3.0 ohjelmistopäivitys?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tortilla
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 12:20

3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja Tortilla »

Onko kellään kokemusta 3-litraisten ohjelmistopäivityksistä? Kokeilin etsiä haulla mutta vähissä oli tulokset. MapTun tarjoilee n. 20 hv:n ja väännön lisäystä mutta hintaakin on yli 700 €.

Eli, onko kukaan kokeillut, onko hintansa väärti? Ajot pääasiassa matka-ajoa.

Kestääkö 1999, 200 tkm ajettu Griffin moista? 20 hv ei ole paljoa mutta mitähän laatikko tuumaa väännön noususta? En ihan muista mihin lupasivat väännön saada nostettua.

Mitähän muita vaihtoehtoja löytyy ja kukahan niitä pääkaupunkiseudulla asentelee.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se nyt tuon hinnan väärti mielestäni ole mutta jos halvemmalla saa niin ei se ihan huonokaan lisäys ole.

Yhden tuollaisen 3.0t viriohjelman olen katsellut ja toiseen autoon ohjelmoinut ja olihan siitä jopa pientä iloakin. Laatikko ei ole moksiskaan tuosta lisäyksestä vielä, kestää sellaisen 400Nm kuten neloskoneisissakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Iloinenvompatti
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja Iloinenvompatti »

BSR tarjoaa +20 hp ja +30 nm hintaan 690€ (doc-powerilta). Onko se sitten hyvä vai ei, en osaa sanoa. Omat kokemukset on Nordicin softasta, mutta sitä firmaa ei enää taida olla.
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Tortilla
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 12:20

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja Tortilla »

Kiitoksia vinkeistä. Kattelin BSR:n sivuja ja sieltähän tuo Stage 1 löytyi.

Hemmetin vaikea vaan arvioida miten tuo 20 hv ja 30 Nm lisäys vaikuttaisi. Ei minkäänlaista käsitystä miltä tuon suuruinen väännön lisäys tuntuisi käytännössä. Tuo hevosten lisäys tuskin on valtavan dramaattista.

Onko mitään hajua miten vaikuttaa kulutukseen?

Vaikeaksi menee päätöksenteko, vajaa 700 € on tietysti myös Thaimaan reissu tai monta laatikkoa kaljaa. Tai kahden kk:n 98:t.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Veikkaan että kulutus saattaa tippua hieman, mutta tuskin dramaattista eroa siihenkään tulee.. Ennakoita on hieman kiristetty.

Onnistunee tuon ecusi päivittäminen todennäköisestikin murto-osaan tuosta hinnasta, laita yv:tä jos kiinnostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Sanoisin kyllä että näinkin raskaassa autossa kuin mitä on 9-5 ei edes huomaa tuollaista n. 10% tehon ja väännön lisäystä kuin melko hyvällä mielikuvituksella. Kyllä sitä potkua pitää saada perusmoottoriin nähden selvästi enemmän, että homma oikeasti kannattaisi...
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

ylepola kirjoitti:Sanoisin kyllä että näinkin raskaassa autossa kuin mitä on 9-5 ei edes huomaa tuollaista n. 10% tehon ja väännön lisäystä kuin melko hyvällä mielikuvituksella. Kyllä sitä potkua pitää saada perusmoottoriin nähden selvästi enemmän, että homma oikeasti kannattaisi...
Väännön lisäyksen kyllä huomaa... Itse en maksaisi esim. noita BSR:n hintoja, mutta jcarlsonin hinnan kyllä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja ylepola »

...niin mitä luokkaa se väännön lisäys oikein on? Kuvittelin lukeneeni, että 20hp ja 20Nm lisää mutta nyt tarkistettuani ekan viestin huomasin, että ei siinä sanottukaan mitään siitä paljonko tuo vääntö kasvaa. Eli paljonko?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Tortilla
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 12:20

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja Tortilla »

BSR ja MapTun lupaavat 30 Nm lisää vääntöä. Eli 310-340.

Hinnat eivät kyllä ole kohdallaan. jcarlsonin hinnoista ei ole vielä tietoa.

Vaikeaa on päätöksenteko.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Satasen vaivanpalkalla olen noita Trionic ecuja flashaillut, riippumatta siitä mikä softa on kyseessä.

3.0t kohdalla muutokset vakioon on hieman suurempi sallittu ilmamassa (läppä on varmasti aina 100% auki, ahtopainehan ei ole säädettävissä näissä), hieman rikkaampi seos korkeammilla kierroksilla sekä useampi aste lisää ennakkoa.

Kyllä nuo ehkä sen ~10% tehoa ja vääntöä saattaa jopa tuodakin lisää, ainakin jos ajaa 98-oktaanisella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Entäpäs jos nyt kuitenkin hieman nostettaisiin ahtopainetta. Sehän on vakiona käsittääkseni hyvin matala. Oletko jossain vaiheessa tehnyt softaa tällaisiin versioihin ja mikä voisi olla käytännön ahtopaine, jolla moottori vielä toimii hyvin vai onko tuo toispuoleinen turbotus tässä tapauksessa se suurin este ahtopaineen nostamiselle?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kuten jcarlson kirjoitti, ahtopaine ei ole säädettävissä.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

3,0t ahtimessa ei ole hukkaporttia joten ahtopaineen nostaminen ei ihan helposti onnistu ilman radikaaleja muutoksia, esim. toisen ahtimen lisäämistä tai ahtimen vaihtoa. :)
Käytännössä nuo softaan tehdyt toimenpiteet saattavat hieman ahtopainetta nostaakin lisäämällä pakokaasun massavirtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Joo, olen kyllä todennut tuon, kyseinen ahdin on työpöydälläni. Se on kyllä pieni! Veljet mutta nyt en ihmettele lainkaan enää tuota "matalapaineturboa". Ahtimen siipipyörien suhde on toisaalta sellainen, että uskon sen kyllä reagoivan hyvin ihan käyntinopeuden alalaidasta lähtien. Mutta yläpäässä taatusti ahdistaa motoorin henkeä... :D Mutta palataanpas vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseeni:
1. Oletetaan, että on kaikki keinot käytettävissä: suurempi toispuoleinen ahdin, kaksi ahdinta tai vaikkapa vielä välijäähdytintehon kasvattaminen. Mikä polku pitäisi valita, jos hakusessa olisi vääntö sinne automaattiaskin yläriman tuntumaan ja hevosvoimia 250++. Ja ennenkaikkea mitä silloin pitäisi tehdä softapuolelle?
2. Edelliseen kysymykseen liittymätön kysymys: Nuo turbonpuolen pakoventtiilien kaksoisjouset, ovatko ne jokin vitsi? Sisäjouset ovat n. 15 milliä lyhemmät kuin ulkojouset. Kuuluuko tosiaan olla niin vai ovatko sisemmät kuoleentuneet? Tämä ei sinänsä liittynyt siis edelliseen mutta tulipa vain nyt mieleeni kun pisti kansien purkuvaiheessa silmään...
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 3.0 ohjelmistopäivitys?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No ei kai näillä perhe(tai jopa edustus)autojen ahtimilla yksikään autotehdas lähde huipputehoja hakemaan, ja oliko niin että sama kone Opelilla on vaparina jopa tehokkaampi?
Vastaa Viestiin