitteni jälkeen nyt alkusyksystä jälleen lopullisesti kasaan ja takaisin nokalle. Osien etsintä oli jo tuohon peliin riittävän haasteellista, mutta silti edessä oli varsinainen piinaviikko muuten kyllä mukavan harrastuksen lomassa: Jos joku on kiinnittänyt tuohon Saabin-GM:n kuutoskoneeseen auton keulalla turbiinin pultit ja sen jälkeen laittanut käynnistinmoottorin paikalleen tietää mistä puhun. Kaikki oli kuitenkin lopulta koossa ja edessä jännittävä hetki: ensimmäinen käynnistys. Moottori lupaa, mutta ei kuitenkaan käynnisty, ei sitten millään. Session jälkeen istun keinutuolissa pitkään kunnes keksin syyn: Ohipuhallus EI ole kuitenkaan lopullinen syy matkan katkeamiseen vaan yhtäaikaa autoon on tullut jokin toinenkin vika. Mutta mikä? Luin jälleen kerran vikamuistia turhaan, sinne ei ollut tallentunut nytkään mitään tai mikä on enemmän todennäköistä, lukijani ei pääse tietoon käsiksi. WIS kertoi suuren määrän anturien arvoja ja itse epäilin ensimmäiseksi kampiakselin asentoanturia mutta ennen hirveää mittaussession aloitusta jostain juolahti mieleen vanha totuus: Kone tarvitsee a)polttoainetta ja b)kipinän. Polttoainepuoli oli kunnossa, sen olin jo testannut, mutta kipinän testaus tuotti yllättävän havainnon. Toinen sytytyskasetti oli täysin mykkä!

ELI SIIS samma på svenska: Jos edellinen omistaja olisi lykännyt paikalle uuden sytytyskasetin, matka olisi voinut jatkua. Öljyruiskuhan tuo oli ja sellaisena ei olisi enää läpäissyt seuraavaa katsastusta, mutta yhtä kaikki auto olisi ihan varmasti toiminut yhtä hyvin kuin siihenkin saakka. Ainakin kaveri olisi saanut huippuvarusteilla ja kaksilla hyvillä renkailla olleesta ulkokuoreltaan lähes virheettömästä ajoneuvostaan enemmän kuin minulta saadut 1650 euroa :D :D :D
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Nyt jälleen kunnossa!!

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No hemmetti! Nythän sulla on sitten vimpan päälle päristin harrasteajokkina :lol:.

Saabbi, mikä Saabbi, samassa kolmiossa kuin muutkin: DI kassu, asentotunnistin, bensapumppu. Sieltähän se feelu löytyi nytkin :mrgreen:.

Kiitos tarinasta, on kiva, kun näitä jaksaa porukka päivitellä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti2 kuvalinkki lisätty!

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

ylepola kirjoitti:Nyt olisi ekoja kuvia tarjolla osoitteessa http://ylepola.kuvat.fi/kuvat/Saab%209- ... ektikuvat/ Vilkaiskaa ja kertokaa joku jos linkki ei toimi!

Kivan näköset on männät :roll:
Veikkaan että omasta 2,3 löytyy samanlaiset kun sen tässä joku päivä puran..
Öljyä menee luokkaa litra/1000 km.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Nyt jälleen kunnossa!!

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Kiitos nimimerkille "9000 automaatilla" kannustuksesta! Ja tosi on, kyllä monet hukkaa talvi-iltojaan väsäämällä kuntoon huomattavan paljon turhempiakin ajopelejä :D

Ja nimim. "TURBOapc":lle noista männistä: Eikö! Mutta ennen kuin purat niin tee kuitenkin huviksesi koe puristuspainemittarin kanssa... Minulla oli melkoisen selvä tapaus. Vaikka laiton öljyä tulpanreijästä sylinteriin tiivistämään, niin mittari ei siltikään edes värähtänyt kahden männän kohdalla!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Vastaa Viestiin